Halt häst, som blir bara värre & värre...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Natali
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 390
N

Natali

Skriver här på forumet då en häst i vårt stall har blivit halt (har varit det i ca 1 mån) och så blir det bara värre och värre. Nu är jag ingen expert inom detta område då jag själv väljer att tillkalla veterinär när det gäller min häst, så jag frågar er istället då dem som har hästen på foder inte har råd till vet. Denna hästen är en xtravare som har blivit använd som ridskole häst i några år och är nu utlånad på foder till stallägaren och hans döttrar. Hästen blev halt för 1 mån sedan i ett av bakbenen, idag när jag kom ut till stallet så såg jag att han haltade på vänster fram när dem red hästen. Jag stoppade dem, böjde hans ben och efter det så ville hästen inte gå. Han provade att gå, såg ut som om han skulle ramla ihopa och var då halt på alla 4 benen. Han såg liksom "styv" ut och hade inga krafter i benen alls. Han haltade och vinglade - såg rent ut sagt ut som om hans ben var gjorda av gele! Kan också säga det att han var svullen på vänster bakben (inte så mkt då), han har också gallor på båda frambenen. Vad kan denna haltheten ha kommit fram av? Vad ska dem gjöra för att hästen ska bli bättre? Vad jag vet så har dem inga papper ifrån ägaren på att hästen har varit skadad tidigare, ingen fodervärds kontrakt och jag tror inte ens en gång att hästen är försäkrad. Ska ringa stall ägaren i kväll och säga ifrån om vad som kan vara fel - hoppas att ni kan hjälpa mig på vägen. /Nat

Sv: Halt häst, som blir bara värre & värre...

Har man inte råd att anlita veterinär anser jag att man inte ska ha häst!!!!!!
mvhR

Jag håller helt med, själv så är min häst försäkrad och jag är inte rädd för att ringa efter vet om det skulle vara något. Men vad ska jag säga till dem som har hästen då? Jag blir förbannad då dem inte vet något om hästar mer än att rida. När jag tog in hästen i stallet efter att jag såg hur han gick så ville dem sätta ut han i hagen igen ihop med alla dem andra hästarna! Jag sa att han ska stå i boxen fram tills vet kommer - men jag tror inte att dem vill ringa efter vet. Vad ska jag göra då?? Vad ska jag säga? Jag tror inte ens att dem har ringt ägaren till hästen (som dom lånar på foder) och sagt ifrån om hur det hela ligger till. Vad gör man med personer som inte vill lyssna på vad andra har att säga? Jag skrev in detta då jag ska ringa stall ägaren ikväll och säga ifrån om vad som ska hända och vad dem ska göra med denna situationen, för att få eran råd till detta.

Säg att de måste ta ut vet,de vill väl hästens bästa.Du kan ju säga att om hästen blir utdömd så får de inte ut nåt på förs...om de har någon! om hästen inte får bli besiktigad av vet....eller?

mvhR

Har sagt ifrån om det, men är det fodervärden som ska stå för eventuella kostnader eller ägaren av hästen? Bara så att jag vet om jag ska tvinga stall ägaren att ringa tjejen som äger hästen?

Om jag förstod dig rätt har han varit halt på ett bakben i över en månad och trots detta ridits vidare?

Ett tipps är att sluta rida hästen helt och hållet. Är hästen halt på ett ben är risken mycket stor att de andra benen och muskler tar stryk när de får bära mer vikt och hästens rörelsemönster störs. Gallorna fram kan bero på vad som helst men om han är halt bak kan han ha kompenserat med att lägga mer vikt fram om han dessutom har ridits i detta läge så kan frambenen blivit övaransträngda

Om de inte har råd att tillkalla vet. så är mitt råd att ställa av hästen en månad med god skötsel f.ö
låt han gå ute i hagen som vanligt, promenera honom för hand 15 min om dagen. Linda benen med stallbandage om natten.

En fråga har du böjt honom någon annan gång och fått en normal reaktion? Om du har det och du är duktig på att böja hästar så kan du ju prova att böja honom efter en månad. Är det bra då så kan de sätta igång honom med 15 min skrittprom 2 veckor. rakt fram på hårt underlag. För att succesivt öka belastningen.
Är det fortfarande inte bra vid böjning och de vill fortfarande inte hämta veterinär så är det bara att vänta en månad till och kanske en månad till. Det är inte säkert att det blir billigare i slutändan att inte tillkalla veterinär!

:eek: :eek:

Det beror oftast på vad man gjor upp från början.
Har själv haft häst på foder o vi gjorde så att jag betalar löpande utgifter samt vet.kostnader för enklare behandlingar,men om det skulle va nåt avancerat,typ operation eller sjukhusvård så gick det på ägarens försäkring...vet ju inte hur dom har gjort upp från början,det är livsfarligt att ha en häst på foder o inte skrivit nån form av kotrakt från början,det kan bli väldigt dyrt.
Men för tusan,för hästens bästa så måste vet.tas ut o jag är annars inte gnällig för småblessyrer.

mvhR

puttttttttttttt

Wow tack för ett långt svar. Vad jag själv vet så har han varit halt på ett bakben för 1 mån sedan ja, nu har jag inte alltid sätt att dem har ridit hästen, men det beror ju bara på att jag kommer ut till stallet när hästen står inne- så om dom har ridit han på dagen vet jag inte. Jag har sagt ifrån förr att dem borde låta hästen få vila, men dem här männsikorna vill inte lyssna på mig (trots att jag kan häst och är en vuxen människa), så idag red dom faktiskt han när jag kom ut till stallet! :mad: Jag lindade hans ben före jag körde hem, och sa att jag skulle höra av mig till dem senare idag. Har inte böjd hans ben förut nej, men idag gjorde jag det då det så riktigt illa ut, jag fick tom tårar i ögonen med tanke på att trots att hästen är halt så ska dem rida han. Han ömmade inte när jag böjde på dem, men när jag satte ner benet så var det som gelè - jag böjde då alla 4 och det var samma resultat på dem andra benen, och det gav sig inte med det första ihäller (han ville inte gå helt enkelt). Jag kommer till att följa ditt råd, säga ifrån till dem om vad som ska hända, och så böjer jag hans ben igen om 1 månad. Händer samma sak igen så betalar jag veterinären för dem - så får han hällre dra av det på min stallhyra som en sk avbetalning för hans del.

Du är ju för snäll...
Men jag förstår dig,hade nog gjort likadant själv,tänk om hästen blir utdömd för ridning, o dessa okunniga människor bara rider på som om det var en maskin.Blir så djjjjvlaaaaa förbannad.
Tur att såna som du finns.
kram R

Hehe :smirk: tack. Jag är en riktig djurvänn då (imp en gatuhund ifrån Spanien för några år sedan också - tyckte synd om henne som ett ex).Men ärligt så har jag råd att lägga ut för deras häst - problemet är att jag vill att dem ska ta tag i saken själva- annars så kan dem inte bara låna en häst att ha på foder. Om jag lånar ut så är jag rädd att dem använder det som en slags ursäkt till nästa gång om det händer något. MEN för hästens bästa då dom inte kan tala om för oss hur dom mår - så betalar jag räkningen för dem, men inte i första taget. Det värsta var hur hästen tittade på mig efter att jag hade lindat benen på han, satt han in i boxen och gett han några morötter, han såg så otroligt tacksam ut för det lilla jag gjorde och att jag hade sagt ifrån att han ska inte ut igen till dem andra hästarna - uff, klarar inte av sådana saker, blir så ledsen. Ska ut till min häst imorgon och då ska jag kolla upp hur min hästs granne har det. Ser jag att dem rider på han igen, då tar jag med mig hans sadel och träns med mig hem!!

BRA.......
Men akta dig så du inte blir utnyttjad....
mvhR

Jag vet att jag kommer till att bli det om jag lägger ut - men då får jag bara bli det. Det är för en god grund - hästen kan bedömmas av vet och förhoppningsvis så kan vet göra något med det ev snacka hårt till stallägaren och hans döttrar. Då är det värt att bli utnyttjad, tyvärr så är det så :crazy:

Det är ganska trist egentligen. Jag råkade ut för samma sak. Det slutade med att ägaren tog tillbaka hästen. "Mina" Fodervärdar var inte elaka bara okunniga och de lyssnade på mig (min tränare och en eqiterapeft, hur nu det stavas) då hästen började protestera. Tyvärr är de flesta hästar väldigt snälla och säger inte ifrån förrän väldigt mycket försent...

Hästen ifråga var också en ridtravare. Det kanske är så att travfolk tar förgivet att alla som har hållt på med hästar 5 år typ ridskoleridning kan hästar, bara för deras läringar lär sig mycket om hästben redan första månaden...

Javisst är det trisst, och synd att det händer..

"Problemet" med detta är att ägaren är visst en ung tjej så hästen kom inte ifrån ett travar stall. Jag fick reda på detta för ca 45 min sedan efter att jag hade pratat med stallägaren som har denna hästen på foder. Så jag tycker bara att detta blir konstigare och konstigare - varför låna en annans häst om du inte har råd till vet? - Varför låna ut din häst till någon som inte kan häst? Jaja, ska kolla till hästen imorgon och se hur det går, stallägaren lyssnade på mig efter att jag berättade till han om din ideè då, får bara hoppas på att han följer ideèn eller ringer vet före det går för långt med hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 551
Senast: Edla
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 365
Senast: mily
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 435
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skrotvärde bil
  • Att lämna i smyg
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V