Halt på grund av ömt juver?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare NickDaloy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 313
N

NickDaloy

Vet kanske varför min häst har varit halt. Hennes högra juver är svullet, varmt och ömt. Inte riktigt ömt, bara lite. Det har nog varit jättelömt. Det kommer även en gul vätska ur den spenen. Tänkte på juverinflammation först, men vet inte. Hon är inte halt längre.
Kan jag rida henne även om det är juverinfl.? Kor mjölkas ju.

Sv: Halt på grund av ömt juver?

Svullnaden börjar gå ner nu. Kanske bara blivit knottbiten ändå.

Låter ju som en klockren juverinflammation. Massera med kamfersalva och mjölka ur bakterilösningen. Tempa- har hon feber -ta ut veterinör för då behöver hon antibiotika

tvätta med jodopax och var noga med handhygien ----gör så här tvätta handerna i jodopax (obs blir gul) sedan juver mjölka ur ha på lite vaselin på spen öppningen så inte nya bakterier kan krypa in när den är ute du behöver göra detta ett 2-3gr minst sen gör det inget att du rider det är bara bra så länge den ej har feber ,då kan du ju gå ensväng istället,,,,...Lycka till

Hon var lite varm förra veckan, men nu har febern gett med sig. Hon har normal temp igen. Fick något som man har till kor av min svärfar. Juvret bara lite svullet. Inte varmt längre
Trodde bara det var hästar o kor som producerar mjölk som fick det.

kanske köttelinflammation..? (eller nåt)

Det borde ju även de som inte mjölkar kunna ha.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 400
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 172
Senast: Sharpless
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 598
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 555
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 40
  • GVFÖ 2025
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur