Halt på alla fyra

A

armada

Hästen har haft fång och har hovbroskförbening på båda fram. Han är varm och väldigt öm på alla fyra hovar (vid kronranden).
Han har något högre puls men ingen feber, inga tydliga fång symptom.
Han är pigg och klar i blicken men vill gärna inte röra på sig.
Han skoddes för drygt tio dagar sen utan anmärkningar.
Han reagerar inte på visiteringstång.
Har ni förslag på vad som kan vara felet? Tydligt är det att han har en inflammation i alla fyra hovarna men vad kan det bero på? Kan det vara en förgiftning eller är det en atypisk fånganfall?
/Armada
 
Har en häst haft fång tidigare så ska man dra åt sig öronen.
Skulle jag vara dej skulle jag först ta ut hovslagaren för att kunna utesluta hovböld.
Därefter veterinär för bedömning.
Vänta inte.Lycka till
 
Vet har redan varit ut, hovis kommer på fredag. Jag ska plocka hans skor ikväll.
Hovböld? På alla fyra? Jag har förvisso otur men hur stor är den sannolikheten? :confused:
 
Atypisk fång skulle jag misstänka, efter att ha haft TVÅ hästar som reagerat exakt som du beskriver.

Jag skulle prata med vet om att sätta in antiinflammatoriskt och smärtstillande med en gång ( t ex butta, finadyne eller liknande), och ge mag-tarmbalans.
 
Då har vi gjort rätt, han går på butta och proviva blåbär:D
Både jag och vet var lite konfunderade över symptomen. Vi tog det säkra före det osäkra och behandlade honom för fång, det är hovbroskförbeningen som alltid spökar i huvudet på mig...
:smirk:
 
Låter som fång!! Det är ju faktisk jättestor fångrisk nu såhär på hösten :( Min pålle har dock inte varit sjuk i år, peppar peppar...... :smirk:
 
javisst, fång påverkar alal fyra hovarna (Kort försök till förklaring till hur foder/förgiftningsrealterad fång uppstår: Det blir en feljäsning i magen och de onda bakterierna växer till och slår ut de goda. Det frisläpps då toxiner ("gift") i tarmen som via tarmväggen tas upp i blodet. Toxinerna åker med blodet och ställer till oreda. I hovarna cirkulerar blodet långsamt iom att det är längst från hjärtat, så toxinerna har lång tid på sig att frisläppas till andra vävnader. I hovarna finns det väldigt känsliga strukturer, och när det blir en inflammation där så får hästen problem att bära upp och hålla fast hovbenet, som ju inte är i kontakt med marken utan "hålls uppe" och "hänger" i de omgivande strukturerna. och när de inte riktigt orkar hålla emot hästens vikt, så gör det ont (och i nästa steg börjar hovbenet ändra läge).

Detta påverkar alltså alla fyra hovarna, MEN det är framdelen som bär mest vikt (2/3 av hästens vikt bärs upp av framdelen). Så det blir högre belastning på framhovarna och märks där. Det är därför hästar kan stälal sig i sk fångställning där de sätter in bakdelen långt inunder kroppen och står och väger bakåt, för att avlasta de onda frambenen.

Om en häst då har ANDRA problem i frambenen redan (strålbenshälta, hovbroskförbening etc) så har den antagligen redan innan avlastat fram en del, och då är det redan från början lite mer belastning på bak, och när det då blir fång och hästen avlastar än mer på bak så blir det symptom där med.

Valacken jag hade som fick fång var inte halt, inte varm och inte öm. han bara var ovillig att röra sig. vet kollade, hittade inget fel. och eftersom hästen var 28 så tänkte man att det kunde vara ålder. Så han fick röra sig så mkt/lite han ville.

Sen började han sluta gå ur boxen frivilligt på morgonen, men ledde man gick han snällt. vet ut igen, samma resultat.

Sen en dag VÄGRADE han gå ur boxen elelr röra sig alls. Vet kom ut igen, och fortf inga tydliga symptom, ökad puls, värme eller visitationsömhet. Men för säkerhets skull behandlade men för fång.

En vecka senare (den veckan stod han på box med sandbädd, stod på behandling, hade PG-beslag fram etc) så började sulan bukta utåt. Hovbenet hade sjunkit så djupt att det höll på att penetrera sulan. Han avlivades dagen efter. Efteråt undersöktes alla fyra hovarna och han hade lika mkt hovbenssänkning bak som fram...

Men han var inte öm någonstans, stod inte i fångställning, reagerade inte på visitationstång och hade inte ökad puls.

Exakt ett år senare så visade mitt sto en liten framhovsömhet på grus. Jag tvingade vet att behandla för fång. Stoet blev bra och fick gå i grushage, skos med sjukbeslag etc. Ändå nytt fånganfall ett år senare, även denna ggn så lindrigt att jag missat det om jag inte haft ponnyn i bakhuvudet. Vet kom ut, fick TVINGAS att behandla för fång. Åkte dessutom in och röntgade stoet. Hovbensrotation båda fram.... TROTS de väldigt milda fångtecknen och snabb behandling så roterade hovbenen. Hon var inte varm, inte halt, inte öm och ingen ökad puls och försökte inte avlasta fram.

Hon röntgades igen efter ytterligare ett lätt fånganfall, och hade då hovbensrotation även bak med lindrig hovbensförsänkning. Hon pensionerades, men trivdes inte som haghäst så hon fick sluta sina dagar i april 2001..
 

Liknande trådar

Hästvård Hittade mitt varmblod sjuk i hagen i måndags. Han hade svårt att få med sig sina ben, ville inte röra sig, svårt att svänga runt, feber...
2
Svar
28
· Visningar
3 984
Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 632
Senast: Exit
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 715
Hästvård Måste få bolla lite tankar med er.. Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011...
Svar
17
· Visningar
6 191
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp