Bukefalos 28 år!

Han är inte det minsta trafiksäker!!

Polle

Trådstartare
För att göra en lång historia kort:
Köpte en häst som skulle vara trafiksäker. Nu har det visat sig att han är inte trafiksäker överhuvudtaget. Det räcker med att han HÖR en bil så börjar han trampa runt och blir helt nojjig och svår att hålla :eek: Har inte kunnat rida honom på flera månader på grund av det här. Vi har ingen ridplan, inga ridvägar TOTALT utan bilar, ingen åker eller liknande att rida på. Vi har inget släp, ingen dragbil och inget körkort för det, så vi kan inte åka någon annanstans för att rida, och jag har ingen bekant som har släp, bil, körkort för det heller.
Vad ska jag göra? Hur ska jag göra för att få honom trafiksäker? Att ha en annan häst med som är trafiksäker hjälper inte, har redan försökt många gånger, han bryr sig inte alls.
Jag går INTE ut med honom på vägarna igen, inte efter det senaste som kunde ha slutat med en död jag! Jag hade änglavakt! Han måste bli mycket säkrare på bilar innan jag överhuvudtaget vågar ta mig ut på en väg med honom igen!
Hjälp mig någon. Vill verkligen inte sälja då han annars är underbar och just en sådan häst som jag har sökt så länge efter. Men som det är nu är det ohållbart! Jag kan inte motionera honom alls! :cry:
 
Senast ändrad:
Sv: Han är inte det minsta trafiksäker!!

Eftersom hästen är såpass osäker att den blir rädd bara av att höra en bil så skulle jag börja med att starta bilen på gårdsplanen och låta den gå på tomgång samtidigt som ni vänjer hästen genom att leda den förbi tills den känner sig helt tillfreds med situationen.
När det funkar så kan ni köra bilen lite fram och tillbaka och när det fungerar bra så kan ni fortsätta med att kanske ta en promenad längs med en lugnt trafikerad väg, så bygger man på det såhär allteftersom
 
Sv: Han är inte det minsta trafiksäker!!

Låter inge kul... Tyckte ovanstående hade en bra idé, det är nog bra att försöka vänja stackaren lite successivt. Sen tror jag att det kan vara lite energi (läs: överskottsenergi) som spökar också i.o.m att han inte blir riden som han ska. Finns det verkligen inga möjligheter att ge honom lite motion, så kanske han blir lite lättare att hantera i alla fall? Någon hage som inte används där ni kan rida lite så länge?
 
Sv: Han är inte det minsta trafiksäker!!

. Vi har inget släp, ingen dragbil och inget körkort för det, så vi kan inte åka någon annanstans för att rida, och jag har ingen bekant som har släp, bil, körkort för det heller.
:cry:

Det skulle jag se till att skaffa mig, tänk om ni behöver åka akut till veterinär?

Vad säger förra ägaren om att hästen plötsligt inte är trafiksäker?
 
Sv: Han är inte det minsta trafiksäker!!

Vill bara tillägga att min dam är fullt trafiksäker när hon är igång men efter att hon har vilat så blir bilar läskiga igen.

Annars tycker jag att du har fått bra förslag tidigare i tråden.
 
Sv: Han är inte det minsta trafiksäker!!

Och min extremt trafiksäkra häst lånades ut till ridskolan och reds av folk som antagligen själva var rädda och tog tyglarna jättehårt när det kom bilar. då blev till och med han spänd när vi red i trafik. Från den dagen fick han inte vara reservhäst åt ridskolan.

vad jag vill säga är att det faktiskt kan vara så att ni hamnat i en ond spiral, han kanske visst var trafiksäker där han kommer ifrån.

Sen är det ju så att om den inte får någon motion så är det inte så konstigt om den har överskottsenergi

Förutom att flytta dit du kan motionera den så tycker jag att bejokonfis hade en bra plan !
 
Sv: Han är inte det minsta trafiksäker!!

Nu är min gammelpålle ganska så trafiktrygg, men emellanåt kan vi ha "fjantigare" perioder. När vi bytte stall för några år sedan så vi plötsligt stod vid en större, mer trafikerad väg än vi var vana vid så gick jag helt enkelt och ställde henne en bit från vägen och varje gång en bil passerade fick hon en godis (en pellets, det ni ;)). Nu är hon en väldigt matglad häst så hon fattade snabbt att bil = godis. Vi gjorde så någon vecka innan jag provade att rida på vägen, och då gjorde hon själv halt när det kom bil för att hon skulle ha en godis. :love:

Hon gör fortfarande gärna halt när en bil ska passera, skruttan. Och tittar lite uppfordrande på mig.

Det var bara ett tips men det kan ju fungera för att bygga upp erat förtroende sinsemellan.

Om inlägget blev jättekonstigt ber jag om ursäkt, är väldigt trött efter en lång dag.
 
Sv: Han är inte det minsta trafiksäker!!

Jättebra förslag, positiv förstärkning hästen får något annat och trevligare att fokusera på!

Mat vid rätt tidpunkt kan göra underverk tycker jag, vad än "godisbelöningsmotståndarna" säger!;)
 
Sv: Han är inte det minsta trafiksäker!!

Nu är min gammelpålle ganska så trafiktrygg, men emellanåt kan vi ha "fjantigare" perioder. När vi bytte stall för några år sedan så vi plötsligt stod vid en större, mer trafikerad väg än vi var vana vid så gick jag helt enkelt och ställde henne en bit från vägen och varje gång en bil passerade fick hon en godis (en pellets, det ni ;)). Nu är hon en väldigt matglad häst så hon fattade snabbt att bil = godis. Vi gjorde så någon vecka innan jag provade att rida på vägen, och då gjorde hon själv halt när det kom bil för att hon skulle ha en godis. :love:

Hon gör fortfarande gärna halt när en bil ska passera, skruttan. Och tittar lite uppfordrande på mig.

Det var bara ett tips men det kan ju fungera för att bygga upp erat förtroende sinsemellan.

Om inlägget blev jättekonstigt ber jag om ursäkt, är väldigt trött efter en lång dag.

Härligt att läsa! Vilken bra metod!
 
Sv: Han är inte det minsta trafiksäker!!

Jo, jag förstår hur du känner dig just nu :cry:

För min del tänker jag försöka följa dem råd jag fick i "min" tråd, tyckte det lät bra det där med att förknippa bilar med något positivt. Om det handlar om godis eller klickerträning. Först om främst blir det små kort promenader efter vägen, då jag leder honom, och då han får en godis när bilar kommer. Han är ju väldigt glad i godis (smaksatta pellets) :d
Jag tar små steg i taget, dels för att bygga upp min eget självförtroende och för att vänja honom sakta.

Jag hade hållit på hela sommaren att trafikträna honom och blev väldigt uppgiven när det helt plötsligt blev ett stort steg tillbaka. Men det är väl så det funkar, ibland går det framåt och sen går det bakåt.

Sen tror jag också att det blir som i många fall att när man själv blir rädd så överför man den rädslan till hästen. Om jag spänner mig i sadeln så blir också hästen spänd. Därför låter jag också en mer van ryttare rida min häst efter vägen ibland, hon blir nämligen inte rädd när han försöker sticka och då blir inte han rädd heller.

Lycka till! :)
 
Sv: Han är inte det minsta trafiksäker!!

kl

Med mina pållar har jag märkt att om den ena inte reagerar så reagerar inte den andra heller, vilket gör att den lite stissigare damen lugnar sig något. Kanske idé att träna din häst (på så sätt som rekommenderats ovan) tillsammans med en annan lugn häst om du har sådan att tillgå?
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 564
Senast: iNHALE
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 402
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 322
Senast: WSLPZF
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 896
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp