hantering, HJÄLP!

B

berntsson

jag har skaffat ett halvblod på 9 år med mycket egen vilja. Jag har haft henne i ca 6 månader och har fortfarande problem med hantering. Jag försöker att vara konsekvent. Problemet är i hagen och i boxen. Hon är väldigt ranghög och gick till en början i flock vilket gjorde att hon inte frivilligt lämnade hagen. När jag hade henne i grima och bad henne följa med mig in började hon backa och vi kunde backa lååångt. tillslut valde jag att använda en longerlina för att hon skulle gå fram. Utan en pisk rörde hon sig inte framåt. Det slutade med att hästen blev sur och tyckte jag var irriterande som krävde och sparka mot mig. Vi böt stall och det verkade gå bättre. Men problemen kom igen, nu är det ungefär varranan gång. vissa gånger går hon med utan protest och får mycket beröm (det får hon så fort hon tar ett steg fram oavsett situation) och andra gånger är vi tillbaka på ruta 1. Har nu provat både ensam hage och med flock, samma problem. Hon har nu börjat lyfta på frambenen, står å markerar med bakbenent och är redo att sparka och ögonen hotfullt bakåt. Vi sökte hjälp hos en kunnig i närheten. Vi skall alltså vara nära hästen hela tiden och ta upp foten och nudda henne runt sadeljords-området med en liten lätt knuff om hon inte lyder på "fram" eller smackning. Det funkar! på ridbanan.. men i hagen blir det riktigt mycket bråk. i boxen vänder hon baken mot mig och lyfter ibland bakbenen något. i övrig hantering är hon super. ridning fungerar när hon inte skall behöva lämna gården ensam då hon gärna backar då med och ställer sig på två ben och kastar sig. ni ser vart mina problem går... jag har ingen aning vad jag skall göra och eftersom det bara är typ varran dag.. Har ni några tips eller kanske vet någon i skåne som är bra på just dessa problem? :confused:
 
Sv: hantering, HJÄLP!

Det låter ju inte alls roligt! :o

Jag uppfattar, utifrån det du beskriver, att du inte har något ledarskap över hästen. En häst som ser dig som ledare, skulle följa dig vart du än ville gå, den skulle absolut inte visa baken mot dig och markera med benet, den skulle inte vägra gå från gården och bara backa.
Någonting jag tycker du ska börja göra, innan du äns sitter upp på hästen igen är att öva ledarskap från marken. Det finns många bra böcker om detta, och det lär ju finnas bra tränare och kurser nere i skåne som kan hjälpa dig med detta. Jag lovar att det fungerar och du kommer att få det mycket roligare och en skönare relation till dig häst!

kolla denna:
http://annehemsgard.se/
 
Sv: hantering, HJÄLP!

Min häst kunde bete sig på liknande sätt de första åren jag hade henne. Fick henne att gå framåt enbart om jag slog ett spö i marken bakom henne, att peta på henne med spöet hade ingen effekt.
 
Sv: hantering, HJÄLP!

Det går verkligen inte frammåt! hon gick så underbart fint med ut ur hagen och ända fram till stalldärren, STOPP! stegra, sparka mot en backa.. ja allt. fick hjälp av en annan tjej och så satte vi på kjedja under hakan och efter ett par gånger följde hon mig som ett lamm. men de har hon gjort tidigare, inget garanterar för att det inte är så i morgon...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
447
Senast: tessan.g
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 380
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 693
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 925
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp