Hantera eller inte hantera föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare skjona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 74
  • Visningar Visningar 7 289
Tack,Silverkedjan!
Äntligen fick jag ett bra och uttömmande svar om anledningarna till att inte hantera "för mycket".
Man är helt enkelt rädd för att de ska bli för respektlösa och närgångna.Det kan jag köpa,tyvärr råkar jag vara den där typen som alltid vill ha förklaringar till allt. ;)

Sv: Re: Hantera eller inte hantera föl?

Jag vill bara säga att Silverkedjan, du har alldeles rätt! Islandsfödda islandshästar har näst intill alltid respekt för människor, även om dem i stort sett aldrig har blivit hanterade! Man visar för dem vem som är ledaren, och när man väl har klarat upp detta, förstår dem det, och har respekt för en! Dem kan umgås socialt, och bråkar inte i onödan! Jag har min häst i ett stall, där ägarna har islandshästar på träning, och dem hade en svenskfödd häst en gång. Han fick gå ensam i en hage, för att han alltid bråkade med alla andra hästarna! Ingen annan förutom dem två som hade honom på träning, fick hantera honom! Han gick rakt över en! Han fick vara där i 2 mån. för att sedan lämna stället någorlunda bra, men han hade inte blivit tränad i gångarterna alls, eftersom dem hade varit tvugna att träna ledarskap! Så kan det gå...

Håller totalt med dig, Silverkedjan!

Sv: Hantera eller inte hantera föl?

*kl*

Det var ju en artikel i Ridsport i våras? om fölhantering. Det var en person som hade forskat i detta, man hade två olika flockar med föl (plus deras mammor förstås). I den ena flocken hade man hanterat mammorna mycket och i den andra flocken inte alls. Och det hade varit stor skillnad på dessa fölungar. Fölen vars mammor var mycket hanterade hade mycket större förtroende för människor än de ohanterade mammornas föl.

Personligen håller jag med de som tycker att "lagom" hantering är bäst. Jag vill att fölet ska ha förtroende för människor men daglig hantering med benlyft och borstning ska inte gå till överdrift.

Jag läste i en annan Ridsport för många år sedan om en kvinna som började lägga sadel, förvisso en galoppsadel, på sina föl för att de skulle vänja sig..... men där tycker jag att man har passerat gränsen för länge sedan.

*kl*

Det var ju en artikel i Ridsport i våras? om fölhantering. Det var en person som hade forskat i detta, man hade två olika flockar med föl (plus deras mammor förstås). I den ena flocken hade man hanterat mammorna mycket och i den andra flocken inte alls. Och det hade varit stor skillnad på dessa fölungar. Fölen vars mammor var mycket hanterade hade mycket större förtroende för människor än de ohanterade mammornas föl.

Personligen håller jag med de som tycker att "lagom" hantering är bäst. Jag vill att fölet ska ha förtroende för människor men daglig hantering med benlyft och borstning ska inte gå till överdrift.

Jag läste i en annan Ridsport för många år sedan om en kvinna som började lägga sadel, förvisso en galoppsadel, på sina föl för att de skulle vänja sig..... men där tycker jag att man har passerat gränsen för länge sedan.

Hantera stona och finnas i flocken, ja. Hantera fölen hysteriskt dagligen, nej.

Angående sadelvänjning så kan man ju fundera på vad folk gör för fel i hästhållningen om man ska behöva 3 år på sig att sadelvänja...
Mina brukar titta, göra nåt skutt och sen är det bra med det.

självklart för mig att hantera redan från början. Jag hade lånat en amerikansk bok skriven av en veterinär som hade en egen teori,som jag följt. Förutom prägling från födseln så kunde han efter ca två veckor börja tränas i att flytta bakdel o framdel.allt gick super!Jag förstår itne varför man INTE skulle börja hantera tidigt?Det borde ju rimligen ge större svårigheter senare med både inlärning och stor stark unghäst.
Precis som du skriver om "vad gör man om man måste ge en ohanterad unghäst vård?" så var det så den här veterinären hade börjat; han märkte att de fullblodsföl som fått veterinärvård sen födseln och därmed hanterats dagligen var mkt lättare att ha att göra med, och därför så började han(mot gällande praxis vid den tiden) att prägla fölen tidigt på människor.Helt utmärkt!Jag kan ju nämna att en bekant som jobbar på ett svenskt galoppstuteri ofta berättar hur jobbiga de unghästar är som inte har hanteras dagligen sen tidig ålder men hur coola de hästar är som var sjuka som små och därmed hanteerades. Allt detta talar sammantaget för en tidig hantering tycker jag.

är också nyfiken påargument emot tidig hantering...

jag håller också med...varför vänta...det som är självklart gör man väll från dag 1......iallafall jag...och inte har jag rädda skygga hästar utan snarare tvärtom....jag har mkt nyfikna och sociala hästar...tror detta är nått man gör bla med halvblod också man släpper dom på lösdrift tills dom är 3 då tar man hem och ska börja rida in å suprice....man har en vildhäst...jisses så mkt merarbete man har då...nä jag håller på att börja itid...tränar just nu min 6 månaders med träns...hon står stilla själv i gången när hovis kommer veterinär coh sprutor är inte nått problem...lindar in i ikea påsar plast osv....

cat

Det finns faktiskt mellanting mellan att hantera dem dagligen hela tiden eller släppa dem på lösdrift och låta bli att hantera i 3 år... ;)

Mitt första föl blev väldigt mycket hanterat.
De följande har inte blivit alls lika mycket hanterade. Och jag har inte haft problem med någon enda unghäst trots detta!
Min "guldklimp" (hblhingst) hanterades inte särskilt mycket, men jag behövde ändå aldrig uppfostra honom - han bara funkade ändå.
Några av mina shetlandsföl är födda av ett sto som var totalt omöjligt att fånga i hagen. Jag klappade på dem första dagarna när de var inne på nätterna, sen lät jag dem vara ifred tills de själva valde att komma fram till mig. Det tog 2-3 månader, sen var de lika tama som alla andra föl... TROTS mammans lite udda beteende, som ingen av dem ärvt!

Har man bara ett föl och mamman till den att pyssla med så har man tid att greja med dem. Men faktum är att det räcker alldeles utmärkt att göra något med dem en gång i månaden, bara man gör RÄTT när man väl gör något.

VARFÖR träns på en 6-månaders?
Min 1½-åring åkte iväg på rådgivande bedömning med träns på sig - andra gången han hade träns alls, för övrigt. Och hade jag inte varit tvungen att ha honom tränsad där så hade jag absolut väntat med att sätta bett i munnen på honom.
Jag har varit med och ridit in ett trettiotal hästar, minst. Och inte vid något enda tillfälle har vi haft problem att sätta träns på dem, oavsett om de levt som vildhästar fram tills dess!

*lånar*

Av olika anledningar så har jag varit på två djursjukhus inom loppet av två veckor med min 1,5 åring. På båda ställen fick jag komentaren "vilken otroligt lätthanterad åring".

Specielt på Slöinge så var de inponerade. Vi skulle titta i halsen på henne. Hon lunkade utan någon komentar in i undersökningsspiltan och ryckte inte ens till när non fick en spruta. Bara två timmar innan så hade de haft en ettåring som knapt gick att ledan.

När vi åkte hem från helsingborg veckan efter så fick vi lasta om på en rastplats. Vi tog ut den lilla mitt bland långtradarna och hon rörde inte en min utan bara stod där nyfiken och tittade på de stora lastbilarna som brumade förbi.

Tror nog att man får skilja på att hantera sin fölunge och att gosa ihjäl den. Jag hanterade min redan från första dagen just för att slippa framtida diskussioner med en stor 3-åring. När de är små så är det inte sånna diskussion om saker och ting. Utan det är mer "jaha jag sitter fast i detta snöret, vad händer om jag spratlar lite, oj det hände inget, då får jag väl stå här och vänta då". Dessutom är det mycket lättare att lasta en ettåring som inte vill gå in i transporten än en fullvuxen häst. Ettåringen är det bara att lyfta på medan den stora hästen är mycket starkare.

Men som sagt en häst som bara har blivit gosad och gullad med är ju ingen större hit. En häst som blivit hanterad sen den var liten av någon med lite sunt förnuft är inte fel.

Att hantera fölen mycket fungerar ju när man har 1-2 föl men har man några stycken så är det ju svårt att hinna med att hantera fölen något mer än det nödvändigaste (verkning, avmaskning osv).

Mvh

Tora

Intressant tråd! Bara genom att läsa igenom den förstår jag mer av mina unghästars beteenden. Jag fick 98 ett halvblodsföl som var lite svag vid födseln och dessutom inte fick dia för mamman. Det var ganska mycket pyssel med honom hans första levnadsvecka. Kanske därför han blev så jobbig? Han var visserligen snäll men hade noll respekt för människor! Det kvittade vad man gjorde - kände han för att trampa en på tån eller trycka upp en mot väggen så gjorde han det! Och jag la mycket tid på att försöka uppfostra honom... Dessutom var han 170 som treåring. Han var en lugn och trygg häst därför funkade han ändå både på tävling och hemmaplan. Men han var speciell... Och så i somras sålde jag en åring som var ganska lite hanterad. Hon var visserligen svårlastad när vi skulle iväg o besiktiga på klinik- men väl inne på kliniken var hon som ett ljus!! Jag fick mycket beröm för min "välhanterade" åring!

Jag tycker man skall hantera sina föl, inte minst för sin egen del eller den som kanske köper den sen utan föl fölets egna.
Mitt sto fick ett föl i Juli och han var väldigt skygg och rädd, men vi tvångskelade med honom första veckan, korta stunder, kliade på sköna ställen å klappade lite lätt, detta gjorde han tam och orädd. Vi har gjort så med alla föl i alla år och det har funkat bra.
Sen tycker jag inte att man inte skall vara med fölet dygnet runt som vissa är, och MAN skall inte vara lekkompis utan man är människa å dom häst/ponny.
Jag brukar visa fölet vad som e rätt och fel redan från första veckorna. Som att när den stregar/bits/sparkar....

Och inte vid något enda tillfälle har vi haft problem att sätta träns på dem, oavsett om de levt som vildhästar fram tills dess!

:D
Jag satte bett på mitt 6- snart 7-åriga sto förra veckan, för första gången i hennes liv :o och det gick galant, lite tuggandes bara som med vilken unghäst som häst, och dagen därpå satt vi in henne också, kanske tar en promenix denna veckan.
Det behöver inte vara negativit att vänta med hanteringen, och i detta fallet kan jag inte ens skylla på fantastiskt psyke med toppenmaxad härstamning då hon är ovanligt skarp med en annorlunda stam :angel:

Det finns faktiskt mellanting mellan att hantera dem dagligen hela tiden eller släppa dem på lösdrift och låta bli att hantera i 3 år... ;)

Mitt första föl blev väldigt mycket hanterat.
De följande har inte blivit alls lika mycket hanterade. Och jag har inte haft problem med någon enda unghäst trots detta!
Min "guldklimp" (hblhingst) hanterades inte särskilt mycket, men jag behövde ändå aldrig uppfostra honom - han bara funkade ändå.
Några av mina shetlandsföl är födda av ett sto som var totalt omöjligt att fånga i hagen. Jag klappade på dem första dagarna när de var inne på nätterna, sen lät jag dem vara ifred tills de själva valde att komma fram till mig. Det tog 2-3 månader, sen var de lika tama som alla andra föl... TROTS mammans lite udda beteende, som ingen av dem ärvt!

Har man bara ett föl och mamman till den att pyssla med så har man tid att greja med dem. Men faktum är att det räcker alldeles utmärkt att göra något med dem en gång i månaden, bara man gör RÄTT när man väl gör något.

VARFÖR träns på en 6-månaders?
Min 1½-åring åkte iväg på rådgivande bedömning med träns på sig - andra gången han hade träns alls, för övrigt. Och hade jag inte varit tvungen att ha honom tränsad där så hade jag absolut väntat med att sätta bett i munnen på honom.
Jag har varit med och ridit in ett trettiotal hästar, minst. Och inte vid något enda tillfälle har vi haft problem att sätta träns på dem, oavsett om de levt som vildhästar fram tills dess!

varför avlar man om man inte har tid att hantera sina föl???det förstår jag inte...visst jag har inte 30 hästar men jag har sett baksidan dumt nog köpte jag häst av en av sveriges största uppfödare...8 år knappt haft grimma och grimskaft på sig än mindre hanterad...fy fan så jag fått jobba...mina föl håller jag på med från de dom födds som jag skrev...gör de vardagliga...jamenar...sätter du på täcken på en spånig häst????eller låter du dom gå utan täcke???jag är hamig där och tycker inte om att hästar blir kalla och blöta...därför tunna regntäcken...nemaproblema...träns...tja varför inte???återigen...varför inte????om du nu inte vill ha nått i munnen hur gör du när du rider???men de klart du kanske inte gör de...

jag vill att mina hästar ska lita på mig ( och de gör dom i ur och skur speciellt dom jag tagit fram själv) och då behöver inte ett bett betyda nått negativt....de e ju bara själva grejjen att ha de där...tro inte att jag rycker å sliter i de...sadeln åker på vid 1 års ålder...varför inte?????när de e dags för inridning är de ju nått som är helt naturligt för dom...så varför inte?????

cat

*lånar*

Av olika anledningar så har jag varit på två djursjukhus inom loppet av två veckor med min 1,5 åring. På båda ställen fick jag komentaren "vilken otroligt lätthanterad åring".

Specielt på Slöinge så var de inponerade. Vi skulle titta i halsen på henne. Hon lunkade utan någon komentar in i undersökningsspiltan och ryckte inte ens till när non fick en spruta. Bara två timmar innan så hade de haft en ettåring som knapt gick att ledan.

När vi åkte hem från helsingborg veckan efter så fick vi lasta om på en rastplats. Vi tog ut den lilla mitt bland långtradarna och hon rörde inte en min utan bara stod där nyfiken och tittade på de stora lastbilarna som brumade förbi.

Tror nog att man får skilja på att hantera sin fölunge och att gosa ihjäl den. Jag hanterade min redan från första dagen just för att slippa framtida diskussioner med en stor 3-åring. När de är små så är det inte sånna diskussion om saker och ting. Utan det är mer "jaha jag sitter fast i detta snöret, vad händer om jag spratlar lite, oj det hände inget, då får jag väl stå här och vänta då". Dessutom är det mycket lättare att lasta en ettåring som inte vill gå in i transporten än en fullvuxen häst. Ettåringen är det bara att lyfta på medan den stora hästen är mycket starkare.

Men som sagt en häst som bara har blivit gosad och gullad med är ju ingen större hit. En häst som blivit hanterad sen den var liten av någon med lite sunt förnuft är inte fel.

Att hantera fölen mycket fungerar ju när man har 1-2 föl men har man några stycken så är det ju svårt att hinna med att hantera fölen något mer än det nödvändigaste (verkning, avmaskning osv).

Mvh

Tora

:bow: :bow:

du har förstått de här

cat

MItt föl som nu är levererat till sina nya ägare är hanterat men ej gullat med. Hon har stått uppbunden sen två månaders ålder ja tom före det utan att säga ett knyst. hon borstades varje dag o löft hovar det var det enda lilla problemet ibland ville hon inte mest pga dålig balans i kombination med att man skulle bita matte i rumpan samtidigt. Hon är ledd varje dag o et har väl busats lite men inte så farligt. Nu när hon skulle åka så har ho åkt en gång med mamma stod då uppbunden för det var inte så länge sen och hon var exemplarisk vilket man inte kan säga om mamma. Hon stod nu uppbunden o åkte till de nya ägarna o sa inte tt pip på hela vägen. Vi fick lyfta in henne bara men hon var inte rädd. Nu har de lett henne o satt träns hon ska i väg på en grej o måste då ha träns för det brukar vara rätt stökigt o hon hade intesagt pip. Ändå är inte jag en sån som gullar med mina hästar inte ens föl. jag tror på en del hantering men inte för mkt. Täcke har hon haft men det var de som hade stallet som tyckte synd om henne jag är inte så mkt för täcken på föl annars men det är ju bra träning. nu tror ju jag att det kan komma en trotsperiod för det men förhoppningsvis är den inte allt för stor. Jag känner mig stolt över att hon är så pas bra som hon är . hennes morsa var då inegn uppfostrare inte ens mammig trts att det var första fölet.

varför avlar man om man inte har tid att hantera sina föl???det förstår jag inte...visst jag har inte 30 hästar men jag har sett baksidan dumt nog köpte jag häst av en av sveriges största uppfödare...8 år knappt haft grimma och grimskaft på sig än mindre hanterad...fy fan så jag fått jobba...mina föl håller jag på med från de dom födds som jag skrev...gör de vardagliga...jamenar...sätter du på täcken på en spånig häst????eller låter du dom gå utan täcke???jag är hamig där och tycker inte om att hästar blir kalla och blöta...därför tunna regntäcken...nemaproblema...träns...tja varför inte???återigen...varför inte????om du nu inte vill ha nått i munnen hur gör du när du rider???men de klart du kanske inte gör de...

jag vill att mina hästar ska lita på mig ( och de gör dom i ur och skur speciellt dom jag tagit fram själv) och då behöver inte ett bett betyda nått negativt....de e ju bara själva grejjen att ha de där...tro inte att jag rycker å sliter i de...sadeln åker på vid 1 års ålder...varför inte?????när de e dags för inridning är de ju nått som är helt naturligt för dom...så varför inte?????

cat
Jag hanterar dem bara så där lagom mycket som behövs för att de ska vara hanterbara, det finns ingen anledning att göra mer än så.
OM man gör RÄTT när man gör något så behöver man inte göra det mer än ett par gånger i månaden. Och det handlar inte bara om tiden, jag låter mina föl och unghästar vara HÄSTAR...

Men jag ska förtydliga mig lite till...
  • När de är FÖL brukar jag passa på att lägga en arm över ryggen på dem, medan jag förflyttar dem mellan olika hagar, så blir det naturligt för dem redan från början att ha något över ryggen. Jag gör detta medan de är så små att jag når över dem och då endast samtidigt som jag förflyttar dem.
  • Jag lär mina föl att stå uppbundna redan som unga föl och har aldrig haft några problem med det efteråt, även om det går ett halvår mellan gångerna.
  • Framförallt, jag rider inte på fölen... De behöver inte ha bett i munnen förrän det är dags att börja rida på dem, det finns liksom INGEN anledning till det! När jag sen börjar rida dem har jag naturligtvis bett på dem och INGEN har varit varken svår att tränsa eller tyckt att bettet är något konstigt.
Sen finns det FORTFARANDE mellanting mellan en helt ohanterad 8-åring och en treåring som inte haft ett helt dygn utan att matten pysslat med den. Är man så dum att man köper en ohanterad 8-åring så får man nog stå sitt kast och låta bli att gnälla ;).
Du är för övrigt välkommen hit och göra en bedömning av mina stackars ohanterbara unghästar (eller vad de nu är), eftersom du förfasar dig över hur hemsk jag är som inte hanterar dem... Jag lovarm du kommer bli förvånad!

Jag hanterar dem bara så där lagom mycket som behövs för att de ska vara hanterbara, det finns ingen anledning att göra mer än så.
OM man gör RÄTT när man gör något så behöver man inte göra det mer än ett par gånger i månaden. Och det handlar inte bara om tiden, jag låter mina föl och unghästar vara HÄSTAR...

Men jag ska förtydliga mig lite till...
  • När de är FÖL brukar jag passa på att lägga en arm över ryggen på dem, medan jag förflyttar dem mellan olika hagar, så blir det naturligt för dem redan från början att ha något över ryggen. Jag gör detta medan de är så små att jag når över dem och då endast samtidigt som jag förflyttar dem.
  • Jag lär mina föl att stå uppbundna redan som unga föl och har aldrig haft några problem med det efteråt, även om det går ett halvår mellan gångerna.
  • Framförallt, jag rider inte på fölen... De behöver inte ha bett i munnen förrän det är dags att börja rida på dem, det finns liksom INGEN anledning till det! När jag sen börjar rida dem har jag naturligtvis bett på dem och INGEN har varit varken svår att tränsa eller tyckt att bettet är något konstigt.
Sen finns det FORTFARANDE mellanting mellan en helt ohanterad 8-åring och en treåring som inte haft ett helt dygn utan att matten pysslat med den. Är man så dum att man köper en ohanterad 8-åring så får man nog stå sitt kast och låta bli att gnälla ;).
Du är för övrigt välkommen hit och göra en bedömning av mina stackars ohanterbara unghästar (eller vad de nu är), eftersom du förfasar dig över hur hemsk jag är som inte hanterar dem... Jag lovarm du kommer bli förvånad!

jamen de du säger att du gör är ju bara de jag gör...fast okej...jag borstar varje dag kratsar hovar täckar om de behövs och gud förbjude...jag GULLAR INTE!! om någon tycker en häst ska va häst så är de jag och jag gnällde inte jag sa bara att jag vet baksidan.

Ingen av mina egna uppfödningar är på nått sätt beroende av mig snarare tvärtom...dom är mkt självsäkra och tuffa individer och alla gör på sitt sätt jag på mitt å du på ditt....:smirk:

inbudan är omvänd för dig me!!! du är så välkommen

cat

Såg en intressant film om fullblod i USA. Halva årskullen hanterades under 2 veckor efter födseln. Grimma på, lyfta hovar, borsta, lägga på vojlock, stryka med plastpåsar mm. (Obs inga otäcka tvångssituationer)
Sedan hanterades de inte alls förrens det var dags för inridning vid 2 års ålder. Svårt att beskriva, men det var en otrolig skillnad på de två grupperna.
Man menade att dessa 2 veckors hantering präglade hästarna. Och jag är mkt benägen att tro det, har själv mina på lösdrift och upplever dem som positiva, nyfikna och sociala.

Hej!

Jag lever efter den filosofin att det är inte hur MÅNGA gånger du gör en övning utan HUR du gör den.
Ex: Lägga på ett täcke för första gången. Gör det ordentligt och på ett sätt som hästen förstår så behövs det inga upprepningar - om du gjort rätt.

Däremot så är det viktigt att umgås med sina fölisar när man har tillfälle så att man själv blir en naturlig del i flocken.
Du får den respekt och kärlek du förtjänar.
Det allra bästa är om man har en gott förtroende med mamman innan fölning.
Du kan aldrig förvänta dig att fölis ska acceptera dig om inte mamman inte gör det, då har du plötsligt mycket mer jobb framför dig. Det är skillnad på tolerera och acceptera.

Stoet visat tydligt fölis hur den ska beta sig mot människor, går inte mamma fram i hagen eller springer undan så är det självklart att fölis gör det med, eller hur?

Angående bett så ser inte jag heller vitsen med det. Som Ameo skrev så är hästen rätt hanterad när tränset ska på, eller att man tränar det rätt från början så TAR dom gärna bettet.
Däremot så tränar jag fölis att någon grejar runt i munnen utan större protester, allt för att avmaskningen ska bli "naturlig".

/Li

*kl*

.

Man hade också gjort en jämförelse med föl som var "imprint trainade" De såg ingen större skillnad mellan grupperna där man hade tränat fölet utan hanterat stoet istället. Det de hade konstaterat var att det antagligen var bättre att hålla på med stoet än att tränga sig på fölet i början, de menade på att det kunde störa realionen mellan sto och föl.

Hm, kan vara lite sent att börja hantera fölet samma dag som hovslagaren kommer. Det är ditt jobb att lära fölet lyfta på hovar och stå still, inte hovslagarens. Och det blir lättare om fölet lärt sig gå i grimma, och lämna mamma i boxen och stå själv i gången en kort stund. Då blir det inte för många nya saker på en gång för den lille, om du har förberett.

Visst är det bra att vi är överens om att det är skillnad på uppfostran (naturlig hantering) och gulligull (förstöra hästen).

Om du inte vill att den vuxna hästen ska nafsa på dig, varför ska då fölet få det? eller annat oönskat "gulligt" (=farligt) beteende.

Håller med om att det är bra att hantera stoet. Brukar ofta komma till fölet genom mamman, dvs börjar med att borsta och kratsa hovar på mamman, för att sedan borsta och kratsa hovar på fölet. Jag gör ingen grej av det, tar dom bara i tur och ordning. Har inte samma krav på fölet att stå still länge, utan bara att det accepterar min hantering.

Liknande trådar

Avel Hur har ni/era veterinärer o hovslagare korrigerat föl som är tådansare/ballerinor/trakten på frambenen inte går i marken? Undrar då...
Svar
1
· Visningar
1 729
Senast: Tim
·
Q
Islandshäst Eftersom jag nyss köpt häst så har jag läst en hel del annonser. Det är en sak som satt lite griller i huvudet på mg: Många är på föl... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 295
Senast: QRST
·
Avel Behöver era åsikter nu.. Har ett sto, Athena E:Columbus xx- Bordeaux. född 1993, jag köpte henne som 10åring av uppfödaren som fött upp...
Svar
1
· Visningar
905
Senast: rebus
·
G
Träning Hej! Ni får ursäkta om jag lägger inläggen fel, är rätt så ny här, men jag lär mig nog snart! Jag la detta inlägget här för att jag...
Svar
4
· Visningar
796
Senast: Gaalopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka