Hanhund till avel - hur gör man?

Och folk som kanske inte är så inlästa och kunniga på allt som rör registrering köper väl ursäkterna. Egentligen konstigt att man ska få ljuga i annonser.
Ja det är för jäkla trist.
Och folk som kanske inte är så inlästa och kunniga på allt som rör registrering köper väl ursäkterna. Egentligen konstigt att man ska få ljuga i annonser.
Ja det är verkligen trist. Jag anmälde den där annonsen häromdagen och förklarade utförligt varför, men den ligger kvar.
 
Ja det är för jäkla trist.

Ja det är verkligen trist. Jag anmälde den där annonsen häromdagen och förklarade utförligt varför, men den ligger kvar.
Fast det kan jag förstå. Att skriva fel anledning till att valpen inte är registrerad innebär ju inte att folk köper en valp i tron att den är en sak och sedan inte är det. Valpen är oregistrerad, punkt slut. Det hade varit skillnad om det t ex stått att den nya ägaren själv kunde välja om valpen ska registreras eller inte, eller att valpen faktiskt är registrerad utan att sedan vara det.
Att köpa en valp som är oregistrerad är som det är, oavsett om det är pga att föräldrarna är blandraser, inte själva är registrerade, är kuperade eller för att månen stod i fel vinkel till Mars. Man köper den oregistrerade valpen, inte anledningen till att uppfödaren inte registrerat den.
 
Fast det kan jag förstå. Att skriva fel anledning till att valpen inte är registrerad innebär ju inte att folk köper en valp i tron att den är en sak och sedan inte är det. Valpen är oregistrerad, punkt slut. Det hade varit skillnad om det t ex stått att den nya ägaren själv kunde välja om valpen ska registreras eller inte, eller att valpen faktiskt är registrerad utan att sedan vara det.
Att köpa en valp som är oregistrerad är som det är, oavsett om det är pga att föräldrarna är blandraser, inte själva är registrerade, är kuperade eller för att månen stod i fel vinkel till Mars. Man köper den oregistrerade valpen, inte anledningen till att uppfödaren inte registrerat den.
Nejvisst. Men när en uppfödare ljuger så säger det ju något om personen och det är ingen jag skulle köpa av. I enlighet med ditt resonemang hade hen bara kunnat skriva att valparna är oregistrerade, inte hittat på en förklaring.
 
Nejvisst. Men när en uppfödare ljuger så säger det ju något om personen och det är ingen jag skulle köpa av. I enlighet med ditt resonemang hade hen bara kunnat skriva att valparna är oregistrerade, inte hittat på en förklaring.
Javisst, eller så är uppfödaren så okunnig att denne faktiskt tror att anledningen denne har till att inte registrera valparna är sant och riktigt. Det jag menar är att Blocket kan inte ta sådan hänsyn. Köparna blir ju inte blåsta på något sätt, för de vet att de köper en valp utan stamtavla. Blocket kan ju inte ta bort annonser för att annonsörerna är okunniga, så länge det inte går ut över köparna (alltså att annonsen blir ett bedrägeri där köparen tror sig köpa en viss sak, men inte får det).
 
Jag tycker att man gärna kan meritera sin hund om man tänker att den är ett lämpligt tillskott till rasen. Då brukar också intresset hos uppfödare bli större, eftersom de dels vet att hunden finns och dels oftast själva är aktiva och kunnat bilda sig en uppfattning om ens hund. De flesta uppfödare vill gärna ha en egen uppfattning om hundar de använder i sin avel.

Dessutom anser jag att det inte gör något om en hane är lite äldre, efter ålder gör att ev medfödda sjukdomar bättre hinner komma fram.

Hellre avstå avel om hunden har brister än prompt använda sin hund i avel. Kritisk utvärdering viktigt!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 215
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på om jag ska kastrera min hund eller inte. Mest för att det är smidigt att ha han kastrerad om kompisar med...
2
Svar
39
· Visningar
3 304
Senast: Trani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp