Bukefalos 28 år!

halt på böjprov=behandling

Hej
Tänkte bara delge lite av mina "problem"
Min 16-åring har varit oren v b under ridning i dec efter att ha gått omkull i hagen (utan synlig skada), vid böjprov blev hon halt 3,5 grad, min vet rekommenderade försiktig ridning, rtg, som var ua på has/knä bb (misstanke om spatt därav rtg) Igår var det dags för återbesök, hästen har känts fräsch att rida men jag har inte pressat henne. Vid böjprov visade hon 0,5-1 grad hälta samt även liknande under longering efter böjprov båda bak. Min veterinär är av den åsikten att det är sällan äldre hästar "går igenom" böjprov ua utan det viktiga är hur hästen känns att rida. På prov ska vi ge min häst finadyne(smärtstillande) i fyra dagar och jag ska rida henne som vanligt och känna efter om hon känns annorlunda...om hon förändras får vi gå vidare med ett gångprov på matta istället för böjprov för att isåfall lokalisera felet annars bedöms hästen som "frisk"
iallafall inom normal varianten.
Kanske något för dig?
/U
 

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
492
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 324
Senast: Lutten
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
106
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp