Han "ramlar inåt" vid volter

M

MVelina

Nu är jag äntligen medlem här. Jag har funderat på att bli det bra länge, men nu när jag har en fråga att ställa så blev det av. Jag hoppas att det finns någon av er hästkunniga här inne som kan ge mig några tips.

Jag är medryttare på en 8-årig fjordingkille sedan ett år tillbaka. Han har knappt fått någon utbildning alls, förrän just för ett år sedan då jag (och hans andra medryttare) började rida privatlektioner. Vi har gjort väldigt stora framsteg sedan dess, och jag tycker att ridningen fungerar bra överlag.
Dock har jag ett problem som jag faktiskt märkt av mest på sista tiden.

När vi går på spåret och ska in på en volt så viker, nästan ramlar, han in mot mitten. Även när vi bara går på spåret så märker jag att han drar lite inåt. Bara som ett test så lät jag honom gå på långa tyglar, utan att styra något alls, med resultatet att han gick runt, runt i små cirklar. Inte rakt fram utan runt, runt hela tiden... Jag har svårt att förstå varför han uppenbarligen väljer att gå i cirklar/dra in mot mitten av spåret.

Problemet har jag som sagt börjat märka av mest på sistone, och kanske i samband med att de började köra in honom. Kan det finnas något samband, och isåfall hur får jag honom att skilja på körning och ridning?
Jag har försökt att använda innerskänkeln tydligt när jag går in på en volt, och att ha en stadig kontakt på yttertygeln, men det har inte fungerat så bra.

Det är säkert inget man löser över internet, men någon kanske har ett tips som jag kan prova eller någon aning om varför han gör så?

/ Maria
 
Sv: Han "ramlar inåt" vid volter

Om hästen tar kortare steg med ett ben kommer den att gå snett eller i cirkel. Det kan bero på smärta eller att den inte är genomarbetad. Dock är det mycket möjligt att det faktiskt har med inkörningen att göra pga att skaklarna lätt får hästen att svänga med rak kropp och den då gärna löser det problemet genom att skjuta ut bogen och gå med bogen före i svängen i den "stelare" sidan. Det är bjudningen och styrkan som saknas (och tekniken, förstås), hästen följer skaklarna i svängen istället för att dra vagnen runt.

Stark innerskänkel som agerar stopp inåt och driver hästen till långa steg mot yttertygeln, understödd av innertygel som måste inleda böjningen väldigt tydligt så att bogen aldrig hinner "smita förbi" inner tygel/skänkel. Fånga upp försiktigt på yttertygel men använd innerhjälperna (mest drivning)för att behålla böjning och steglängd. Förhoppningsvis går det över när hästen lärt sig dra vagnen på rätt sätt hela tiden, men det går förstås inte att lämna det ojobbat i ridningen fram tills dess.

Lycka till!
 
Sv: Han "ramlar inåt" vid volter

Tack så jättemycket för ditt svar! Jag misstänker också att det är just körningen problemet beror på, och jag ska försöka jobba vidare på det sätt som du beskriver.

Är det något som går att jobba med från marken? Det kanske gör att jag kan ge tydligare signaler tänkte jag. Man vet ju aldrig om jag råkar göra något omedvetet i min ridning som förvirrar honom, så det vore kanske värt att testa.

Någon idé om hur det skulle kunna gå till isåfall?
 
Sv: Han "ramlar inåt" vid volter

Det handlar om balans för hästen. Hur sitter du? Är det du som sitter snett och därmed lägger mer vikt på innersidan? Värt att fundera över.
Se till att inte överböja hästen utan snarare har den rakställd på volten.
Luras inte att ta i innertygel och därmed bära hästen runt, tvärt om, ge stöd på ytter och släpp inner.
Förvänd galopp tränar hästens balans.
Eller vänd rätt upp i galopp och prova att ställa till höger och vänster några gånger längs medellinjen. Då ska hästen kunna hålla galoppen i jämnt tempo och hålla formen. Det är jättesvårt för en häst med dålig balans. I början kanske detta inte går alls. Den klarar kanske bara en över gång från rak till höger och tillbaka.
Och som sagt tänk på hur du sitter i dessa lägen. Lycka till!
 
Sv: Han "ramlar inåt" vid volter

Har samma problem med min fjordkorsning, men förra lektionen föll en stooor polett ner!:laugh: Jag gör fel med mina höfter och händer. Förutom då att hästen inte gillar att gå nära voltstaketet pga bakräddhet.

Jag har länge försökte lyfta och pressa ut hästan på volten, med resultat att hon bara bromsar och tvärar emot, helt fel var det. När jag lade kroppstyngden utåt var ju hästen tvungen att kompensera genom att luta sig inåt för att hålla balansen. När jag vinklade om min höft ordenligt gav ja hästen möjlighet att få ut sin kropp ordentligt på spåret istället för att bli felställd. Man får liksom vinkla höften inåt, sträva bakåt, neråt med hela innerlåret. Man får in rätt känsla genom att låtsas att man vänder sin kropp mot mitten lite lätt. Känns lite konstigt först om man gjort fel länge, men det funkar. Jag fick också order om att inte bry mig om hästen hamnade lite innanför, för när den sedan är i balans och form så är det lätt att bara rida längre ut sedan. Absolut inte leda med yttertygeln utan rid hästen inåtställd för ledande innerhand när du gör volter, med ytterhanden där den ska vara.

Sedan är det bra att lära in sidförande skänklar ordentligt. Öva in det först från stillastående. Först går det jättetrögt men öva öva öva. Du trycker mjuk med skänkeln, sedan tydligare, sedan kan man kicka på lite tills hästen tar ett steg åt sidan. Sluta direkt, beröm. När man gjort så några gånger vet hästen att trycket betyder åt sidan, och du kan flytta ut den på spåret för skänkeln. Men ge det lite tid, det tar några pass att befästa. Eftergiften, att du slutar göra samma ögonblick som den flyttar gör att poletten trillar ner direkt. Alltid så mjuka hjälper som möjligt, men gör om tills hästen tar hjälpen så blir de känsligare och lättare för hjälperna.
 
Sv: Han "ramlar inåt" vid volter

Tack för svaren!
Sickan:
Jag har funderat över hur jag sitter, och känslan är snarare att jag "trycks" utåt på volterna. Det kan bero på att jag försöker kompensera upp att han svänger inåt kanske, men jag ska jobba på att sitta i mitten.

Det där med att släppa efter på innertygeln och ge stöd på ytter låter väldigt vettigt, men dock ganska svårt. Det känns som att han bara svänger höger då, ut från volten. Hur får jag honom att gå kvar på volten?

heidi maria:

Det där med att pressa ut hästen på volten är jag bekant med :angel: och jag håller helt med om att det fungerar dåligt. Jag tror att jag förstår hur du menar med att vinkla höften, och jag ska prova det. Jag måste börja med hur jag sitter, det är jag helt med på.
 
Sv: Han "ramlar inåt" vid volter

Tack för svaren!
Sickan:
Jag har funderat över hur jag sitter, och känslan är snarare att jag "trycks" utåt på volterna. Det kan bero på att jag försöker kompensera upp att han svänger inåt kanske, men jag ska jobba på att sitta i mitten.

Galoppen har vi inte alls kommit särskilt långt med, så den övningen går tyvärr inte att utföra. Jag jobbar nästan från grunden med galoppen kan man säga. Samma sak är det nämligen där, just att han drar extremt mycket inåt mot mitten av ridbanan. Jag kan rida rakt fram en bit på långsidan, men sedan viker han av inåt en bit innan varje hörn. Jag har försökt att vara stark i innerskänkeln och leda lite utåt, vilket inte funkat så bra ännu. Men jag tror bara att det är att jobba på med det. Han har väl inte balansen som krävs för att böja sig i galoppen ännu.

Det där med att släppa efter på innertygeln och ge stöd på ytter låter väldigt vettigt, men dock ganska svårt. Det känns som att han bara svänger höger då, ut från volten. Hur får jag honom att gå kvar på volten?

heidi maria:

Det där med att pressa ut hästen på volten är jag bekant med :angel: och jag håller helt med om att det fungerar dåligt. Jag tror att jag förstår hur du menar med att vinkla höften, och jag ska prova det. Jag måste börja med hur jag sitter, det är jag helt med på.

Hur stadigt stöd med innerskänkeln ska jag ha när jag rider på volten, och vad gör då ytterskänkeln under tiden? Ska de ligga ungefär parallellt med varann, eller ska någon skänkel lite mer bakåt?
Tack för tipset om att öva på sidförande skänklar. Det har jag gjort lite tidigare och ska öva mer på det nu. Att ge eftergift har jag blivit bättre på, och jag ska bli ännu bättre! Det är ju så otroligt viktigt.
 
Sv: Han "ramlar inåt" vid volter

Det där med att släppa efter på innertygeln och ge stöd på ytter låter väldigt vettigt, men dock ganska svårt. Det känns som att han bara svänger höger då, ut från volten. Hur får jag honom att gå kvar på volten?

Det är naturligtvis så man gör normalt, men just i det här läget kan det vara mer pedagogiskt för hästen att frångå det under en period, för att kunna vara extra tydlig med hur man vill att den ska göra. Det där med sätet är väldigt viktigt också, ofta "sitter man som hästen går" och i det här fallet ska man ju sitta som man vill att hästen ska gå, vilket inte alltid är det lättaste.

Jag tänkte på en annan sak när jag red min egen häst idag. Vet du vilken utrustning som används när de kör hästen? Vagnens tyngd ligger ju mot bogarna, och om man har fasta skaklar och inte använder draglinor/svängel blir konsekvensen för hästen att hela vagnens tyngd hamnar på yttre bogen i vändningarna - inte skönt! Då strävar hästen efter att dra även med inner bog för att avlasta ytter och enda sättet att göra det är att gå felställd i svängarna. Hästen blir alltså tvungen att anpassa sig till selen, som ju är fastspänd i skaklarna. Med draglinor/svängel, baksele och löpande skaklar är hästen visserligen fortfarande inramad av skaklarna, men selen sitter inte fastspänd i skaklarna utan i en rörlig del av vagnen, vilket gör att selen kan röra sig med hästen och vagnens tyngd hamnar jämnt fördelad mellan bogarna både i svängar och på raksträckorna.
 
Sv: Han "ramlar inåt" vid volter

Om du tänker att du har en ryggsäck med vatten på ryggen. Vatten är väldigt rörligt (precis som en ryttare för hästen) Om vattnet börjar tynga åt höger, hur gör du då? Jo, lutar dig åt vänster för att inte ramla. Så fokusera på att ha din tyngdpunkt kvar mitt över men vrid kroppen i ridriktningen. Svårt att förklara. Det låter som en omöjlighet:grin: En övning kan vara att rida utan stigbyglar för då märker du lättare om du lutar dit åt något håll.
Att lätta på innertygel och hålla stöd på ytter får du kompensera just med kroppsvridningen. Hålla stöd är inte att dra. Att hästen tar stöd på ytter får man träna på på rakt spår också. Känn att hästen har ett stöd och du ska kunna lätta på inner och hästen ska fortsätta rakt fram om du är rak. Svårt! Inget som händer på en kafferast.
Galoppövningen ÄR svår. Man kan börja med att lämna väggen. Vänd rätt upp i galopp och rid bara rakt fram. Det behöver inte vara på medellinjen eftersom det blir en svår sväng utan vänd upp två meter efter medellinjen. (hoppas jag kan förklara). Titta rakt fram, koncentrera dig på att sitta rakt, jämnt stöd i tyglarna och bryt av före kortsidan. När hästen kan hålla detta kan man försöka ställa några steg till höger eller vänster och sedan tillbaka innan kortsidan. Jättesvårt! Men träna träna träna...
 
Sv: Han "ramlar inåt" vid volter

Precis, jag sitter lätt som hästen går. Det blir lätt så, men nu vet jag om det och ska försöka fokusera mycket på det ett tag framöver så kommer det säkert att bli bättre så småningom.
Jag vet inte vad de kör honom med för utrustning, men det är intressant att höra hur det funkar. Jag har själv aldrig kört en häst. Jag hoppas att han ska kunna skilja på körningen och ridningen framöver, och jag ska vara så tydlig som möjligt med honom.

Sickan:
Det var en jättebra jämförelse med vattnet tycker jag, och jag är med på vad du menar. Sen att lyckas göra det i verkligheten är lite klurigare, men jag ska försöka ha det tänket att inte luta mig utan mer vrida kroppen. Det blir nog lätt så att jag ramlar utåt i kurvorna, men nu är jag medveten om problemet.
Den galoppövningen kanske kan gå att utföra, jag kan ju ge det några chanser iallafall :) tack för alla tips!
 
Sv: Han "ramlar inåt" vid volter

Hej! inget stöd alls från innerskänkeln i normalläge, när du lägger till skänkeln ska hästen gå undan för den, ska den inte göra något för den skänkeln ska du inte lägga till den tycker jag. Om man småtrycker med innerskänkeln varje gång man svänger tappar den effekt och hästen lär sig att inte bry sig om den. Bättre då att lära hästen ordentligt att den betyder något, och sedan se till att få effekt varje gång du använder den. Många, speciellt fjordingar, har väldigt lätt för att lära sig riktigt luta sig och gå emot både skänklar och tyglar om man inte är kvick. Om du blir hängande eller segar på med skänkeln utan effekt blir den okänsligare och okänsligare. Ger du kvickare hjälper, och är noga med eftergift får du en smidigare och mjukare häst. :)

Tränare är heeelt ovärderligt. Bara nån liten lätt lektion i månaden gör skillnad.
 
Sv: Han "ramlar inåt" vid volter

Jamen det är ju självklart nu när du säger det :) vad dumt att jag inte tänkt på det tidigare. Om jag ligger på med innerskänkeln hela tiden så är det klart att han inte lyssnar noga på den... Tack för tipset, nu ska jag ändra på mig! Jag har blivit mycket bättre på att ge eftergift med handen iallafall, och han är en otroligt duktig häst. Han kan verkligen gå riktigt fint, och kan bli en superhäst med lite mer träning. När jag blir ännu bättre på eftergift så kommer han bli luftig som ett moln, hihi :)
 
Sv: Han "ramlar inåt" vid volter

Jag tänkte bara uppdatera lite grann, och vill tacka för alla bra tips jag fick. Sist jag red fick jag en slags aha-upplevelse, och kände hur allt bara fungerade! Det kändes härligt och nu ska jag jobba vidare på det. Jag arbetade speciellt på tyngdpunkten (att sitta mitt över hästen och tydligt känna sittbenen) och på vridningen av kroppen. Han drar fortfarande lite inåt men inte alls som för bara någon vecka sedan.

Nu kan jag styra honom till stor del med bara min sits, och kan därför vara mycket mjukare i handen än innan. En vinn-situation för oss båda :) Att bromsa med sitsen har jag inte riktigt lyckats lära mig men det kommer säkert det också så småningom. Några tips när det gäller det?

Åter igen, tack för tipsen ni gav mig. Faktum är att ni är bättre än ridlärarna :)
 
Sv: Han "ramlar inåt" vid volter

Jag har exakt samma problem med min unghäst! Vi ska nu in till kliniken och kolla upp honom ifall han har ont någonstanns. Det går inte att få honom att gå rakt i höger varv, han genar inåt på långsidorna, går med bakdelen lite innanför spåret och det går verkligen inte att få honom att göra en rund volt. Han bara "faller" inåt. När vi rider ut och rider rakt fram efter vägen märker jag att han drar åt höger. Jag har försökt att verkligen tänka på min sits och inte lägga tyngden åt höger, men ingen skillnad. Jag har även kollat sadeln och tänder och det är ok.

I vänster varv går han kanonfint och gör runda fina volter. Det är så frustrerande att rida på ridbanan att jag slutat med det, jag blir bara irriterad.

Min häst vill inte gå i höger galopp, inte ens "i det fria", han väljer nästan alltid vänster galopp. Vid tömkörning i höger varv (vilket är nästan lika omöjligt som att rida :crazy:) går han helst i korsgalopp, samma om jag löslongerar honom. Hade ut en equiterapeut som tyckte att han var stel i höger has vilket gör att han vrider bakbenet i bäckenet, vilket i sin tur leder till ryggont. Ska som sagt in till kliniken nu och kolla med veterinär vad hon säger och ev röntga hasen.
 
Sv: Han "ramlar inåt" vid volter

Kan ju vara något i vänster bak? I höger galopp måste den under en del av språnget ha hela sin kroppsvikt på v.b. Vid volter vänster varv är det ju inner bak som måste samla sig och bära vikt under hästkroppen. Om den då pressar in kroppen och böjer sig höger blir det ju höger bak som blir "innerbenet".

Bara en tanke.. samma sak om höger bakhas är stel, den kan ju vara ansträngd av att avlasta och bära vikten den skjuter undan från andra bakbenet. Har du provat longera med tex grimma eller allra helst kapson så man kan fästa linan vid nosen?
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 179
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 138
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Semester.
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Avmaskning
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp