Har du/ni strömmen på i stängslet?

Sv: Har du/ni strömmen på i stängslet?

Du kanske skulle läsa tråden och ha mer på fötterna innan du kallar mig för jävla stolpskott?

LIA

Intressant med en trådstartare som ställer en till synes oskyldig fråga och sedan formligen SLAKTAR alla som inte tycker som hon
:) Men inte mej emot, eftersom jag håller med henne!
Självklart gör man sitt allra bästa för att staketen skall vara säkra för hästarna, och de är de bara med el i!Hur stängselsäker er häst än är kan ni aldrig garantera att den klarar störningar (så sent som igår såg jag hästar som blev skrämda av en helikopter som inspekterade kraftledningsgator, här på gården har vi vildsvin som dels förstör stängsel, dels skrämmer hästarna).
För er som har problem med jordningen på vintern finns det polarband att köpa, med en fas-och en jordtråd parallellt. Annars kan man koppla bort undertråden och sätta en egen jordtråd precis under övertråden på vintern.Och visst kan hästar tyvärr skära sej även på tråd, även om det är ovanligare än på elrep. Vi använder 20 mm band av så hög kvalitét som möjligt, på sträckor med hög belasting (t.ex grindarna på vinterhagarna,nära foderbord och vattenkar osv) kan man ha en speciell bandkapare monterad på staketet som skär av bandet om någon häst skulle springa på det.

Strajder framför en mycket viktig synpunkt: kom ihåg att ni är strikt ansvariga för era husdjur, OM olyckan är framme,djuren kommer ut och ställer till skada måste ni kunna visa att ni "vidtagit nödvändiga åtgärder" för att hålla dom innanför stängslen.
Att inte ha el på hör knappast till den kategorin..

Har dock skaffat en timer som är inställd på att stänga av strömmen nattetid, men innan jag skaffade den så fick strömmen vara på dygnet runt.
Det kostar mellan 50-100 kronor per år att köra ett elaggregat dygnet runt. Kostnaden för tiduret och den el som den drar gör att du troligen inte sparar något alls på denna lösning.
Kollar också mellan jämna mellanrum att det är ström i staketet. På sommaren så rensar maken bort gräs för undertråden och på vinter kopplar jag bort understa tråden (har 3 trådar) pga att den bli liggandes under snön.
Har man ett rätt installerat stängsel med ett kraftigt aggregat så sparar man mycket arbete med att rensa gräs. Växer det mycket kraftigt får man självklart gå med röjsågen och putsa men det mesta bränns av. Håller dock med att många har vanskötta eller felaktiga stängsel, kanske mer utav okunskap än av andra skäl.

Förresten är nya regler på gång som kanske förbjuder de starkaste aggregaten. Det blir problem för dem som tex har elstänsel som skydd mot rovdjur.
Skrivbordsprodukt, som så ofta när myndigheter ska vara duktiga.

Dom "normalaggregat" vi hästägare vanligen använder är inte speciellt starka men ändå dödliga, om det maximalt oturliga inträffar. Man måste ner i spänning som nästan inte känns, innan dom blir helt ofaliga. Och vilken nytta gör dom då?

Risken för tredje man finns, och är svår att eliminera. Folk, som bär sig dumt eller klantigt åt, löper risker överallt. Jag anser nog att det i huvudsak ska vara vars och ens ansvar vad man gör. Klättrar någon över ett staket och blir mosad av köttdjur, ska det inte skrikas efter högre staket eller koförbud.

Hursomhelst, så är skaderisken ett argument mot att ha elen på för jämnan. :)

Dom som har elstängsel mot rovdjur borde ändå ersätta dom med hundar, enligt min uppfattning.

LIA

Ett stängsel är mest en psykologisk än en fysisk gräns. Alla hästar kan ju lätt forcera ett stänsel om de bara vill och tror att de kan.
- och får.

Så är det, vilket många inte förstår. Vi har ibland avdelat med ett balsnöre på en ½-meters höjd. Dom kan kliva över, men gör det inte!

LIA

Det kostar mellan 50-100 kronor per år att köra ett elaggregat dygnet runt. Kostnaden för tiduret och den el som den drar gör att du troligen inte sparar något alls på denna lösning.

Har man ett rätt installerat stängsel med ett kraftigt aggregat så sparar man mycket arbete med att rensa gräs. Växer det mycket kraftigt får man självklart gå med röjsågen och putsa men det mesta bränns av. Håller dock med att många har vanskötta eller felaktiga stängsel, kanske mer utav okunskap än av andra skäl.

Jo, jag vet att det inte drar så himla mycket ström, men min man jagar all el han kan ;) För min del så handlar det mer om att jag inte vill ha aggregatet på under nattetid pga risk för överslag och brand.

Jag har min undertråd sitter på 30 cm höjd ovan mark pga att jag har en shettis. Behövs inte så himla högt gräs för att det ska störa strömmen. Har inget värstingaggregat och maken tycker det är OK att gå runt hagen med grästrimmern så det är en lösning som funkar för oss.

/Lizzie

*kl*

Alltid på. Lika mycket för att hålla hästarna innanför (den ena testar då och då om strömmen är på) som för att hålla grannens ohängda hundar utanför. Min egen vet att stängsel= håll dig utanför,
grannens hundar springer glatt in om inte strömmen är på.
Istället för att ta en konfrontation med grannen om dennes lösspringande hundar, har jag alltid strömmen på.
Då sitter de snällt utanför och tittar (tillsammans med min egen:D), vilket jag inte har några problem med.

För min del så handlar det mer om att jag inte vill ha aggregatet på under nattetid pga risk för överslag och brand.
Elaggregat ska alltid monteras utomhus och helst inte på yttervägg utan brandskyddande plåt eller skiva bakom. Försäkringsbolagen brukar titta extra på detta eftersom många gör fel och sätter aggregaten inomhus. Speciellt farligt i dammiga miljöer!

Jag satte upp den fyrkantiga burken som isolatorerna kom i som tak över aggregatet.

Hemma hos mina föräldrar är strömmen alltid på!!

Hemma hos mig är den oftast på men inte alltid. Jag tänker inte ge några ursäkter för att det är så.. det bara är så :rofl:

Var på en föreläsning för några år sedan, med en karl från djurambulansen. Han varnade uttryckligen för elrep då de håller för flera ton och kan skära upp det mesta. :crazy:
Han berättade att de hade massor av olyckor p.g.a elrep, elband och tråd.

För några år sedan gick min ughäst igenom staketet. Överst var det band (20mm) och underst tråd. Tråden skar upp en lapp mellan frambenen (20*15cm) Vet sa att jag hade tur...

Så frågan är väl: ha en tråd som går av när de springer igenom eller en som inte gör det???

Vad är värst??

Det finns speciella nipplar att sätta på elrep som skär av elrepet när ett visst tryck uppstår. Finns bl a att köpa på Hööks.

Där jag bor kan jag inte använda varken elband eller tunn eltråd. Det blåser helt enkelt sönder! Eftersom jag bor nära en 90 väg så vill jag inte risker att ständigt behöva laga elband pga blåsten. Så jag har 5 mm elrep. Skulle hästarna få spel och forcera staketet så gör nipplarna att repet går av och man behöver inte riskera att hästarna skär av sig benen.

I övrigt så måste man mellan jämna mellanrum kolla av sitt staket. Tråd/band/rep ska vara ordentligt spänt - då minskar man risken att hästarna trasslar in sig. Har man hage med många hästar i så ska man också försöka undvika att ha rätvinklade hörn, risk att en häst blir jagad och instängd och då trasslar in sig i staketet.

/Lizzie

Elaggregat ska alltid monteras utomhus och helst inte på yttervägg utan brandskyddande plåt eller skiva bakom. Försäkringsbolagen brukar titta extra på detta eftersom många gör fel och sätter aggregaten inomhus. Speciellt farligt i dammiga miljöer!

Jag satte upp den fyrkantiga burken som isolatorerna kom i som tak över aggregatet.

Jag har aggregatet sitter ute, dock mot garageväggen.

Smart tänkt med "isolatorburken".

/Lizzie

Det finns speciella nipplar att sätta på elrep som skär av elrepet när ett visst tryck uppstår. Finns bl a att köpa på Hööks.

Där jag bor kan jag inte använda varken elband eller tunn eltråd. Det blåser helt enkelt sönder! Eftersom jag bor nära en 90 väg så vill jag inte risker att ständigt behöva laga elband pga blåsten. Så jag har 5 mm elrep. Skulle hästarna få spel och forcera staketet så gör nipplarna att repet går av och man behöver inte riskera att hästarna skär av sig benen.

I övrigt så måste man mellan jämna mellanrum kolla av sitt staket. Tråd/band/rep ska vara ordentligt spänt - då minskar man risken att hästarna trasslar in sig. Har man hage med många hästar i så ska man också försöka undvika att ha rätvinklade hörn, risk att en häst blir jagad och instängd och då trasslar in sig i staketet.

/Lizzie

Detta hände för flera år sedan och givetvis har marknaden utvidgat sig. Tyvärr är det ändå väldigt många som inte är medvetna om riskerna. Det är ju inte bara benen de kan skära sönder ;).

Min häst gick på staketet på en *raksida* och hon trasslade inte in sig utan det bara skar upp henne. Vet sa att hade det tagit lite längre bak så kunde hon skurit upp magen. :crazy:

Som med alla andra saker måste man ju sköta och underhålla sitt staket. Annars kan det mesta bli farligt :devil:

Som tur är finns det ju riktiga saker att inhandla på marknaden om man vet vad man letar efter.. :)

Vi har timer på vår hage så det är ström på mellan 08.00-18.00 det är ungefär så länge våra kusar är ute på dagarna:smirk:
De kommer väl in lite tidigare nu när det är så hiiimmla kalllt ute:crazy:

Förut hade jag det nästan aldrig men nu i höstas så gick aggregatet sönder och när hästarna väl kom på det så gick de igenom flera gånger om dagen. Fick som tur var låna ett superaggregat med rejäl styrka i. Nu har jag alltid elen på så att de inte ska få chansen att hitta på dumheter igen.

Ja det är väl klart att jag har.... Annars är det liksom ingen ide att ha el-stängsel. :smirk:

Enda tillfället jag inte sätter på den är om jag är rädd det ska bli åskväder. Då är hästarna bra mål, med sina järnskor i en ring av el..:crazy:

Men vad jag undrar är, HUR kan en häst, som är så stark och så tung, fastna i ett helt vanligt elband??? Jag fattar inte, dom går ju av?? Min häst rullade sig fast i stängslet för nån vecka sen (rullade över och hamnade då med benen mellan tråderna..) och båda tråd och stolpar flög i småbitar.... Han hade själv inte en skråma.

Om man inte vill ha el i staketet så bör man ju göra staket med plank tycker jag. Inte lita på att en fjuttig lite tråd håller hästen inne..

Vi har alltid strömmen på, om det inte skulle bli nåtog fel som ingen märker.
Elaggregatet står på timer så det slås på vid utsläpp och av vid insläpp, så ingen kan glömma det.

Lagen är äldre än elstängslet (Lag (1933:269) om ägofred). Man kan tolka lagen som jag tror den är menad: Har man större hemdjur (exempelvis häst) så är man skyldig att hålla den inom stängsel så att den inte kan vålla skada. Jag är inte jurist men man kan nog anta att om man ständigt "glömmer" att slå på stängslet och hästarna mer än en gång tagit sig ut så är man försumlig och kan därför bli skadeståndskyldig för det som inträffar.

Och med det kan vi säkert alla förstå vad som händer om hästen rymmer, blir påkörd av en bil eller vållar någon annan skada där en person är inblandad och blir skadad.
(För de som inte förstår: Man kan nog få antingen fett straff eller skadestånd för att man inte gjort vad man kunnat genom att ha elen på!)

Jag kan heller inte förstå hur en häst kan fastna i eltråden.
Antingen måste det ju vara fel sorts tråd eller en som hänger väldigtväldigt löst så den helt enkelt trasslar in sig i den pga det.

Det finns säkert flera faktorer som gör att h ästen kan fastna, men jag själv anser att antingen har man ström i tråden, och om man är rädd för att hästen ska trassla in sig så skaffar man sig ett bra trästaket.
Det är ju inte för HÄSTENS skull man har el.

Jag har alltid elen på dagtid med hjälp av en timer. Hagarna består av 3 st 40 mm elband och den går av om en häst forcerar staketet. Det har hittills inte blivit en enda skada på något häst orsakad av staketen. Och mina hästar kan nog betecknas busar som älskar att springa i grannens trädgård (jag är säker på att de har en hästmagnet nedgrävd nånstans:rofl: Varför ska man ha elstaket om man aldrig har elen på? Är det inte bättre att köpa vanligt rep eller snöre då? Måste bli billigare i s f.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 372
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 331
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 518
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Sony hörsnäckor
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka