Hantera 3 hästar vid utsläpp/insläpp?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare cafu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 379
C

cafu

Hej!

Har mina 2 hästar, en unghäst och en pensionär på bete hemmavid tillsammans med grannens unghäst. Har låtit dem bara vara några veckor men tänkte nu komma igång med lite lättare träning. Men det var lättare sagt än gjort. Varje försök att ta ut den gamle ur hagen för en promenad slutade med att unghästarna försökte smita ut samtidigt...

Är lite ovan vid att hantera 3 hästar (eller ens 2 på bete) och skulle behöva tips. Tidigare under våren har jag innan jag tagit ut den gamle först bundit upp unghästen i en spilta inne i ligghallen och släppt loss henne först när jag fått ut den gamle på stallgången. Sedan har hon kunnat gå ut i hagen direkt från ligghallen. Men hur gör jag nu, med 2 hästar (eller för all del, bara 1) lösa i hagen när jag ska ta ut en av dem???

Sv: Hantera 3 hästar vid utsläpp/insläpp?

Jag såg en riktigt bra lösning på Grans Naturburksgymnasium när jagvar för får några helger sen.

Dom hade som en "minihage" vid grinden...ska försöka förklara:

Vid grinden hade dom dragit som en minihage på kanske 3X2m. så man gick först igenom med hästen till minihagen, stängde grinden på den. Öppnade den "riktiga" grinden och gick iväg:idea:
Om nu andra hästar försöker komma ut så kan dom inte rymma eftersom då bara ha kommit lös in i minihagen.

Och ett knep som jag använder mig själv av är att:

Lossa grinden och hålla den helt sträckt in mot hagen/mot sig.
Gör en lagomt stor öppning för att hästen och en själv ska kunna komma ut.
När man är på utsidan vänder man hästen som i en framdelsvänding.
Stänger griden och så är det fixat!

Hoppas du fattar mina förklaringar, kanske kan göra en snygg bild på paint annars:D

Slussgrind är oslagbart. Att bygga som en sjukhage innanför grinden som man passerar igenom. Då kan du lätt släppa tillbaka i stora hagen om du får med dig en häst för mkt in i slussen. Suveränt!

Polly_Mulle skrev:
Slussgrind är oslagbart. Att bygga som en sjukhage innanför grinden som man passerar igenom. Då kan du lätt släppa tillbaka i stora hagen om du får med dig en häst för mkt in i slussen. Suveränt!

Det är super hade så på det stället jag jobbade mkt mkt smitvilliga unghästar.

Vi har en sluss till ena sommarhagen där det faller sig naturligt att hästarna gärna vill med ut. Fast jag brukar sällan använda den när jag ska ut, mer när jag ska ta in hästarna mer än en åt gången.

Jag brukar dock vara ganska tuff, är det hästar som tränger sig så nuddar jag dem med tråden, de lär sig direkt att det inte är någon idé att ens försöka tränga sig med ut. Hellre 1 sek obehag än flera lösa hästar anser jag.

Tack för era tips!

Ska testa att ta hjälp av strömmen, problemet är dock att den ena hästen är så rädd för allt så att han kanske slänger sig om jag försöker ta ut honom och han ser att unghästen får sig en släng av tråden...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 085
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 714
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 461
Senast: Lutten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 233
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka