Hantera eller inte hantera föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare skjona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 74
  • Visningar Visningar 7 292
Sv: Hantera eller inte hantera föl?

Har ändrat inställning till det här med hantering...
Har helt klart överhanterat mina första tre med följd att de har noll respekt för människor... Den näst sista är 10år nu & fortfarande en buffel...:crazy:

Fick för 1,5år sen hem min lilla donna som sexmånaders. Helt ohanterad.. nu 1,5år senare så är hon den tryggaste häst jag hanterat! :)
MEN hon har bibehållen respekt för människor..dvs springer inte över ngn...iof har jag tränat NH med henne från början..

Men jag tror att A & O är flockuppfostran. Samt hantera i den mån man vill/orkar...

Jag tror på det att man faktiskt måste ta "till med hårdhandskarna" på fölen ibland. Hur illa det än ser ut, och så vidare.
Det är bäst att dom lär sig från början vem som bestämmer, och ibland kan det krävas mer än att man ryter till.
Vår "bebis" fick för sig om att springa på mig igår (Har aldrig hänt innan och hon är ett år nu). Kan ju inte påstå att jag direkt bara gav henne en klapp på bogen :angel: ;)
(Missförstå mig inte nu.)

Däremot måste man nog acceptera lite att de inte vill stå still så länge så man får skynda långsamt i all hantering tills de lär sig att det faktiskt går att stå still. :D

Men jag tror inte att du gjorde fel som du gjorde.
Hästen, inte ens en bebis, får aldrig under några omständigheter gå på dig för att den inte vill vara kvar där du placerar den.
Och så är det ju faktiskt DITT föl, och då gör du som du vill och tycker är rätt! :p

Vad skönt att höra det! Har pratat med flera kunniga här hemma efter "incidenten", som också menar på att jag agerade helt rätt, men man får ju lite dåligt samvete endå och börja undra vad som egentligen är rätt, när det är någon som kommenterar sättet man hanterar SITT föl.

Är nybörjare i detta med fölunge. Tog ni på grimma direkt? Hur gjorde/gör ni för att lära dem bli ledda till hagen? Eller har ni dem lösa bredvid mamman?

Jag satte på grimman från första början, men började inte leda henne förrän efter ca 2-3 veckor. Innan dess så fick hon bara springa efter mamma.

Jag måste hålla med de som skrivit att korrekt utförd hantering är något som hjälper både dig och hästen, men gör man fel riskerar man att få en helt respektlös unghäst. För den som är det minsta osäker rekommenderar jag att man istället hanterar mamman och låter fölet "titta på".

Att fölet/unghästen är hanterbart är ju en praktisk fråga. Enligt min åsikt bör man kunna leda, binda upp, lasta och visitera hästen redan när den bara är några månader. Detta för att OM något händer ska hästen inte behöva uppleva mer obehag än nödvändigt.

Alla verkar ju (lyckligtvis) rörande överens om att man aldrig bör gulla med sina föl. Det ger samma effekt som felaktig hantering, dvs skapar ofta respektlösa hästar eftersom man lär dem att inte respektera den personliga zonen.

Flockuppfostran är oerhört viktig för fölets utveckling. Föl och unghästar lär sig av äldre hästar precis som barn lär sig av sina föräldrar. Enligt min erfarenhet är det aldrig några problem att utbilda en häst (oavsett ålder) från grunden om den är socialt tränad i en flock. Däremot är hästar som tvingats växa upp ensamma (och därmed har förlorat den sociala utvecklingen) ganska svåra att utbilda, eftersom de aldrig lärt sig att respektera och följa någon.

Är nybörjare i detta med fölunge. Tog ni på grimma direkt? Hur gjorde/gör ni för att lära dem bli ledda till hagen? Eller har ni dem lösa bredvid mamman?

Första 24 timmarna brukar jag låta mamman få ensamrätt på fölet (efter kontroll att det är friskt givetvis).

När det är dags att släppa ut dem första gången brukar vi ledträna fölet en kort bit, sedan får det gå löst. Ledträningen går ut på att den som leder sätter tryck i grimskaftet, vilket alltid får fölet att dra bakåt, då tar två andra personer armkrok under rumpan på fölet och "drar" det framåt så att grimskaftet slaknar. Efter en vilopaus gör vi samma sak igen några gånger. Ligger inte hagen precis vid stallet brukar vi efter några steg enligt ovan släppa fölet löst och låta det följa med mamman. Sedan gör vi om samma sak varje dag. Tar ofta några dagar för fölet att förstå och acceptera grimman och grimskaftet, men när den väl lärt sig leder vi den hela vägen.

Utöver ledträningen gör vi inte särskilt mycket med fölet de första veckorna, utan låter mamman ta hand om övrig uppfostran. Mamman hanterar vi dock som vanligt, så fölet får vara med och se hur mamman blir borstad, spolad m.m.

När de blir lite äldre brukar vi även börja vänja dem vid praktiska saker som att någon lyfter hovar, visiterar dem, lastning, uppbindning m.m. Det är dock oerhört viktigt att komma ihåg att föl är barn, man kan inte träna 45 minuter med ett föl. Korta, enkla pass (någon/några minuter) så de inte hinner tappa focus eller bli trötta. Och precis som med vuxna hästar är det av eftergiften de lär sig.

:bow: :bow: :bow: Tack för denna tråd!! Jag har lärt mej mycket. Har mitt första föl som är 1 månad gammal nu. När hon föddes tyckte jag hon var väldigt skygg och därför har jag och min man "gullat" med henne. För en vecka sedan när jag skulle ta in dem sprang hon på mig bakifrån. Jag tog ingen större notis på detta. Nästa dag gör hon lika dant, inte kul tycker jag då. Samma kväll får jag syn på denna tråd och kan berätta att gullandet är numera definitivt slut. Har ignorerat henne nu ett par dagar och det har redan blivit bättre. Inga fler påspringningar! Har bestämt att låta henne vara helt ett tag för att sedan ta upp ledning och hovlyftning igen. Hoppas på detta sätt "reparera skadan". Vad tycker ni? Gjort är gjort ......

Tycker det är "okej" när dom bufflar lite (är ju inte kul det heller, men är inte heeeela världen) men börjar dom springa på en som himla rugby-spelare så tycker jag man ska säga ifrån så att dom förstår att det inte är okej. Jag menar, om fölet i fråga skulle göra detta mot en vuxen häst så skulle den ju sparka till fölet för att visa att här kan man inte göra hur man känner för. Har hållt mig till den simpla ramen med mitt föl, och har funkat väldigt bra, även om jag måste erkänna att jag har gullat ganska mycket med henne dom 2-3 första veckorna :o :crazy: . Har dock funkat på min lilla tös, när hon glömt bort att man inte är lika stor och stark som dom själva ;) .

En jättebra tråd!
Jag har läst allt (tog lite tid) Men har fått många upplysningar:idea:
Ska få mitt första föl (eller min häst rättaresagt) nästa år. Och har redan fått lite uppfattningar och hanteringen ;)

Mina grannar har fjorton islandshästar och de hanterar inte fölen som sagt. De har lett och satt grimma på den i början men sen låter de bli till inridningsdags.
Men man kanske kan göra så med islandshästar:

Men man kan ju inte säga att hästar är lika oberoende på ras. vi VI! männsikor har avlat fram de flesta raser.
De är inte "helt" naturliga raser.
Som ett halvblod som är 170 som treåring kanske man ska hantera liiite mera än ett islandshästföl.
Vi har avlat fram temperament och kapicitet. Och jag måste nog säga att en islandshäst är i sin natur rättså lugn, det finns säkert många undantag men så vilda är dom inte. Jo visst de är starka och har sin egen vilja men en halvblod som inte blivit hanterad på tre år är nog lite jobbigare än en islandshäst?????

De är lite vad jag tkr.:bow: tack för mig

Såg en intressant film om fullblod i USA. Halva årskullen hanterades under 2 veckor efter födseln. Grimma på, lyfta hovar, borsta, lägga på vojlock, stryka med plastpåsar mm. (Obs inga otäcka tvångssituationer)
Sedan hanterades de inte alls förrens det var dags för inridning vid 2 års ålder. Svårt att beskriva, men det var en otrolig skillnad på de två grupperna.
Man menade att dessa 2 veckors hantering präglade hästarna. Och jag är mkt benägen att tro det, har själv mina på lösdrift och upplever dem som positiva, nyfikna och sociala.

Så den halva som hanterades under 2 veckor efter födseln och sedan gick på lösdrift tills de var två hade en fördel gentemot den andra gruppen? Vad gjordes med den andra gruppen, endast lösdrift eller hantering varje dag?

Jag måste säga att jag tycker fölhanteringen verkar vara en djungel! Jag har hållit på med hästar över 25 år och har god unghästvana men har aldrig tidigare sysslat med avel och hanterat föl. Som "fölamatör" är det svårt att sålla bland alla råd, när ska man binda upp, när ska man börja lyfta hovar, när är fölisen redo att vara själv i boxen med mamma inom synhåll? Även med ung- samt äldre hästar får man ju vara lyhörd för just den individen även om man alltid följer sin "grundlinje".
Kan någon rekommendera någon vettig litteratur ifrågan blir jag glad!

tycker det låter sunt de du gör ...... ju vanare dom är vid människor desto lättare blir det om något skulle intrffa.... senhar jag fått för mig att det blir läättare att rida in dom med o vnja dom vid allt som hör inridning till för då har dom ju förtroende för dig .....:)

/// Lady_ann

Jag måste säga att jag tycker fölhanteringen verkar vara en djungel! Jag har hållit på med hästar över 25 år och har god unghästvana men har aldrig tidigare sysslat med avel och hanterat föl.

Är ganska övertygad att du inte skulle ha problem att "fostra" föl.
Har man ordentlig hästvana och en god portion sunt förnuft så fixar det sig.

Det hela ger sig själv på nåt sätt.
En som har "hästvana" går ut i hagen, kollar att alla mår bra, kliar mamma och stryker igenom ett föl-ben.
Det du kanske gör omedvetet kallar andra för träning.
Att känna på föl-ben.

Att sätta på grimma är heller inget konstigt.
Din inställning kan bli i stil med..
-Såjasåja lilla gubben. Nu ska vi INTE krångla. Maskmedel är gott, punkt slut.

(Andra jagar runt ungen med grimman framför sig och blir sedan nedtrampad av en stressad mamma..)

Är ganska övertygad att dom som får problem med sina föl är dom som först och främst ej har bra hästvana och när dom sedan får sitt första föl så är ungen "pluttesöttnuttinutt" som ska ha rosa grimma och ojojojoj...
Inte alls ovanligt att just dessa ägare vill visa yttervärlden om hur duktig deras unge är.
För mycket gull, för mycket ihärdigt hanterande resulterar i en unge som i värsta fall hittat kryphål i "mattes osäkerhet" och blir sedan oerhört dum och bufflig.

AM

Tack för ditt svar. Jag tror nog också att det ska ordna sig men man är ju alltid intresserad av att höra hur de erfarna gör så att man slipper göra de värsta tavlorna själv. Vad jag har greppat hittills är att man koncentrerar sig på att hantera stoet och fölet får då komma med "på köpet", d.v.s. hanteras lite i förbifarten.
Hälsningar Sar.

P.S. du har inte märkt någon skygghet efter maskningen? Tips för att den ska gå så smidigt som möjligt (rumpan mot vägg antar jag)?

"Det hela ger sig själv på nåt sätt.
En som har "hästvana" går ut i hagen, kollar att alla mår bra, kliar mamma och stryker igenom ett föl-ben.
Det du kanske gör omedvetet kallar andra för träning.
Att känna på föl-ben."

Huvudet på spiken.
Vad är "hästvana" och vad är fölträning.

Liknande trådar

Avel Hur har ni/era veterinärer o hovslagare korrigerat föl som är tådansare/ballerinor/trakten på frambenen inte går i marken? Undrar då...
Svar
1
· Visningar
1 729
Senast: Tim
·
Q
Islandshäst Eftersom jag nyss köpt häst så har jag läst en hel del annonser. Det är en sak som satt lite griller i huvudet på mg: Många är på föl... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 296
Senast: QRST
·
Avel Behöver era åsikter nu.. Har ett sto, Athena E:Columbus xx- Bordeaux. född 1993, jag köpte henne som 10åring av uppfödaren som fött upp...
Svar
1
· Visningar
905
Senast: rebus
·
G
Träning Hej! Ni får ursäkta om jag lägger inläggen fel, är rätt så ny här, men jag lär mig nog snart! Jag la detta inlägget här för att jag...
Svar
4
· Visningar
796
Senast: Gaalopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka