HALT häst,hjälp

I

Icebabe_1

min häst är halt,han markerari nte i skritt,men i trav,
flera har tittat på honom och det är konstantert att han
har en strekning.
dom säger jag skall skritta på honom och hålla honom igång.
skall jag det???
hur bäst sköter jag haltheten så att den försvinner???
tacksam för tips och råd. :bow:
 
Nej, ush va tråkigt att han blev halt!
vet tyvärr ej vad du ska göra.
Men det kan nog vara en ide att iaf gå ut och gå med han om han klarar av det. Det är bra för han att röra på sig om han inte är så farligt halt.
 
Hur länge har han varit halt då? Hur pass halt är han, vilken grad?

Jag skulle inte sitta upp på en halt häst, låter som en dålig idé. Men att gå promenader och låta honom gå i hagen är ju en annan sak! Avvakta några dagar och se åt vilket håll det går.

Förresten, ngn värme el. svullnad, finns det?
 
han visar ingen halthet i skritt eller när man leder honom,
men han viker sig i traven,men ej i gallopp.
flera personer i stallet har känt på honom,men han är inte svullen och ger inte efter när man trycker.
men är dock lite varm,dom har hittat det stället han är varm och han har fått en strekning i fölge dom som kan dette.i stallet.

dom säger att han inte får stå still,men att man skall rida skritt med han och gå med han.jag gick med han,ville inte sitta upp.

vet ej om dette kommer av att han slog ner bommen och landa lite snätt på tävlingen.
skall jag hålla benet varmt eller nått?
hjälper det med att jag masserar hans ben?
skall jag smörja nått på det?
 
från måndag morgon.( fick veta sen att dom hadde satt han ihop med fel häst på morgonen,då hadde det blivit mycke spring)strekningen sitter i knät eller vad det heter,bakben höger frampå benet.
 
sebbe är inte lenger halt,jag travade ( jag sprang med han)
och kollade noga på benet.
det måste varit en trekning eller ett litet slag han har fått.
nu är han helt bra igjen så idag skall jag rida ut i skogen i skritt barbacka efter hovslagaren har skott honom.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 183
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 339
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
430
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 858
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp