Hampaströ?

Jag har en hosthäst. Jag har testat två balar hampa blandat med rapshalmpellets. Jag kommer inte fortsätta utan köra enbart halmpelletsen.

Jag tycker att hampa är ungefär likvärdigt kutterspån i hur det beter sig i boxen men dammar mindre och luktar godare. Hade jag haft kutterspån så hade jag bytt till hampa på studs.

Men hampan dammar när man lägger ut ny bal och det dammet sticker i halsen. Jag föredrar rapshalmpellets som suger MYCKET bättre än båda ovan alternativ och som är närapå helt dammfritt.
 
Har haft hampa till mina hästar i flera år då det var det enda den stallägaren accepterade. Tyvärr fick vi ofta dålig hampa som dammade ganska extremt, man fick vattna och vattna för att det skulle vara ok.

Tyvärr slutade det med att min häst fick för sig att äta av hampan (efter flera år!!) och fick då magsäcksinpackning och höll på att dö. Har nu i efterhand fått höra flera som har varit med om detta och även om hästar som inte klarat sig på grund av förstoppning orsakad av hampa. Kommer själv aldrig ha en häst på hampaströ igen. Enligt veterinären som behandlade min häst så är uppsugningsförmågan hos hampan så extrem att om hästen väl äter av den så behövs det inte mycket för att det ska bilda klumpar som blir nästan som stenar i magen eller tarmarna.
 
Vi hade hampa från ett franskt företag. De hade större fibrer (än tex Granngården) och tillsatte eukalyptus för att hästarna inte skulle äta det. Det dammade inte och hästarna åt det inte.

Pga orsak bytte vill till GG's hampa. Mindre bitar, dammar och hästarna äter det. Så det hänger lite på märke också, tror jag.
 
Tycker de är odrygt och väljer hellre annat som inte dammat före hampa. (Jobbat i stall där en häst stod på de)
 
Har haft hampa till mina hästar i flera år då det var det enda den stallägaren accepterade. Tyvärr fick vi ofta dålig hampa som dammade ganska extremt, man fick vattna och vattna för att det skulle vara ok.

Tyvärr slutade det med att min häst fick för sig att äta av hampan (efter flera år!!) och fick då magsäcksinpackning och höll på att dö. Har nu i efterhand fått höra flera som har varit med om detta och även om hästar som inte klarat sig på grund av förstoppning orsakad av hampa. Kommer själv aldrig ha en häst på hampaströ igen. Enligt veterinären som behandlade min häst så är uppsugningsförmågan hos hampan så extrem att om hästen väl äter av den så behövs det inte mycket för att det ska bilda klumpar som blir nästan som stenar i magen eller tarmarna.
Precis vad jag tänkte skriva. Har en vän vars hingst höll pä att stryka med efter att just ha ätit hampaströ..
 

Liknande trådar

Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
264
Senast: Tassa
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 020
Senast: bettysmatte
·
Foder & Strö Tänkte testa att ge betfiber istället för kraft och har jämfört Granngårdens betfiber och Pavos speedibeet. Den förstnämnda innehåller...
Svar
4
· Visningar
422
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Jag är lite nyfiken på / intresserad av grovfoderanalyser. Skulle ni vilja dela med er av era och skriva var i landet, när de...
Svar
1
· Visningar
471
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp