Bukefalos 28 år!

Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Vill också tillägga att ett problem kan ju vara att det är väldigt många "ovana" personer som håller på med hästar nuförtiden och har man inte full koll på hur en häst fungerar eller hur den t ex ser ut när den är halt så kan det nog lätt bli lite tjall på tråden. :)
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

För mig är det lika vanligt med hästar som har ont och ägare som inte kan läsa och hantera sina hästar.

Inget konstigt alls. Har än så länge aldrig träffat på en häst som är genuint elak.
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Vad man svarar i en tråd beror ju givetvis på vad tråden handlar om. Om en häst vägrar gå från stallet, vägrar gå in i transporten eller inte vill bli fångad i hagen så är det ju uppenbara hanteringsfel och inte så man misstänker att hästen mår (fysiskt) dåligt.

Om den däremot är allmänt aggressiv, visar ett stort obehag vid sadling, har svårt att fatta ena galoppen (när den är i kondition), kastar med huvudet när man rider el liknande så är det ju ganska uppenbart att hästen inte mår bra! I ett sånt läge ser jag det som självklart att man tar hästen till en veterinär. Ska man promt rida på hästen så SKA man se till att den inte far illa av det.

Sen så känner jag personligen så allmänt; att om en människa inte är kapabel till att lösa ganska enkla problem så har ju heller garanterat inte personen kunskapen att se om hästen har ont=ännu viktigtare att uppsöka veterinär för att vara säker på sin sak
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Jag måste bara fråga... Det här forumet är jag inte ofta inne på - men det slår mig alltid att om någon har en fråga om "beteendestörning" så är de flestas svar att hästen nog har ont. Naturligtvis är det bra att kolla upp sin häst om den plötsligt beter sig ovanligt, men i de allra flesta fall kan det ju finnas en betydligt enklare (eller mera komplicerad) förklaring än så.


Som Vita precis skrev, och Connemaran även klokt formulerade i sitt inlägg - det beror ju situationen och hur hästen agerar. En häst har inget annat sätt att visa smärta/obehag på än att sura/vägra/halta/markera. Hur ska den göra annars?

En häst som sköts och motioneras vettigt byter inte humör helt plötsligt en dag och blir tjurig utan orsak. Den reagerar på sin omgivning och sin kropp.

Och en helt okänd häst som beter sig illa kan ju ha alla möjliga problem. Antingen fysiska eller psykiska. Det är människans uppgift att ta reda på vad - och verkligen veta att det inte är något fysiskt fel Innan man går in och ska korrigera ett felbeteende.


I min värld är hästar olika, har olika humör (och en del ett mycket skarpt) och kräver olika hantering. Idealhästen är ju snäll, står still när den ska osv - men långt ifrån alla är sådana.
Inte kan (ni) mena allvar när 90%(överdriver en aning..) av svaren på dumma, elaka, misstänksamma hästar är att "detta är oroande - inte normalt - tyder på smärta - fel utrustning" mm?


En häst är inte dum eller elak. De tänker inte så. Det är viktigt som hästmänniska att förstå det. De kan vara misstänksamma, och kan mycket väl utnyttja läget om de får en chans - men inte med intentionen att "dumma sig" i betydelsen av en medveten provokation. Jag tycker tvärtom att sådan här förklaringar är mycket tråkiga, och brukar resultera i ganska obehagliga svar på hur hästen ska "läras respekt" - antingen med fysisk eller psykisk korrigering.

Sedan att hästar kan ha olika humör är väl ganska så givet. En del är känsligare, mer reaktionssnabba, och passar inte hos hobbysvenssons.


Har ni inte träffat på en riktigt elak häst (eller ouppfostrad) som på grund av taskiga erfarenheter beter sig illa? För mig handlar det om att människan ska ändra sitt beteende och jag upplever det som att man på ett vis "skyller" på hästen när man tror att den har ont (och lätt går att fixa med ett vet.besök eller med byte av utrustning).

Min kan vara en riktigt jävel emot okända människor. Han har en tråkig bakgrund och reagerar defensivt om han upplever sig hotad.

Däremot tycker jag tvärtemot dig att man skyller ifrån sig när man vägrar se att det Kan finnas smärta med i bilden om en häst reagerar ovanligt. Man säger att hästen minsann är genomkollad - vilket sedan visar sig vara av en massör för tre månader sedan.... Men man vill inte ha kontakt med en dyr veterinär - för hästen, den är minsann bara dum/ouppfostrad och ska korrigeras.


Missförstå mig rätt - jag har också råkat ut för hästar som det visat sig att de haft tumörer och andra fel - men det är inte fullt så vanligt som det kan verka i detta forum :o
I min värld kryllar det av hästar som genom fel hantering har "lärt" sig att vara farliga, kasta av mm och som kräver en mycket omsorgsfull hantering och träning för att kunna "läka ihop". Jag upplever det som att många TS vill ha hjälp med just detta - men diskussionen klipps av mycket snabbt med att hästen nog har ont.... :(


Det är jätteviktigt att Inte börja korrigera ett beteende innan man vet vad det grundar sig på. Visst kan du får hästen att hålla käft, det är inte så svårt om du har lite balans och kanske en hjälptygel att dra tag i. Men då kan du lika gärna rida sönder den totalt om du inte vet vad du håller på med.

Vid hantering gäller samma sak - en utbildad, erfaren hästmänniska som kan hästar gör sig rätt så snabbt en första bedömning och kan gå vidare därifrån. men den vanliga hobbyryttaren kan inte det. Man ser bara att hästen plötsligt blivit jobbig och ber om hjälp. "Varför är min häst gaalen?!"


Detta inlägg är inte menat som ett påhopp, och det gäller naturligtvis inte alla och alla inlägg - men jag skulle önska lite mera nyansering.. Meningen är väl att vi ska hjälpa varandra med kloka tips (och framförallt inte underförstått anklaga varandra för att inte ta hand om våra hästar).
Tänker tex på ponnyakuten - inte tror de att alla hästar har ont för att de gör konstiga saker?


Jag tycker det är ett mycket klokt tips att be någon ta reda på om hästen är frisk och fräsch, om sadeln passar, om den mår bra fysiskt och psykiskt. För gör den det så är risken för felbeteenden också mycket liten.

Sedan att folk behöver lära sig rida, det är liksom nästa steg. Och därför kommer så gott som alltid motfrågan "vad säger din tränare?". Liksom att rekommendera nya hästägare att stalla upp sina hästar tillsammans med kunnigt folk - för att kunna be om hjälp innan det eskalerar.

Det är ju vi som skaffar oss hästar, inte de som ber att få komma till oss. Det är grundläggande respekt att garantera i möjligaste mån att hästen skyddas från smärta och obehag.
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Jag har en jäkligt tuff häst. Hon har som många andra djur inget vidare konsekvenstänkande, därför korrigerar jag inte heller vissa beteenden hos henne. Men hon uppvisar emellanåt aggressivt beteende och är framförallt mataggressiv. Hon har varit jobbig att hantera, men med en stor portion envishet har jag fått ordning på det. Jag har också lärt känna henne och är inte ett dugg rädd för henne, för jag har ju ett konsekvenstänkande och riskkalkylerar.

Idag sparkade hon stallägaren. Jag skäms såklart och frågar vad som hände. Kombinationen av sent intag (hungrig häst), blåst (stirrig häst) och slarv gjorde att hon sparkade stallägaren. Själv hade jag gett henne lite mat innan intag eller haft ordentlig koll.

Men det jag vill komma till är att min häst är född skarp, hon har inte ont och hon har aldrig haft det tufft. Men hon är helt klart färgad av sina yngre år.
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Intressant frågeställning och diskussion!

Jag har också reagerat på den här tendensen på internetforum att hänvisa alla som har problem med sin häst att, som det brukar heta, "få hästen kollad".

Visst är det jättebra att uppmuntra folk att ta hjälp från expertis, men jag har precis som TS en viss känsla av att det lätt blir en anhopning av folk som, inte sällan i lätt fördömande ton, skriker ut att "kolla upp din häst, den kan ha ont" så snart någon kanske mindre kunnig frågar om råd. "Kolla upp din häst" är ett rätt diffust råd och för den som verkligen inte är så insatt i hästvärlden, kanske en ung förstagångshästägare, är det inte så konstruktivt, tycker jag.

För- vad menar kören som ropar "kolla upp din häst" egentligen? Vad är det som ska göras?
Om man ringer ut en veterinär kan denne klämma och känna lite, men om det inte finns några tydligt märkbara tecken på hälta eller andra smärtreaktioner så kan en mindre engagerad veterinär släppa ärendet och förklara hästen "fullt frisk" och avfärda hästens negativa beteende som trams, trots att hästen kanske har lösa benbitar eller annat lidande som skulle kunnat visas på röntgen.

En okunnig hästägare nöjer sig kanske med detta och kör på som förut, eller försöker lösa problemen med hårdare metoder.

Jag försöker antyda att för att "kolla upp" sin häst behöver man ha lite kunskap själv först, för att veta vem man ska anlita (veterinär? Equiterapeut? Massör? Hovslagare? Tränare?), vad man ska undersöka (tänderna? Ryggen? Benen? Sadeln? Sin egen sits?) och när man kan anse att man har uteslutit smärta som orsak till hästens beteende (efter böjprov på stallplanen? Efter att grannbonden klämt lite fram och bak och sagt ok? Efter att ha bytt ut sadeln?).

Det är ett rätt komplext område att "felsöka" på en häst och för den som är okunnig och novis är det inte så lätt att veta i vilken ände man ska starta. Man kan ju inte rimligtvis släpa iväg hästen till klinik och göra en komplett röntgen i varje läge där hästen beter sig annorlunda.

Ibland får jag en känsla av att folk som besvarar trådar med den aktuella typen av frågeställningar inte själva har en susning om vad de själva skulle göra om det var deras pålle det handlade om.

Om man verkligen vet och kan och har något konkret att komma med till en frågande med hästproblem borde man väl kunna nyansera sitt svar? Visst är det omöjligt att via ett internetforum, där man inte har sett häst&dess människa i levande livet, fullständigt bedöma ekipagets behov av hjälp, men man kanske kan lista ut någotsånär åt vilket håll det drar.

Min erfarenhet är, som flera av er andra också är inne på, att väldigt mycket smärta och skador på hästar beror på ägarna/ryttarna. Visst- hästen kanske bockar för att den har ont i ryggen, men om den har ont i ryggen på grund av ryttarens felaktiga ridning så spelar det ingen roll hur många gånger kraken tas till veterinärer, equiterapeuter och hästviskare och får diverse behandlingar, för så snart den har läkt ihop är det dags för mattes ridning igen...

De flesta hästar jag får in i min tillridningsverksamhet har ont någonstans, och naturligtvis undersöks all smärta och får behandling på lämpligaste sätt (vilket oftast faktiskt handlar mer om massage och andra mjuka behandlingar än medicinska), men det allra mesta läker ut när hästen bygger rätt muskler och arbetas på ett för den ändamålsenligt sätt.

Alla hästägare som lämnat in häst för tillridning får noggranna instruktioner och råd om hur de ska fortsätta träningen tillsammans med hästen, men tyvärr händer det titt som tätt att hästar återkommer efter en tid eftersom matte/husse struntat i eller varit oförmögen att förändra sitt eget sätt att arbeta och vips- "häst"-problemen kommer tillbaka.

En viktig grej som fattas hos många som håller häst idag (också som flera av er andra skrivit) är känslan för djuret och förmågan att kunna läsa sin häst. Man förstår inte hästens signaler och kan inte avgöra om hästen gör något för att vara "dum" eller om det är smärta den ger uttryck för. Ryter åt den när den visar att något är obehagligt men märker inte att hästen dominerar dem...

De som nu sitter inne med en del kunskaper om hästar borde i alla lägen göra sitt bästa för att dela med sig av den kunskapen till dem som kan mindre. Personligen tycker jag det bäst görs genom att övertydligt, informativt och uppmuntrande upplysa okunniga om vilka steg de bör ta.

Om man som okunnig vänder sig till ett forum och får som enda bemötande att "kolla- upp- hästen- den- har- ont" tror jag att det kan tolkas lite hur som helst. Man kanske går till pappas koveterinär med hästen och får en klapp på axeln och ett "såja lilla gumman, det är inget fel på din häst", och så tycker man sig ha gjort sitt på undersökningsfronten.

Att förklara och utveckla mer vad man menar vore väl mer lämpligt, tycker jag, så kanske iallafall en häst kan skonas från sitt eventuella lidande!
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

De som nu sitter inne med en del kunskaper om hästar borde i alla lägen göra sitt bästa för att dela med sig av den kunskapen till dem som kan mindre. Personligen tycker jag det bäst görs genom att övertydligt, informativt och uppmuntrande upplysa okunniga om vilka steg de bör ta.

Om man som okunnig vänder sig till ett forum och får som enda bemötande att "kolla- upp- hästen- den- har- ont" tror jag att det kan tolkas lite hur som helst. Man kanske går till pappas koveterinär med hästen och får en klapp på axeln och ett "såja lilla gumman, det är inget fel på din häst", och så tycker man sig ha gjort sitt på undersökningsfronten.

Att förklara och utveckla mer vad man menar vore väl mer lämpligt, tycker jag, så kanske iallafall en häst kan skonas från sitt eventuella lidande!

Jag håller med dig i stort. Kruxet är att det här med att vara kunnig är väldigt subjektivt. När de i stallet står och kliar sig i huvudet och inte förstår varför halvblodhästen på 600 kg som får 6 kg ensilage om dagen fått kolik kvittar det ju om jag säger att hästen får för lite mat, de har ju aaaaaaalltid gjort så. Om jag menar att de kanske borde ta träckprov på alla hästar i stället för att avmaska kvittar det ju, för veterinären skriver ändå ut avmaskning och så har de aaaaalltid gjort. Om de inte fattar varför hästen som enbart rids på böjda spår utan uppvärmning får diverse reaktioner i benen kvittar det ju om jag säger till, för de vill inte ändra på sitt sätt.

Därför är det också svårt att rådgöra på ett forum utöver "kolla upp din häst", för vi här vet inte hur hästens vardag ser ut och hur de verkligen gör. Det är på något vis mer hållbart att uppmana till en veterinärundersökning än att säga åt folk att sätta hårt mot hårt.
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Jag tycker typ alltid det utvecklas med frågor om HUR hästen har blivit kollad, när den senast gicks igenom av veterinär och på vilket vis, tips om att röntga det/det, kolla munnen hos riktigt tandläkare, ta ut kiro/ET med förklaring om att hästen kan ha låsningar osv.

Jag tycker faktiskt bukes råd brukar vara generellt BRA i sådana här trådar. Och det är faktisk inte så JÄVLA svårt att fråga om man är så förbannat okunnig att man inte ens vet vad "kolla upp" innebär, om man vill ha tips på vad man ska kolla, vilken typ man ska ta hjälp av och andras erfarenheter.

Herregud, har man köpt en häst får man för bövelen ta lite ANSVAR och se till att man har någon grundläggande kunskap!

Ja, jag blir sjukt irriterad på sådant här, och det är inte direkt riktat till dig utan till hela tankesättet. "Men jag visste inte bättre, jag har gjort vad jag trodde behvödes". Alla kan bedömma fel, och alla har säkert någon gång tagit hjälp av någon som i efterhand visade sig inte var så kunnig som den ville framstå som. Men då inser man det och undersöker sina kontakter grundligare istället för att gnälla och skylla ifrån sig! Du som hästägare valde fel person, deal with it. Jag har också lipat en hel del över felbehandlade (krio mfl alltså, inte hanteringsmässigt) hästar där jag valt fel person till min häst och hästen i vissa fall blivit VÄRRE. Men vad hjälper det? Ju för man inser att man måste ransaka sina egna kunskaper och sina egna kontakter desto bättre. Sitt inte och gnäll för att buke är dumma mot er!

Jag har tex flyttat nu och jag har frågat MÅNGA på buke om råd och tips (via PM) ang tränare, veterinärer och div annat. Alla delar mer än gärna med sig, jag har faktistk aldrig stött på någon som inte vill sprida sina egna favoriters kontaktuppgifter jsut för att man tycker att de är super på att hjälpa en ta hand om sin häst på bästa sätt! Så svårt var det liksom.
 
Senast ändrad:
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

jAG HÅLLER MED ER I STORT O ÄR MKT SKEPTISK ATT MAN I VISSA LÄGER HELLRE TAR UT ALLSKÖNS ALTERNATIVARE ISTÄLLET FÖR vET. Oops.

så går det när man ser ner på tangentbordet:o

Speedway
Vill också tillägga att ett problem kan ju vara att det är väldigt många "ovana" personer som håller på med hästar nuförtiden och har man inte full koll på hur en häst fungerar eller hur den t ex ser ut när den är halt så kan det nog lätt bli lite tjall på tråden.
:bow::crazy:
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Agree.

Jag har dock ingen erfarenhet alls av röntgen (frisk ponnyras kanske?). Så var i uppkollningsförloppen det används kan jag inte svara på alls.

Förfarandet för mig är koll av vet på klinik, böjprov för de flesta men hältkoll på matta för mig. Är hästen ok vill jag ha koll av tex kiro+massör eller en ET som manipulerar och känner på muskler. Sedan massör för att klämma igenom hela hästen. Tandläkare givetvis alltid regelbundet, typ det första nya hästar hos oss får åka till. På det sadelkoll och sedan dressyrtränare.

SEN anser JAG att hästen är genomkollad om man har en häst med något problem, litet som stort.





Har hästen inga problem alls så tar jag allt lite på om på och lite huller om buller efter en första vetkoll och har kommunikation med min dressyrtränare främst (om man inte hittar något såklart! Då får man ju köra igenom visan där uppe en gång).

Jag själv går regelbundet till sjukgymnast eftersom jag är sned och då självklart belastar hästen fel, ingen som helst mening att lägga pengar på häst/träning om jag dagligen rider den snett.
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Fö håller jag också med om (om någon tror att jag inte gör det) att många hästar inte har hussar och mattar som läser av dem så bra och därför utvecklar div mindre trevliga beteenden. Men som jag skrev tidigt i denna tråden så utesluter man smärta och problem FÖRST, och tar tagit träning/hantering SEN.
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Jag tycker typ alltid det utvecklas med frågor om HUR hästen har blivit kollad, när den senast gicks igenom av veterinär och på vilket vis, tips om att röntga det/det, kolla munnen hos riktigt tandläkare, ta ut kiro/ET med förklaring om att hästen kan ha låsningar osv.

Jag tycker faktiskt bukes råd brukar vara generellt BRA i sådana här trådar. Och det är faktisk inte så JÄVLA svårt att fråga om man är så förbannat okunnig att man inte ens vet vad "kolla upp" innebär, om man vill ha tips på vad man ska kolla, vilken typ man ska ta hjälp av och andras erfarenheter.

Herregud, har man köpt en häst får man för bövelen ta lite ANSVAR och se till att man har någon grundläggande kunskap!

Ja, jag blir sjukt irriterad på sådant här, och det är inte direkt riktat till dig utan till hela tankesättet. "Men jag visste inte bättre, jag har gjort vad jag trodde behvödes". Alla kan bedömma fel, och alla har säkert någon gång tagit hjälp av någon som i efterhand visade sig inte var så kunnig som den ville framstå som. Men då inser man det och undersöker sina kontakter grundligare istället för att gnälla och skylla ifrån sig! Du som hästägare valde fel person, deal with it. Jag har också lipat en hel del över felbehandlade (krio mfl alltså, inte hanteringsmässigt) hästar där jag valt fel person till min häst och hästen i vissa fall blivit VÄRRE. Men vad hjälper det? Ju för man inser att man måste ransaka sina egna kunskaper och sina egna kontakter desto bättre. Sitt inte och gnäll för att buke är dumma mot er!

Jag har tex flyttat nu och jag har frågat MÅNGA på buke om råd och tips (via PM) ang tränare, veterinärer och div annat. Alla delar mer än gärna med sig, jag har faktistk aldrig stött på någon som inte vill sprida sina egna favoriters kontaktuppgifter jsut för att man tycker att de är super på att hjälpa en ta hand om sin häst på bästa sätt! Så svårt var det liksom.

+1 på det där, mycket bra skrivet :bow:

Visst kan man skriva långa utförliga svar med förslag på undersökningar/tester, men om hästägaren är så "okunnig" så är ju risken att denne ändå inte kan dra "rätt" slutsats om vad man hittar.

Som hästägare är man ansvarig för att lära sig såpass mycket om hästar att man kan bedöma om anlitade experter gör ett bra jobb.
Jag kanske inte kan sko, men jag måste kunna tillräckligt för att se om hästens hovar har en normal form och/eller om de försämras/förbättras under tid. Samma med veterinärer. Så är det, det är ett jättestort ansvar och ett jäkla slit helt enkelt.
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

...och så läser jag på en annan hästsida på nätet som har en expertpanel man kan ställa frågor till. Där svarar en universitetsadjunkt i tillämpad etologi vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) på frågor angående hästars beteenden. Hon får en fråga angående en häst som är mötesskygg och börjar med att svara så här:

"Som vid alla beteendeproblem måste du börja med att låta en veterinär undersöka din häst, så att problemet inte beror på något hälsoproblem. Du bör låta veterinären undersöka om din häst har något problem med synen."

Sen kommer också förslag på hur man kan träna bort detta om det visar sig inte vara ett fysiskt problem.
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Som hästägare är man ansvarig för att lära sig såpass mycket om hästar att man kan bedöma om anlitade experter gör ett bra jobb.
Jag kanske inte kan sko, men jag måste kunna tillräckligt för att se om hästens hovar har en normal form och/eller om de försämras/förbättras under tid. Samma med veterinärer. Så är det, det är ett jättestort ansvar och ett jäkla slit helt enkelt.

Instämmer helt och förslagsvis försöker man lära sig sig mycket som möjligt INNAN man köper en egen häst.
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Jag kan iofs hålla med om att diffusa problem kanske man inte släpar hästen till dyraste kliniken för att kolla. Man kan ju börja med ganska enkla tester hemma:

-Beter sig hästen illa när ägaren rider: kolla hur den gör med en riktigt erfaren och duktig ryttare, blir det skillnad sitter felet ganska säkert hos ägaren

-Beter sig hästen illa när den rids med sadel: testa hur den reagerar utan sadel, blir det skillnad är det troligast sadeln som är problemet

-Beter sig hästen illa med ryttare: testa samma övningar utan ryttare, blir det skillnad kan hästen kanske inte vara tillräckligt stark för övningen med ryttare på ryggen och då kan man stärka den från marken först några veckor, och se om problemet löst sig.

-Beter sig hästen illa mot bett/tyglar: testa hur den beter sig med bettlöst, blir det skillnad är det antagligen tandläkarbesök som är nästa steg

Det finns ju ganska mycket man enkelt kan testa på hemmaplan för att få ett hum om var problemet kan sitta. Är man inte så duktig så kan man säkert få hjälp av en duktig tränare.
Som ovanstående skulle jag iaf göra innan jag for till klinik.
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

...och så läser jag på en annan hästsida på nätet som har en expertpanel man kan ställa frågor till. Där svarar en universitetsadjunkt i tillämpad etologi vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) på frågor angående hästars beteenden. Hon får en fråga angående en häst som är mötesskygg och börjar med att svara så här:

"Som vid alla beteendeproblem måste du börja med att låta en veterinär undersöka din häst, så att problemet inte beror på något hälsoproblem. Du bör låta veterinären undersöka om din häst har något problem med synen."

Sen kommer också förslag på hur man kan träna bort detta om det visar sig inte vara ett fysiskt problem.

Vilket bra svar :bow för det!
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Men precis!

Det är mer än en gång jag sett en svinhalt häst på löpargången hos veterinären som redan första rundan är verkligen jättehalt och otroligt stel och öm i kroppen. När så informationen kommer att jo, hästen är halt så börjar ägaren tjafsa emot veterinären. Nej, den är inte halt. Den har alltid rört sig så här. Det är normalt för den här hästen. Den gick likadant för ett år sedan när den började vägra på alla hinder och resa sig, men då vilade den över sommaren och sedan var det bra (eller inte?!).

Eh, va? Hur låg för kunskapsnivån egentligen vara utan att det är vanskötsel?

Dessutom: förslag på vad som ska kollas lämnar jag till veterinären. Inte tusan går jag till hundveterinären när jag har problem med hästen. Jag åker till en specialklinik för hästar. Och självklart är det veterinären som ska komma med förslag på ev. åtgärder och undersökningar. Inte jag själv eller någon hokuspokusbehandlare som ser i tepåsen att det behövs mer ringblomma i foderstaten.
 
Senast ändrad:
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Agree.

SEN anser JAG att hästen är genomkollad om man har en häst med något problem, litet som stort.





Har hästen inga problem alls så tar jag allt lite på om på och lite huller om buller efter en första vetkoll och har kommunikation med min dressyrtränare främst (om man inte hittar något såklart! Då får man ju köra igenom visan där uppe en gång).

Jag själv går regelbundet till sjukgymnast eftersom jag är sned och då självklart belastar hästen fel, ingen som helst mening att lägga pengar på häst/träning om jag dagligen rider den snett.
Om du nu inte har skolios eller dylikt så tycker jag att du borde ta dig till en kiropraktor som fixar till dig o inte bara försöker bota symptomen.

De gör lika stora underverk som på häst:bow::banana:
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

En häst är inte dum eller elak. De tänker inte så. Det är viktigt som hästmänniska att förstå det. De kan vara misstänksamma, och kan mycket väl utnyttja läget om de får en chans - men inte med intentionen att "dumma sig" i betydelsen av en medveten provokation. Jag tycker tvärtom att sådan här förklaringar är mycket tråkiga, och brukar resultera i ganska obehagliga svar på hur hästen ska "läras respekt" - antingen med fysisk eller psykisk korrigering.

Fast det här med att påstå att det INTE finns elaka hästar är en sanning med stor modifikation. Jag har träffat ett föl som var direkt elak mot både människor och hästar och både bitit och sparkat både mamman, kompisarna och människor runt omkring så fort den kunde gå i princip. Även om det oftast finns en orsak (smärta,missförstånd, erfarenheter eller till och med hjärnskador) så har det oerhört mycket med hästens personlighet hur den hanterar det. Långt ifrån alla hästar blir arga om de har ont utan kanske bara blir uppgivna eller "stänger av". Och visst kan en häst provocera en annan häst eller människa bara för att den tycker det är kul att få en viss reaktion på beteendet. Oftast inlärt för visso eller ett medfött beteende som hästen märker får en speciell effekt men visst kan dom "jävlas" på det sättet. Min tant har tex lärt sig att om man drar i elastiska dragskor på jackor och sen släpper dom i rumpan på människan med jackan så är det jääääätteroligt :devil:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 631
Senast: alazzi
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 928
Senast: Cattis_E
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 121
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 161
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp