Han är annorlunda

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare mariaaa_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 358
M

mariaaa_

För ca 2 år sedan letade jag ivrigt efter en "sköthäst".
De kom lyckligtvis en varmblodsvalack som gått på banan ett x antal år men som nu används dels för ridning men körs också då och då=)
Jag började sköta om honom några dagar i veckan, red och allt gick jättebra. Han var helt trafiksäker, man kunde ha han själv i stallet och gick lungt när man red ut själv.

Man kan nästan säga att hans ägare inte brydde sig om honom, hon kom mest dit på morgonen eller kvällen då hon hade jour och gav mat. De hände att vissa dagar var de inte ens mockat för att hon inte orkat.

För 1 år sen flyttade hon hästen pga att stallägaren sålde stallet och de blev därmed en ny ägare som hon inte kom överrens med. Jag kunde därför inte fortsätta sköta wampe (som hästen kallas) eftersom stallet låg för långt bort med dåliga bussförbindelser.

Nu för ca 1 vecka sedan smsade jag hans ägare och frågade om hon fortfarande ägde han, och de gjorde hon. Jag frågade om jag kunde få hälsa på han och sa att om hon behövde hjälp med han så skulle hon bara höra av sig. Hon svarade tillbaka att hon kunde ju sko han så fick jag rida och så om jag ville.

Jag bestämmde mig dagen efter att fara och hälsa på han. De var ett litet stall med 3 hästar i, Jag hälsade på dom och gick runt och kollade. När jag väl skulle ta in han så gick de ju bra. men i boxen blev han jätteorolig och så, han blev rädd om de blåste lite och reagerade på minsta lilla rörelse. Han fick nästan panik av att stå själv. Dom andra hästarna i hagen, dvs en nordsvensk och en ponny. ponnyn som lungt och brydde sig inte, men nodsvensken bara travade runt och gnäggade. jag tog ut wampe och ställde han ca 20 m från hagen och då blev dom båda lika lugna. jag förstår ju som att dom är säkert lite småkära :p så de var väll därför. men han är sig inte alls lik hursomhelst :/ Förut var han kolugn och inte alls stressad någon gång.. men nu är han ju jätte nervös helatiden och så. Kan de vara för att någon knappt hållt på med han, eller tror ni de bara var för nordisstoet som sprang runt i hagen?

dehär blev lite långt.. äh hoppas ni fattar vad jag babblar om ändå:p

Sv: Han är annorlunda

Tror inte det har direkt med nordis stoet att göra. Låter mer som stress, ingen/lite hantering å osäkerhet tycker jag.

okej, har du nå tips för vad jag kan göra för att han ska bli mindre osäker/stressad?

Börja med att vinna hans förtoende å var lugn i alla situationer. Har du självförtoende kommer det så smånningom smita av sig på hästen och när du visar att han kan lita på dig i alla situationer så får han upp mer å mer förtoende för dig som kommer leda till att han blir mer säker i sig själv.

Sedan är vissa NH övningar/lekar bra oxå. Men jag har själv inte hållt på med det själv.

okej=) vi får hoppas de ordar sig, ska fara dit imorrn och hitta på ngt med honom.

Lycka till!
Försök att inte se ut som att "du inte tror att han ska klara saker som han gjorde förut" genom att se rädd eller försiktig ut.
Gör allt precis som vanligt och vidtag åtgärder när (om) han skulle bära sig konstigt åt.
Hoppas DU förstår vad jag babblar om ;D

hehe jag ska försöka med de=D
men när jag kom dit till nya stallet kändes de jättekonstigt att hästen som jag blivit bästa vänn med var helt förändrad ;O

Jag tycker att det låter lite skumt. jag tycker att du ska försöka ta reda på om han haft några andra medryttare efter att han flyttat. Det kan ju hända att antingen ägaren eller någon ny medryttare behandlat honom illa i stallet och att han inte längre känner dig trygg(eller som du skrev inte behandlat honom alls). Kolla upp olika horsemanship träningar som du kan göra på honom för att han åter ska lita på dig. Nordsvensken i hagen borde ju inte påverka honom så att han blir rädd.

de ända jag vet är att nån i stallet har ridit han lite då då.. idag när jag avr där gick det mycket bättre när man varit med han en stund, när jag sedan gick ut och premenerade med han var han spänd nästan helatiden och ibland fick han "ryck" eller vad man nu ska kalla det:P och blev jätteorolig och så:/ men de känndes iallafall bättre idag än förra gången=)

Hm.. verkar lite konstigt att han var så spänd när du bara var ute och gick med honom. För då ställer man ju inte några direkta krav på hästen egentligen. Han måste ju varit med om någonting, men jag tror att när han väl känner igen din närvaro och så, så kommer han att bli lugnare :)

Kan du få reda på mer om vad som har cirkulerat i hans liv på sistone är det ju toppen.. annars är det nog bara att hantera honom så mycket som möjligt på ett harmoniskt sätt... eller vad man ska säga! Nh övningar och sådant kan man börja med när hästen är lugn, spända hästar kan inte lära sig något nytt, däremot kan spända eller rädda hästar göra saker som de redan har inlärt i huvvet!

Tvärtemot alla så tycker jag det låter helt normalt att en häst som har stått är sådär. Jag har av olika anledningar haft perioder när jag mest låtit min häst stå i hagen flera dagar i sträck utan att ta in honom (självklart har jag fixat med mat, mockat box och visiterat honom - men ibland har det bara blivit "hagvisit" om man säger som så) och jag märker rätt snabbt att om jag tar in honom efter att inte ha tagit in honom på ett tag blir det otroligt oroligt både i hagen och för honom - medans om jag tar in honom dagligen ett tag så lugnar både hagsällskapet och han ned sig och det blir som man tycker det ska vara; jag kan hämta min häst medans den andra hästen lugnt fortsätter äta och min häst är lugnt och lätthanterad. MEN, får han nu vara i hagen igen i några dagar av någon anledning, så blir det lite kaos nästa gång jag tar in honom.

Hästar är vanedjur och det handlar helt enkelt om att skapa nya vanor för hästen och försöka hålla dessa vanor så stabila som möjligt. Din sköthäst har troligen ingen närliggande vana av att behöva stå ensam i stallet och hanteras av dig för just nu är hans vana att stå ute i hagen hela dagarna med sina kompisar och kanske komma in tillsammans med dem om de sover inne - men med lite tid så kommer det åter att bli en vana att tas in och hanteras. Jag tycker inte det låter ett dugg oroväckande - jag tycker som sagt bara att det låter som en häst som fått stå i hagen mycket på sistone; han vet inte vad han ska vänta sig när han kommer in i stallet med dig (hästar tycks ha kort minne när det kommer till vissa saker.)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 743
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 744
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 395
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 910
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Sony hörsnäckor
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur