Hanhund till avel - hur gör man?

ccleleya

Trådstartare
Hej.

Jag har en importerad renrasig cane corso, med stamtavla i Rumänien. Bra gener och frisk.

Jag har lite funderingar och är eventuellt intresserad av att ha han i avel.

Hur ofta kan han träffa tikar? Tar man ut en avgift för parning? Vilket pris? Har sett blandade siffror på blocket, allt från 5000-25000 kr för parning både blandraser och renrasiga. Hur går det vanligtvis till? Nån som vill dela med sig?
:)
 
Hej.

Jag har en importerad renrasig cane corso, med stamtavla i Rumänien. Bra gener och frisk.

Jag har lite funderingar och är eventuellt intresserad av att ha han i avel.

Hur ofta kan han träffa tikar? Tar man ut en avgift för parning? Vilket pris? Har sett blandade siffror på blocket, allt från 5000-25000 kr för parning både blandraser och renrasiga. Hur går det vanligtvis till? Nån som vill dela med sig?
:)
Är den registrerad i SKK? Vad tar andra ägare med samma ras betalt? Är hunden meriterad på något sett?

Vill du avla blandras kan du väl ta vilket pris som helst och sänka det om ingen nappar.
 
Hej.

Jag har en importerad renrasig cane corso, med stamtavla i Rumänien. Bra gener och frisk.

Jag har lite funderingar och är eventuellt intresserad av att ha han i avel.

Hur ofta kan han träffa tikar? Tar man ut en avgift för parning? Vilket pris? Har sett blandade siffror på blocket, allt från 5000-25000 kr för parning både blandraser och renrasiga. Hur går det vanligtvis till? Nån som vill dela med sig?
Tänker du SKK reggad renrasavel eller mer "para alla som vill"?
 
Hej.

Jag har en importerad renrasig cane corso, med stamtavla i Rumänien. Bra gener och frisk.

Jag har lite funderingar och är eventuellt intresserad av att ha han i avel.

Hur ofta kan han träffa tikar? Tar man ut en avgift för parning? Vilket pris? Har sett blandade siffror på blocket, allt från 5000-25000 kr för parning både blandraser och renrasiga. Hur går det vanligtvis till? Nån som vill dela med sig?
:)
Kolla med rasklubben. De brukar ha info om krav på hälsotester och jag antar att man kan annonsera via dem.
 
Hej.

Jag har en importerad renrasig cane corso, med stamtavla i Rumänien. Bra gener och frisk.

Jag har lite funderingar och är eventuellt intresserad av att ha han i avel.

Hur ofta kan han träffa tikar? Tar man ut en avgift för parning? Vilket pris? Har sett blandade siffror på blocket, allt från 5000-25000 kr för parning både blandraser och renrasiga. Hur går det vanligtvis till? Nån som vill dela med sig?
:)
Vanligtvis skrivs det avtal mellan tikägare och hanhundsägare kring betalning, om betalningen ska motsvara ett valppris eller vara en summa per levande valp, osv. Här är en länk till avtalet: https://www.skk.se/sv/Vara-dokument/Blanketter/Uppfodning/parningsavtal/

Lite saknar jag ju en del uppgifter vilket gör att det känns lite som fel ingång i detta. Vad kan din hane tillföra i avel? Är han frisk och mentalt bra? Har han friska och mentalt bra släktingar i flera led bakåt? Hur relaterar hans styrkor och svagheter till tikens styrkor och svagheter?

Jag anser att hanhundsägarens ansvar är lika stort som uppfödaren/tikägarens.
 
Utöver det som @inverterad nämner så släpper jag aldrig min hane till tikar som inte gjort samma tester som han själv, trots att det inte är krav enligt rasklubben (HD, mentaltest, nån form av arbetsprov). Men vi har en hel del skrot i rasen, och även om jag "bara" är ägare till avelshane så vill jag motverka det. Jag säger därför aldrig ja till kombinationer som jag själv inte skulle kunna tänka mig ha valp ifrån.

Mig veterligen är väl CC inte en särskilt stor ras och här har du också ansvaret att din hane inte blir någon form av avelsmatador. Får du många förfrågningar så måste du göra avvägningar.

Jag tar språngavgift och 10% på valppriset per levande valp över 6 veckor. Gratis omparning om tiken går tom.
 
Du börjar med att registrera din hane i SKK. Sedan ska han ledröntgas (höfter och armbågar) och ha bra resultat. Här är vad som gäller.
För cane corso gäller även att de ska ha gjort BPH för att gå i avel. Anmäl även till några officiella utställningar så att du dels får en riktig bedömning av hunden, men även för att visa upp honom. Kanske är det någon hugad tikägare på plats som tycker att din hane är precis det denne letar efter till sin tik.
Som hanhundsägare så får man hoppas på att det finns intresse för ens hane. Det är ju tikägarna som planerar sin avel och väljer hane utefter vad de är ute efter i sin avel. Du avgör sedan om tiken uppfyller dina krav för avel.
Gällande vad man tar i parningsavgift, så är det vanligt inom de flesta raser att ta 10% av försäljningspriset i språngavgift och sedan samma per valp som uppnår en viss ålder (vanligen 5-6 veckor). Det är ju schysst då hanhundsägaren får mer pengar om det blir fler valpar och mindre om det blir få valpar.
 
Rasen behöver inte fler blocketannonser så kolla om din hane verkligen adderar något viktigt till rasen. Finns många seriösa uppfödare. Ta kontakt med rasklubben. Det är ju på ditt ansvar att rasen tillförs något bra och inte fler hundar far illa genom buskavel.
 
I förrgår hade valpen inte ens kommit till Sverige än, skulle göra det när den var 3,5 månad. Hur kan du redan veta att den passar i avel? Att den t ex har den mentalitet som den typen av ras behöver? Att han är frisk nu är inget under, det ska ju bebisar vara.

CC får oftast jättekullar, de kan lätt få 10 valpar. Så på blocket kommer det med jämna mellanrum drösvis av cc-valpar där väldigt många låter rätt skräpavlade.

Jag skulle inte ens fundera över avel förrän valpen passerat könsmognad med god marginal så att jag fick en uppfattning om hur den är, och om den har något att tillföra svensk corsoavel.
 
I förrgår hade valpen inte ens kommit till Sverige än, skulle göra det när den var 3,5 månad. Hur kan du redan veta att den passar i avel? Att den t ex har den mentalitet som den typen av ras behöver? Att han är frisk nu är inget under, det ska ju bebisar vara.

CC får oftast jättekullar, de kan lätt få 10 valpar. Så på blocket kommer det med jämna mellanrum drösvis av cc-valpar där väldigt många låter rätt skräpavlade.

Jag skulle inte ens fundera över avel förrän valpen passerat könsmognad med god marginal så att jag fick en uppfattning om hur den är, och om den har något att tillföra svensk corsoavel.
:bow:
 
Hej.

Jag har en importerad renrasig cane corso, med stamtavla i Rumänien. Bra gener och frisk.

Jag har lite funderingar och är eventuellt intresserad av att ha han i avel.

Hur ofta kan han träffa tikar? Tar man ut en avgift för parning? Vilket pris? Har sett blandade siffror på blocket, allt från 5000-25000 kr för parning både blandraser och renrasiga. Hur går det vanligtvis till? Nån som vill dela med sig?
:)
En relevant fråga i detta är väl - är du förstagångsägare eller har du haft ett gäng hundar tidigare?
 
Nyfiket frågat, varför är antalet hundar en hanhundsägare haft relevant i (något) avelsammanhang?
För att TS frgat om andra grundlägande saker i samband med sin hund?

Är man "gammal gamet" vet man vart man vänder sig för att meritera sin hund, hur det går till att regga den i Sverige etc etc.
Är det första hunden och man inte är inne i "hundvärlden" så är tröskeln högre och man kan behöva mer hjälp och anvisningar.

Buke är bra på att hjälpa vilsna vidare i krångliga djungler av olika slag.:)
 
För att TS frgat om andra grundlägande saker i samband med sin hund?

Är man "gammal gamet" vet man vart man vänder sig för att meritera sin hund, hur det går till att regga den i Sverige etc etc.
Är det första hunden och man inte är inne i "hundvärlden" så är tröskeln högre och man kan behöva mer hjälp och anvisningar.

Buke är bra på att hjälpa vilsna vidare i krångliga djungler av olika slag.:)
Det är dock irrelevant ur just avelsaspekt hur många hundar hanhundsägaren haft tidigare. Vilket var vad jag ifrågasatte relevansen i, inte huruvida ts har koll eller inte på var och hur hunden evt meriteras/undersöks i framtiden.

Avel på just denna valp ligger ju sisådär 2-3 år bort, så ts har gott om tid att förkovra sig med likasinnade i rasklubben.
 
Rasen behöver inte fler blocketannonser så kolla om din hane verkligen adderar något viktigt till rasen. Finns många seriösa uppfödare. Ta kontakt med rasklubben. Det är ju på ditt ansvar att rasen tillförs något bra och inte fler hundar far illa genom buskavel.
På blocket just nu finns cc-valpar som inte kommer att registreras för att "Mor är importerad med kuperad öron/svans. Därför blir valparna ej reggad i skk." (Vilket inte stämmer, kupering på förälder är i sig inget hinder för att registrera valpar. Men mamman kanske kommer från ett land där kupering är förbjuden, får därför inte göra bph och då kan valparna inte registreras. Pappan påstås dessutom vara "under registrering").

Det kanske är liknande inom andra raser men just inom cc tycker jag ofta att jag ser kreativa förklaringar till varför valparna inte blir SKK-registrerade.
 
Är det valpen du ska importera?
Jag tänker att bäst är att hitta en mentor inom rasen som kan hjälpa dig. Kan hjälpa dig med vad man vill ha i en hanhund av den rasen och vilka kriterier hunden behöver uppnå (utseendemässigt så väl som hälsoundersökningar, meritering o.s.v.).
Jag tycker inte det är fel att tänka på det och låter som ett kul projekt. :)
 
På blocket just nu finns cc-valpar som inte kommer att registreras för att "Mor är importerad med kuperad öron/svans. Därför blir valparna ej reggad i skk." (Vilket inte stämmer, kupering på förälder är i sig inget hinder för att registrera valpar. Men mamman kanske kommer från ett land där kupering är förbjuden, får därför inte göra bph och då kan valparna inte registreras. Pappan påstås dessutom vara "under registrering").

Det kanske är liknande inom andra raser men just inom cc tycker jag ofta att jag ser kreativa förklaringar till varför valparna inte blir SKK-registrerade.

Och folk som kanske inte är så inlästa och kunniga på allt som rör registrering köper väl ursäkterna. Egentligen konstigt att man ska få ljuga i annonser.
 
Och folk som kanske inte är så inlästa och kunniga på allt som rör registrering köper väl ursäkterna. Egentligen konstigt att man ska få ljuga i annonser.
Får och får, det är nog en omöjlighet att kontrollera var annons för sig, särskilt på större försäljnings sidor. Det går ju att rapportera annonser, ser det en del inom häst och då försvinner dem, men skadan kan redan vara gjord. Sen dyker de dessutom ofta upp på nytt under nytt namn.
 
För att gynna rasen är det självklart att enbart para med SKK-reggade tikar som uppfyller grundkraven för att kunna registrera valparna, och att såklart även hanen ska klara dom få grundkraven som finns. HD/ED och BPH.
Sen finns den hemska sjukdomen DSRA som man BÖR testa för innan man ens tänker att låna ut sin hane i avel och detsamma gäller tikarna som ska gå i avel.
Sen får man göra noga avvägningar såklart. Att klara ett BPH är självklart, men gjorde hunden ett bra BPH för rasen? Det är inte bara att para två hundar och hoppas på det bästa, man får kolla flera led bakåt och åt sidorna vad som finns. Epilepsi finns också i rasen så där får man kolla vilka linjer som bär det.
Och hur ser hunden ut? Är den av rätt rastyp? Tyvärr är ju rasen väldigt delad utseendemässigt och det brottas många bra uppfödare med att motverka.
Vilken kennel kommer valpen ifrån? Skicka PM om du inte vill ta det öppet :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 228
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på om jag ska kastrera min hund eller inte. Mest för att det är smidigt att ha han kastrerad om kompisar med...
2
Svar
39
· Visningar
3 304
Senast: Trani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp