Hantera andras okunskap

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hantera andras okunskap

Det är den personen vars hästar far mest illa, samtidigt är det den personen jag har "mest relation" till.
Misstänkte att det var så.
Mitt tyck grundas ju på vad jag vet, så på sätt och vis går det inte att sära på. Jo, mycket av det jag tycker är fel håller jag tillbaka just för att det finns delade meningar och olika uppfattningar. Men saker som definitivt underhull och undermålig hovvård som tagits upp här är "lättare" att diskutera, även om det faller tillbaka på att jag tycker det är oacceptabelt att låta en häst gå med tappskor 2-3 veckor. Det tycker inte ägaren, så vad kan jag göra, mer än markera min åsikt och hoppas att hon tänker till?
Det TYCKER jag också - men vad jag menar är att det är fortfarande en åsikt. Det du VET är vad konsekvenserna kan bli - utgå från det. Exempelvis underprestation av häst-som-tävlar om inte hovarna är i trim (om nu inte hälsoaspekten biter).
Sen saker som att jag inte tycker det är jättelämpligt att åka runt på tävlingar med en dräktig häst som dessutom lätt stressar upp sig har jag inte pratat med henne om (tilläggas ska att jag har betydligt större erfarenhet av avel, även om jag ändå ligger i lä kunskapsmässigt jmf med många här inne tex), det får hästen inte direkt illa av (förutom klart den psykiska påfrestningen av att vara stressad, men det är hästen oavsett dräktighet eller ej) utan det värsta som kan hända är att hon kastar.
.....vilket är något du VET.
Ursäkta om jag skriver rörigt...

Oavsett relation - tycker jag att du ska fortsätta uttala dina åsikter (direkt till henne alltså). Men glöm inte att nämna (och kanske fråga till råds om) saker hon är bra på! Det talas mycket om BW här på forument - men jag VET att de flesta har goda avsikter!

Det är jag som skriver rörigt nu du :) Hoppas du förstår hur jag menar.
 
Sv: Hantera andras okunskap

Tyvärr är hästen alldeles för snäll så han gick in och nollade sin start trots bristen på skor (ridhusunderlaget var mjukt, för mjukt egentligen men det var ju bra för hästen iaf!).

Jag tackar för all stöttningen i tråden, och jag ska försöka fokusera på "rätt" bitar och fortsätta komma med tips...
 
Sv: Hantera andras okunskap

Det är mig som det talas om i den här tråden. Mig och några vänner till mig som stod hos mig i sommras.

Först och främst vill jag förtydliga lite som tydligen Equilina missuppfattat helt.

- Jag äger 2 av de omtalade hästarna, varav en är ute hos fodervärd sedan ett år tillbaka. Den andra hästen ägs av en vän till mig.

- Alla hästarna är fullblod som kommer direkt från banan. Mitt sto kom till mig för ett år sedan, valacken som är hos fodervärd köpte jag för 5 år sedan. Både jag och min vän har jobbat med galopphästar.

- Förra vintern bröt jag benet, varpå jag slutade träna för min tränare med mitt sto. Därefter fick hon en hälta på höger bak, som hovslagaren trodde berodde på en vrickning, han tyckte jag skulle låta hästen vila i en vecka, va hältan inte borta så skulle jag kontakta vet. Jag lät hästen vila i en vecka, hältan försvann efter någon dag, men jag lät ändå henne vila i ytterligare en vecka för att det inte skulle finnas någon risk för att den skulle komma tillbaka. 2v med vila, varpå 1½ hältfri alltså. Därefter sattes hon igång, skrittades en vecka och när jag började trava va hon inte ren fram. Visade absolut inget i skritten, inget från marken heller, bara uppsutten, då kontaktade jag veterinär och hältutredning gjordes. Visade sig vara en hovledsinflamation och behandling påbörjades omgående. Hältan försvann efter 1v på butta, barfota, då återbesök gjordes och hon konstaterades ren. NB-skor sattes på efter tips från TS då jag även bytade till min nuvarande hovslagare då min gamla inte ville sko med NB då han itne hade spec-utb på dessa. Sattes sedan igång under en sexveckorsperiod, därefter nytt återbesök och inget spår av hälta.

- Nya hovslagaren påpekade när han kom och lade på min häst NB att han ALDRIG SETT SÅ FINA HOVAR på någon häst och att jag skulle hälsa min förra hovslagare detta, vilket jag oxå gjorde. Min väns häst har alltid haft problem med sina framhovar och när vi var hos vet med honom för tandraspning frågade JAG vet om hon asåg NB skulle vara bra även för honom. Hovslagaren ringdes ut och han tyckte absolut det var en bra idé varpå NB sattes på, utan råd från TS.

- När min väns häst fick sin hovböld märkte jag detta dagen efter han skotts AV DEN NYA HOVSLAGAREN. Då var han varm och satte bara ner tån - tydliga tecken på hovböld. Dagen efter konstaterande kom hovslagren ut och öppnade bölden.

- När min valack tappade sina skor talade jag klart och tydligt om för fodervärden, som inte var införstådd med konsekvenserna, att han itne fick gå utan tappskor. Hovslagaren hade dåligt med tid, ingen annan hovslagare i närheten kunde komma innan, så han fick gå i hagen utan att ridas i en vecka innan han fick på sig skorna. Detta anser inte jag vara undermålig hovvård. Det är inget som ska upprepas, men att det händer en enstaka gång kan jag inte förstå et allvarliga i, när hästen går i en mjuk hage. Det hade varit sin sak om han reds.

- När han tävlades utan skor tappade han först en sko någon dag innan tävlingen, sedan en sko kvällen innan. Fodervärden hade kontaktat hovslagaren som inte hade möjlighet att komma ut innan. Fodervärden frågade mig vad jag tyckte hon skulle göra, och jag sa att hon skulle åka dit, se hur underlaget va och va det inte bra fick hon avstå. Underlaget var bra, inne i ridhus, och hon strök sig ändå från ena klassen. Visst, det här kanske inte var ett optimalt val, och jag kanske inte skulle låtit honom tävla en lokal hopptävling utan fyra skor, men hästen tog ingen skada, han ömmade inte och gick helt rent, men det är inget som kommer upprepas.

- Jag tävlade mitt dräktiga sto när hon var i 3e och 4e månaden, 3 starter i lokal hoppning. En klass, vid 3 olilka tillfällen för att förtydliga, samt att jag hoppade henne en gång i veckan ca i ridhus och ca varannan vecka tränade terräng på ca 70-90cm höjd FÖR TRÄNARE. Iof ingen utbildad tränare, utan från en tjej som jobbat som ridlärare i flera år på Irland. Jag var väldigt noga med att inte överanstränga henne och rådfrågade veterinär innan samt åkte på regelbundna kontroller av henne.

- Gången då hon blev stressad var pga mycket stor publik, högtalare osv på hoppderbyt i Bosjökloster med över 1000 besökare. Hon fick antagligen för sig att det var löp. Jag skrittade henne för hand i 2½ timme, så långt bort från allt folk jag kunde, sedan när hon var lugn nog att lastas körde jag henne direkt hem, väl hemma var hon cool lugn och gick ut i hagen och åt gräs. Ett par dagar senare åkte jag på ytterligare en kontroll med henne för att se så allt stod rätt till med dräktigheten. Ska även tilläggas att hon innan jag bröt benet tävlades regelbundet på lokala tävlingar med lite publik och var ALDRIG (borsett från hennes första start någonsin på en pay and jump då jag fick longera henne innan jag kunde hoppa upp, därefter nollade hon sin första pay and jump och var helt lugn när hon insåg att det inte var något löp) stressad eller nervös, varpå jag inte kunde veta att hon skulle bli så stressad den här gången heller.

- Angående fodret så är valackerna väldigt svårfödda. De är över 170cm båda två och som sagt fd galoppörer med hög ämnesomsättning. De fodrades med fri tillgång till hösilage som hade helt ok värden. MJ på 7,4 (orkar inte dra hela analysen här). Visst, inte det bästa, men det fick vi komplettera med kraftfoder. När mitt sto blev dräktigt bad ja gTS om råd med vad för värden man bör ha till ett dräktigt sto, och fick lite tips och därefter köptes nytt hö, med bättre värden. När min väns häst flyttade till TS stall under en tid tappade han däremot drastiskt, trotts att TS hade mycket bra värden på sitt hö. TS ansåg oxå att jag gav hästarna för mycket kraftfoder, och drog ner mycket på den varan till min väns häst. När han flyttade tillbaka till mitt stall efter ca 2 mån hade han tappat mycket. Hos mig tappade han inget. Visst han var inte tjock, men inte smal heller.

- Båda valackerna tränades även i galopp under sommaren, och vi blev mobbade av de andra hästägarna (på skoj såklart) för att våra hästar "va feta och behövde banta".

- TS påpekar oxå att hästarna inte har någon överlinje. (Mitt sto kan detta omöjligt röra sig om) Min valack har hjorthals och har således svårt att sätta nackmusklar. Han är svår att muskla över lag och han har tappat mycket muskeler nu under vintern då han inte rids lika mycket pga underlaget som är hopplöst.... I oktober när den här tråden skapades så var det dock inget fel på hans muskler enligt mig. Nu när han tappat har mycket lucern satts in och han får i princip fri tillgång till BRA hö. Han tappar muskler ändå, och är lite tunn, men långt ifrån mager eller ens smal.

Ni får gärna tycka vad ni vill om vår mognad och ansvar som hästägare. Den bilden TS har gett är dock inte rättvis, och rent sagt missvisande. Hon har inte heller vetat vilka datum mina hästar skotts eller ej, eller när vet kopplats in osv.

Här nedan kommer lite bilder på hästarna som är tagna sensommar och nu i höst. Har tyvärr dåligt med bilder på dem i nuläget. Som sagt. Min valacks muskler har tvinat lite, mitt sto är musklat och tjock som aldrig förr, mycket bra med tanke på fölet, och min väns häst är tunn nu sedan han kom tillbaka från TS men vi pumpar i honom lucern så vi hoppas han tar sig snart. Men eftersom TS tyckte de såg för jävliga ut redan i sensomras borde väl dessa bilder duga. En del är ävne fotograferade hos TS när hon hade "träning" för oss.


img_4056_98803278.jpg


34103_1495085985936_1497660137_31284523_2709269_n_95530923.jpg


41294_10150227948515531_694465530_14086474_4049472_n_125460190.jpg


39028_1531060565278_1497660137_31374412_5323761_n_125460871.jpg
 
Sv: Hantera andras okunskap

Det är mig som det talas om i den här tråden. Mig och några vänner till mig som stod hos mig i sommras.

Först och främst vill jag förtydliga lite som tydligen Equilina missuppfattat helt.

- Jag äger 2 av de omtalade hästarna, varav en är ute hos fodervärd sedan ett år tillbaka. Den andra hästen ägs av en vän till mig.

- Alla hästarna är fullblod som kommer direkt från banan. Mitt sto kom till mig för ett år sedan, valacken som är hos fodervärd köpte jag för 5 år sedan. Både jag och min vän har jobbat med galopphästar.

- Förra vintern bröt jag benet, varpå jag slutade träna för min tränare med mitt sto. Därefter fick hon en hälta på höger bak, som hovslagaren trodde berodde på en vrickning, han tyckte jag skulle låta hästen vila i en vecka, va hältan inte borta så skulle jag kontakta vet. Jag lät hästen vila i en vecka, hältan försvann efter någon dag, men jag lät ändå henne vila i ytterligare en vecka för att det inte skulle finnas någon risk för att den skulle komma tillbaka. 2v med vila, varpå 1½ hältfri alltså. Därefter sattes hon igång, skrittades en vecka och när jag började trava va hon inte ren fram. Visade absolut inget i skritten, inget från marken heller, bara uppsutten, då kontaktade jag veterinär och hältutredning gjordes. Visade sig vara en hovledsinflamation och behandling påbörjades omgående. Hältan försvann efter 1v på butta, barfota, då återbesök gjordes och hon konstaterades ren. NB-skor sattes på efter tips från TS då jag även bytade till min nuvarande hovslagare då min gamla inte ville sko med NB då han itne hade spec-utb på dessa. Sattes sedan igång under en sexveckorsperiod, därefter nytt återbesök och inget spår av hälta.

- Nya hovslagaren påpekade när han kom och lade på min häst NB att han ALDRIG SETT SÅ FINA HOVAR på någon häst och att jag skulle hälsa min förra hovslagare detta, vilket jag oxå gjorde. Min väns häst har alltid haft problem med sina framhovar och när vi var hos vet med honom för tandraspning frågade JAG vet om hon asåg NB skulle vara bra även för honom. Hovslagaren ringdes ut och han tyckte absolut det var en bra idé varpå NB sattes på, utan råd från TS.

- När min väns häst fick sin hovböld märkte jag detta dagen efter han skotts AV DEN NYA HOVSLAGAREN. Då var han varm och satte bara ner tån - tydliga tecken på hovböld. Dagen efter konstaterande kom hovslagren ut och öppnade bölden.

- När min valack tappade sina skor talade jag klart och tydligt om för fodervärden, som inte var införstådd med konsekvenserna, att han itne fick gå utan tappskor. Hovslagaren hade dåligt med tid, ingen annan hovslagare i närheten kunde komma innan, så han fick gå i hagen utan att ridas i en vecka innan han fick på sig skorna. Detta anser inte jag vara undermålig hovvård. Det är inget som ska upprepas, men att det händer en enstaka gång kan jag inte förstå et allvarliga i, när hästen går i en mjuk hage. Det hade varit sin sak om han reds.

- När han tävlades utan skor tappade han först en sko någon dag innan tävlingen, sedan en sko kvällen innan. Fodervärden hade kontaktat hovslagaren som inte hade möjlighet att komma ut innan. Fodervärden frågade mig vad jag tyckte hon skulle göra, och jag sa att hon skulle åka dit, se hur underlaget va och va det inte bra fick hon avstå. Underlaget var bra, inne i ridhus, och hon strök sig ändå från ena klassen. Visst, det här kanske inte var ett optimalt val, och jag kanske inte skulle låtit honom tävla en lokal hopptävling utan fyra skor, men hästen tog ingen skada, han ömmade inte och gick helt rent, men det är inget som kommer upprepas.

- Jag tävlade mitt dräktiga sto när hon var i 3e och 4e månaden, 3 starter i lokal hoppning. En klass, vid 3 olilka tillfällen för att förtydliga, samt att jag hoppade henne en gång i veckan ca i ridhus och ca varannan vecka tränade terräng på ca 70-90cm höjd FÖR TRÄNARE. Iof ingen utbildad tränare, utan från en tjej som jobbat som ridlärare i flera år på Irland. Jag var väldigt noga med att inte överanstränga henne och rådfrågade veterinär innan samt åkte på regelbundna kontroller av henne.

- Gången då hon blev stressad var pga mycket stor publik, högtalare osv på hoppderbyt i Bosjökloster med över 1000 besökare. Hon fick antagligen för sig att det var löp. Jag skrittade henne för hand i 2½ timme, så långt bort från allt folk jag kunde, sedan när hon var lugn nog att lastas körde jag henne direkt hem, väl hemma var hon cool lugn och gick ut i hagen och åt gräs. Ett par dagar senare åkte jag på ytterligare en kontroll med henne för att se så allt stod rätt till med dräktigheten. Ska även tilläggas att hon innan jag bröt benet tävlades regelbundet på lokala tävlingar med lite publik och var ALDRIG (borsett från hennes första start någonsin på en pay and jump då jag fick longera henne innan jag kunde hoppa upp, därefter nollade hon sin första pay and jump och var helt lugn när hon insåg att det inte var något löp) stressad eller nervös, varpå jag inte kunde veta att hon skulle bli så stressad den här gången heller.

- Angående fodret så är valackerna väldigt svårfödda. De är över 170cm båda två och som sagt fd galoppörer med hög ämnesomsättning. De fodrades med fri tillgång till hösilage som hade helt ok värden. MJ på 7,4 (orkar inte dra hela analysen här). Visst, inte det bästa, men det fick vi komplettera med kraftfoder. När mitt sto blev dräktigt bad ja gTS om råd med vad för värden man bör ha till ett dräktigt sto, och fick lite tips och därefter köptes nytt hö, med bättre värden. När min väns häst flyttade till TS stall under en tid tappade han däremot drastiskt, trotts att TS hade mycket bra värden på sitt hö. TS ansåg oxå att jag gav hästarna för mycket kraftfoder, och drog ner mycket på den varan till min väns häst. När han flyttade tillbaka till mitt stall efter ca 2 mån hade han tappat mycket. Hos mig tappade han inget. Visst han var inte tjock, men inte smal heller.

- Båda valackerna tränades även i galopp under sommaren, och vi blev mobbade av de andra hästägarna (på skoj såklart) för att våra hästar "va feta och behövde banta".

- TS påpekar oxå att hästarna inte har någon överlinje. (Mitt sto kan detta omöjligt röra sig om) Min valack har hjorthals och har således svårt att sätta nackmusklar. Han är svår att muskla över lag och han har tappat mycket muskeler nu under vintern då han inte rids lika mycket pga underlaget som är hopplöst.... I oktober när den här tråden skapades så var det dock inget fel på hans muskler enligt mig. Nu när han tappat har mycket lucern satts in och han får i princip fri tillgång till BRA hö. Han tappar muskler ändå, och är lite tunn, men långt ifrån mager eller ens smal.

Ni får gärna tycka vad ni vill om vår mognad och ansvar som hästägare. Den bilden TS har gett är dock inte rättvis, och rent sagt missvisande. Hon har inte heller vetat vilka datum mina hästar skotts eller ej, eller när vet kopplats in osv.

Här nedan kommer lite bilder på hästarna som är tagna sensommar och nu i höst. Har tyvärr dåligt med bilder på dem i nuläget. Som sagt. Min valacks muskler har tvinat lite, mitt sto är musklat och tjock som aldrig förr, mycket bra med tanke på fölet, och min väns häst är tunn nu sedan han kom tillbaka från TS men vi pumpar i honom lucern så vi hoppas han tar sig snart. Men eftersom TS tyckte de såg för jävliga ut redan i sensomras borde väl dessa bilder duga. En del är ävne fotograferade hos TS när hon hade "träning" för oss.


img_4056_98803278.jpg


34103_1495085985936_1497660137_31284523_2709269_n_95530923.jpg


41294_10150227948515531_694465530_14086474_4049472_n_125460190.jpg


39028_1531060565278_1497660137_31374412_5323761_n_125460871.jpg

Ibland är det rena missuppfattningar och ibland är det ren och skär avundsjuka! Det finns ganska ofta i häst världen. Du har jättefina hästar :love:

Lycka till med dem! Anna.
 
Sv: Hantera andras okunskap

Ibland är det rena missuppfattningar och ibland är det ren och skär avundsjuka! Det finns ganska ofta i häst världen. Du har jättefina hästar :love:

Lycka till med dem! Anna.

Glömde tillägga: Bry dig inte om du vet och följer djurskydds lagstiftningen. För avundsjukan kommer alltid att finnas. Fullblod SER annolunda ut än övriga hästar. Speciellt om dom gått kappl. Lycka till .Mvh
ANNA
 
Sv: Hantera andras okunskap

kl (@RebeccaJoli)
:o

Det finns alltid två sidor av en historia. Man borde alltid minnas det...

Snygga pållar!
 
Sv: Hantera andras okunskap

KL
Ja det är alltid intressant att se bägges version av historien. Vad är det de sjunger, min sida din sida och sanningen ;)

OM hästarna hade varit misskötta så hade nog någon sagt till på tävlingarna.
Vi sköter våra hästar olika och de flesta har det bästa i ögonen för sina djur, fast på olika sätt. MItt sätt o ditt sätt är sällan lika men behöver inte vara dåligt för djuret.
 
Sv: Hantera andras okunskap

Det är mig som det talas om i den här tråden. Mig och några vänner till mig som stod hos mig i sommras.

Först och främst vill jag förtydliga lite som tydligen Equilina missuppfattat helt.

- Jag äger 2 av de omtalade hästarna, varav en är ute hos fodervärd sedan ett år tillbaka. Den andra hästen ägs av en vän till mig.

- Alla hästarna är fullblod som kommer direkt från banan. Mitt sto kom till mig för ett år sedan, valacken som är hos fodervärd köpte jag för 5 år sedan. Både jag och min vän har jobbat med galopphästar.

- Förra vintern bröt jag benet, varpå jag slutade träna för min tränare med mitt sto. Därefter fick hon en hälta på höger bak, som hovslagaren trodde berodde på en vrickning, han tyckte jag skulle låta hästen vila i en vecka, va hältan inte borta så skulle jag kontakta vet. Jag lät hästen vila i en vecka, hältan försvann efter någon dag, men jag lät ändå henne vila i ytterligare en vecka för att det inte skulle finnas någon risk för att den skulle komma tillbaka. 2v med vila, varpå 1½ hältfri alltså. Därefter sattes hon igång, skrittades en vecka och när jag började trava va hon inte ren fram. Visade absolut inget i skritten, inget från marken heller, bara uppsutten, då kontaktade jag veterinär och hältutredning gjordes. Visade sig vara en hovledsinflamation och behandling påbörjades omgående. Hältan försvann efter 1v på butta, barfota, då återbesök gjordes och hon konstaterades ren. NB-skor sattes på efter tips från TS då jag även bytade till min nuvarande hovslagare då min gamla inte ville sko med NB då han itne hade spec-utb på dessa. Sattes sedan igång under en sexveckorsperiod, därefter nytt återbesök och inget spår av hälta.

- Nya hovslagaren påpekade när han kom och lade på min häst NB att han ALDRIG SETT SÅ FINA HOVAR på någon häst och att jag skulle hälsa min förra hovslagare detta, vilket jag oxå gjorde. Min väns häst har alltid haft problem med sina framhovar och när vi var hos vet med honom för tandraspning frågade JAG vet om hon asåg NB skulle vara bra även för honom. Hovslagaren ringdes ut och han tyckte absolut det var en bra idé varpå NB sattes på, utan råd från TS.

- När min väns häst fick sin hovböld märkte jag detta dagen efter han skotts AV DEN NYA HOVSLAGAREN. Då var han varm och satte bara ner tån - tydliga tecken på hovböld. Dagen efter konstaterande kom hovslagren ut och öppnade bölden.

- När min valack tappade sina skor talade jag klart och tydligt om för fodervärden, som inte var införstådd med konsekvenserna, att han itne fick gå utan tappskor. Hovslagaren hade dåligt med tid, ingen annan hovslagare i närheten kunde komma innan, så han fick gå i hagen utan att ridas i en vecka innan han fick på sig skorna. Detta anser inte jag vara undermålig hovvård. Det är inget som ska upprepas, men att det händer en enstaka gång kan jag inte förstå et allvarliga i, när hästen går i en mjuk hage. Det hade varit sin sak om han reds.

- När han tävlades utan skor tappade han först en sko någon dag innan tävlingen, sedan en sko kvällen innan. Fodervärden hade kontaktat hovslagaren som inte hade möjlighet att komma ut innan. Fodervärden frågade mig vad jag tyckte hon skulle göra, och jag sa att hon skulle åka dit, se hur underlaget va och va det inte bra fick hon avstå. Underlaget var bra, inne i ridhus, och hon strök sig ändå från ena klassen. Visst, det här kanske inte var ett optimalt val, och jag kanske inte skulle låtit honom tävla en lokal hopptävling utan fyra skor, men hästen tog ingen skada, han ömmade inte och gick helt rent, men det är inget som kommer upprepas.

- Jag tävlade mitt dräktiga sto när hon var i 3e och 4e månaden, 3 starter i lokal hoppning. En klass, vid 3 olilka tillfällen för att förtydliga, samt att jag hoppade henne en gång i veckan ca i ridhus och ca varannan vecka tränade terräng på ca 70-90cm höjd FÖR TRÄNARE. Iof ingen utbildad tränare, utan från en tjej som jobbat som ridlärare i flera år på Irland. Jag var väldigt noga med att inte överanstränga henne och rådfrågade veterinär innan samt åkte på regelbundna kontroller av henne.

- Gången då hon blev stressad var pga mycket stor publik, högtalare osv på hoppderbyt i Bosjökloster med över 1000 besökare. Hon fick antagligen för sig att det var löp. Jag skrittade henne för hand i 2½ timme, så långt bort från allt folk jag kunde, sedan när hon var lugn nog att lastas körde jag henne direkt hem, väl hemma var hon cool lugn och gick ut i hagen och åt gräs. Ett par dagar senare åkte jag på ytterligare en kontroll med henne för att se så allt stod rätt till med dräktigheten. Ska även tilläggas att hon innan jag bröt benet tävlades regelbundet på lokala tävlingar med lite publik och var ALDRIG (borsett från hennes första start någonsin på en pay and jump då jag fick longera henne innan jag kunde hoppa upp, därefter nollade hon sin första pay and jump och var helt lugn när hon insåg att det inte var något löp) stressad eller nervös, varpå jag inte kunde veta att hon skulle bli så stressad den här gången heller.

- Angående fodret så är valackerna väldigt svårfödda. De är över 170cm båda två och som sagt fd galoppörer med hög ämnesomsättning. De fodrades med fri tillgång till hösilage som hade helt ok värden. MJ på 7,4 (orkar inte dra hela analysen här). Visst, inte det bästa, men det fick vi komplettera med kraftfoder. När mitt sto blev dräktigt bad ja gTS om råd med vad för värden man bör ha till ett dräktigt sto, och fick lite tips och därefter köptes nytt hö, med bättre värden. När min väns häst flyttade till TS stall under en tid tappade han däremot drastiskt, trotts att TS hade mycket bra värden på sitt hö. TS ansåg oxå att jag gav hästarna för mycket kraftfoder, och drog ner mycket på den varan till min väns häst. När han flyttade tillbaka till mitt stall efter ca 2 mån hade han tappat mycket. Hos mig tappade han inget. Visst han var inte tjock, men inte smal heller.

- Båda valackerna tränades även i galopp under sommaren, och vi blev mobbade av de andra hästägarna (på skoj såklart) för att våra hästar "va feta och behövde banta".

- TS påpekar oxå att hästarna inte har någon överlinje. (Mitt sto kan detta omöjligt röra sig om) Min valack har hjorthals och har således svårt att sätta nackmusklar. Han är svår att muskla över lag och han har tappat mycket muskeler nu under vintern då han inte rids lika mycket pga underlaget som är hopplöst.... I oktober när den här tråden skapades så var det dock inget fel på hans muskler enligt mig. Nu när han tappat har mycket lucern satts in och han får i princip fri tillgång till BRA hö. Han tappar muskler ändå, och är lite tunn, men långt ifrån mager eller ens smal.

Ni får gärna tycka vad ni vill om vår mognad och ansvar som hästägare. Den bilden TS har gett är dock inte rättvis, och rent sagt missvisande. Hon har inte heller vetat vilka datum mina hästar skotts eller ej, eller när vet kopplats in osv.

Här nedan kommer lite bilder på hästarna som är tagna sensommar och nu i höst. Har tyvärr dåligt med bilder på dem i nuläget. Som sagt. Min valacks muskler har tvinat lite, mitt sto är musklat och tjock som aldrig förr, mycket bra med tanke på fölet, och min väns häst är tunn nu sedan han kom tillbaka från TS men vi pumpar i honom lucern så vi hoppas han tar sig snart. Men eftersom TS tyckte de såg för jävliga ut redan i sensomras borde väl dessa bilder duga. En del är ävne fotograferade hos TS när hon hade "träning" för oss.


img_4056_98803278.jpg


34103_1495085985936_1497660137_31284523_2709269_n_95530923.jpg


41294_10150227948515531_694465530_14086474_4049472_n_125460190.jpg


39028_1531060565278_1497660137_31374412_5323761_n_125460871.jpg

Förstår att du vill klargöra fakta men egentligen ska man inte ge energitjuvar någon uppmärksamhet alls.
Det måste ligga något personligt i denna kampanj mot dig som inte har något med skötseln av dina hästar att göra utan ev avundsjuka eller missförstånd anar jag, tråkigt.
 
Sv: Hantera andras okunskap

Tack allihop för ert stöd! Har varit jätteledsen sedan jag fick läsa detta, och det känns verkligen jätteskönt nu när jag fått stöd av er! Ni är fantastiska! STOR kram på er allihop!
 
Sv: Hantera andras okunskap

Eftersom vi redan tagit detta irl och våra scenarion skiljer sig åt på flera punkter där vi är lika säkra på vår sak kan jag iaf rätta på ett par punkter där fakta säger annat.

- Min väns häst har alltid haft problem med sina framhovar och när vi var hos vet med honom för tandraspning frågade JAG vet om hon asåg NB skulle vara bra även för honom. Hovslagaren ringdes ut och han tyckte absolut det var en bra idé varpå NB sattes på, utan råd från TS.

Efter att ha varit på träning här påpekade jag att den hästen troligtvis skulle må bättre av NB-skor som ägaren då inte kände till. Om det nu är så viktigt vem som kom med den idén?

- När han tävlades utan skor tappade han först en sko någon dag innan tävlingen, sedan en sko kvällen innan. Fodervärden hade kontaktat hovslagaren som inte hade möjlighet att komma ut innan. Fodervärden frågade mig vad jag tyckte hon skulle göra, och jag sa att hon skulle åka dit, se hur underlaget va och va det inte bra fick hon avstå. Underlaget var bra, inne i ridhus, och hon strök sig ändå från ena klassen.

Inte sant. Ena tappskon kom ca 1 vecka innan tävlingen enl fv när jag frågade denne på plats, andra tappskon på framridningen till första av två klasser (jodå, båda finns på film dessutom). Hovslagaren slog på tappskorna samma vecka som hn var hos mig och berättade detta i förbifarten, därför råkar jag också veta att det var ytterligare en vecka efter tävlingen.

- Jag tävlade mitt dräktiga sto när hon var i 3e och 4e månaden, 3 starter i lokal hoppning. En klass, vid 3 olilka tillfällen för att förtydliga.

Inte heller sant. Vi har varit på samma tävling vid 4 tillfällen sedan hästen konstaterades dr varav 2 där du ridit flera klasser. Igen, om det nu är så viktigt att du tar upp det ska det väl vara rätt också.


- När min väns häst flyttade till TS stall under en tid tappade han däremot drastiskt, trotts att TS hade mycket bra värden på sitt hö. TS ansåg oxå att jag gav hästarna för mycket kraftfoder, och drog ner mycket på den varan till min väns häst. När han flyttade tillbaka till mitt stall efter ca 2 mån hade han tappat mycket. Hos mig tappade han inget. Visst han var inte tjock, men inte smal heller.

Som sagt, detta får du ta med ägaren, jag har fortfarande inget ansvar för hästens foderstat eller hull. Ironiskt nog tycker inte heller ägaren att hästen fallit ur som du säger vilket hon sa till mig efter att du kallat klädhängare eller vad det nu var i någon annan tråd här. Att kraftfodret kunde dras ner här berodde helt enkelt på att mitt grovfoder innehåller i runda slängar det dubbla av det mesta jämfört med vad hästen fick tidigare och därför kunde skippa ett par kg müsli, inget konstigt med det. Hur hästen såg ut i hull och muskulatur när den flyttade härifrån har jag ingen aning om, då jag inte sett den utan täcke på över en månad. Hon använde en box här, ingen helinackordering precis.
Jag hjälpte henne att räkna ut foderstat samt visa hur man gör eftersom hon inte gjort det tidigare och sa att hon naturligtvis får hålla koll på hästen. Hade hon bett om ytterligare hjälp hade hon naturligtvis fått det, men det gjorde hon alltså inte.


- I oktober när den här tråden skapades så var det dock inget fel på hans muskler enligt mig. Nu när han tappat har mycket lucern satts in och han får i princip fri tillgång till BRA hö. Han tappar muskler ändå, och är lite tunn, men långt ifrån mager eller ens smal.

Och där skiljer sig våra åsikter, vilket vi redan konstaterat.

Någon annan kommenterade att om hästarna sett tunna ut på tävling så borde någon på tävlingarna sagt ifrån, vilket också har hänt. Bekanta till både mig och RebeccaJoli, men folk är ju lite som de är och pratar med mig och inte med ryttarna direkt. Även hovslagaren har reagerat, att ni sen inte delar den åsikten har vi också redan klarlagt. Men faktum kvarstår, folk reagerar.
Avundsjuka är det definitivt inte, men klart en olik uppfattning.
 
Sv: Hantera andras okunskap

Rubriken på tråden är lite läskig...för det finns lika många olika åsikter som det finns antal hästägare....och vem säger att just din åsikt är den rätta och att deras är okunskap?. Som sagt...det finns alltid 2 sidor på en story. Om du anser att de far illa och halva hästsverige med dig, så borde du anmält.
Det är inte så att de slutat träna för dig, för att de kanske inte ansåg att du tog dem någonstans...och nu har du hittat något att klaga på?

Bilderna på hästarna såg fina ut tycker jag....
Taskig ridning kan man ju alltid tycka att någon har....men tyvärr har jag sett en del utbildade tränare också som inte direkt varit superduktiga ryttare...men en gudagåva att lära ut från marken...ett gott öga.

Ta tag i saken om du anser det vara så stort problem, eller lämna dem ifred. Att gå på dem i detta forum, personligt eller på annat sätt kommer ju inte leda någonvart, eller hur? Känns mer som om du hyser någon form av agg till dem tycker jag.
 
Sv: Hantera andras okunskap

Med all respekt till er båda...håll den här diskussionen mellan er och inte här på forumet. Vi som läser kan inte avgöra huruvida någon av er är mer trovärdig än den andra. Att fortsätta käbblet här kan knappast ge nåt...
 
Sv: Hantera andras okunskap

Med all respekt till er båda...håll den här diskussionen mellan er och inte här på forumet. Vi som läser kan inte avgöra huruvida någon av er är mer trovärdig än den andra. Att fortsätta käbblet här kan knappast ge nåt...


Mycket bra sagt av dig!:)
 
Sv: Hantera andras okunskap

Känner som du. Förstår inte riktigt vad TS ville uppnå med tråden. Har följt den från början i det tysta men tyckte mest det liknade gnäll och irritation på ett personligt plan. Dock har jag full förståelse för att den utpekade vill gå in och göra ett uttalande av det som sagts om henne.

Sen är det väldigt trist när man för klagomål över andra där de kan identifieras. På något sätt så är det då inte en diskusion längre utan ett personangrepp. Jag kan förstå att den anklagade här tog illa vid sig och blev väldigt ledsen. Uppenbarligen har hon blivit tydligt identifierad där de bor eftersom hon fått tråden till sin kännedom. Man kan ju bara gissa sig till hur det skulle kännas.

Om man har så starka åsikter om en privat persons djurhållning så red ut dem sins emellan och om djuren far så illa som det påståts, anmäl. Hela tråden känns lite olustig.

Jag tillhör också dem som tycker att hästarna på bilderna ser mycket välmående ut. De är fullblod och med tanke på det är de absolut inte magra. Och pälsen strålar så några brister i kosten ser de då inte ut att ha.
 
Sv: Hantera andras okunskap

Tack igen. Jo jag fick höra om den här tråden av en som bor i grannkommunen, inte speciellt kul. Jag huserar inte jättemycket på Buke och har därför inte sett den här tråden innan.

Jag vill inte argumentera här på forumet, utan när jag fick se den här tråden ringde jag upp TS och diskuterade saken med henne. Efter det skrev jag mitt svar i den här tråden, då jag inte vill att folk ska gå runt och tro att jag är någon djurplågare, speciellt inte när det är väldigt tydligt för folk som bor här vem det är hon menar.

Jag vill oxå tillägga att jag inte alls anser mig "kunna allt om hästar och inte vill lära mig något nytt" som TS påstår, men jag har fler kunniga hästmänniskor, som rider på internationell nivå, som jag kan fråga om det är något jag undrar. Jag påstår mig inte heller kunna mer än de andra två som det talats om i den här tråden.

Vad gäller min ridning så vet TS mycket väl att jag inte anser mig speciellt duktig på det planet, men gärna vill lära mig. Men att min ridning, eller någon an de andras, skulle skada hästarna tvivlar jag på. De skrittas fram, rids i form, skrittas av länge, linimentas, och vi är väldigt noga med vad för underlag vi rider på. Sen att vi inte är några världstjärnor sticker vi itne understol med. När jag frågade TS vad hon menade var skadligt för hästen, va det att jag inte har speciellt bra avståndsbedömning på hinder och att hästen kan skada sig om den kommer fel. Jag har dessutom ridit för tränare hela mitt hästliv, i både dressyr och hoppning, dock inte det senaste året pga min och hästens hälta... längtar dock tills vägarna blir körbar igen så jag kan puttra iväg på träning igen!! :)

Och vad gäller mitt stos starter så har TS rätt, till viss del, glömde en tävling, där vägrade vi dock ut oss på första hindret i båda klasserna, för att jag va så nervös (min häst är jättekänslig för sånt, jag måste va helt lugn annars går det inte), den tävlingen hade jag glömt. Och det stämmer att i första deltävlingen till Allsvenskan så red jag förklassen och lagklassen, mest för att vi vägrat ut oss på tävlingen innan, men i de andra två red jag bara lagklassen då jag tyckte det räckte för en gravid kvinna:) Så där har hon faktistkt rätt, jag ber om ursäkt för min glömskhet.

En parantes är att sadeln som TS nämnde bytades ut pga att den va för stor för ryttaren, inte för att den låg dåligt på hästen.

Jag tycker som er, sånt här tar man upp IRL, inte på något forum. TS har inte berättat detta för mig, mer än att hon tyckte det va dåligt att min valack gick med tappsko så länge, utan jag har trott vi varit goda vänner under tiden detta pågått, vilket gör att sveket känns desstu större. Att jag och TS har olika syn på hästhållning står klart, men skulle jag vanvårda mina hästar så skulle mer än hälften av Sveriges befolkning göra det...

Jag tar gladeligen emot vilken inspektör som helst, vilken dag som helst. Och med detta tycker jag denna tråden går till arkivet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hantera andras okunskap

Jag är också en av TS' utpekade, och har inte mycket mer att säga än att jag håller med Rebecca fullständigt, och er andra som tror att det rör sig om något personligt.

Att framställa oss på detta vidrigt överdrivna,så pass beskrivande sätt, att det är lätt för personer i vår omgivning att förstå att det är oss det syftas på, är bara så himla lågt. Jag förstår inte hur det kan ha gett TS något över huvud taget, mer än ett bevis på att hon uppenbarligen är den falskaste person som gått i ett par skor, eftersom hon under samma tid som hon skrivit denna tråden varit ute och tävlat med oss, hållt god min och berömt.

Enough said. Töntig tråd, får gärna läggas ner nu. Kan folk bannas på detta forum vore det ju kanske en idé att göra det med TS.
 
Sv: Hantera andras okunskap

Tack igen. Jo jag fick höra om den här tråden av en som bor i grannkommunen, inte speciellt kul. Jag huserar inte jättemycket på Buke och har därför inte sett den här tråden innan.

Jag vill inte argumentera här på forumet, utan när jag fick se den här tråden ringde jag upp TS och diskuterade saken med henne. Efter det skrev jag mitt svar i den här tråden, då jag inte vill att folk ska gå runt och tro att jag är någon djurplågare, speciellt inte när det är väldigt tydligt för folk som bor här vem det är hon menar.

Jag vill oxå tillägga att jag inte alls anser mig "kunna allt om hästar och inte vill lära mig något nytt" som TS påstår, men jag har fler kunniga hästmänniskor, som rider på internationell nivå, som jag kan fråga om det är något jag undrar. Jag påstår mig inte heller kunna mer än de andra två som det talats om i den här tråden.

Vad gäller min ridning så vet TS mycket väl att jag inte anser mig speciellt duktig på det planet, men gärna vill lära mig. Men att min ridning, eller någon an de andras, skulle skada hästarna tvivlar jag på. De skrittas fram, rids i form, skrittas av länge, linimentas, och vi är väldigt noga med vad för underlag vi rider på. Sen att vi inte är några världstjärnor sticker vi itne understol med. När jag frågade TS vad hon menade var skadligt för hästen, va det att jag inte har speciellt bra avståndsbedömning på hinder och att hästen kan skada sig om den kommer fel. Jag har dessutom ridit för tränare hela mitt hästliv, i både dressyr och hoppning, dock inte det senaste året pga min och hästens hälta... längtar dock tills vägarna blir körbar igen så jag kan puttra iväg på träning igen!! :)

Och vad gäller mitt stos starter så har TS rätt, till viss del, glömde en tävling, där vägrade vi dock ut oss på första hindret i båda klasserna, för att jag va så nervös (min häst är jättekänslig för sånt, jag måste va helt lugn annars går det inte), den tävlingen hade jag glömt. Och det stämmer att i första deltävlingen till Allsvenskan så red jag förklassen och lagklassen, mest för att vi vägrat ut oss på tävlingen innan, men i de andra två red jag bara lagklassen då jag tyckte det räckte för en gravid kvinna:) Så där har hon faktistkt rätt, jag ber om ursäkt för min glömskhet.

En parantes är att sadeln som TS nämnde bytades ut pga att den va för stor för ryttaren, inte för att den låg dåligt på hästen.

Jag tycker som er, sånt här tar man upp IRL, inte på något forum. TS har inte berättat detta för mig, mer än att hon tyckte det va dåligt att min valack gick med tappsko så länge, utan jag har trott vi varit goda vänner under tiden detta pågått, vilket gör att sveket känns desstu större. Att jag och TS har olika syn på hästhållning står klart, men skulle jag vanvårda mina hästar så skulle mer än hälften av Sveriges befolkning göra det...

Jag tar gladeligen emot vilken inspektör som helst, vilken dag som helst. Och med detta tycker jag denna tråden går till arkivet.

Härlig inställning du har
Lycka till och håll energitjuvarna borta
 
Sv: Hantera andras okunskap

Vilken extremt otäck tråd.

Alla som håller på med hästar kan nog hålla med om att "okunskap" är ganska relativt, av den enkla anledningen att alla tycker annorlunda och har lärt sig från olika källor. Att hänga ut en individ på det här sättet (för jo, det är ganska uppenbart att känner man en komponent i den här röran så vet man exakt vem/vilka det rör sig om) är INTE okej. Att bara ge en variant av historien för att boosta sig själv är oschyst och barnsligt. Du måste ju ha vetat att din version skulle få medhåll, och du måste också ha vetat att ni båda har olika uppfattning om sanningen. Att sedan mer eller mindre kalla någon för djurplågare (genom att spekulera om anmälning och raljera över olika händelser) är INTE okej. Så grova anklagelser får man sköta privat.

Vill man absolut ha stöd alternativt tankar från andra så kan man göra detta på ett sätt så att det inte blir uppenbart vad det gäller. Man kan också skapa ett nytt konto, och på så vis göra det ännu mer anonymt. TS lär i det här fallet vetat mycket väl att RJ skulle hitta tråden (det har ju gnabbats i bland annat fullblodstråden tidigare) så detta har verkligen gjorts på ett osnyggt sätt.

Och det sista; på ett forum kan ingen gå i god för någon. HUR förväntar sig TS att vi ska kunna rådge när inte all fakta och alla synvinklar inte finns? Det hela känns mer som en smutskastningskampanj.
 
Sv: Hantera andras okunskap

Vilken extremt otäck tråd.

Alla som håller på med hästar kan nog hålla med om att "okunskap" är ganska relativt, av den enkla anledningen att alla tycker annorlunda och har lärt sig från olika källor. Att hänga ut en individ på det här sättet (för jo, det är ganska uppenbart att känner man en komponent i den här röran så vet man exakt vem/vilka det rör sig om) är INTE okej. Att bara ge en variant av historien för att boosta sig själv är oschyst och barnsligt. Du måste ju ha vetat att din version skulle få medhåll, och du måste också ha vetat att ni båda har olika uppfattning om sanningen. Att sedan mer eller mindre kalla någon för djurplågare (genom att spekulera om anmälning och raljera över olika händelser) är INTE okej. Så grova anklagelser får man sköta privat.

Vill man absolut ha stöd alternativt tankar från andra så kan man göra detta på ett sätt så att det inte blir uppenbart vad det gäller. Man kan också skapa ett nytt konto, och på så vis göra det ännu mer anonymt. TS lär i det här fallet vetat mycket väl att RJ skulle hitta tråden (det har ju gnabbats i bland annat fullblodstråden tidigare) så detta har verkligen gjorts på ett osnyggt sätt.

Och det sista; på ett forum kan ingen gå i god för någon. HUR förväntar sig TS att vi ska kunna rådge när inte all fakta och alla synvinklar inte finns? Det hela känns mer som en smutskastningskampanj.

Tack för stödet. Den här tråden startades enligt TS för att "rädda vår vänskap", förstår inte hur det går ihop. Nåväl, Så länge det framgår här att jag ÄLSKAR mina hästar över allt annat på denna jord, och att jag aldrig skulle göra något för att skada dem på något vis.

För mig är de luften jag andas, och jag lever för dem! Jag skulle aldrig någonsin utsätta någon av dem för något jag trodde skulle vara skadligt. Detta vet jag gäller de andra två nämnda i den här tråden oxå.

Det vackraste på denna jorden är en häst, och hästens förtroende och kärlek till sin människa!
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Ber om ursäkt för ett långt och kanske rörigt inlägg men jag behöver skriva ner mina tankar och kanske få lite idéer tillbaka. Jag vet...
Svar
17
· Visningar
2 774
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 190
Senast: Karminnie
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 749
Senast: fijja
·
Hästhantering Jag har en medryttarhäst som har problem vid lastningen. Lite bakgrund först: Det är en kallblodstravare. Han har gått löp och fick...
Svar
11
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • GVFÖ 2024
  • Flytta eller ej?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp