Hantera mycket man

Bukefalos 30 år!

Ainon

Trådstartare
Ni som har tagelrika hästar hur hanterar ni hästens man
1) ’till vardags’?
2) vid ridning/körning?

Vill härna bevara ponnyns man så rik och fin som möjligt men upplever att den är ivägen vid ridning/körning då den är lång och tjock (!). Så är ett evigt flätande och urtagande av flätor eftersom jag tänkt att hon riskerar att fastna med flätorna i grenar/buskar i hagen.

IMG_1739.webp

Jag har shettisar nu, och har tidigare haft t.ex. en nordsvensk. Jag är inte så brydd om längden och tjockleken egentligen, så om den tunnas ut så är det inte hela världen. Jag gör normalt sett inget med manen, utan låter den vara. Borstar ut den då och då (definitivt inte varje dag), och använder då pälsglans för att slita mindre på manen och göra det lättare att borsta. Om den är på väg att börja tova sig (dvs inte ligger rakt ner som den ska) borstas den. Och eventuella löv och grenar etc plockas bort. Jag har hittills aldrig flätat shettisarna, och tror inte jag brukade fläta nordsvensken, men ridhästen jag hade nu senast flätade jag ibland för att minska svetten och för att det trasslade in sig i tyglarna (ffa när det var mkt svett).

Jag flätar vid träning men inte vardagsridning, gör en en längsgående fläta, det tar inte många minuter. Jag använder släta pannband till vardags, har jag pannband med stenar eller liknande behöver jag fläta luggen också. I övrigt använder jag Carr&Day&Martins pälsglans i både man och svans några ggr per vecka och borstar ut dagligen.

Normalt sett går mina manfagra med lös man i hagen, bara det är hyfsat utredd så är det inga problem. Gärna pälsglans i också. Vid träning händer det att jag flätar, i en hingstfläta, men det är för att jag tycker att manen är ivägen. Jag har hittils inte flätat vid körning och manen har inte blivit sliten.

Jag tycker inte att manen är i vägen vid ridning (kör inte, förstår att det kan vara mer besvärligt med sele) men på sommaren gör jag tofsar för att få in lite luft under manen. Jag gör alltså ungefär som dina flätor men jag skippar själva flätandet (tar en evighet och det orkar varken jag eller pållen med...) och sätter en gummisnodd i mitten av tofsen och en nere i änden så de hålls ihop. Gör lite fler och lite smalare än du har dina flätor. Ingen risk att fastna i hagen med tofsarna för då går bara gummisnoddarna sönder!

Hon blir så svettig under manen och den trasslar, tynger ner och hindrar märkbart tömmen/tygeln så måste sätta ihop den på något sätt vid aktivitet 😒

Jag har shettisar nu, och har tidigare haft t.ex. en nordsvensk. Jag är inte så brydd om längden och tjockleken egentligen, så om den tunnas ut så är det inte hela världen. Jag gör normalt sett inget med manen, utan låter den vara. Borstar ut den då och då (definitivt inte varje dag), och använder då pälsglans för att slita mindre på manen och göra det lättare att borsta. Om den är på väg att börja tova sig (dvs inte ligger rakt ner som den ska) borstas den. Och eventuella löv och grenar etc plockas bort. Jag har hittills aldrig flätat shettisarna, och tror inte jag brukade fläta nordsvensken, men ridhästen jag hade nu senast flätade jag ibland för att minska svetten och för att det trasslade in sig i tyglarna (ffa när det var mkt svett).

Smart, ska pröva din variant med snoddar :)
Jag tycker inte att manen är i vägen vid ridning (kör inte, förstår att det kan vara mer besvärligt med sele) men på sommaren gör jag tofsar för att få in lite luft under manen. Jag gör alltså ungefär som dina flätor men jag skippar själva flätandet (tar en evighet och det orkar varken jag eller pållen med...) och sätter en gummisnodd i mitten av tofsen och en nere i änden så de hålls ihop. Gör lite fler och lite smalare än du har dina flätor. Ingen risk att fastna i hagen med tofsarna för då går bara gummisnoddarna sönder!

Jag har både problem med man som trasslar runt händerna, särskilt i WE när jag byter grepp ofta, och att det blir väldigt varmt under manen när hästen blir svettig. Jag tänker också att det är lättare för tränaren att se vad som händer framför mig när det inte är 60 cm man som flaxar runt. Och som sagt, en längsgående fläta får jag till på ca 5 minuter, så det är inget större projekt än så.

Smart, ska pröva din variant med snoddar :)
Angående snoddar - går det spinna vidare på det, och använda hårklämmor? Dvs ha ett antal hårklämmor och helt enkelt sätta upp manen med dem längs med mankammen när man ska ut? Jag har aldrig funderat över det här innan, och aldrig testat - så jag har ingen aning om det fungerar, och om det sitter kvar. Men det borde gå snabbt att göra, om man får till det. Om inte annat ser det säkert kul ut :p

Angående snoddar - går det spinna vidare på det, och använda hårklämmor? Dvs ha ett antal hårklämmor och helt enkelt sätta upp manen med dem längs med mankammen när man ska ut? Jag har aldrig funderat över det här innan, och aldrig testat - så jag har ingen aning om det fungerar, och om det sitter kvar. Men det borde gå snabbt att göra, om man får till det. Om inte annat ser det säkert kul ut :p
Jag använder hårklämmor på min islandshäst ibland när manen är i vägen när jag ryktar. De sitter inte tillräckligt bra på honom för att jag skulle våga ha det när jag rider, ibland ryker de när han skakar på huvudet. Men det kanske skulle funka bättre på en annan häst, eller med fler klämmor.

Annars så gör jag inget med min hästs man när jag rider eller liknande. Gör jag något så är det att dela den för att inte få så mycket vikt och värme på bara ena sidan. Hans man är mest tjock och även om den är lång jämfört med många typ halvblod så är den inte särskilt lång jämfört med vad ni andra har i tråden :D

@warg Jag önskar jag kunde göra en sån fläta så snyggt... Tror att manen är för lång och tjock för inte blir flätan så där liten och smal, för oss blir det mer som en peruk som svajar på toppen:rofl: Har inte lärt mig hur jag ska få till det. Du har ingen länk till en video eller så som förklarar?

Jag brukade inte göra något särskilt med nordsvenskarnas manar när jag körde, då vet jag inte hur den skulle vara ivägen, men ibland vid typ (rid)tävling eller om det var väldigt varmt gjorde jag en snabb ardennerfläta.
Plockade med bös för hand och körde rejält med pälsglans vid riktig genomborstning, när den liksom började kännas lite för tjock undertill. Det kunde dock bli lite besvärligt när pälsglansen sedan hamnade på tyglarna. :angel:

@warg Jag önskar jag kunde göra en sån fläta så snyggt... Tror att manen är för lång och tjock för inte blir flätan så där liten och smal, för oss blir det mer som en peruk som svajar på toppen:rofl: Har inte lärt mig hur jag ska få till det. Du har ingen länk till en video eller så som förklarar?

Med riktigt långa och tjocka manar brukar jag låta flätan gå ned över halsen som en båge, det tycker jag är lika praktiskt och riktigt snyggt. :)

Jag körde inbakad fläta när jag ridtränade grannens travhästar. Snabbt, fort och lätt. Inte snyggt. Praktiskt och bra. Höll på å bli galen på dom där jäkla manarna som fastnade i tyglarna.

Den här manen är lång men ganska tunn (fast lika tjock/tjockare som en kraftigare halvblodsman). Min andra häst har tjockare man och får då även en tjockare fläta. Båda delarna funkar riktigt bra när man får till tekniken. Den här flätan är gjord så den ligger "utanpå", men jag gör ibland vanlig som liksom hamnar under. För den med lite tjockare man (som "bara" är ca 45 cm, den tunnare är 60 cm) gör jag ibland även fyrfläta. Den sitter bättre men är rätt pillig att göra. Den största hemligheten/nyckeln till att få en snygg fläta som sitter länge är att inte släppa iväg den utan fläta tätt intill mankammen hela tiden. I början kan det kännas som man får kramp i händerna av att hålla den så nära, men när tekniken sitter behöver man faktiskt inte hålla så hårt. Men man får inte släppa iväg den en enda centimeter. Jag ska se om jag kan få hjälp att filma någongång, men jag tror det viktigaste är att träna. Jag flätar ju flera gånger i veckan.

• Gilla
Reactions: Sel
Bara att träna! En får ta i ordentligt och se till att flätan är riktigt nära mankammen.

Med en tjock man kan man dela manen och göra en längsgående fläta på varje sida :up:

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat

Omröstningar