Bukefalos 28 år!

Hamburgare/torrfoder/barf

Sv: Hamburgare/torrfoder/barf

Hon från Jipotimas har även skrivit en bok om BARF och hur man ska göra om man vill börja med det. Har själv den boken (men köpte den inte för att jag ville BARFa utan för att mitt projektarbete i gymnasiet handlade om BARF) och den är verkligen ett bra hjälpmedel för nybörjarBARFare. Fats man får vara lite kritisk till det hon skriver, mycket av det hon påstår är inte belagt med några som helst bevis (vetenskapliga då då) eller liknande utan bara hennes egna erfarenheter.
Tror den kostade runt 200 kr eller så...
 
Sv: Hamburgare/torrfoder/barf

150 + 30 i frakt o porto, kan beställas från hemsidan.
Har man tillgång till en hel skottkärra med salt så kan man även vaska fram ett o annat guldkorn på Kennel Mustelas hemsida, dock tar hon i så hon spricker ibland o verkar närmast rabiat sekteristisk.
Det som är roande när man har tid över är att läsa alla artiklar hon länkat till från BARF motståndare.

mvh
 
Sv: Hamburgare/torrfoder/barf

Ja herregud. Det där satt jag och kollade upp i nästan ett helt år när jag gjorde research för mitt projektarbete. En sådan hetsk debatt som råder när det gäller BARF/Anti-BARF har jag sällan skådat. Till och med i Hundsport (tidningen) har det ju publicerats flera artikalr och ledare om hur bra/dåligt BARF är för hunden...Roande är det ju, speciellt hur vissa uttrycker sig så bestämt, som om de forskat om det på vetenskaplig basis i flera årtionden (vilket ungefär INGEN har...)
 
Sv: Hamburgare/torrfoder/barf

Själv BARFar jag mina hundar (nu bara en), o jag tror att min förra hund överlevde ett ormbett 4 år tack vare det, han tålde inte några sädprodukter förutom överkokt ris.
Jag trivs med att utfodra hundarna naturligt o är inte så förtjust i torrfoder.

Jill är en god vän o hjälpte mig mycket med kost tillskott när förra hunden fick Malignt Lymfom.

mvh
 
Sv: Hamburgare/torrfoder/barf


Oh ja, fodax är super och tar minimal plats i frysen, en påse i vart fack. :D
Nackdelen är att bitarna sitter ihop så jag får sära på dem med hammare och morakniv med ett gäng hundar som flåsar en i nacken. :D
Jag har bara ca två mil till fabriken så jag hämtar på plats, billigt och supersmidigt och framförallt, hundarna älskar det och håller super bra vikt på det.

I skålen som alltid står framme finns doggy som bukfylla. :D
 
Sv: Hamburgare/torrfoder/barf

Ja, det tycker jag, Loka har tom i perioder haft nåt kilo för mycket, hon ser ut som på min avatarbild just nu, väldigt musklad men slimmad som en fågelhund ska se ut. Fortune funkar också utmärkt på det och efter hennes sjukdom där hon tappade all päls så var färskfodret det som fick kroppen att komma igång på riktigt igen.

Tror Loka har käkat det i 5 år nu i höst, det är verkligen det enda fodret som funkar för hennes allergi.
 
Sv: Hamburgare/torrfoder/barf

Du verkar insatt. Varför just nordic?

För att min ena hund är allergisk mot väldigt många vanliga ingredienser i hundmat så det var att testa detta eller börja BARFa. Hon tål tex inte ägg, fisk eller framförallt gluten och just dessa 3 verkar finnas i det mesta, eller gjorde iaf för 5 år sen när jag började leta foder.
Nordics Special var det enda som var glutenfritt och inte innehöll fisk så då körde jag på det, sen har mina andra hundar också fått det och alla har mått bra.

Flera som jag jagar med kör också frysfoder och det känns faktiskt som det enda alternativet för mig just nu, även om torrisar är bra om man åker bort.
 
Sv: Hamburgare/torrfoder/barf

Minimal plats *muttrar högt*

Jag får ju beställa från lastbilen, eftersom det är en bit för mig till fabriken... Igår hämtade jag 100 kg, och hade 25 kg kvar i frysen sen innan. Liten plats... Jag kommer muttra hela kvällen här :angel: Haha.

Men det är värt besväret, eftersom min otroligt kräsna och svårfödda hane äter VARJE dag, är fin i hullet och bygger muskler :love: Det gjorde han på det enda torrfodret han åt också, men han hade aldrig någon riktig entusiasm för att äta direkt, även om han åtminstone åt jättebra 5 dagar i veckan. Nu är det ännu bättre, och det känns riktigt skönt! Han klarar sig på en relativt liten mängd, för att vara Benjamin, så nu slipper jag ha en hund som äter för minst 40 kr/dag :crazy:
 
Sv: Hamburgare/torrfoder/barf

Då är jag med! Himla skönt att det passade dina hundar så bra då :) För mig blev det alldeles för dyrt, eftersom dom fick äta så jävla mycket... En kartong för 380 kr (16 kg) räckte liksom i ca 5 dagar åt mina två hundar. Kostade ca 2300 kr i månaden att föda dom då, och det kändes liiite overkill för två hundar som väger strax under 30 kg resp en bit över 30 kg styck.
 
Sv: Hamburgare/torrfoder/barf

Jag betalar 320 per (16 kgs) kartong för jag köper 2 kgs korvar, en korv räcker 1,5 dag, så det blir inte så dyrt för mig.

Funderar dock på att åka ner till fabriken nån gång i sommar och köpa på mig lite extra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 658
Katthälsa jag har egentligen tänkt posta en tråd om torrfoder rätt länge, men eftersom jag har en bonusfråga så passar jag på att ställa den...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: escodobe
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 620
Senast: Myrten
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
784
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp