Bukefalos 28 år!

Han kissar i hundarnas BIA-bäddar + tips på kattsand.

A

Atalantha

Eller för att vara helt exakt så är jag inte hundra på att det är just den av mina 3 katter, men just han har alltid haft dille på att kissa i BIA-bäddar oavsett om lådan är ren eller ej. Vi bytte bäddar till hundarna men likförbannat kissade han i dom också, ca 4 gånger på 1 år. Vilka faktorer som har påverkat det beteendet vet jag inte. Kattsanden blivit ofräsch utan att jag märkt det? Han har ju kissat även med nyrensad låda en gång nämligen. Nej jag vet inte, men nu köpte vi i alla fall sprillans nya BIA-bäddar till båda hundarna för ca 2-3 veckor sedan, och inatt hade han kissat i en av dom. Lådorna rensades igår kväll. Som sagt så vet jag inte till hundra att det är han, men dom andra två har aldrig någonsin kissat utanför så jag kan bara anta.

Jag personligen anser att en katt som kissar utanför lådan uppenbart är missnöjd med något. Mitt dilemma är, vad är han missnöjd med? Kan jag inte uppfylla det måste han få flytta till ett nytt hem, för jag kan inte leva med att hålla kvar en katt som inte mår bra. Och jag vill verkligen inte förlora honom. Sen är det inte heller enkelt att hitta nytt hem till ett 3-årigt hankastrat som har tendens att kissa utanför..

Jag tänkte börja med att byta kattsand, för lådornas placering har ingen betydelse för honom. Jag tänker sådan kattsand som luktar gott, hur trevlig är den för katterna, någon som vet? Blir det fräschare för katterna också eller är den bara för människans skull? Det är ju en djungel av kattsand :eek: Sen undrar jag också om någon har tips på vad man kan spruta på hundbäddarna som gör att han (förhoppningsvis) inte kissar där men hundarna ändå vill ligga där? Han är totalt besatt i kattmynta, men stryker jag det där så kommer vi aldrig kunna slita honom därifrån. Han försvarar sin kattmyntestrumpa med sitt liv :angel: Usch, förlåt för en lång och snurrig tråd, men jag är så rädd att behöva göra mig av med min älskling :'(
 
Sv: Han kissar i hundarnas BIA-bäddar + tips på kattsand.

Parfymerad kattsand är inte speciellt bra om du tänkte på det? Katter har ett otroligt känligt luktsinne och den lätta parfymdoften vi känner måste kännas obehagligt intensivt i deras nosar.
Anledningen att han kissar i just BIA-bäddarna går ju bara att spekulera i men vissa katter känner att de vill markera nya föremål eller föremål som luktar starkt av något annat för att sprida sin "doft". Jag skulle rengjort dem väldigt ordentligt (om möjligt, annars slänga och köpa nya för minsta lilla kvarvarande doft som katten känner kan motivera den att gå dit igen) och spreyat Felifriend spray på dem så katten lockas att markera över med sina ansiktsferomoner istället för alternativet.
Vad har han för kattsand nu? Finkornig, oparfymerad är alltid att föredra, EverClean är riktigt bra.
Känner han sig tillfreds med hundarna annars tror du?
Annars finns det ju vissa katter som får återkommande kristaller i urinen vilka de till och från lyckas kissa ut själva men det gör ont och kan leda till att de söker sig till en mjukare plats att gå på. Sådant kan vara väldigt bra att kolla upp också.
 
Sv: Han kissar i hundarnas BIA-bäddar + tips på kattsand.

Tack! Jo det var parfymerad jag tänkte på. Har aldrig testat den innan just för att jag ser ingen som helst anledning till att katterna skulle vilja ha parfymerad kattsand. Ska testa EverClean, många som rekommenderat! Har en finkorning doftfri, klumpbildande sand nu av billigare variant. Hade dyr kattsand ett tag men hittade ingen riktigt bra. Testade denna för att jag tänkte att jag kan tömma lådorna oftare istället om den inte är bra. Jag är nöjd med den och katterna har aldrig visat något tecken på att inte gilla den. Han gillar hundarna vad vi kan märka iallafall, och dom gillar honom. När det är matdags eller han är överkelig går han gärna och stryker sig mot dom och är han på bushumör leker han gärna med en av dom som brukar sticka dit nosen =D Båda hundarna fanns hemma när han flyttade hem till oss så det är ingen av dom som kommit i efterhand sas. Ska testa den sprayen du skrev om och den sanden, så får vi hoppas. Just nu luktar det kattkiss i hela vardagsrummet och jag vet inte hur jag ska få bort doften :confused::cry:
 
Sv: Han kissar i hundarnas BIA-bäddar + tips på kattsand.

Om det fortfarande luktar skulle jag faktiskt slänga bäddarna (eller ge bort dem till någon som har hund men inte katt som kan lockas att kissa på dem) så att inte katten vill gå dit igen.
Annars så vet jag inte hur man på bästa vis rengör mjuka ytor men du kan testa att köpa ScentStop eller liknande luktborttagare i djuraffären och spreya på efter du har tvättat dem så gott det går. Och så Felifriend efter det då.
Jag tror inte din katt vantrivs, även om det är svårt att säga när man inte har sett den, utan det kan krävas så lite ibland för att vissa kattindivider ska börja gå utanför lådan. Men ett urinprov kan vara bra att ta för att se om det finns spår av kristaller, det är trots allt inte helt ovanligt att just kastrerade hankatter får problem med det till och från - ibland utan att ägarna märker det då kristallerna ibland aldrig blir så stora så de orsakar helstopp.
 
Sv: Han kissar i hundarnas BIA-bäddar + tips på kattsand.

Igår rådfrågade jag en klinikvet. Självklart sa han att han inte kunde ställa en diagnos över telefon, men han kunde spekulera. Han tyckte inte att kissandet lät oroväckande, utan tyckte att jag kunde testa med just feromoner, precis som du sa :D Så vi köpte en FeliWay spray och en FeliWay som man sätter in i väggen. Köpte även ny kattsand. En sån där med "kristaller" helt doftfri. Bytte bara i ena lådan och kikar av om katterna verkar gilla den. I andra lådan är det samma gamla vanliga sand kvar, förstås. Har köpt textilrengöring, en ganska rejäl sådan. Ska strax iväg och köpa doftborttagning, hittade inget igår, fastän vi kollade 3 affärer!

Med dyra klinikbesök innehållande bland annat röntgen för både vovve och häst nästa vecka så undviker jag gärna att byta ut BIA-bädden om möjligt, student som man är :angel: Försvinner inte doften får plånboken svida lite till :devil:
 
Sv: Han kissar i hundarnas BIA-bäddar + tips på kattsand.

Feliway sprayen fick honom att kissa ännu mer! Vi var borta i ett dygn och under denna tiden hade han (Starka misstankar, så säker man kan bli ungefär) kissat i BÅDA bäddarna :eek: Kändes helt omöjligt ett tag. Kristallsanden var det bara en katt som gillade så den fick vi byta ut igen. Nu har vi köpt ytterligare en låda och bytt till Compact ultra i hopp om att det ska förbättra något. Vi hittade Piss Off som vi tycker gjorde stor nytta!! FeliWay väggrejj (bra förklaring va? :p) sitter kvar iallafall. Nu håller vi tummar!!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 290
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 213
Senast: Inte_Ung
·
Katthälsa Jag har varit iväg på en "minisemester" i några dagar, utan katterna. När jag kom tillbaka berättade mina föräldrar att den kattsäng jag...
Svar
4
· Visningar
1 194
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Jag har För två veckor sedan blivit med katt :love: Och, Det här med kattsand, jag blir inte riktigt klok! Pappa fixade sand till lådan...
2
Svar
23
· Visningar
5 995
Senast: sofia77
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp