Har ASVH slutat ge ut stamböcker i pappersform?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tabitha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 171
Sv: Har ASVH slutat ge ut stamböcker i pappersform?

Det tror jag inte, men de är OTROLIGT sega. Sista huvudbandet är väl det som är t.o.m. 1996. Sen två supplement så det finns till 2000 har jag för mig.

När jag frågade förra året sa de att nästa huvudband skulle ges ut på cd.

År 2010 eller.? Ja, de är verkligen sega.! Jag har för mig att jag frågade dem efter nästa huvudband 1991 och 1992, och då tror jag också det dröjde ett bra tag.! Sista huvudbandet gavs alltså ut 1996 - :eek: - det är ju för sjutton elva år sedan!! Trots all ny teknik som de har till sitt förfogande - förr i tiden fanns det ju knappt ordbehandlingsprogram ens en gång..

För den som är intresserad kan jag efter att ha pratat med ASVH meddela att supplementband för 2001-2005 förhoppningsvis utkommer detta år. Ston stambokförda 2006 och framåt kommer finnas med i Swede Horse årsbok. Dessutom skall blup-sidan byggas ut och även innehålla alla stamboksuppgifter. Några fler huvudband kommer inte ges ut - tyvärr tycker jag.

Det är vi många som tycker...kanske vi ska starta en namninsamling för att visa att vi vill ha kvara dom "älskade,vällästa tjocka böckerna OCKSÅ!

Jag skriver också under!

Frågade hur de skulle lösa det för oss som vill ha stamböcker i bokhyllan, men fick svar i stil med att vi fick vänja oss...

Jag skriver också under!

Frågade hur de skulle lösa det för oss som vill ha stamböcker i bokhyllan, men fick svar i stil med att vi fick vänja oss...

Åhh, menade de att vi var gammalmodiga och inte hänger med i utveckling:angel::devil:

Inte vi inte...eller:crazy:

Åhh, menade de att vi var gammalmodiga och inte hänger med i utveckling:angel::devil:

Inte vi inte...eller:crazy:

Typ:mad:

Vi får väl printa ut allt och ha i pärmar i bokhyllan:D

Görel som älskar sin stambokssamling;)

Jag skriver också under! Yes, då är vi tre stycken hittills! :banana: Det känns faktiskt himla trist att stamböckerna försvinner, jag gillar också att sitta och bläddra i dem. Jag saknar dessutom band LI från 1996, och den hade de inga ex. kvar av. Tydligen säljer de alltså slut på böckerna! ;) Vi kanske kunde gå ihop några stycken och ge ut dem själva.. :idea::angel: Och apropå det, Görel - du har inte funderat på att skriva en bok om dina härstamningskunskaper.? Typ som "Våra stofamiljer" eller något liknande, kanske i kåseriform? Den vill jag köpa i så fall!

Jag rekommenderar att läsa Kurt Graafs "Den svenska varmblodsavelns historia under 200 år" Man får veta mycket om hur den svenska varmblodiga ridhästen utvecklats från arméhäst till dagens sporthäst och man får också veta mycket om enskilda hingstar. Tyvärr så innehåller den en massa irriterande småfel (som att en viss hingst var den siste ur Onkels hingstlinje när det var en annan eller att en häst fått fel stofamilj eller att Unikum inte hade några svårklassavkommor när han hade flera i fälttävlan upp till OS) men om man kan bortse från det så får man bra grundskunskaper!

Tack för tipset! :bow:

Tyvärr så innehåller den en massa irriterande småfel (som att en viss hingst var den siste ur Onkels hingstlinje när det var en annan eller att en häst fått fel stofamilj eller att Unikum inte hade några svårklassavkommor när han hade flera i fälttävlan upp till OS) men om man kan bortse från det så får man bra grundskunskaper!

Det man inte vet mår man inte dåligt av.. :angel:

Men kanske din bok ska innehålla:

1. Rättningarna..
2 icke godkända hingstar som verkat i ASV-aveln
3 stofamiljer som varken numrerats eller namngivits men som ändå varit av betydelse
4 Vilka stofamiljer/hingstlinjer som behöver akut första hjälpen för att överleva ;)

Jag tycker också det är förbenat tråkigt om stamböckerna inta ska vara i bokform.. Jag har hela tiden haft en plan om att när jag f¨r fast jobb.. (så får jag gå till ett antikvariat..)

U

Här är en till som skriver under!
Det är ju urdåligt att de ej kan ge ut stamböcker.Med all den teknik som finns idag måste det gå!Vi får göra uppror!

Vi har stamböcker från 1900-talets början och den avelsföreningens medlemmar skulle ALDRIG godta cd, det blev nästan uppror när den ett år gavs ut med papperspärmar. Det ska vara inbundet, punkt!

Vad händer med cd/dvd om 100 år? Säkerligen är tekniken så föråldrad att man inte ens kan komma åt att läsa. Jmf disketter idag.

Jag är lite förundrad över att man inte kan ge ut stamboken oftare, när man för 75 år sedan årligen gav ut stamböcker med över 1000 sidor. (ardenner)

ASVH känns som ett under av extremt mycket gnäll och dålig organisation. Travet har under många år haft sin stambok upplagd på internet, har får man fram allt om hästen man söker på-stam, resultat avkommor osv. ASVH´s söksida är ful, dålig och det saknas mycket info och en hel del fel infinner sig. Dessutom tycker jag att ASVH´s hemsida är rörig och svår att hitta på. Tror att de hade tjänat MYCKET på att anställa en BRA webdesigner, (de kanske borde värva ATGs:angel:...)
OM ASVH hade haft ett bra register över alla registrerade hästar tror jag inte att det hade varit så svårt att göra en ordentlig stambok av det heller. Alla som vill ha en stambok är beredda på att upplaga om kanske 4 böcker kommer att kosta och är villiga att betala för det.

Mao, jag skriver också under.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
522
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 909
Senast: mamman
·
Katthälsa Vi har en liten honkatt sedan ett och ett halvt år tillbaka ungefär. Hon blir tre år i år men hennes exakta ålder är okänd. Hon var...
Svar
6
· Visningar
480
Senast: DeCloe
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
928
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka