Bukefalos 28 år!

Hantera andras okunskap

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hantera andras okunskap

Ja, jag ska försöka ha koll på om de faller ur mer, isf får det bli en anmälan. Tyvärr, för det ska inte behövas!
 
Sv: Hantera andras okunskap

Det är inte veterinärbesiktning på den nivån de rider (klubb och lokal).

På tal om vet... En av hästarna gick difust halt över en månad innan vet kontaktades :cry: Och på tal om hälta.. En annan fick gå med hovböld efter skoning (med förra hovslagaren) 4-5 dagar för att ägaren inte ville ta ut hovis första hältdagen utan se om det försvann (kraftig hälta och varm hov dag efter skoning brukar tydligen försvinna av sig själv :cool:), sen blev det helg, sen kunde inte hovis, sen.. sen.. sen... Samma häst har tävlat med 2 av 4 skor för att hovslagaren inte bokats in i tid. En fram och en bak...
 
Sv: Hantera andras okunskap

Det du beskriver är faktiskt missförehållande och delvis vanvård... vanskligt å ren skär dumhet... dessa töser behöver en verklig uppdaskning av vettig djurhållning och god etik och moral....
 
Sv: Hantera andras okunskap

Och jag vill gärna slippa vara den som ger dem det, eftersom de inte anser något vara fel kan jag gissa hur trevlig den diskussionen kommer vara :crazy: Men jag vet inte, det kanske är min "skyldighet som hästmänniska"?

Jag tänkte be deras hovslagare som är en god bekant till mig att kika lite extra nästa gång hn är där och se om jag får medhåll, att något behöver göras. Hn kanske också kan säga något lite fint...
 
Sv: Hantera andras okunskap

Jag ville absolut inte skuldbelägga dig på något vis... egentligen så är din skyldighet endast gentemot ditt eget djur...
Förlåt om jag lät dryg..:o

Men JA, ett andra utlåtande är aldrig fel, ibland så är det just vad man behöver för att själv komma till klara med sina egna funderingar...

Förmodligen (om jag tolkat dina inlägg) handlar detta om töser som inte bara är dumdristiga utan även bortskämda egofixerade smådivor som tror att dom kan å vet allt trots att dom knappt kan stava till häst:devil:... och är det då så lär dom inte bli trevlig å tass med:eek:, därför är det bra om du får flera utlåtanden och mer kött på benen... sen kanske du orkar/vill/kan släppa en bomb på dom som rensar upp deras småhjärnor och blåser in lite vett på dom... (eller så kanske nån annan kan ta den smällen...) men jag tycker nog inte ni ska släppa detta alldeles för långt eftersom det ändå handlar om rejäla brister i själva djurhållningen..
 
Sv: Hantera andras okunskap

Har du tur så har de bra hö i år, majoriteten av det som skördades in i år är ju med höga värden, till skillnad från hur det såg ut ifjor med katastroflåga proteinvärden. Man ser ju alltid på tävlingsplatserna en massa hästar med katastrofal överlinje efter ett sådan dåligt höår (det avslöjar ganska tydligt vem som analyserar sitt foder eller ej).
Än är ju lite för tidigt för att det skall synas resultat men borde ju komma snart.
På lokaltävling har överdomaren rätt att stoppa hästar som inte anses i tävlingsbart skick, vet inte om det är så illa men ett skrämskott hade kanske räckt. Prata med någon av de vettiga överdomarna och håller de med dig om hullet så kanske en tillsägelse från överdomaren kan vara tillräckligt för att få dem att tänka till och inse att de är på fel väg.
 
Sv: Hantera andras okunskap

Det var en riktigt bra idé, att 'passa över' till ÖD! :bow:
Nu döljs ju mycket av sadel och schabrak, men ÖD kan ju råka gå förbi när de sadlar av, kanske... Visst ser man hals och bak ändå iofs.
Har en favorit-ÖD jag pratat mycket med senaste åren (vi betäckte med samma hingst samtidigt) så hoppas vi allihop kan lyckas vara på samma tävling snart.
 
Sv: Hantera andras okunskap

*kl*

Jag sitter i samma sits, fast inte gällande hull utan gällande ridsätt och det värsta är att jag verkligen gillar tjejen i övrigt... Supergo och väldigt schysst, men när hon sätter sig på sin stackars häst så vill jag mest gråta. Hon rider på pessoa och jag har aldrig sett någon såga såsom hon gör, rejäla tag (ett par dm fram och tillbaka) i takt med hästens gångart. Från sida till sida. Konstant, oupphörligen. Från framridning till avsittning. Använder knappt skänklarna i ridningen utan drar bara hästen i munnen, ovanpå sågandet...

Men vad sjutton gör man? Jag önskar att jag vågade säga ifrån eller lämna en lapp eller något men som lite "alternativ" i stallet (dvs rider inte vanlig dressyr) så vet jag att det skulle skapa en ruskigt jobbig situation och hon skulle definitivt inte sluta. Tvärtom skulle det garanterat bara bli värre, för hästmänniskor av alla slag är ju väldigt svåra att säga emot inför utan att de tar extremt illa vid sig. Usch.
 
Sv: Hantera andras okunskap

Vill bara sända en kram..Och säga att du inte är ensam .Jag vet hur jobbigt det är lider med dig verkligen..
 
Sv: Hantera andras okunskap

Sådant här är så tråkigt :(
Jag har ju nyligen träffat några stycken som ev. skulle bli min kontaktperson och som då har som huvuduppgift att rida med mej. Tyvärr har ingen av dem hållt mina minimimått vad gäller hästhantering eller ridning trots att de själva anser sig klara av att rida in hästar och tävla... Det har varit sådana uppenbara kunskapsbrister att jag blir mörkrädd :crazy:
Att inte veta hur man får ren hästen tex, det borde man ju kunna när man har egna hästar... Att inte veta något om foder eller vad man ger för att hästen ska må bra eller i vilket hull och muskling som anses ok. Att inte förstå eller ens vilja förstå så enkla saker som att man rider lätt i trav (vid uteritt) och inte sitter ned alternativt står upp hela tiden :crazy: och att man står upp i uppförs backar. Saker som skoning och hovvård, täckning och hästens naturliga behov av att tugga. Ja listan kan göras hur lång som helst.
Ödmjukhet är verkligen en bristvara för tyvärr går det inte att påtala snällt eller att ge tips och råd hur de ska rida och hantera våran häst utan då får man sura miner tillbaka.
Jag undrar om det är något som är typiskt inom hästvärlden att man inte kan ta till sig och vara lite ödmjuk? Eller är gemene man sådan?

Jag håller på med hästar eftersom det alltid finns mer att lära, man blir aldrig fullärd utan det finns alltid nya saker att ta till sig. Det är ju det som gör det så roligt!
Jag undrar hur deras egna hästar mår om de behandlar sina egna som de behandlade vår :(

Nej, lite mer ödmjukhet och känsla vill jag verkligen efterlysa i hästvärlden.

Jag har inga råd att ge men vill ge dej en eloge som bryr dej och försöker
förändra för dessa hästar :bow:
 
Sv: Hantera andras okunskap

Har iaf pratat med hovslagaren och hn ska kolla lite extra nästa gång hn är där. När det blir visste hn inte, de brukar tydligen inte ha så lång framförhållning.

Fick veta att den hästen som tävlades med 2 av 4 skor blev omskodd först i måndags, nästan 3 v efter att första tappskon åkte av och 2 veckor sedan andra. Den har alltså gått med två högerskor för att ägaren promt vill att just denna hovis ska sko, men om denna hovis nu inte har tid (om hn blivit kontaktad och informerad om hur det verkligen är, vilket det inte lät som på hovis när vi talades vid) så tar man väl ut en annan bara för att sätta på tappskon, eller? Jag tycker iaf inte att så många veckor med snedbelastning och två ömmande hovar är okej. Enligt hovis var det dessutom dags att sko om redan senast samma vecka som tappskon kom, men just med tanke på deras framförhållning fanns det ingen tid då.

Påpekade detta för ägaren, fick en "motanklagelse" till svar och sedan jag bad om motivering till den anklagelsen har det varit tyst...
 
Sv: Hantera andras okunskap

Jag hade frågat, med en väldigt undrande ton, hur hon tror att hästens mun påverkas av den ridningen, dragit och vänt på bettet lite (för att demonstrera för ryttaren hur det inverkar, men visat det som att jag själv nyss "tänkt på" det) och hoppats på en aha-upplevelse hos ryttaren.
 
Sv: Hantera andras okunskap

Ibland kan det funka att styra dem mot en annan person som får berätta sådant för dem, någon som de verkligen respekterar/ser upp till och inte är så nära bekant.

Detta tips brukar fungera. Jag har själv varit i liknande situationer och när tex. tränare har påpekat EXAKT samma saker som jag så har budskapet gått fram.
 
Sv: Hantera andras okunskap

angaende tjejen som rider pa pessoa bett. detta ar fult men kanske man kunde "stjala" bettet och i stallet satta ett vanligt transbett pa transet? alltsa ersatta med ett annat bett? En idea som dok upp i huvudet, for tjejen har val bara ett pessoabett forhoppningsvis..
Nej det ar inte kanske ratt att gora sa men det galler att kordinera allt. vara dar nar hon upptacker "stolden" och det nya bettet och sen foresla "forsok i alla fall det kanske gar jattebra".. det kan ju inte skada hasten hoppas man..
ok flummig idea men da behover inte hasten lida i alla fall...
 
Sv: Hantera andras okunskap

Definiera yngre :D En är kring 18 och de två andra kring 25 +- något år.
 
Sv: Hantera andras okunskap

Definiera yngre :D En är kring 18 och de två andra kring 25 +- något år.

"Ynge vuxna" då. :D
Det är ju jättesvårt att råda dig till något - förstås. Det är så många saker du berättar som tillsammans beskriver omogna hästägare. Om det varit en "normal" relation så låter man förstå vad man tycker på ena eller andra sättet och låter det sedan stanna vid det. Att gå via andra leder ofta till en större konflikt eftersom det i stort sett alltid kommer fram vem som ligger bakom och att gå bakom ryggen förstår jag inte känns bra!

Jag skulle försöka få iväg dem "på kurs" - det kan vara "typ" NH eller ngt annat som mer går in på "hästkunskap" än ridning. Om er relation är den jag gissar mig till kanske du skulle kunna föreslå att ni gör det tillsammans. Det är alltid bättre om de kommer fram till egna insikter än att du tvingas vara BW.
 
Sv: Hantera andras okunskap

Ska jag få iväg dem på kurs får jag nog stå för kalaset också, ingen av dem har särskilt bra ekonomi i dagsläget :crazy:

Dock har den enda tjejen tagit till sig bra :bow:, hon åkte till sadelutprovare efter att ha fått låna en sadel av mig några månader och insett skillnaden, bytte till hovslagare som skor med NB efter att jag föreslagit det (den hästen såg förjävlig ut, understuckna trakter och alldeles för långa tår, men hennes gamla hovis visste väl inte bättre så hon trodde liksom att det bara var att acceptera) och för ett par dagar sedan sa jag att jag tyckte hästen såg lite smal ut senast vi sågs, hon sa att jaa, hn tappade mycket i slutet av sommaren (jag gissar på nära 100 kg med tanke på hur hn såg ut i juni-juli jmf med nu :() men var på väg upp igen. Skönt, för då har hon iaf koll på det! Hennes ridning är också den som är... minst anmärkningsvärd.
Man kan ju hoppas att det smittar av sig, dock anser sig en av de andra som betydligt mer kunnig och har nog svårt att ta in något från en mindre kunnig då :(
 
Sv: Hantera andras okunskap

..// dock anser sig en av de andra som betydligt mer kunnig och har nog svårt att ta in något från en mindre kunnig då :(

.......och det är egentligen denna person du har problem med?

Du kanske kan tänka på att man ofta tar till sig och påverkas av synpunkter när man smält dem, även om man reagerar defensivt när man får saker skrivna på näsan. Jag skulle fortsätta framföra mina synpunkter. Även om det inte märks direkt så påverkar det (mer eller mindre) på ett eller annat sätt.

Försök att begränsa ditt "tyck" till det du VET är min rekommendation. Väldigt mycket "rätt/fel" handlar om åsikter, t ex mager/tjock. Istället för att prata om att hästarna är magra kan man visa på speciella områden på kroppen. Du förstår säkert hur jag menar.

Jo. Jag har haft tonåring :D
 
Sv: Hantera andras okunskap

Det är den personen vars hästar far mest illa, samtidigt är det den personen jag har "mest relation" till.

Mitt tyck grundas ju på vad jag vet, så på sätt och vis går det inte att sära på. Jo, mycket av det jag tycker är fel håller jag tillbaka just för att det finns delade meningar och olika uppfattningar. Men saker som definitivt underhull och undermålig hovvård som tagits upp här är "lättare" att diskutera, även om det faller tillbaka på att jag tycker det är oacceptabelt att låta en häst gå med tappskor 2-3 veckor. Det tycker inte ägaren, så vad kan jag göra, mer än markera min åsikt och hoppas att hon tänker till?

Sen saker som att jag inte tycker det är jättelämpligt att åka runt på tävlingar med en dräktig häst som dessutom lätt stressar upp sig har jag inte pratat med henne om (tilläggas ska att jag har betydligt större erfarenhet av avel, även om jag ändå ligger i lä kunskapsmässigt jmf med många här inne tex), det får hästen inte direkt illa av (förutom klart den psykiska påfrestningen av att vara stressad, men det är hästen oavsett dräktighet eller ej) utan det värsta som kan hända är att hon kastar.

Ursäkta om jag skriver rörigt...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Ber om ursäkt för ett långt och kanske rörigt inlägg men jag behöver skriva ner mina tankar och kanske få lite idéer tillbaka. Jag vet...
Svar
17
· Visningar
2 819
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 326
Senast: Karminnie
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 853
Senast: fijja
·
Hästhantering Jag har en medryttarhäst som har problem vid lastningen. Lite bakgrund först: Det är en kallblodstravare. Han har gått löp och fick...
Svar
11
· Visningar
1 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp