Bukefalos 28 år!

Har alla här en budget?

S

Skiona

Vet inte om tråden ligger rätt.

Men läste en tråd om en tjej som skrev om sin kompis vars försäkring strulade så hon fick inte pengar till veterinärskostnaderna och hade då inte råd att ta hästen till kliniken vilket skulle gå på närmare 70 000:- för det de skulle behöva göra på den hästen. Så den dog... ( om jag kommer ihåg hela den tråden rätt, rätta mig annars!)


Då var det någon som svarade att har man inte pengar ska man inte ha häst! Men jag har ABSOLUT INTE över 70 000 liggandes hemma OM min häst skulle bli så pass dålig att det skulle kräva så mycket av veterinären att summan skulle komma upp dit...

Är jag en dålig hästägare då? Har alla andra här så mycket pengar på banken?
 
Sv: Har alla här en budget?

Det var det dummaste jag hört:eek:
Vilken människa i dagens samhälle har så mycket pengar över ??
Då snackar jag alltså om en vanlig medelsvensson.
Självklart är man inte en dålig hästägare om man inte har stora summor pengar liggandes.
 
Sv: Har alla här en budget?

nä, vekligen inte...
budget har jag, men knappast dom summorna....
ser till att försäkringarna inte förfaller istället...:banana:
 
Sv: Har alla här en budget?

Nej jag har inte heller så mycke pengar liggande varken hemma eller på banken.


Inte är vi dåliga hästägare för de. Skulle jag inte ha råd så tar jag mitt ansvar och avlivar hästen så den inte "självdör" eller försöker skrapa ihop pengar... Tror du tänker lika..
 
Sv: Har alla här en budget?

Absolut! Hade jag inte pengarna så skulle jag verkligen försöka allt vad jag kunde å få ihop de, men lyckas jag inte så skulle jag låta avliva hästen för att den inte ska gå och plågas och självdö!


Sen vet jag iofs folk som lever precis på gränsen varje månad och inte har råd att ta ut veterinären för enkla saker som sprutor eller liknande. DÅ kanske man ska fundera på om man ska ha kvar hästen eller inte....

Men så stora summor brukar juh oftast en "normal svensson" inte ha?!
 
Sv: Har alla här en budget?

Jag har så mycker pengar liggandes på banken. Men de är inte tänkt gå till hästen om inte i nödsituationer såklart. Det är tack vare min familj och släkt som jag har fått så mkt pengar av, och de ska gå till pluggande och körkort.
 
Sv: Har alla här en budget?

Jag tjänar rätt ok och även om jag inte har en "budget" så ser jag till att det finns pengar för hästen om det skulle krävas. Veterinärer går att prata med och man kan se till att börja betala av i "förtid" istället för att vänta in den skyhöga räkningen efter behandlingen är klar. Självklart ska man ha en bra dialog med försäkringsbolaget och många har ju direktreglering. Har faktiskt inte haft problem med något bolag än. Försäkringen har gott in och täckt det den ska täcka och jag har fyllt på med min del. Fast, jag har inte haft så mycket skador på mina...det var i huvudsak förra vbl-travaren som kostade en del...sen en foderhäst men hon var försäkrad över öronen så jag fick tillbaka i stort sett allt.;)
 
Sv: Har alla här en budget?

Jag har det inte, jag har två kreditkort på sammanlagt 20.000:- ifall nåt skulle hända pållarna.... annars är madrassen tom!
 
Sv: Har alla här en budget?

Nej ingen sådan buffert. Men hästen är ordentligt försäkrad och det ska inte finnas några kryphål. Buköppna henne skulle jag iaf inte göra.

Och om det värsta skulle hända så vet jag att jag får låna av farmor.
 
Sv: Har alla här en budget?

Bortsett från att hela den tråden var skum...

Nej,jag har inte 70.000:- på banken. Däremot skulle jag kunna sälja grejer/låna upp den summan ganska fort om jag behövde få fram pengar fort.
Men sen är det ju en avvägningsfråga hur mycket man lägger ner på hästen. 70.000:- - då handlar det om en STOR operation, förmodligen inget jag skulle utsätta min redan en gång opererade häst för. Då skulle han få somna in istället. Jag har ju också familj att ta hand om så jag skulle kanske ha lite svårt att motivera att jag skule lägga den summan på hästen utan att förmodligen veta prognosen av det.
 
Sv: Har alla här en budget?

jag har rejäl buffert, har nog dom summorna liggandes på banken. MEN däremot tror jag teoretiskt att jag ändå skulle välja att låta hästen somna in i det fallet. Är den så sjuk att det krävs så mycket pengar och min häst en helt ordinär hobbyhäst (går 13 på dussinet av) så tror jag inte att jag skulle låta honom genomgå hela den långa sjukdomsprocessen med tillhörande lång jobbig tillfriskningsprocess. Jag skulle tycka att det vore mer barmhärtigt för hästen att låta honom slippa det. Teoretiskt. Svårt att veta hur man skulle reagera om det blev verklighet.
 
Sv: Har alla här en budget?

Jag har en buffert om något skulle hända vare sig de gäller häst, hus eller något annat men annars så finns de väl bara 2 val...
- Avliva hästen för att man inte har råd (finns gränser på hur mkt pengar man kan o anser det vara värt o lägga på en häst...)
eller
- Ta ett lån (vilket jag gjort om man varit tvungen) så man har råd att ge hästen den vård den behöver!
 
Sv: Har alla här en budget?

Jag har ingen budget alls, tyvärr! Fast hästen är ordentligt försäkrad så jag hoppas att jag slipper strul om det skulle hända något. :crazy:
 
Sv: Har alla här en budget?

Jag har alltid pengar på banken som iaf täcker avlivningskostnader och lite till.. Det är minimum vad jag brukar ha. Fyller alltid på det eftersom jag jobbar på varenda lov, och de pengarna är bara hästens om nåt skulle hända.
70000 har jag INTE, men om en sådan behandling kommit hade jag försökt få ihop det på nåt sätt. Hästen är det bästa jag har och jag lever för han.
Men en sådan behandling som går på så mkt innebär säkert lång återhämtning och det tror jag är mer än vad min häst klarar, han har en nervskada och mår inte bra av att stå still och blir väldigt stel och dann, så då hade jag nog övervägt avlivning istället.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har alla här en budget?

En budget över hästhållningen har jag inte, men en BUFFERT för oförutsedda kostnader finns. Det är ju inte bara hästen; kan vara nåt med huset, bilen eller transporten. Eller akut tandvård för mig.

Hade jag inte en klump på banken skulle jag prioritera att spara ihop lite. Även om det är tufft så blir en liten summa större - sparar du inte alls så blir det heller inget.
 
Sv: Har alla här en budget?

Alltså, även fast både jag och sambon har fast jobb blir det inte en krona över för sparande. Snarare brukar vi ligga på minus. Har alltså 0 kr, nada, i buffert. Utgifter som nya vinterdäck etc brukar lösa sig genom "oväntade" inkomster som t ex skatteåterbäringen :crazy:. Skulle verkligen vilja kunna lägga undan pengar men alla extra pengar går åt till hästarna. Dyr rikemanshobby ;). Skulle det krisa har vi kreditkort samt möjlighet att låna på bank eller av snälla föräldrar. Detta med hästar och ekonomi är ett elände!! Folk som inte har häst måste ha överflöd med pengar kvar varje månad. Det är väl sådana som åker till Thailand på semester och kör nyaste volvomodellen :p
 
Sv: Har alla här en budget?

*host* vi skulle ha haft mer än 110000 kr/ år om vi inte hade häst. har tre hästar och det bär ju iväg som bara den :crazy:

Jag har inte så mkt pengar. Dock tror jag att familjen har det.
 
Sv: Har alla här en budget?

Jag har ALLA alla mina djur försäkrade och skulle det knipa, så har vi möjlighet att få fram pengar inom några dagar om det rör sig om stora summor, småsummor har vi tillång till direkt.
 
Sv: Har alla här en budget?

Alla mina djur katt, hundar, hästar är försäkrade förutom min gamling på 25 år. Hans försäkring slutar i år pga. åldern.

Men jag har pengar på banken alt. skulle det kosta mer än vad jag har så har jag faktiskt ett blancolån liggandes (kostar inget på min bank = bra kontakter kanske) på 100.000 fall ifall det händer något och jag behöver pengar på studs.
 
Sv: Har alla här en budget?

Nej, jag har inte 70 tusen liggandes "utifall att"... Jag resonerar som de flesta andra, hästen är försäkrad, och skulle det ändå hända något så allvarligt vore det nog mest aktuellt att låta hästen somna in... skulle jag behöva 70 papp snabbt så lånar vi upp det på huset, har bra kontakt med banktanten=)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 335
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 172
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan (Jag hoppas att vi kan ha den här diskussionen utan att bli arga på varandra. Snälla ta ett djupt andetag innan du skriver något i...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 101
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp