avla på hanhund?

Sv: avla på hanhund?

Fundera på en sak - hur skulle du reagera om du bara fick kissa två gånger per dag?

Sticker ut hakan lite nu men att blir irriterad/skälla på en hanhund och dessutom en valp för att den följer en naturlig instikt, dvs revirmarkera, känns för mig konstigt.

Uppvuxen med hanhundar, alltid haft hanhundar, men nu både och det har aldrig varit något problem att hunden revirmarkerar ute. Inne är en annan sak - det är ju inte en tillåten sak. Sedan ok - det händer ibland i ny hundmiljö att du måste vara extra uppmärksam så det inte händer en "olycka".

2 gånger per dag? Han är ute många gånger per dag och kissar oftast 2 gånger per runda så han behöver inte gå och hålla sig.
 
Sv: avla på hanhund?

Har fått för mig att vissa hundar blir väldigt fixerade om det är löptikar i närheten men om det enbart är en fråga om uppfostran så är det ju inget problem. Pappan till min hund är väldigt fixerad när det är löptikar i närheten och kastar sig över dom om han får chansen oavsett om tiken säger ifrån. Men det kanske är dom som inte har uppfostrat han rätt?
Ja.

Sen har jag en kompisar som har tikar som passar min hund ibland.

Det är ju bara ett problem när tikarna löper och då är det faktiskt inte jättesvårt att hålla isär dem. Det kan ju inte vara speciellt ofta som tikarnas löpperioder och passning av din hund sammanfaller?
Nej jag tycker att inte att den anledningen är tillräcklig för att kastrera en hund.
 
Sv: avla på hanhund?

Ja.



Det är ju bara ett problem när tikarna löper och då är det faktiskt inte jättesvårt att hålla isär dem. Det kan ju inte vara speciellt ofta som tikarnas löpperioder och passning av din hund sammanfaller?
Nej jag tycker att inte att den anledningen är tillräcklig för att kastrera en hund.

Mm, kan nog stämma, de verkar inte ha superpli på sina hundar i övrigt heller.

Tack för alla åsikter, dom har jag nytta av :)

Jag kommer avvakta med kastrering och hoppas på att jag lyckas uppfostra han så man inte får så mycket problem att det blir nödvändigt med kastrering.
 
Sv: avla på hanhund?

*kl*
Men! Jag tycker alltid att det har talats för att kastrera när man inte ska ha hunden i avel! (hane)
En hanhund som har det väldigt jobbigt tycker jag då mår bättre av att kastreras. Visst det har nog en hel del med fostran men har det inte talats om dessa hanhundar som slutar äta och sitter vid dörren hela tiden? Det är väl bara en viss del som man kan "fostra" men det är väl mycket som man inte rår på genom fostran?

Jag har ingen erfarenhet själv av detta så det är bara spekulationer.
 
Sv: avla på hanhund?

Ja det kanske inte bara är revirmärkning men i så fall borde väl alla tikar också vilja pinka hela tiden för att "lämna visitkort" ? *funderar*.

Jag är hundvan men vår hund är första egna hunden så jag är inte så insatt just i det här med kastrering och hur mycket som har med fostran att göra. Hingstar kastrerar man ju nästan alltid men det är väl egentligen också bara en uppfostringsfråga fast kan väl blir krångligt att släppa med andra hingstar trots bra uppfostran. Inte så lätt att veta hur det fungerar med hundar om man inte frågar :)

Det är en whippet jag har.

Det finns tikar som håller på med detta också, har träffat några, men överlag så gör dom inte det, och jag har inget bra svar på varför :crazy:

Därför är det ju jättebra att du frågar här och sedan tar steget vidare (inte för att vi här sitter på alla svar men ;))

Åh, Whippet valpar är så mysiga! En gång hos veterinären så var en uppfödare där med en kull på 7-8 veckor, shit va kär jag blev och jag har aldrig kollat på vinthund :love:

Skulle du kunna lägga upp en bild? :)
 
Sv: avla på hanhund?

*kl*
Men! Jag tycker alltid att det har talats för att kastrera när man inte ska ha hunden i avel! (hane)
En hanhund som har det väldigt jobbigt tycker jag då mår bättre av att kastreras. Visst det har nog en hel del med fostran men har det inte talats om dessa hanhundar som slutar äta och sitter vid dörren hela tiden? Det är väl bara en viss del som man kan "fostra" men det är väl mycket som man inte rår på genom fostran?

Jag har ingen erfarenhet själv av detta så det är bara spekulationer.

Jo, veterinärer (och vissa "vanliga" människor ;)) tycker jag tar alldeles för lätt på detta med kastrering och många anser (som du säger) att de som inte ska gå i avel bör kastreras.

När folk pratar med mig om kastrering brukar jag fråga om det verkligen var en hane dom ville ha eftersom dom nu vill ta bort hanhunden i hunden.

Min hanne är rätt jobbig när tikar härikring löper. Han stirrar en del när vi är ute och han blir lite off när det kommer till att lyda, men jag ville ha hanhund även om risken fanns att den skulle bli "knäpp" så nu tar jag den smällen och tränar hårt för att få honom att tänka på annat, men det går :)
Däremot så kastrerades hans bror för att han var otroligt stressad när tikar i området löpte... han ylade från kl 4 på mörgonen till 1 på natten, svimmade av några timmar (sov) för att sedan börja igen, dom fick tvinga honom att äta och dricka och då är det ju lite väl mycket :crazy:, så han kastrerades.
 
Sv: avla på hanhund?

Det finns tikar som håller på med detta också, har träffat några, men överlag så gör dom inte det, och jag har inget bra svar på varför :crazy:

Därför är det ju jättebra att du frågar här och sedan tar steget vidare (inte för att vi här sitter på alla svar men ;))

Åh, Whippet valpar är så mysiga! En gång hos veterinären så var en uppfödare där med en kull på 7-8 veckor, shit va kär jag blev och jag har aldrig kollat på vinthund :love:

Skulle du kunna lägga upp en bild? :)

ja han är riktigt go och är hittills lydig men man vet ju itne hur det blir när han blir riktig tonåring ;) Däremot har han massor av självförtroende så är han hos någon som inte är bestämd så gör han precis som han behagar. Känner ingen whippet sen innan men efter att ha läst om massor med raser fastnade vi för whippet och hittade en bra uppfödare men trevliga hundar och vi ångrar inte en sekund valet av ras.

Senaste bilden på Malte å hans kompis Agnes:

malteagnes2.jpg



malteagnes.jpg
 
Sv: avla på hanhund?

Du har redan fått många bra svar. Tänkte bara att jag kunde dela med mig av erfarenheter av att kastrera hanhundar.

Tanken var att min hund skulle användas lite i avel då han har bra stam och supertrevligt temperament och verkade lovande på utställningar. Däremot så visade de sig vid höftledsröntgen att han hade C höfter och därför besultade jag mig för att kastrara honom.
Jag upplevde aldrig min hund speciellt jobbig när han var "hane", visst han blev intresserad av tikar på löpen och ville mer än gärna jucka på dom. Han kissade även inomhus hos en kompis när hennes mamma hade varit där med en löptik alldeles nyligen. Han smet också en någongång till en löptikmed mig springades i hälarna :angel:

Nu när han är kastrerad så är han mindre intresserad. Han har blivit tjockare :crazy: (kan bero på dagmatten som tykcer om att mata också) Han juckar inte längre på andra hundar. och är lättare att ha lös :) Sen har han ju blivit lite äldre och klokare också :D

han var väldigt vacker din kille :D Sista bilden är ju bara för härlig :love:

Våran förra hund kastrerades då han var en blandras. Han gnällde vid dörren ganska mycket under grannhundens löperioder, men han kastrerades rätt så snabbt så något annat hann jag inte märka av. Han var inte spciellt intresserad av löpande tikar, utan tänkte bara på mat i stort sett :angel:
 
Sv: avla på hanhund?

Jag tycker inte att det finns någon andledning att kastrera en hund just bara för att han är hane;)

Jag har en 12 år gammal blandras och jag har aldrig ens tänkt tanken att kastrera honom även om han aldrig skulle få bli pappa.
Det är ju inte så att en han hund på något sätt överfaller alla tikar, min hund har gått bra ihop med de som han har träffat men givetvis har de hållts åtskilda just vid löpet.

En enda gång har han sprungit efter en löptik, han var då hos mina föräldrar (jag låg på sjukhus) som behandlade honom som en katt, dvs de öppnade dörren och släppte ut honom precis som de alltid har gjort med sina katter:crazy:
Grannen tre km bort ringde och tyckte att de skulle hämta honom och förklarade att man inte kan släppa ut en hund så.
Deras tik löpte men han stannade ju när de sa stanna:love: så det hann inte bli något som tur var.

Jag kommer inte kastrera min nu 17 månader gamla hanhund heller även om han inte har papper eller kommer få bli pappa.

Enda gången jag kan förstå kastrering är om hunden verkligen mår dåligt av löptikarna eller för att lugna ett temperament som man inte klarar av, om valet står mellan det och avlivning, även om fostran kan göra mycket så finns det ju fortfarande människor som inte inser att valpen blir stor en dag.
 
Sv: avla på hanhund?

Vi har två tikar, båda är som hanhundar och kissar där andra kissat....om dom får. Märks tydligt närm an ska rasta dem innan träning vid klubben :)

Jag har också två tikar men det är uteslutande den äldre som kissar över den yngres! Innan den lilla kom så hade hon aldrig sånt för sig..
Min kompis rottistik däremot kissar över med ena benet lite lyft så ofta hon kommer åt:D
 
Sv: avla på hanhund?

Att en hund kissar betyder inte alltid "detta är mitt" utan snararde "här har jag också varit och såhär gammal är jag", ett visitkort skulle man kunna kalla det. Hundar kissar också för att markera för andra individer att "här finns något av värde" eller "akta er för denna plats".

Exempelvis om de ser ett rådjur så pinkar de för att nästa hund ska avläsa att hunden var uppspelt när den gjorde sin markering/lämnade visitkortet. Man vet inte exakt hur mycket hunden kan avläsa ur andras urin, men en hel del är det ;)


Personligen tänker jag som Trani och håller med honom/henne i sitt tänk. Jag har sett så många hanhundar kastreras för att folk är för lata för att träna med hunden så den börjar med problembeteenden och oönskade beteenden och då gör man kirurgiska (!) ingrepp.
Jag menar inte att du tänker så... men det gör mig ledsen när folk tar så lätt på kastrering. Jag anser själv att det endast ska göras om hanen mår dåligt av det, att testosteronhalten är så hög att han jämt är stressad av det. Men det är min åsikt.

Amen :bow:
 
Sv: avla på hanhund?

Bedårande liten kille! Verkligen fin :)

(Och jag tycker att han ska få fortsätta vara kille ;))
 
Sv: avla på hanhund?

Knapplån

Lite annorlunda tråd! Annars brukar de flesta tycka att man gärna kan kastrera hundar som inte ska avlas på, och jag måste nog säga att jag håller med. Jag förstår inte varför man inte skulle göra det, med tanke på hur man resonerar angående bsåväl hästar som katter.

Både min hane o min tik är kastrerade, och precis samma hundar som innan, minus löptiksintresse resp löpning och risk för juvertumörer o livmoderinflammation. de äter efter kastrationerna lightfoder och har inte gått upp ett gram någon av dem.

Jag hoppas att det dröjrt många år innan det är dags för ny hund här, men när det blir aktuellt kommer den oxå att kastreras, oavsett kön. Jag har bara sett fördelar.
 
Sv: avla på hanhund?

Tack för ditt svar :) Vi har ju inte så mycket grannar så så länge vi är hemma så lär han inte bli stressad av löpande tikar iaf. Men han ska ju fungera även om man går med han i stan också. Vi får väl se hur han artar sig.
 
Sv: avla på hanhund?

jo det finns ju sånna, det är många somtycker att min vovve är ju sååå liten och söt och det gör ingentiiing om den hoppar upp på dom eller beter sig allmänt illa *suckar* Svårt att uppfostra både hundar och folk samtidigt...:crazy:
 
Sv: avla på hanhund?

Bedårande liten kille! Verkligen fin :)

(Och jag tycker att han ska få fortsätta vara kille ;))

tack, kan ju alltid hoppas han kan få bli pappa ngn dag men vi får väl se om han är tillräckligt bra till det. Tänkte man kan prova att ställa ut ngn gång i höst och bara kolla om det verkar finnas hopp för det eller inte.
 
Sv: avla på hanhund?

Är man 100% säker på att man aldrig kommer vilja avla på sina hundar så kan man väl kastera dem utan att tänka två gånger (även om jag själv inte skulle göra det). Men nu hade ju TS små funderingar på att avla och då är det ju rent ut sagt korkat att kastrera hunden om den är frisk osv och eventuellt aktuell för avel. Har man väl lagt vovven under kniven så kan man ju inte ångra sig.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
240
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 332
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 234
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 623
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp