Han vill inte hoppa..

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Mini_o_góffi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 693
M

Mini_o_góffi

Har en islandshäst som inte gärna hoppar!
Eller, jo han tycker det är kul när han väl kommit igång, och man blivit lite sur efter att man trillat av några gånger :p
Han springer nämligen vid sidan OM hindret istället! Helt omöjligt att ställa honom med skänklar och tygel. Vi har testat att lägga upp två bommar på sidorna som är lutade mot hindret, men då vägrar han istället. Men som sagt, när han väl hoppat en eller två gånger så vill han inte sluta!
Vi driver på innan hindret och släpper efter på tygeln, men ändå så att man har kontakt med hästens mun!
Ingen har klarat av o hopppa med honom utan att han ska vägra, eller bryta ut.

Någon som ha tips på hur man kan göra?

OBS- det är min syster som rider honom, ibland jag (men oftast inte då jag har Mini :love:).

Sv: Han vill inte hoppa..

Prova hoppa i skogen, många hästar tycker det är roligare :)
Annars är det väl som med andra hästar som gör som du beskriver - Driv, driv och DRIV!!! Hoppa lågt och lätt i början av passen. Lycka till!

Sv: Han vill inte hoppa..

Det kan ju vara så att han helt enkelt inte är så mycket hoppad innan, och inte vet vad han ska göra riktigt?? :confused:
Kanske kan vara läge att börja helt från början, med trav- och sedan galoppbommar på backen, för att utifrån det bygga upp hinder.
Se oxå till att ha tränat upp en bra galopp, det är nästan A och O för att man ska komma bra på hinder så småningom.
Det här är ett jobb som man inte fixar på en em, utan lägg upp arbetet på ett par veckor och se hur det blir?
Detta är mitt tips- från en som knappt hoppar själv.... :cool:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 733
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 086
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 227
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 988
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka