Bukefalos 28 år!

Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Cha9

Trådstartare
Jag måste bara fråga... Det här forumet är jag inte ofta inne på - men det slår mig alltid att om någon har en fråga om "beteendestörning" så är de flestas svar att hästen nog har ont. Naturligtvis är det bra att kolla upp sin häst om den plötsligt beter sig ovanligt, men i de allra flesta fall kan det ju finnas en betydligt enklare (eller mera komplicerad) förklaring än så.
I min värld är hästar olika, har olika humör (och en del ett mycket skarpt) och kräver olika hantering. Idealhästen är ju snäll, står still när den ska osv - men långt ifrån alla är sådana.
Inte kan (ni) mena allvar när 90%(överdriver en aning..) av svaren på dumma, elaka, misstänksamma hästar är att "detta är oroande - inte normalt - tyder på smärta - fel utrustning" mm?
Har ni inte träffat på en riktigt elak häst (eller ouppfostrad) som på grund av taskiga erfarenheter beter sig illa? För mig handlar det om att människan ska ändra sitt beteende och jag upplever det som att man på ett vis "skyller" på hästen när man tror att den har ont (och lätt går att fixa med ett vet.besök eller med byte av utrustning).
Missförstå mig rätt - jag har också råkat ut för hästar som det visat sig att de haft tumörer och andra fel - men det är inte fullt så vanligt som det kan verka i detta forum :o
I min värld kryllar det av hästar som genom fel hantering har "lärt" sig att vara farliga, kasta av mm och som kräver en mycket omsorgsfull hantering och träning för att kunna "läka ihop". Jag upplever det som att många TS vill ha hjälp med just detta - men diskussionen klipps av mycket snabbt med att hästen nog har ont.... :(
Detta inlägg är inte menat som ett påhopp, och det gäller naturligtvis inte alla och alla inlägg - men jag skulle önska lite mera nyansering.. Meningen är väl att vi ska hjälpa varandra med kloka tips (och framförallt inte underförstått anklaga varandra för att inte ta hand om våra hästar).
Tänker tex på ponnyakuten - inte tror de att alla hästar har ont för att de gör konstiga saker?
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Kan säkert bero på trauman och tidigare upplevelser även.

Jag är rätt övertygad om att även hästar som vi människor kan dras med psykisk ohälsa/sjukdom de också, men det finns väl ytters lite forskning inom det ämnet?

Eftersom att de inte kan prata kan det säkert finnas 100 anledningar förutom just smärta som beror på att en häst beter sig si eller så.

Att man ofta säger "den har ont" beror nog på att vi enbart egentligen kan undersöka/läsa av/utgå från deras yttre. Såklart kan man kolla deras inre även, men inte deras tankar.

Men givetvis ska man utesluta smärta först.
 
Senast ändrad:
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Om man FÖRST utesluter smärta så kan man gå vidare med problemen sedan och måsta rannsaka sig själv och sin ridning/hästhantering.
Ang. ponnyakuten, såg du säsongen med den svarta ponnyn Star som senare avbröt träningen pga att den hade ont och därför betedde sig som den gjorde?

Man måste alltid först kolla om hästen beter sig och reagerar som den gör för att något är fel och gör ont, annars kan man aldrig ta nästa steg.

Det kan bli ganska förödande om man kommer med tips och råd och hästägare först försöker på alla möjliga sätt i hantering och ridning OM det inte är grundproblemet.

Därför kollar man upp hästen hos veterinär först och främst, sedan försöker man fixa de oönskade beteendet osv.
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Om man FÖRST utesluter smärta så kan man gå vidare med problemen sedan och måsta rannsaka sig själv och sin ridning/hästhantering.
Ang. ponnyakuten, såg du säsongen med den svarta ponnyn Star som senare avbröt träningen pga att den hade ont och därför betedde sig som den gjorde?

Man måste alltid först kolla om hästen beter sig och reagerar som den gör för att något är fel och gör ont, annars kan man aldrig ta nästa steg.

Det kan bli ganska förödande om man kommer med tips och råd och hästägare först försöker på alla möjliga sätt i hantering och ridning OM det inte är grundproblemet.

Därför kollar man upp hästen hos veterinär först och främst, sedan försöker man fixa de oönskade beteendet osv.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Utan att ha sett hästen kommer mina råd alltid vara att först uppsöka vet om ridproblem uppstår.

Jag gör samma om en ny kund ringer och vill ha råd per tel innan vi ses.
Skulle smärta vara orsaken kan man förvärra skadan och tom förvärra och befästa mer oönskat beteende.

Jag vill alltid se själv och bilda mig en egen uppfattning. Annars säger jag att det först ska vetcheckas. Men ibland skriver jag råd att utföra efter mitt råd att kontakta vet. Som används efter man uteslutit smärta.
Jag vill inte leva med att jag är delansvarig i att åsamka en häst mer smärta. Därav safe:ande m att kolla upp det först.
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Tänker ofta på samma sak.
Ställs det en beteendefråga så är det alltid så att det börjar diskuteras veterinärvård. Visst ska man alltid ta ett varv och fundera på det men ofta när man väl skriver och funderar så är det redan genomtänkt, sen finns det självklart de som behöver höra det, men det är lite uttjatat när alla "experter" alltid hävdar att hästen behöver vet.vård för att den har ont.
Och det är jättebra att det nu finns ett exempel så som Star, men alla andra hästarna i ponnyakuten har ju faktiskt hjälpts av rätt hantering...
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Problemet är ju att man aldrig kan anta att den som beskriver fallet ser allt(om man inte känner den och vet hur den tänker).
Vissa har liksom inte öga och känsla. Även om de kan snacka som om de kan något.
Väldigt ofta då man rings it till problemfall har folk missuppfattat sin häst. Och missat saker den gör helt. Är man där på plats ser man ju med egna ögon och kan ge andra råd.
Men till osedd häst beskriven av någon som jag inte kan anta kan allt kommer rådet att utesluta smärta vid ridproblem kvarstå.
Det skadar inte hästen att träffa vet en g för mkt. Men det kan skada om man ist ger hanteringsråd och den visar sig ha ont.
I ponnyakuten ser de ju hästarna. Då kan man på plats avgöra om man tror det är smärta eller annat.
Better safe than sorry!
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Håller helt med. Visst kan det vara handhavandefel (och är i många fall) men överväldigande ofta är det faktiskt i botten ett fysiskt problem. Obehag, smärta etc.

Åker jag ut på närmsta stora hästställe för inackorderingar finns det gott om anledning att fundera över varför folk väljer att skaffa häst när de inte är tillräckligt intresserade av dem för att lära sig grundläggande hästvett och att förstå hästen.
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Jag tycker nog att de flesta trådar här där man frågar om "oönskade beteenden" så är det något som uppkommit ganska plötsligt, eller i samband med byte av stall/mat/utrustning, och då tycker jag att det känns naturligt att fråga sig om hästen kanske mår dåligt eller har ont på ett eller annat vis.

Det var nyligt en tråd om en häst som inte står still vid uppsittning.
Om det var en ung häst under inridning så kan man ju tänka sig att den inte fattat ännu vad som förväntas, alt att den lärt sig en ovana. Och då handlar det ju om att lära in eller förklara bättre.
Men om hästen förut stått still vid uppsittning, men nu börjat krångla, så är min första tanke smärta/obehag. Kan ju räcka med att sadeln är oskön, hästen behöver ju inte vara trasig eller öm för det. Jag har skor som är jäkla osköna, men de är inte så dåliga att jag är öm i foten sedan. Samma kan det ju vara för en känslig häst.

En annan orsak till att man gärna vill börja med att utesluta att hästen har ont är ju att allt jobb man lägger ner på att fixa problemet ju är helt bortkastat om hästen har ont. Då måste man ju hitta det problemet först, sedan måste man kanske också lära om hästen så att den fattar att smärtan är borta.

Enligt min erfarenhet är det en otroligt liten andel hästar som faktiskt är genuint elaka och som verkligen dummar sig för att vara dumma. I de flesta fall har de en god orsak, hästar vill vara till lags då de är flockdjur.
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Problemet är ju att man inte ser hästen. Man vet inte om beskrivningen är densamma som man själv hade sett och då är det väldigt svårt att ge råd. Precis som ryttare som har problem med ridningen oftast får rådet att ta kontakt med en tränare som kan se ekipaget och ge råd så är det ju enklast om någon som ser hästen ger råd vid annorlunda beteenden. När man väl har uteslutit att det handlar om smärta, då kan man ju ge helt annorlunda råd men jag tycker att det är bättre att ta kontakt med någon duktig hästmänniska som ser hästen.
Sedan är det ofta så att det kommer fram efter ett tag att sadeln kanske inte sitter så bra eller att bettet egentligen inte gillas av hästen, att foderstaten är "vad man brukar ge" och egentligen inte alls passar hästens behov osv. Då är det ju jättebra att personen har skrivit och bett om råd så att hästen kan få det bättre.
Däremot kan jag hålla med dej om att det är synd om diskussionen dör ut efter att tio stycken har skrivit att Ts ska kontakta veterinär. Det finns många på det här forumet med en enorm kunskap och alla kan lära sig mycket av dem oavsett hur duktig man är sedan tidigare.
Ibland kan jag känna att folk inte vågar skriva att man kan prova att göra si eller så av rädsla för att riktigt okunniga provar och att det då går illa. Precis som okunniga ibland skriver att man ska prova saker som verkligen är livsfarliga.
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

+1 på den! :)

Man får heller inte glömma att det finns hästar som har lärt sig "försvara sig först och fråga sen".

Jag tror inte alls att alla hästar med "problembeteenden" har ont - men det går inte att bara genom en beskrivning i text sortera ut de som har ont och de som har "lagt sig till med en ovana".

Vi kan ju bara sitta och gissa egentligen, och därför blir det nog så att många vill ta det säkra för det osäkra och i första hand råder ägaren kolla upp hästen.
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Helt klart är det viktigt att hästen inte har ont men många gånger är det även hanterings problem.Hästen läser av oss människor mycket mera än man tror och det gäller att vi också kan läsa av hästen.Har haft hästar som när man köpt in dom varit problem hästar och i de flesta fallen har det varit hanterings problem och ej veterinära problem.
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Ang. ponnyakuten, såg du säsongen med den svarta ponnyn Star som senare avbröt träningen pga att den hade ont och därför betedde sig som den gjorde?

Helt OT men fick man reda på om Star verkligen hade ont och varför? Jag har för mig att man bara fick se den åka iväg och att de rekommenderade tjejen att kolla upp hästen grundligt av veterinär..
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Självklart är det många hästar som beter sig illa pga att ägaren inte hanterar hästen bra.

Men den viktigaste frågan för mig är: Hur ska hästen uttrycka att något gör ont/är obehagligt?
Samt såklart följdfrågan: Varför skyller vi ofta på så mycket annat istället för att undersöka hästen?


Jag har inte alls erfarenheten att om hästen är konstigt så fixar man det med en vet. Snarare är hästen konstig så vill man ha hjälp att "befästa sitt ledarskap" eller så tar man till våld/div andra metoder.

Och vilket är värst egentligen? En häst som är mår dåligt av att ägaren inte kan hantera den eller en häst som mår dåligt för att den har ont?

Jag tycker faktiskt solklart det sista, för då harm an åtm ett utgångsläge att förbättra situationen. Börjar man i andra änden skapar man bara mer spänning och ev även mer smärta.
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Det är klart att alla konstiga eller udda beteenden inte beror på smärta, men det är ändå vad man vill kolla upp först, för att kunna utesluta det. (i bästa fall). Vet man att det inte är smärta som orsakar beteendet kan man ju gå vidare.
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Hur många gånger är det inte matte som tycker att sadeln ligger illa. Inte så att man ska rida omkring med dålig och felaktig sadel. Men när en sån sak passar hästen med andra ryttare och inte med denna så är det väl till att leta en annan gemensam nämnare för problemen. När det dessutom är lika även efter ett antal sadelbyten.

Då är min tanke att antingen så gör matte konstigt, sitter snett eller nåt, eller så har hon kommit å kant med hästen. När man då påpekar att det går att prova att förändra nåt sånt då blir det liv i luckan och minst halvdöd häst.

Jag går bara till mig själv, blir här nåt tokigt med hästarna så är det min hantering och mitt sätt att vara jag försöker att analysera i första hand, sen hästen. För inte går det att reda ut om den har ont eller obehag fören jag kan utesluta att det kommer av hur jag beter mig.

Har haft halt häst här, och då det var helg och jag funderade på extra dyr veterinär så sa en av gubbarna häromkring att vi ska titta på han och se om det inte kan vänta till veckan i alla fall. Hästen haltade bara när vi skulle köra. Så mannen klämde lite på lider och så, sen selade vi och han,inte jag, satte för utan problem. Vilken duktig häst du har! var kommentaren. Inte f.. haltade han då inte. Vi tog dän och så satte jag för, och oj vad synd det var om foten, jag ville ta dän igen, men då hette det att:-Kör en liten sväng. Och på den vägen var det, hästen gillade inte att bli försatt, och lärt sig att husse bråkar inte med en halt häst. Klok häst!

Inte för att man ska pressa en häst som visar att något är fel, men man får nog ta reda på vad som är fel först. Och jag tycker det är helt galet att börja i den dyraste änden. Och det av flera skäl!

Det viktigaste är nog att veterinären har ont om tid och ska inte behöva åka på dravvel. De ska veta att om jag ringer så är det för att det behövs! Då kommer de och inte mer med det.

Sen är det ekonomin, det kostar. Visserligen så finns försäkringar, men vad jag är grinig på alla som åker och slösar på våra försäkringspengar, utav det så rusar premien i höjden fullständigt.

Ptr
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

*kl*
Om man tänker på hur många människor som lever med någon form av kronisk smärta så är det nog oerhört många hästar som har också har ont. Sen tror jag det är betydligt fler som har ont utan att visa det än det är som protesterar. Sen finns det garanterat en hel del som bara har en lite grinig personlighet men tycker inte att man ska se det som en förklaring man väljer i första hand.
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

jag håller på med travhästar och har varit i konakt med många olika., Många är rätt vassa och kan bete sig dåligt, men de är inte sjuka, utan bara är sådana. Startar, hårt tränade och på tårna.

Men travhästar avlas ju på prestation för att kunna tävla så bra som möjligt, inte för att ha en gosig häst i boxen. Många gånger iaf.

jag säger inte att jag tycker det är rätt eller fel.
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Vad räknar du som beteendestörning?

För mig är det beteenden som t ex vävning, boxvandring, krubbitning osv vilket många gånger orsakas av stress och att hästen inte har möjlighet att få utlopp för sina grundläggande behov (med undantag för krubbitning som kan uppkomma pga magsår).

Att en häst hugger i luften när den t ex sadlas är för mig inte en beteendestörning utan helt enkelt ett sätt för hästen att visa att den inte är bekväm med något.

Jag skulle inte säga att en häst som precis bytt ägare och miljö nödvändigtvis måste ha ont för att den inte beter sig som den gjorde hos förra ägaren. Här är det nog oftast osäkerhet och otrygghet som ligger bakom det oönskade beteendet.

Om en häst helt plötsligt ändrar beteende trots att inga speciella yttre händelser har inträffat så kan smärta definitivt vara en orsak.

Förövrigt har jag nog aldrig träffat på en häst som varit elak men jag har sett en del hästar som uppvisat aggressivt beteende. Ibland beroende på otrygghet men oftast på grund av smärta men aldrig utan att det finns en orsak till det. Det är upp till oss som har ansvar för hästarna att ta reda på vad det beror på och en veterinärundersökning tycker jag är en bra start.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 642
Senast: alazzi
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 929
Senast: Cattis_E
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 122
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 161
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Prova på trav
  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp