Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men jag måste ju vara ovanligt trög idag![]()
![]()
Jag förstår faktiskt inte hur hästar kan fastna i eltråd som till och med jag kan ha sönder om jag tar sats och springer mot....????
// M
Nej, det har du inte. Däremot är du skyldig att hålla hästarna på sånt sätt, så dom inte ställer till det. Finns säkert snyggare beskrivet i lagtexten.Jag har en skyldighet att ha el på stängslet.
Min häst fastnade i en sådan tunn eltråd. Tråden gjorde att tåsträcksenan skars av. Så det går att fastna i en sådan. Därför använder jag rep nu, men det är ju frågan egentligen hur det går om de fastnar i sådant. Men jag kan ju naturligtvis inte tänka mig att ha sådan tunn tråd igen ändå efter vad som hände. Nog svårare att sno in sig i tjockare rep ändå. Fråga mig inte egentligen hur hon kunde sno in sig i tråden, hon hoppade över och fastnade på något sätt liksom.
sen fick jag en inackordering som gillar mat.. Har man inte elen på så kör han in hela halsen och hänger sig med bogen på staketet och käkar utanför.....Gissa hur krokiga mina staket börjar bli....![]()
Nej, det har du inte. Däremot är du skyldig att hålla hästarna på sånt sätt, så dom inte ställer till det. Finns säkert snyggare beskrivet i lagtexten.
LIA
Jag har elen på även vid oväntade strömavbrott.
Det är ett system med batteri, batteriladdare, timer och elagregat som går på batteri då.
Måste bara kommentera detta med grisar. Hos en bonde jag funderade stalla upp mig hos hade han grisar i elstakethage. Men herrjösses vad de verkade dumma i huvudetOlika djur är olika känsliga och läraktiga när det gäller elstängsel. Stängselboken (se tidigare i tråden) har bland annat en bild av grisar som tränats med elstängsel när de var små och där man använder vanlig tvättlina som hägn!
Jo, det verkar vara väldigt individuellt det där med respekten och viljan att prova stängslet. Vi hade en rymmarshettis som tog sig igenom en väv av eltrådar som vi satt upp.... 10 cm avstånd till backen... Det var tydligen värt det, för då fick han springa in och jaga omkring bland unghästarna istället för att vara sällskap till vår "gammelhäst" med fång.En del hästar testar, frivilligt eller ofrivilligt om staketet är påslaget. Upptäcker de att det är en "acceptabel" nivå på obehaget så kan det löna sig att känna efter om elen är avslagen.
Min häst fastnade i en sådan tunn eltråd. Tråden gjorde att tåsträcksenan skars av.