Hantera andras okunskap

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hantera andras okunskap

TS: skäms du eller tycker du fortfarande att du har gjort allt rätt?
 
Sv: Hantera andras okunskap

*kl*

Med den här tråden blir man återigen påmind om hur litet hästsverige faktiskt är, väldigt många som läser här är inte medlemmar eller sådana medlemmar som inte syns så mycket i forumet.
Det är nästan ett måste att tänka på vad man skriver när man skriver om andra IRL, bättre att skapa ett anonymt nick och ändra lite detaljer än att lämna ut andra på det sättet som gjorts i den här tråden. Jag tycker synd om de personer som hängts ut här eftersom deras skötsel och hantering av sina hästar snarare är en fråga om vilket synsätt man har på vad som är bra för sin häst och inte någon som helst vanvård i fråga.
 
Sv: Hantera andras okunskap

Den här tråden startades enligt TS för att "rädda vår vänskap", förstår inte hur det går ihop.

Om man vill rädda en vänskap där komunikation inte fungerar så bygger man upp en tråd på ett helt anorlunda sätt. I denna tråd har fokus varit på vad man tycker hästarna utsatts för, brister, avvikelser mm. Det har ju aldrig handlat om HUR man bygger upp en komunikation. Egentligen så är det helt ointressant att det är hästar tråden grundar sig på. Ifall tråden nu handlar om att rädda en vänskap och bygga upp en fungerande komunikation då skulle tråden kunna handla om vad som helst.

Om Ts verkligen ville det Ts påstår så hade allt lulllull runt omkring, alla händelser och magra-hästar-snacket mm utelämnats och h*n kunnat likväl lagt tråden på Senior och låtit den handla om "Hur får man en vänn att lyssna på goda råd".

Det känns som förklaringen till tråden är lite panikartad. "Shit, de kom på mig. Vad säger jag nu?"

Den syrliga tonen i samtliga inlägg och beskrivningar ger inte något sken av att man vill hjälpa en vänn

OM TS startade tråden för att rädda en vänskap. Var det då meningen att "Vännerna" skulle råka läsa den och känna igen sig så att de plötsligt fattade hur "fel" de gjorde eller var det meningen att andra skulle känna igen vännerna och förmedla vidare? HUR tänkte du TS? På vilket sätt skulle det vi läst här rädda en vänskap :confused:
 
Sv: Hantera andras okunskap

totalt kl.

det har diskuterats om tappskor etc i traden.. och ville bara ge ett forslag..
www.svenskablastjarnan.se (website kolla dar for narmaste forbund), anordnar tappskokurser med jamna mellanrum dar man far lara sig hur man satter pa en tappsko. Kursen ar led av leg hovslagare och ar over tva weekends lokalt. Om det inte finns nagon dar du bor, ring till forbundet och foresla. For tydligen finns det behov att folk lar sig att sla pa en sko, som det har diskuterats i traden..
Ja, det kostar pengar, men ar det inte vart att kunna gora detta om din hast tappar ensko och ni ar i traning tex. istallet for att vanta dagar/veckor for hovslagare att komma ut och fixa det.
Nu detta ar bara ett forslag till alla, inte bara ts eller andra inblandade i "fallet". Skulle inte skada ngn att lara sig tycker jag..

\Om traden i sig sjalv sager jag inget, tycker ts och inblandade skall ta det IRL och inte sitta har pa forumet.. som piraja sa,....

Jag hoppas ni kan losa alla problem
 
Sv: Hantera andras okunskap

kl
*vill klargöra väldigt tydligt att jag har inte sett det hela med egna ögon och skiter i "vem som har rätt" utan kommer här med ett resonemang jag tycker är värt att fundera över*
Okej? så jag står inte på någons sida.
Först var TS himla bra och ärlig människa som satte ner foten när hästar behandlades illa, och hyllades här på buke (trots att någon enstaka sa att det var dennes åsikter och att ts måste skylla på fakta och tycke. Men på det stora hela försvarades TS för att hästarna (enligt henne) for illa och det är ju naturligtvis oacceptabelt.
Sen kommer Rebecca och förklarar sitt sätt att se på saken, och historien tar en hel vändning och TS pekas ut som det svarta fåret. Varför? Rebecca kommer med en historia man vill höra. Man vill tro på att TS hade fel, för det innebär ju att hästarna mår bra. Så vi väljer alltså att tro på historien där hästarna mår bäst.
Men som någon annan här i tråden sa: din sida, min sida, sanningen. TS kanske hade rätt och rebecca faktiskt inte har den kunskap som krävs för att hon ska förstå att hennes hästar far illa, i hennes ögon kanske det är så bra som hästar kan må?
Å ANDRA SIDAN (snälla sluta inte läsa bara för att jag "sa något dumt" om rebecca, för mitt statement är faktiskt inte slut än)
Å andra sidan (!!) kanske TS saknar kunskap som gör att hon kan förstå att rebeccas hästar mår bra. Hennes häst kanske bär på 100 kg övervikt utan att hon ser det? (jag har varit med om ett fall där en c-ponny hade 200 kg övervikt (fettet hängde i valkar, har aldrig sett det på häst förut) och ägaren märkte ingenting. våra hästar stod i samma hage, och hon påpekade för stallägaren att våra hästar magrade ur så förskräckligt varpå stallägaren går till mig och skäller på mig för att min häst är mager, trots att hon enligt mig själv, min tränare och mina kompisar runt i kring ansåg att hon var i top-tävlingsform. här är det iofs också åsikter som skiljer sig åt, men min häst hade överlinje och muskler och man kunde inte räkna revbenen. han såg bra ut! hur som helst, det här är inte relevant egentligen)
Det kanske är så enkelt att det brister i kunskap hos båda personerna?
Så det är en väldigt dålig väg att gå att hänga ut någon (som det tillslut blev, även om ts verkligen försökte hålla det hemligt i början), bättre att prata om det, och framför allt, varför skriva om det här? för att få medhåll? för att kanske lägga ved på brasan? känns bara dumt.

Kärnan i detta långa svamel är i allafall att det är lätt som åskådare att välja att tro på den historia som låter bäst. As far as we know så kan ju ts ha hittat på alltihopa för att få lite spänning i sitt liv. Annars kanske rebecca sitter och ljuger för att inte framstå som dålig hästhållare. Tills vi bukefalister har sett dessa hästar och iaktagit alla gångna händelser med egna ögon sitter vi inte i position att säga vem som har rätt och fel.

//Jag, som inte tror på nån av dom. eller på båda. jag har inte bestämt mig än.
 
Sv: Hantera andras okunskap

Som du ser så har inte alla, däribland jag själv, ställt sig på någons sida. Det som det handlar om nu är TS sätt att ta upp det hela, att röja dessa personers identitet och sedan komma med (enligt mig) grova anklagelser. Detta är ett forum som inte är till för personliga gräl, så egentligen har inte dem anklagade getts utrymme för att kommentera/försvara sig. Som RJ skrev så fick hon vetskap om tråden av en person boende i grannkommunen. Det är egentligen det som är problemet, inte hur vida TS eller RJ är "the bad guy".

INGEN i den här tråden kan "ställa sig på någons sida". Hur ska man kunna göra det? Ingen är ju mer eller mindre trovärdig än den andra. Konstateras bör att historierna skiljer sig åt på flera punkter, och att hästarna ser ut att vara i gott skick på bilderna.

Sedan kan jag tycka att det är lika hemskt att en del gottar sig så enormt åt att ts fått denna kritiken. Gränsen för nätmobbing är tunn och det är lätt att gör övertramp även om det kanske inte var meningen.
 
Sv: Hantera andras okunskap

Jag vill inte att det här ska övergå i någon pajkastning, och jag vill inte framställa TS som "the bad guy" heller, jag vill bara visa att mina hästar är välmående. Jag är inget proffs, men det är inte TS heller och vi har båda massor att lära innan vi ens kan vara i närheten.

Det som jag återigen vill framhäva, utan att lägga någon skugga över TS (jag hade kunnat börja munhuggas och lägga min syn på hennes hästhållning här i så fall) är att jag gladeligen visar för vem som helst, när som helst, att hästarna inte far illa på något sätt.

Det jag skrivit här är sanningen, inget annat, och vill ni utse någon här från Buke som kommer ut och kollar hur mina hästar har det, så får ni gärna göra det, om det skulle kännas bra att ha någon neutral persons syn på det hela.

Jag tycker inte TS ska behöva försvara sig i dt här läget. Våra åsikter skiljer, och hon gjorde väldigt klart när vi talades vid per telefon att hon inte tänkte erkänna att hon gjort något fel eller be om ursäkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hantera andras okunskap

Lite bonusbilder från idag!

Lät dem rulla lite och springa av sig utan täcke en stund och passade på att ta med kameran!
Den bruna är Swishs häst. Han är som sagt lite tunn fortfarande, men har ändå tatt sig väldigt bra måste jag säga=) De andra mina.

img_8238_126154325.jpg


img_8307_126155277.jpg


img_8242_126154037.jpg


img_8299_126154786.jpg


img_8269_126155592.jpg


img_8133_126156431.jpg


img_8157_126157568.jpg


img_8140_126157886.jpg
 
Sv: Hantera andras okunskap

mkt trevliga bilder.. Och jag formodar dessa hastar ar fullblod, aka Thoroughbreds.. Och om det de ar, (jag gissar) tycker jag att de nastan ser lite for feta ut om de ar pa banan.. Men som ridhastar, ja kanske lite tunna for min smak, obs MIN smak, men inte alls pa ngt satt undernarda och i trouble.

Nar jag tavlade ((endurance) men en av mina araber hade jag en hast som hade ett BMI pa 3!!!! fanns inte ett uns fett pa hasten och man kunde rakna revbenen, men han var i topshape och vann. Ochsom ni vet endurance ritter ar noga overvakade av veterinarer och annat kunnigt folk och aldrig sa ngn att han var skinny.. Just ett muscle package.. Hade TS eller ngn annan sett denna hast hade de ringt djurskyddet pa en gang..
Dock man far ta hansyn till vad hasten anvands, ett fullblod som anvands som hoppehast bor inte vara kondition for racecourse och kan gott ha mer hull sa att saga. Precis som en fjordis som kors i skogen formodligen ar mkt rundare an ridhasten pa ridskolan.. Att Du och TS har olika syn pa hasthallning forvanare mig inte alls, valdigt sallan moter man ngn som tycker lika.. \Kompis och jag ar valdigt nara men aven om bassakerna ar lika ar det skillnad pa manga saker.. Dock ar vi vuxna att acceptera detta och ha respect for varandra. Och att lara sig olika tankesatt ar bra. Man lar sig alltid ngt..
Jag skulle vilja see den har traden avlsutad, da det egentligen inte finns ngt mer att saga..
 
Sv: Hantera andras okunskap

Jag tycker de ser riktigt välmående och glada ut, visst hade man kunnat önska lite mer hull på hästen på den andra bilden men det är ingen nämnvärd fara tycker jag.
Enligt mig så är det lika illa att ha en lite tjockare häst som en lite smalare men det verkar vara helt accepterat av många trots att det sliter på leder och kan leda till diverse sjukdomar. Jag tycker det viktigaste är att hästen får sitt tuggbehov tillgodosett så den slipper magproblem, hullet är en mindre viktig fråga (så länge det inte handlar om större avvikelser) enligt mig.
 
Sv: Hantera andras okunskap

Så länge en häst inte far illa enligt lagens mening så bryr jag mig inte, det går nämligen inte och i slutändan så skapar det bara oönskade konflikter som inte leder till något bra alls.

Så jag kör helt enkelt efter principen, sköter mig själv och skiter i andra.

Nu så finns det rätt många i stallet som ändå frågar mig om råd och självklart ställer jag upp och hjälper till om de vill ha min hjälp. Däremot skulle jag aldrig tvinga den på någon för som sagt det blir inget bra även om andemeningen var av sådan art.
 
Sv: Hantera andras okunskap

Sorry, såg nu att tråden hade tagit en annan vändning. Men min åsikt kvarstår.
 
Sv: Hantera andras okunskap

Oavsett vad så tycker jag faktiskt det ligger lite av besserwisser i dina inlägg, folk har olika syn på hästhantering och det bör man respektera, man kanske också ska vara mer insatt i vad som verkligen görs för att kunna komma med befogad kritik. Är hästarna vanvårdade så ska man självklart ta upp det/anmäla det. Nu verkar det mest vara käbbel om typ tre eller fyra tävlingar (spelar roll), tappad sko dagen före eller veckan före. I vems stall hästen hade det bäst mm.

Det finns så många hästar som verkligen far illa.
 
Senast ändrad:
Sv: Hantera andras okunskap

Oavsett vad så tycker jag faktiskt det ligger lite av besserwisser i dina inlägg, folk har olika syn på hästhantering och det bör man respektera, man kanske också ska vara mer insatt i vad som verkligen görs för att kunna komma med befogad kritik. Är hästarna vanvårdade så ska man självklart ta upp det/anmäla det. Nu verkar det mest vara käbbel om typ tre eller fyra tävlingar (spelar roll), tappad sko dagen före eller veckan före. I vems stall hästen hade det bäst mm.

Det finns så många hästar som verkligen far illa.

:bow: Håller med dig totalt:bow:
 
Sv: Hantera andras okunskap

Har läst hela tråden o säger såhär:

Ärligt talat skaffa er ett liv! Som moderatorn sa i slutet nånstans bry sig om ditt eget o skit i andra. Här där jag bor tex är de som gör absolut minst o är de största nybörjarna de största enligt egen utsago "hästkarlarna" i byn osv.

Jag har mina 4 hästar men jag gör det jag vill o har ärligt talat inget behov av att skryta o kalla mig bäst. Ok, jag är människa precis som alla andra o har skrivit en del glada statusar på Facebook men det är inte för att i mina ögon skryta utan bara för att jag är bubblande glad över mina pållar o det vi gjort tillsammans.

Nu har jag sen ett tag raderat min FB då jag har insett att allt kan tolkas fel o pajkastning o lögner är inget ovanligt varken där eller tyvärr även IRL. Bäst verkar vara att hejja på folk, le o babbla lite om väder o vind o sen håll avstånd!

I tex den här tråden är det en TS som har en åsikt o en annan person som säger sitt med även en hel del bilder o det jag ser på bilderna upprör inte mig i alla fall. Att ens tänka tanken om att anmäla dessa hästar som vanvårdade gör mig hemskt hemskt ledsen.

Alla hästar är inte alltid i topptrim. Ibland kan de ha drabbats av mask, sommarklåda m.m... en ägare som kanske inte hinner träna så mycket som de bör o muskelmassan minskar osv osv. Mitt ena sto tex var dräktigt förra året o tappade massor av hennes fina ryggmuskler. Ska jag då behöva anmälas för vanvård då? Eller ett sto jag köpte i våras hade visst mask, gick ner en del i vikt men ej till nåt katastrofläge innan det vart klargjort att det var mask o inget annat som felade. Eller några hingstar jag haft genom åren som när de blivit vuxna o hormonstinna har börjat stressa o springa i hagen? Alla hästars problem åtgärdas nog av en medveten hästägare MEN ibland kan det va lite svårt att direkt hitta punkten som utlöser den onda spiralen.

Jag pratar bara om lite saker jag råkat ur för här. Hästar jag köpt in för att i lugn o ro utbilda till trygga rid o körhästar. De har sedan sålts o ÄN har jag ingen missnöjd köpare trots ibland en lite krokig väg för hästarna innan säljdags...

Nu vart det mycke babbel men som sagt det finns hästar o andra djur som VERKLIGEN mår dåligt, se dem istället o hjälp dem istället för att hacka på varann o så i slutändan poppar det upp bilder på underbart snygga pållar...!
 
Sv: Hantera andras okunskap

jag är den tredje personen i inlägget och jag tänker inet lägga ner tid på att komentera det, tänkte mest lägga upp några bilder på respektive hästar det pratas om & de är inte speciellt undernärda.
photo.php

photo.php

photo.php

album.php


här är några bilder från i början av sommaren, i mitten av sommaren & även sedan i höst.
 
Sv: Hantera andras okunskap

photo.php

photo.php

photo.php

photo.php

photo.php

här kommer de sista bilderna då jag inet kunde ladda upp alla bilder i samma inlägg. hoppas ni ser bilderna!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Ber om ursäkt för ett långt och kanske rörigt inlägg men jag behöver skriva ner mina tankar och kanske få lite idéer tillbaka. Jag vet...
Svar
17
· Visningar
2 775
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 193
Senast: Karminnie
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 749
Senast: fijja
·
Hästhantering Jag har en medryttarhäst som har problem vid lastningen. Lite bakgrund först: Det är en kallblodstravare. Han har gått löp och fick...
Svar
11
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp