Bukefalos 28 år!

Han har blivit rädd :(

urkella

Trådstartare
Min chihuahua som i normala fall är för kaxig för sitt eget bästa blev här om dagen påhoppad av syrrans ena hund. De har träffats x antal gånger förr och jag har passat hennes hundar en massa. Bara att hennes ena tycker inte jag är riktigt som han ska då han ofta gör utfall (även mot hennes andra hund) när han går i koppel och blir minsta spänd. Detta är en omplaceringshund som bara bott i hundgård hela sitt liv (3år) tills hon tog hand om honom i somras. Nu har det aldrig hänt något då han låter mer än vad han gör skada (väger 4,6 kg). Hände heller inget denna gång då jag slet tag i hennes hund väldigt snabbt, dock var han mer aggressiv nu men han blev påkörd för några dagar sedan och har nog ganska ont trots medicin så vi tror det var därför han fick sitt anfall nu då vi inte mötte någon och min lilla skulle bara gå förbi honom. Men idag när vi skulle gå ut med dom tillsammans så vill min lilla inte gå och hade svansen mellan benen. Blir först orolig om han är "dålig" igen då vi var hos vet. förra veckan och tömde analsäckarna på honom. Men han visade inte samma beteende. Han sprang hela tiden till mig och ville bli upplyft. Bar honom en bit då jag var orolig med rumpan på honom. Syrrans hundar nosade då på något så vi var en bit framför när jag släppte honom och då var han sitt vanliga jag. Men så fort hennes hund kom nära (5-6 meter) så sprang min lilla åt andra hållet med svansen mellan benen eller började han klättra på mitt ben för att få komma upp. Han mådde verkligen dåligt av att ha honom nära fast hennes hund inte gjorde något idag eller ens brydde sig om honom.
Tror ni han kommer kunna gå ihop med hennes hund normalt igen ?
Kan jag göra något, eller blir det bara att man inte kan gå med dom ihop ?
Då dom bor i samma trappa som mig passar jag hennes hundar en del och åker även bil ihop mycket. Så vill att det ska bli som vanligt mellan hundarna :(
 
Sv: Han har blivit rädd :(

Ignorera din hunds beteende och se till att syrran jobbar på sin hunds utfall.
 
Sv: Han har blivit rädd :(

Har ni hundarna lösa när ni är ute och går?
I så fall skulle jag koppla, båda. Det ger mer avslappnade förare=mer avslappnade hundar.
 
Sv: Han har blivit rädd :(

Håller med de andra som skrivit plus att jag vill tillägga att jag anser din hunds reaktion helt adekvat. Den andra hunden gör oväntade utfall=läskig= den vill man undvika. Innan den andra hunden helt slutat med sina utfall hade jag försökt gå med dem åtskilda/kontrollerade på var sin sida om mig tex för jag tycker inte det är ok mot de andra hundarna att ha det så, att de när som kan bli angripna. Jag hade inte passat hunden innan den kunde uppföra sig.

För mig verkar de här problemet inte alls ligga i den rädda hunden utan den som angriper, det är där man måste börja. Och alla omplaceringshundar går inte att "rädda" eller få till bra trygga hundar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 861
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 818
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 325
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 708
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp