Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det kostar mellan 50-100 kronor per år att köra ett elaggregat dygnet runt. Kostnaden för tiduret och den el som den drar gör att du troligen inte sparar något alls på denna lösning.Har dock skaffat en timer som är inställd på att stänga av strömmen nattetid, men innan jag skaffade den så fick strömmen vara på dygnet runt.
Har man ett rätt installerat stängsel med ett kraftigt aggregat så sparar man mycket arbete med att rensa gräs. Växer det mycket kraftigt får man självklart gå med röjsågen och putsa men det mesta bränns av. Håller dock med att många har vanskötta eller felaktiga stängsel, kanske mer utav okunskap än av andra skäl.Kollar också mellan jämna mellanrum att det är ström i staketet. På sommaren så rensar maken bort gräs för undertråden och på vinter kopplar jag bort understa tråden (har 3 trådar) pga att den bli liggandes under snön.
Skrivbordsprodukt, som så ofta när myndigheter ska vara duktiga.Förresten är nya regler på gång som kanske förbjuder de starkaste aggregaten. Det blir problem för dem som tex har elstänsel som skydd mot rovdjur.
- och får.Ett stängsel är mest en psykologisk än en fysisk gräns. Alla hästar kan ju lätt forcera ett stänsel om de bara vill och tror att de kan.
Det kostar mellan 50-100 kronor per år att köra ett elaggregat dygnet runt. Kostnaden för tiduret och den el som den drar gör att du troligen inte sparar något alls på denna lösning.
Har man ett rätt installerat stängsel med ett kraftigt aggregat så sparar man mycket arbete med att rensa gräs. Växer det mycket kraftigt får man självklart gå med röjsågen och putsa men det mesta bränns av. Håller dock med att många har vanskötta eller felaktiga stängsel, kanske mer utav okunskap än av andra skäl.
Elaggregat ska alltid monteras utomhus och helst inte på yttervägg utan brandskyddande plåt eller skiva bakom. Försäkringsbolagen brukar titta extra på detta eftersom många gör fel och sätter aggregaten inomhus. Speciellt farligt i dammiga miljöer!För min del så handlar det mer om att jag inte vill ha aggregatet på under nattetid pga risk för överslag och brand.
Hemma hos mina föräldrar är strömmen alltid på!!
Hemma hos mig är den oftast på men inte alltid. Jag tänker inte ge några ursäkter för att det är så.. det bara är så![]()
Var på en föreläsning för några år sedan, med en karl från djurambulansen. Han varnade uttryckligen för elrep då de håller för flera ton och kan skära upp det mesta.![]()
Han berättade att de hade massor av olyckor p.g.a elrep, elband och tråd.
För några år sedan gick min ughäst igenom staketet. Överst var det band (20mm) och underst tråd. Tråden skar upp en lapp mellan frambenen (20*15cm) Vet sa att jag hade tur...
Så frågan är väl: ha en tråd som går av när de springer igenom eller en som inte gör det???
Vad är värst??
Elaggregat ska alltid monteras utomhus och helst inte på yttervägg utan brandskyddande plåt eller skiva bakom. Försäkringsbolagen brukar titta extra på detta eftersom många gör fel och sätter aggregaten inomhus. Speciellt farligt i dammiga miljöer!
Jag satte upp den fyrkantiga burken som isolatorerna kom i som tak över aggregatet.
Det finns speciella nipplar att sätta på elrep som skär av elrepet när ett visst tryck uppstår. Finns bl a att köpa på Hööks.
Där jag bor kan jag inte använda varken elband eller tunn eltråd. Det blåser helt enkelt sönder! Eftersom jag bor nära en 90 väg så vill jag inte risker att ständigt behöva laga elband pga blåsten. Så jag har 5 mm elrep. Skulle hästarna få spel och forcera staketet så gör nipplarna att repet går av och man behöver inte riskera att hästarna skär av sig benen.
I övrigt så måste man mellan jämna mellanrum kolla av sitt staket. Tråd/band/rep ska vara ordentligt spänt - då minskar man risken att hästarna trasslar in sig. Har man hage med många hästar i så ska man också försöka undvika att ha rätvinklade hörn, risk att en häst blir jagad och instängd och då trasslar in sig i staketet.
/Lizzie
Lagen är äldre än elstängslet (Lag (1933:269) om ägofred). Man kan tolka lagen som jag tror den är menad: Har man större hemdjur (exempelvis häst) så är man skyldig att hålla den inom stängsel så att den inte kan vålla skada. Jag är inte jurist men man kan nog anta att om man ständigt "glömmer" att slå på stängslet och hästarna mer än en gång tagit sig ut så är man försumlig och kan därför bli skadeståndskyldig för det som inträffar.