N
Natali
Skriver här på forumet då en häst i vårt stall har blivit halt (har varit det i ca 1 mån) och så blir det bara värre och värre. Nu är jag ingen expert inom detta område då jag själv väljer att tillkalla veterinär när det gäller min häst, så jag frågar er istället då dem som har hästen på foder inte har råd till vet. Denna hästen är en xtravare som har blivit använd som ridskole häst i några år och är nu utlånad på foder till stallägaren och hans döttrar. Hästen blev halt för 1 mån sedan i ett av bakbenen, idag när jag kom ut till stallet så såg jag att han haltade på vänster fram när dem red hästen. Jag stoppade dem, böjde hans ben och efter det så ville hästen inte gå. Han provade att gå, såg ut som om han skulle ramla ihopa och var då halt på alla 4 benen. Han såg liksom "styv" ut och hade inga krafter i benen alls. Han haltade och vinglade - såg rent ut sagt ut som om hans ben var gjorda av gele! Kan också säga det att han var svullen på vänster bakben (inte så mkt då), han har också gallor på båda frambenen. Vad kan denna haltheten ha kommit fram av? Vad ska dem gjöra för att hästen ska bli bättre? Vad jag vet så har dem inga papper ifrån ägaren på att hästen har varit skadad tidigare, ingen fodervärds kontrakt och jag tror inte ens en gång att hästen är försäkrad. Ska ringa stall ägaren i kväll och säga ifrån om vad som kan vara fel - hoppas att ni kan hjälpa mig på vägen. /Nat