Det finns faktiskt mellanting mellan att hantera dem dagligen hela tiden eller släppa dem på lösdrift och låta bli att hantera i 3 år...
Mitt första föl blev väldigt mycket hanterat.
De följande har inte blivit alls lika mycket hanterade. Och jag har inte haft problem med någon enda unghäst trots detta!
Min "guldklimp" (hblhingst) hanterades inte särskilt mycket, men jag behövde ändå aldrig uppfostra honom - han bara funkade ändå.
Några av mina shetlandsföl är födda av ett sto som var totalt omöjligt att fånga i hagen. Jag klappade på dem första dagarna när de var inne på nätterna, sen lät jag dem vara ifred tills de själva valde att komma fram till mig. Det tog 2-3 månader, sen var de lika tama som alla andra föl... TROTS mammans lite udda beteende, som ingen av dem ärvt!
Har man bara ett föl och mamman till den att pyssla med så har man tid att greja med dem. Men faktum är att det räcker alldeles utmärkt att göra något med dem en gång i månaden, bara man gör RÄTT när man väl gör något.
VARFÖR träns på en 6-månaders?
Min 1½-åring åkte iväg på rådgivande bedömning med träns på sig - andra gången han hade träns alls, för övrigt. Och hade jag inte varit tvungen att ha honom tränsad där så hade jag absolut väntat med att sätta bett i munnen på honom.
Jag har varit med och ridit in ett trettiotal hästar, minst. Och inte vid något enda tillfälle har vi haft problem att sätta träns på dem, oavsett om de levt som vildhästar fram tills dess!