Han fattar inte höger galopp!

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare AnnaLotberg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 356
A

AnnaLotberg

Jag har börjat rida två gamla travare åt en bekant. Den ene av dom är jätteduktig med tanke på att han har varit travare och har en jättebra galopp. Alltså, vänster galopp. Det är där problemet kommer. Jag har aldrig sett att han ens försökt att fatta höger. Hans ägare har haft honom i fyra år, och inte heller hon har fått honom i höger galopp.

Har även sett att han är väldigt stel i bakbenen, framför allt i vänster bak. Kan detta vara en anledning till att han inte vill fatta höger galopp?
Tacksam för hjälp och tips! :)

Sv: Han fattar inte höger galopp!

Är han kollat av Equiterapeut/kiropraktor? Om inte, gör det först så att ni vet att hästen över huvudtaget har fysiska möjligheten att fatta höger galopp.

Om/när han är kollad så är det bara att kämpa på, jag brukar ställa hästen utåt, och därmed öppna upp innerbogen (höger) så att det blir lättare för hästen att fatta just höger.
Vi har en häst i stallet, travare, som inte heller tagit vänster galopp, han har stått hos oss i 8 mån elr så, och nu har det kommit helt av sig själv, när dom hoppar så landar han i vänster galopp, så nu vet dom att han kan iallafall, för han är också kollad och behandlad av ET. Det kommer nog komma lite av sig själv tror jag. :)

Troligtvis är han mkt svagare i höger sida och galopperar därför hellre i vänster galopp. Jobba med att rakrikta honom så blir det säkert lättare :). Under tiden kan du försöka med att gå på en liten volt i höger varv alt svänga till höger precis i fattningen, då brukar de fatta höger gallop bara för att inte tappa balansen. Inte så optimalt rent ridtekniskt dock, men i början kan det vara som en liten "kick" i rätt riktning :)

Håller med föregående. Har haft liknande problem och fick rådet att ställa lite utåt och att göra fattningen precis i en sväng och vara noga med att ledande tygeln. Behövs ytterligare förstärkning kan man ha ett dressyrspö i ytterhanden... funkade för mig :)

Hade det problemet oxå med min häst för ett tag sedan men då bara i ridhus och inte när jag red ute för då funkade båda galopperna.

Jag var i väg och kollade upp honom och det visade sig att han hade två kotor på kors/länd som satt fel, och en mycket stel muskel (vet inte vad den heter men den sitter vid sidan av svansen, tror bärbenet eller nåt sitter där under :confused:) på vänster sida och tack vare snedbelasning började höger bak knä ta stryk.

Så om hästen har en ovilja att göra det man ber om skall man ALLTD fråga sig varför.
har den ont
förstår vad jag kräver av den
är den stark eller balans nog att utföra det jag vill.

Kram

hej! jag hade exakt samma problem med min rid travare, den fattar vnster galopp som en gud, men höger går bara inte!så jag tog ut en kiropraktor ioch hon sa att hon var stel och dåligt musklad i vänster sida, och att problemet med galoppen antagligen låg där, och hon var också spänd i ryggen för sadeln var för liten. Så nu har jag köpt ny sadel som passar perfekt, och börjat träna upp hennes vänstra sida mer bara i skritt och trav,, och jag testade nyligen höger galopp och hon fattade det direkt! Så kolla upp henne,, hoppas det inte är nått allvarligt!!!

Ägaren har provat kiropraktik i ett halvår berättade hon och han blev tydligt bättre, men nu vet jag inte varför hon fortsatte med det. Jag är nästan helt övertygad om att det är nåt som är fel med kroppen. Men tack för tipset! :)

Brukar kämpa på med volten jag, haha. Men att svänga precis innan har jag inte testat, det ska jag prova nästa gång! :)

förmodligen! har fått tips om en kvinna som talar med hästar som jag ska höra med, hon kanske kan klura fram vad det är för fel :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: cowgirl81
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min... 2
Svar
33
· Visningar
3 638
Senast: Stekspaden
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 042
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 742
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Fälttävlans-tråden 2025