Vi som letar hus

Att du skrev: En kollega känner de som ska sälja och jag kanske kan få det till ett väldigt pra pris.

Men då kanske du menade något annat än vad jag trodde.

Ja, jag har skrivit att det legat ute länge på marknaden utan intresse och att kollegan hade för sig att det var sänkt till 1,1, fortfarande utan intresse. 1,1 för ett sånt här hus kan vara ett väldigt bra pris.
 
Var är de andra 64 och två tredjedelarna?

Det där är ju fjuttigt som en halv glödlampa. :angel:

Men ändå, fatta hur mycket skönare värme än från en het radiator.
20231219_112300.jpg
 
Ja, jag har skrivit att det legat ute länge på marknaden utan intresse och att kollegan hade för sig att det var sänkt till 1,1, fortfarande utan intresse. 1,1 för ett sånt här hus kan vara ett väldigt bra pris.
Absolut, jag fattar att du inte menade som jag trodde.

Men glöm inte att ingen ville ha det till det priset. Jag hade lagt mig lite under om jag kom fram till att jag ville lägga ett bud.
 
Absolut, jag fattar att du inte menade som jag trodde.

Men glöm inte att ingen ville ha det till det priset. Jag hade lagt mig lite under om jag kom fram till att jag ville lägga ett bud.

Ja, det finns kanske läge att pruta ännu mer. Jag är dock usel på att pruta 🫣
Sen är 1,1 vad kollegan hade för sig, i den borttagna annonsen låg det ute för 1495. Men jag lever på hoppet!
 
Ja, det finns kanske läge att pruta ännu mer. Jag är dock usel på att pruta 🫣
Sen är 1,1 vad kollegan hade för sig, i den borttagna annonsen låg det ute för 1495. Men jag lever på hoppet!
Det förstår jag verkligen, jag är också usel på det, har svårt att blockera vill ha-känslan i såna lägen.

Om det var ute på annons, var det via mäklare? Isåfall har du en viss prutmån redan där om ni gör upp affären utan mäklare.
 
Det förstår jag verkligen, jag är också usel på det, har svårt att blockera vill ha-känslan i såna lägen.

Om det var ute på annons, var det via mäklare? Isåfall har du en viss prutmån redan där om ni gör upp affären utan mäklare.

Det var via mäklare. Åtminstone SBAB kräver (krävde?) att affären gick via mäklare för att bolån skulle beviljas. Men jag hoppas inte alla har så.
 
Det var via mäklare. Åtminstone SBAB kräver (krävde?) att affären gick via mäklare för att bolån skulle beviljas. Men jag hoppas inte alla har så.
Du får kolla upp om mäklarens kontrakt fortfarande gäller. Då ska mäklaren ha provision på affären osv.
Har kontraktet gått ut kan man anlita vilken mäklare som helst för skrivuppdrag som innebär är att mäklaren hanterar pappersarbetet och transaktionen för en fast kostnad. Jag känner inte till någon bank som går med på den typen av transaktion då bolån är inblandat utan mäklare då det är mäklare som har tillgång till systemet som används. Jag köpte min stuga med hjälp av mäklare med skrivuppdrag då jag fick veta att den skulle säljas av en vän så den var aldrig utannonserad.
 
Du får kolla upp om mäklarens kontrakt fortfarande gäller. Då ska mäklaren ha provision på affären osv.
Har kontraktet gått ut kan man anlita vilken mäklare som helst för skrivuppdrag som innebär är att mäklaren hanterar pappersarbetet och transaktionen för en fast kostnad. Jag känner inte till någon bank som går med på den typen av transaktion då bolån är inblandat utan mäklare då det är mäklare som har tillgång till systemet som används. Jag köpte min stuga med hjälp av mäklare med skrivuppdrag då jag fick veta att den skulle säljas av en vän så den var aldrig utannonserad.

Okej, så mäklare är i princip krav numera?
 
Nån som vet om jag kan få information om huset via mäklaren som hade det när det låg ute? Eller får de inte ge ut info om ett hus som ägaren dragit tillbaka?
 
Okej. Kanske inte blir lika dyrt om de inte behöver annonsera, utan bara sköter papprena?

När jag köpte med lån från SBAB krävdes det värdering av mäklare och lite sånt ”smått”. Mäklaren tog rätt rejält betalt med tanke på nedlagd tid (10-15.000 vill jag minnas) men ändå enklare och mindre dyrt är ”full tjänst”.

När jag sålde nu behövdes ingen mäklare men det har delvis att göra med köparens personliga kontakt på banken.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 262
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 162
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp