Hantera eller inte hantera föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare skjona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 74
  • Visningar Visningar 7 289
Sv: Hantera eller inte hantera föl?

Jag har den filosofin att jag vill handskas med mina föl så mycket som möjligt så fort de är födda.Låter någon annan hålla fölet medans jag smeker det över hela kroppen pillar i öronen smeker benen, ja överallt ni vet som mamman gör.Låter min hovslagare komma hem från första dagen och kolla benställning etc.Verkar första gången inne i boxen hos mamma efter några veckor.Börjar borsta och ha grimma på från första dagen korta stunder.
Detta tycker jag känns rätt för mej men jag vet att andra tycker att de ska lämnas ifred i princip till man rider in dem,i alla fall om de är islänningar...
Skulle bara vara intressant att veta hur ni på forumet ser på saken.Vilket är rätt eller fel?
Hur gör man om fölet ex skadar sej och behöver vård men är helt ohanterad och livrädd?
Hur vaccinerar man och avmaskar en sån häst?
Om en sådan häst har felställda ben som behöver korrigeras av en duktig hovslagare och man inte uppmärksammar det,vad händer då?
Frågorna är många...

har erfarenhet av hästar som inte blivit hanterade som små!
dom är VÄLDIGT sociala och lätt lärda så det där med att man ska pyssla med dom massor när dom är små försäger sig lite... dom kan bli jätte trevliga och lätthanterliga ändå!

Hej!

Det allra bästa är om man har en gott förtroende med mamman innan fölning.
Du kan aldrig förvänta dig att fölis ska acceptera dig om inte mamman inte gör det, då har du plötsligt mycket mer jobb framför dig. Det är skillnad på tolerera och acceptera.

Stoet visat tydligt fölis hur den ska beta sig mot människor, går inte mamma fram i hagen eller springer undan så är det självklart att fölis gör det med, eller hur?

/Li
Det finns alltid undantag som bekräftar regeln. Mitt gammelsto är MKT reserverad, kommer när det passar osv.Henne ber man inte... Man skickar ansökan med dubbla kopior:D . Ursnäll att hantera och har aldrig varken bitit eller sparkat. Hon har aldrig försvarat eller på annat sätt visat "humör" när fölen är nyfödda. Trots hennes lite specialla humör har samtliga avkommor varit otroligt sociala/lätthanterliga från dag 1.
Makens sto har ett sjuhelvetes humör och hon är beredd att döda första dygnen efter fölning, och ändå har samtliga 7 avkommor supertemprament.

Det finns alltid undantag som bekräftar regeln. Mitt gammelsto är MKT reserverad, kommer när det passar osv.Henne ber man inte... Man skickar ansökan med dubbla kopior:D . Ursnäll att hantera och har aldrig varken bitit eller sparkat. Hon har aldrig försvarat eller på annat sätt visat "humör" när fölen är nyfödda. Trots hennes lite specialla humör har samtliga avkommor varit otroligt sociala/lätthanterliga från dag 1.
Makens sto har ett sjuhelvetes humör och hon är beredd att döda första dygnen efter fölning, och ändå har samtliga 7 avkommor supertemprament.

Ja det är jättekul att du har ett sto med karaktär!

Jag tycker det är stor skillnad på ston som är trygga med sig själva, sin matte och i sin flock och ston som visar visst intesse av matte innan fölning men flyr undan tills det att fölet kommer upp i den åldern att deras egen nyfikenhet tar över och vill upptäcka människan på egen hand, oavsett vad mamma tycker.

Många ston är så osäkra på sig själva och sin mammroll att det till och med är farligt att i det läget imprinta.
Det skadar mer än gör nytta.
Sedan är det stor skilnad på förstagångsföderskor och vana mödrar.

När stoet skärmar av fölen från människan är det bästa i regel att vänta ut tills det att fölis kommer på egen hand.
Sker vid ca 1 månads ålder.

Min gammelmärr lämnar mer än gärna över ansvaret på mig, anser nog att jag är en bra reservmamma.
I våras kom jag in just när fölningen var över.
Hon gnäggade åt mig när jag kom in, precis som hon sa: SKÖNT att du kom!
Sen vek hon ihop benen och lade sig ner och vilade ut, alltmedans fölis undersökte omgivningen.
En liten stund fick hon vila innan det var dags att ställa sig och låta ungen dia.
Varje gång jag kom in i boxen dygnet efter, la hon sig ner.
Detta är ett klart ledarsto med hög rang.

Annat var det med det andra stoet som jag haft ett kort tag och inte fått samma kontakt med som ovanstående.
Hon skärmade av mig hela första tiden och jag såg ingen mening med att tränga mig på och förstärka hennes misstänksamhet.
Hon var aldrig aggresiv, men inte bekväm med situationen.
Stoet är rangen uder gammstoet och inte en speciellt bra ledare överhuvudtaget.

Båda fölen blev ytterst trevliga och sociala individer, men olika karaktärer.
Dom bor nu i nya hem och utforskar världen med stort intresse.

Li

hej. hanterade mitt föl som föddes 05 varje dag från och med dag 1. va inne å pillade på henne när hon bara var några timmar för att kolla så att allt stog rätt till å att hon börjat dia mm. sen fick mamma och bebis vara ifred ett tag. sen när fölet var 1 dygn fick den komma ut i hagen (med grimma på) men höll bara runt rumpan oc framför så man kunde fösa med och tog av grimman väl inne i hagen. Så gjorde jag i början. Sen efter 1 vecka började jag leda henne i grimma, borsta henne i gången när någon höll i henne. När hon var tre månader kunde jag binda upp henne i gången, borsta henne och slänga en filt över huvet på henne utan reaktion. Så har vi gjort med båda våra föl å dom e kanon snälla båda 2. så jag tycker absolut man ska hantera dom regelbundet man får igen de i lugnare och tryggare hästar sedan. Sen behöver man inte göra de varje dag men några ggr i veckan i alla fall. så tycker jag.

*knapplån*

Jag var fast övertygad om vikten av att hantera fölen från dag ett. Eftersom alla våra ston dessutom gärna vill att vi hjälper till med fölningen eller åtminstone finns så nära som möjligt som moraliskt stöd och faktiskt vid flera tillfällen väntat in oss innan de lagt sig ner och fölat har det heller inte varit förknippat med några svårigheter att göra det.
Nu har vi dock vid två tillfällen köpt föl/unghästar som varit så gott som helst ohanterade och inte har gått att ta på/klappa när vi fått hem dem, än mindre få på en grimma och/eller leda.
Den ena var fyra månader när hon kom hit med sin mamma och den andra ett år.
Båda dessa har blivit otroligt sociala och framförallt mycket trygga individer. Den dåvarande ettåringen är nu nybliven tvååring och visade i helgen upp ett exemplariskt beteende när hon verkades, friserades och lastades och det fanns inte en chans att tro att hon var den av våra fyra nyblivna tvååringar som var den som för ett år sedan var helt ohanterad.
Hon har enormt förtroende för människor och trots att hon är känslig med mycket nerv är hon väldigt lätthanterlig.

Hon som kom som föl är idag fyra och en högt älskad häst hos sin nya ägare som ständigt berömmer hennes trygghet och lätthanterlighet.

Detta har gjort att jag inte längre är alls lika övertygad om nödvändigheten av mycket hantering som "nya" utan det finns många chanser att även senare kunna etablera en fantastiskt bra och förtroendefull kontakt med sin häst.

Hej!

Jag lever efter den filosofin att det är inte hur MÅNGA gånger du gör en övning utan HUR du gör den.
Ex: Lägga på ett täcke för första gången. Gör det ordentligt och på ett sätt som hästen förstår så behövs det inga upprepningar - om du gjort rätt.

Däremot så är det viktigt att umgås med sina fölisar när man har tillfälle så att man själv blir en naturlig del i flocken.
Du får den respekt och kärlek du förtjänar.
Det allra bästa är om man har en gott förtroende med mamman innan fölning.
Du kan aldrig förvänta dig att fölis ska acceptera dig om inte mamman inte gör det, då har du plötsligt mycket mer jobb framför dig. Det är skillnad på tolerera och acceptera.

Stoet visat tydligt fölis hur den ska beta sig mot människor, går inte mamma fram i hagen eller springer undan så är det självklart att fölis gör det med, eller hur?

Angående bett så ser inte jag heller vitsen med det. Som Ameo skrev så är hästen rätt hanterad när tränset ska på, eller att man tränar det rätt från början så TAR dom gärna bettet.
Däremot så tränar jag fölis att någon grejar runt i munnen utan större protester, allt för att avmaskningen ska bli "naturlig".

/Li

hur kan de då komma sig att de finns bildbevis på din hemsida på sivan med träns och bett hon är väll hm...ja få se nu är hon 3 men då den togs måste hon vart 2 eller?

Ja hon har bett...och - vart vill du komma? :confused:
Förstod du inte vad jag menade eller?
Pratar jag FÖL eller unghäst under inridning?
Gissa själv!:rofl:

/Li

Ja hon har bett...och - vart vill du komma? :confused:
Förstod du inte vad jag menade eller?
Pratar jag FÖL eller unghäst under inridning?
Gissa själv!:rofl:

/Li

behövs inte...vet ju va du skrev...å jag brukar då MINST vänta med inridning tills dom är 3 år...med tanke på hur länge dom växer...men som sakt

alla gör olika!!!

:smirk:

Jag har ett föl som är född i juli förra året. och han har jag typ handskats lagom mkt med. Tycker inte att man ska "kela" för mkt med dom ärligt talat. Har oxå hört om folk som säger att speciellt hingstar kan typ vara "sansade" i början å jättegoa ett tag men sen så typ ser dom dej som en lekkompis som nån här innan sa.
Så jag har ställt upp han i gången och han e van vid att gå i grimma.

Men visst att handskas mkt med dom nu när dom e små är ett stort+ sen när man ska köra/rida in dom. Men inte en massa gulligull.

Vi har lett vårat föl från han var en vecka gammal. Nu kan han stå snällt på gången, det går bra att verka hovarna och han följer snällt med in i transporten själv utan hästkompis. Jag tror att man har igen det om man hanterar sitt föl från början. Med det menar jag inte att man ska gulla, utan hästen ska gå att hantera på ett säkert sätt. Den blir ju liksom inte mindre utan det är ju lättare att börja när man fortfarande rår på dom..

Jag låter mitt sto och hennes föl vara i fred det första dygnet men sedan när båda har hämtat sig och allt har gått bra så tar jag en hink eller en pall och sätter mig ner i boxen och då kommer pyret själv och man blir genomslickad i hela huvudet.
Och det är början på en lång utbildning för den lilla. Med smekningar i börjar på hela kroppen till att lyfta hovar, sedan kommer grimma och led lärning. På betet så fodrar jag dom bägge två och det ger möjlighet att kela och verkligen bygga upp ett förtroende emellan mig och den lilla.
Jag skriver också en dagbok över de viktigaste, så att den kommande ägaren kan läsa sig till allt som har hänt och gjorts av fölet.

Lotta

Vårat föl är fyra dagar, när vi ska leda går det inte så bra, vi kommer ingenstans då fölis är busig och springer omkring. Då "växer" stoet fast, istället för att gå framåt och märka att fölis kommer efter, ska man komma någonstans krävs det att fölis går före, har någon stött på liknande? hur tränar man sto föl till en trygg promenad ut till hagen?

Jag tycker det är självklart att man ska hantera fölet så mycket som möjligt. Vi började med grimma redan första dagen, och pillade på henne osv.
Jag vill att mina hästar ska kunna bli hanterade i alla miljöer, på olika sätt så det är viktigt att utsätta dem för lite annorlunda saker.
Lyfta hovar, vara uppbunden och allt möjligt tycker jag personligen att hästen ska klara när den är ½ år. Senast.

Vår bebis är ett år nu, och nästan lika trygg som mamma ;)
Hon kan gå ut på promenader ensam, gå med bett i munnen utan problem, ha vojlock och gjord, täcken, ha prasslande saker bakom sig osv osv.

Ju mer hanterat fölet blir, desto lättare tror jag det blir med inridning och hantering i framtiden. Det är ju alltid lättare att fostra ett föl än en fullvuxen tre åring!

Gå med dem bredvid varandra, fungerar det?

Tänk på att alltid stötta med handen på manken om hästen inte vill gå framåt, samt bromsa med handen/hela armen fram på bogen, eller om du har armen runt hela halsen. Dra aldrig i grimskaftet mer än nödvändigt.
(om du nu inte redan visste det :p )

Vårat föl är fyra dagar, när vi ska leda går det inte så bra, vi kommer ingenstans då fölis är busig och springer omkring. Då "växer" stoet fast, istället för att gå framåt och märka att fölis kommer efter, ska man komma någonstans krävs det att fölis går före, har någon stött på liknande? hur tränar man sto föl till en trygg promenad ut till hagen?

Led fölet och låt stoet gå efter.
Har ni svårt att leda fölet, sätt grimskaft bakom rumpan så går det lättare.

Li

Jag har den filosofin att jag vill handskas med mina föl så mycket som möjligt så fort de är födda.Låter någon annan hålla fölet medans jag smeker det över hela kroppen pillar i öronen smeker benen, ja överallt ni vet som mamman gör.Låter min hovslagare komma hem från första dagen och kolla benställning etc.Verkar första gången inne i boxen hos mamma efter några veckor.Börjar borsta och ha grimma på från första dagen korta stunder.
Detta tycker jag känns rätt för mej men jag vet att andra tycker att de ska lämnas ifred i princip till man rider in dem,i alla fall om de är islänningar...
Skulle bara vara intressant att veta hur ni på forumet ser på saken.Vilket är rätt eller fel?
Hur gör man om fölet ex skadar sej och behöver vård men är helt ohanterad och livrädd?
Hur vaccinerar man och avmaskar en sån häst?
Om en sådan häst har felställda ben som behöver korrigeras av en duktig hovslagare och man inte uppmärksammar det,vad händer då?
Frågorna är många...

Riktigt bra inställning till hantering av föl...detta hjälper individen under resten av livet!!! Sund hästhantering grundläggande tillit och närhet..:banana:

Ja, det gåt bättre om man går bredvid, eller ett steg före med fölis, när fölis stannar lägger man armen om bakbenen och "puttar"på och när fölis går igen kommer mamma efter. Det kanske dröjer innan mamma förstår att fölis följer efter?

hur kan de då komma sig att de finns bildbevis på din hemsida på sivan med träns och bett hon är väll hm...ja få se nu är hon 3 men då den togs måste hon vart 2 eller?

Usch vad problem du har med dig själv.
Gör alla på denna tråd en tjänst och sluta skriv negativa saker.
Kan du inte det, sluta skriv! :mad:
Jag fattar vad Waldorff menar. Gör inte du?
Hur många sabbade trådar är du uppe i nu?
Det måste vara rekord i alla fall. :smirk:

Hm, mkt intressant tråd, då jag fick påhopp från några i stallet just idag om att det var mkt onödigt och korkat att jag stog och vande mitt 2 månader gamla föl (som var VÄÄÄLIDGT skitigt, gick inte att borsta bort!) vid att duscha i vattenspiltan. Har gjort detta en gång tidigare, och har inte varit vattnet som vart problemet någon gång under de här två gångerna, utan att hon bara inte ville stå stilla (är ju jätte tråkigt! :eek: :smirk: ) Fölet har just kommit på att hon kan börja stegra, och gjorde detta 2 ggr idag, men inget mer med det. Rusade ner mig några gånger då hon ville tillbaka till boxen, men tillrättavisade henne genom att knuffa till henne lite hårdare med höften på bringan så att hon skulle backa, inget mer med det heller. Allt detta såg dock ganska våldsamt ut eftersom allt gick så snabbt, men efter några duster med fölet så stog hon mkt duktigt och blev duschad på hela kroppen.

Personen i stallet menade på att det var jätte korkat av mig att utsätta MITT lilla föl för detta "det det första jag gör" (vet inte vad hon menade med det, för har hanterat henne väldigt mycket sedan hon föddes, och är förutom hanteringen i gången, lika okomplicerad som vilken annan väluppfostrad häst som helst)!!!

Vad tycker ni om detta, för min filosofi är att ta tag i problemet medan det är litet, och inte vänta tills det blir ett riktigt stort och tungt problem (bokstavligt talat!). Fölet HAR närver som jag tror, skulle eskalera, och dessutom påskyndas att eskalera eftersom hennes kära mor är en hänsynslös lite dam och jag tror hon skulle ta efter henne mycket snabbt, om man inte tog tag i det nu.

Tacksam för positiv o negativ feedback!

Liknande trådar

Avel Hur har ni/era veterinärer o hovslagare korrigerat föl som är tådansare/ballerinor/trakten på frambenen inte går i marken? Undrar då...
Svar
1
· Visningar
1 729
Senast: Tim
·
Q
Islandshäst Eftersom jag nyss köpt häst så har jag läst en hel del annonser. Det är en sak som satt lite griller i huvudet på mg: Många är på föl... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 295
Senast: QRST
·
Avel Behöver era åsikter nu.. Har ett sto, Athena E:Columbus xx- Bordeaux. född 1993, jag köpte henne som 10åring av uppfödaren som fött upp...
Svar
1
· Visningar
905
Senast: rebus
·
G
Träning Hej! Ni får ursäkta om jag lägger inläggen fel, är rätt så ny här, men jag lär mig nog snart! Jag la detta inlägget här för att jag...
Svar
4
· Visningar
796
Senast: Gaalopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31