Har du/ni strömmen på i stängslet?

Sv: Har du/ni strömmen på i stängslet?

Just nu har jag flyttat till gård och inte hunnit köpa mig ett aggregat :eek:
Dock går mina 'aldrig' igenom. Har alltid den avstängd när hästarna är inne, samt när jag är hemma annars låter jag den vara av

*KL*

Är det någon mer än jag som reagerat över hur ofta det varnas för lösa hästar på vägar på lokalradion (Skåne för min del)?
Den senaste tiden har det varit larm så gott som varje dag, senast i morse kl 7 hörde jag det. Skrämmande, man riskerar inte bara sin häst utan bilisters hälsa om de kör på hästen. Något måste vara fel i rutinerna om det händer så ofta...

Alltså det är konstigt... mitt stängsel är 1 meter högt - kanske 110 på sina ställen, rep och rejäla stolpar, hagen är inte särskilt stor och ingen av hästarna har någonsin rymt. Jag bor längs gotlands så kallade "motorväg" eller de e en 90 väg men alla behandlar den som en motorväg. Jag har en skyldighet att ha el på stängslet. Om mina hästar går lösa riskerar jag inte bara deras liv utan även bilisternas.
Vi har koll på våra "rättigheter" men färre har koll på sina "skyldigheter"
Men folk gör som dom vill, kan mycket väl förstå att man ej vill ha el på om hästen skulla fastna, usch, vilken hemsk tanke... Tack gode gud för att mitt föl lärde sig redan första dagen vad elstängslet innebar :D har en film http://www.youtube.com/watch?v=C-taywOyCK4 han nosar på stängslet 01.35 in i filmen och han FLYYYYYGER upp i luften :devil:

Olika djur är olika känsliga och läraktiga när det gäller elstängsel. Stängselboken (se tidigare i tråden) har bland annat en bild av grisar som tränats med elstängsel när de var små och där man använder vanlig tvättlina som hägn!

En del hästar testar, frivilligt eller ofrivilligt om staketet är påslaget. Upptäcker de att det är en "acceptabel" nivå på obehaget så kan det löna sig att känna efter om elen är avslagen. Underdimensionerade, felinstallerade eller fel använda stängsel leder troligen så småningom till att hästarna börjar testa stängslet.

Men jag måste ju vara ovanligt trög idag :angel: ;)

Jag förstår faktiskt inte hur hästar kan fastna i eltråd som till och med jag kan ha sönder om jag tar sats och springer mot....????

// M

Min häst fastnade i en sådan tunn eltråd. Tråden gjorde att tåsträcksenan skars av. Så det går att fastna i en sådan. Därför använder jag rep nu, men det är ju frågan egentligen hur det går om de fastnar i sådant. Men jag kan ju naturligtvis inte tänka mig att ha sådan tunn tråd igen ändå efter vad som hände. Nog svårare att sno in sig i tjockare rep ändå. Fråga mig inte egentligen hur hon kunde sno in sig i tråden, hon hoppade över och fastnade på något sätt liksom.

Jag har en skyldighet att ha el på stängslet.
Nej, det har du inte. Däremot är du skyldig att hålla hästarna på sånt sätt, så dom inte ställer till det. Finns säkert snyggare beskrivet i lagtexten.

LIA

Min häst fastnade i en sådan tunn eltråd. Tråden gjorde att tåsträcksenan skars av. Så det går att fastna i en sådan. Därför använder jag rep nu, men det är ju frågan egentligen hur det går om de fastnar i sådant. Men jag kan ju naturligtvis inte tänka mig att ha sådan tunn tråd igen ändå efter vad som hände. Nog svårare att sno in sig i tjockare rep ändå. Fråga mig inte egentligen hur hon kunde sno in sig i tråden, hon hoppade över och fastnade på något sätt liksom.

Hmmmm en bra förklaring ... tycker jag.

Men själv har jag bara erfarenhet av att andras hästar fastnat i elrep och slitit sönder hela benen!!!!! det har slutat med både triangelmärkning och avlivning i olika fall... Där har veterinär gått in och sagt att det är högst olämpligt att använda sig av elrep?????

Allmän fortsättning...
Men det kommer alltid att vara så att vi alla kommer att handla utifrån de erfarenheter vi har. Det är nästan omöjligt att lära av andras misstag!!!

Jag menar: Att det spelar ingen roll att du (eller jag för den delen) skriver och berättar för mig/oss vad som hänt med din häst... jag (och säkert flera andra) har så svårt att se det framför mig/oss att det inte motiverar att jag/vi ska gå ut och stänga av min/vår ström.
Så är det nog med flera andra och i många fall. Man kommer alltid att välja det man tror är bäst och hålla sig till det.

Jag tycker att tunn tråd är bäst.
Jag tycker att strömmen ska vara på.
Varför? Jo för i min värld fungerar det....
I era andras världar fungerar det som ni har valt.

Vad kan göras?

// M

Senast ändrad av en moderator:

Hästar i hagen = ström i stängslet.

Jag vill ha stängsel så bra och rymningssäkert som möjligt - breda band på tre rader med rätt så mycket kräm i. Dels för att jag inte vill ha hästarna på fel sida, dels för att mina grannar inte vill ha hästarna på fel sida;)

sen fick jag en inackordering som gillar mat.. Har man inte elen på så kör han in hela halsen och hänger sig med bogen på staketet och käkar utanför.....Gissa hur krokiga mina staket börjar bli....:D

Har också haft en inackordering som älskade mat.. Om man glömt elen så hängde hon mellan banden, och hade man elen på så kröp hon igenom banden snabbt som attan och åt upp våra buskar...

Nej, det har du inte. Däremot är du skyldig att hålla hästarna på sånt sätt, så dom inte ställer till det. Finns säkert snyggare beskrivet i lagtexten.

LIA

ja, det är väl en skyldighet? jag tyckte jag läste det någonstans... fast jag är ingen expert å andra sidan. För övrigt, till er andra som berättar om hur hästar skadat sig av rep/tråd... Känner ni till någon häst som skadat sig av elband? Såna där riktigt tjocka? Det kanske vore bättre att använda? Har svårt att tänka mig att hästarna kan fastna i repet jag har då det inte går av och det sitter spänt och det snurras inte runt några ben när det lossnar någonstans... Men vi vet alla att ingenting är omöjligt när det gäller hästar :D

Vi har aldrig el på i vinterhagen. Dom är inte rädda för "repen" men smiter aldrig, även om snön har tyngt ner det på något ställe :)
Dock i sommarhagarna har vi el på för då kommer det massor med nya hästar hela tiden.

Olika djur är olika känsliga och läraktiga när det gäller elstängsel. Stängselboken (se tidigare i tråden) har bland annat en bild av grisar som tränats med elstängsel när de var små och där man använder vanlig tvättlina som hägn!
Måste bara kommentera detta med grisar. Hos en bonde jag funderade stalla upp mig hos hade han grisar i elstakethage. Men herrjösses vad de verkade dumma i huvudet :crazy: De var så nyfikna och sociala och ville gå fram till mig som stod vid staketet. Fick sig en smäll på trynet och skrek till. Gick sen fram igen och fick en smäll på trynet och skrek till. Gick fram igen - smäll och skrik. Osv osv osv. .... ;) :D Kanske var de nyligen utsläppta i hagen... jag vet inte riktigt...

En del hästar testar, frivilligt eller ofrivilligt om staketet är påslaget. Upptäcker de att det är en "acceptabel" nivå på obehaget så kan det löna sig att känna efter om elen är avslagen.
Jo, det verkar vara väldigt individuellt det där med respekten och viljan att prova stängslet. Vi hade en rymmarshettis som tog sig igenom en väv av eltrådar som vi satt upp.... 10 cm avstånd till backen... Det var tydligen värt det, för då fick han springa in och jaga omkring bland unghästarna istället för att vara sällskap till vår "gammelhäst" med fång.:) Men beteendet slutade efter några veckor i vår ägo. Där fanns ytterligare ett problem på den gården. Det var en stor asfaltsplatta precis vid ligghallarna. JÄTTEBRA för hygienens skull (aldrig upptrampat och lätt att göra rent med traktorskopa från bajs o dylikt), MEN med barfotahovar så isolerade tydligen asfalten bättre än vad lite fuktig mark/lera gjorde. :crazy: Så troligen kändes inte elen särskilt väl.
(Nämnda shettis rymde även genom spiralgrindarna genom att helt sonika hoppa mellan dem och på så vis komma ut i trädgården :D )

Min häst fastnade i en sådan tunn eltråd. Tråden gjorde att tåsträcksenan skars av.

Har också haft en häst som skar av senan på ett staket. Smala elband var boven i det dramat. Ett gäng kompisar tog sig ut och några var kvar i hagen. Vår häst sprang tillbaka in i hagen till kompisarna därinne; fastnade och ryckte upp 13 (!!) trästolpar innan han stannade i ett dike (med vatten!) där han hittades av grannen som upptäckt rymlingarna. Efter snabbt och rådigt ingripande blev han räddad (han stod och ryckte för varje smäll i staketet) och trots rejält chockbeteende strax efteråt i stallet (frossa och skakningar) blev han till slut bra efter ca 6 månaders konvalescens.

Har alltid ström på, dagtid för hästarna, natttid för rådjur som det vimlar av här bla.Det har hänt innan att jag släppt ut tidigt(som jag alltid gör) och det är beck svart att rådjur dragit ner tråden och jag inte ser det.Så vad är elpriset i mot att ha lösa hästar ute på vägen,fatta villka olyckor det kan bli,och det har funkat bra hittills när elen är på.

Vi har alltid på strömen på sommaren men inte alltid på vintern. Vi har ett par hästar som är relativt lugna och vi bor mitt ute i ingenstanns, så det är lätt att glömma. De gånger de har rymt har det varit el på. Shettisen får man mura in under sommaren. Han har ingen respekt för eltrådar men stannar i hagen när gräset inte är grönare på andra sidan staketet.:angel:

Du har skyldighet att hålla hästarna på egen mark.
Eller snarare, du har skyldighet att hålla hästarna från mark där de inte skall vara.
Hur du gör det är upp till dig.
De kan ju gå lösa om de inte går till grannen.

Om hästarna ofta är på rymmen, så kan man däremot bli förelaggd att förbättra sitt staket.
Om man då har eltråd utan el så vill de nog att man slår på strömmen.

Jag har elband. 10-12mm breda med ström i.
Och fram till nu så har jag ännu inte haft någon skada från dessa.
Och det är aldrig på långt över 20 år med massor av hästar.

De har rusat igenom några (ett antal) gånger och det har gått bra.
Och de har krupit, klättrat och hoppat ut.
Och det har också gått bra.

Har alltid strömmen på. Dygnet runt.
Inte för att hästarna försöker rymma eller så, utan för att hålla älgarna borta! :) De har faktiskt lärt sig nu att det inte är så trevligt att springa sönder staket som det är ström i! He he!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 372
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 331
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 518
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Svensk Politik 4
  • Sony hörsnäckor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka