har en lillebror som..

Status
Stängd för vidare inlägg.

michelle

Trådstartare
svär , för minsta lilla (han är nyss fyllda 9 år). Han kan säga allt från kärring ,fuck you och jävla hora ..Jag menar min mamma säger till honom, jag säger till honom, alla säger till honom att sluta svära . han vet ju för guds skull itne var allt betyder. Nyss kom hans 3 år äldre store brorsa in men några kompisar och då blev det genast "bråk" och han sa b.la "stick här i från jävla hora" , orkar inte skriva vad dom höll på att bråka om .. han svär mest i hela familjen (mamma , storebror 11½ , jag 14 , storesyster 15½), visst det är svårast att vara minst i familjen. men vad ska man göra för att få honom att sluta svära?han börjar också gråta för allting och när han är med pappa så är han grining typ hela tiden , ropar och skriker och blir jätte grining om han inte får som han vill . Han har alltid fått som han vill för pappa så han blir som en helt ny lillebror när vi är hos våran pappa 1-2 helger i månaden. varför håller han på såhär, visst det är kanske inte jag som ska hålla på att skriva det här men jag blir bara såå trött på att han svär hela tiden .. Oj det blev lite långt nu men jag behövde bara få skriva av mig,eftersom han går mig på nerverna ibland.

//michelle
 
Sv: har en lillebror som..

Det finns egentligen bara ett svar på detta...
Barn gör inte som man säjer till dem att göra, barn gör som man gör....

Alldeles sannolikt så svärs det väldigt mycket i hans omgivning, så han gör likadant.

Varför han gråter hela tiden? Svårt att säja utan att ha träffat honom, men EN orsak till det är att gråten gör att han får igenom sin vilja...
 
Sv: har en lillebror som..

Han är 9 år gammal och vid den ålder börjar hormoner sätta fart och man får helt enkelt en liten minitonåring hemma.
Jag har själv ett sådant barn just nu.
Att det är hormoner i görningen märker man på att barnet blir känsligare, plitor börjar komma mer och mer, dom börjar lukta svett och håret blir snabbare fett.
Man härdar ut, ser till att själv inte hamna på samma plan och talar om att hora kan man kallas när man tar emot sex mot betalning.
Djäluv och djävlar är sådana där små röda saker med udd på svansen, små vingar och en eldgaffel.
Svärord poppar upp i min dotters mun också när hon blir arg på något (slår i sig odyl) vilket har hänt även ur min mun några gånger så vem är jag att tala om för henne hur fel det är?
Din bror blir säkert så när han har varit hos sin pappa för han behöver sin pappa mer än vad han får just nu. Barn blir ofta odrägliga när dom känner stark saknad.
Ni kanske skall sluta och skälla för det kan lätt bli för mycket av det. Just nu behöver han höra när han gör bra saker extra mycket för det är svårt nog för honom som det är.
Han skall inte komma undan med dåligt beteende men tjat är ett dåligt sätt att få stopp på det.
 
Sv: har en lillebror som..

Eller vad är det för fel på att helt sonika förbjuda vissa ord??
Jag svär nog mest i hela familjen och jag får sona för det eftersom pappa och barn har den makten. (ja, det har hänt att jag inte fått någon lördagschoklad) Mina barn svär ibland, jag säger till, och blir det alldeles för mycket så......ja då hotar jag. En gång till med höjt finger och du blir utan......vad det nu kan vara.
Skulle något av mina barn så mycket som yppa fuck you,hora, eller kärringjävel till mig eller någon annan så........klä av dig och sängen MAAAAARSCH.(mitt på blanka dan)
Jag blir äkta förbannad då jag hör att vuxna låter barnen kläcka ur sig sånna där vokabulärer utan något som helst straff som svider. Att svära till om man gör sig illa eller blir då datorn inte gör som man vill tycker jag är en sak, men att bli oförskämd och säga fula saker till andra då man är så liten.
gulan
 
Sv: har en lillebror som..

Två alternativ finns enligt mig, när barnet är litet som min tjej på 4år och kommer hem med nya ord så låtsas jag inte lyssna helt enkelt, hon får ingen reaktion ifrån mig och då inser hon inte riktigt att det är ett fult ord och sedan säger hon inte det mera, det glöms bort, var inte lika spännande...

Andra alternativet till större barn som vet att det är ett fult ord så kan man ju alltid försöka sätta sig med barnet eller stå kvar där man är och fråga han om han vet vad ordet betyder?
Sen är det svårt att säga vad barnet svarar på det, säger han ja, så fråga han om han kan berätta för dig vad det betyder då.
Va lugn hela tiden och fråga nyfiket "hur menar du då eller tänker" osv....? Kanske förstår han inte själva innebörden, eller så förstår han och ger rätt förklaring, försök då att vända och vrida det åt olika håll och ur olika perspektiv... Kanske är det inte lika spännande nästa gång...

Lycka till!
 
Sv: har en lillebror som..

gulan skrev:
Att svära till om man gör sig illa eller blir då datorn inte gör som man vill tycker jag är en sak, men att bli oförskämd och säga fula saker till andra då man är så liten.
gulan

Detta är en automatisk reaktion som inte går att ta bort och naturlig och man menar ingen illa så i detta läge håller jag med dig!
 
Sv: har en lillebror som..

Det svärs nog mkt i omgivningen men inte hemma , men visst han lär sig nya svordomar av storebrorsans kompisar .
Jo han gråter och gråter så fort han inte får som han vill gråter han så det är säkert så , ibland får han sin vilja igenom när han kör den metoden men ibland inte,men oftast får han det. Men han är också så himla känslig för allting , nu när famlijen kollade på sverige matchen så var det en spelare som hette ngt med "theo" som lillbrorsan heter och då började vi skratta och skojja om det. Och han började gråta , jag menar det var inget allvarligt och han började gråta jag fattar bara itne varför..
 
Sv: har en lillebror som..

Hm jo det ligger nog något i det.. Nästa helg ska vi till våran pappa och då får vi se hur det går .
 
Sv: har en lillebror som..

Jo men om man säger till honom så säger han bara "jaha" eller om man nu råkar "skricka" åt honom att sluta svära så börjar han gråta men om man pratar lugnt så bryr han sig inte utan fortsätter att säga det han säger.. och jag håller med om det där sista du skrev .
 
Sv: har en lillebror som..

Irre-76 skrev:
Två alternativ finns enligt mig, när barnet är litet som min tjej på 4år och kommer hem med nya ord så låtsas jag inte lyssna helt enkelt, hon får ingen reaktion ifrån mig och då inser hon inte riktigt att det är ett fult ord och sedan säger hon inte det mera, det glöms bort, var inte lika spännande...

Andra alternativet till större barn som vet att det är ett fult ord så kan man ju alltid försöka sätta sig med barnet eller stå kvar där man är och fråga han om han vet vad ordet betyder?
Sen är det svårt att säga vad barnet svarar på det, säger han ja, så fråga han om han kan berätta för dig vad det betyder då.
Va lugn hela tiden och fråga nyfiket "hur menar du då eller tänker" osv....? Kanske förstår han inte själva innebörden, eller så förstår han och ger rätt förklaring, försök då att vända och vrida det åt olika håll och ur olika perspektiv... Kanske är det inte lika spännande nästa gång...

Lycka till!
Angående 2 alternativet så har vi frågat om han vet vad det han säger betyder och då svarar han "nej" , och då berättar vi vad det han säger betyder men han verkar inte ta åt sig det utan säger det iallfall , visst om han blir jätte sur på någon så kanske det bara slinker ut men ändå jag vill bara inte höra det från honom när han nu är så liten . När jag var i den åldern svor jag ingenting men visst dagens barn har förendras jag vet..
 
Sv: har en lillebror som..

Nu vet jag ju inte hur gammal du är men min äldsta lillebror är idag 29 år gammal och han svor vid varannan mening när han var i en viss ålder oavsätt om han var arg eller ej. Mamma och pappa vart tokig men tjat hjälpte aldrig och uppmärksamheten gjorde att det bara blev mer istället för tvärt om.
Uppenbarligen slutade min bror att svära tillslut när det slutade uppmärksammas dvs när mamma gav upp och slutade tjata försvann det av sig själv.
Om din mamma känner att hon har stora problem med att veta hur hon skall bemöta din bror som är såpass känslig så finns BUP där man kan få råd och hjälp.
Det är överhuvudtaget inte ditt jobb att behöva ta hand om situationen utan det är barnets föräldrar som skall fixa den biten.
Du skall bara behöva vara storasyster och inget annat.
 
Sv: har en lillebror som..

Om det var till mig så kan jag tala om att jag inte använder mig av säng som straffanläggning. Det brukar går att få barnet att sluta med tiden bara frustrationsnivån blir mindre.
Jag har fått barn att sluta säga kärring, fuck you och hora utan dylika metoder och vi pratar inte om lätthanterliga barn utan tvärt om barn som upplevs som "svårfostrade" i största allmänhet.
Svärande brukar ofta vara svårt att straffa bort eftersom det oftast handlar om ovana speciellt med svordomar som inte hänrör från stor frustration.
Att straffa en pojke som beskrivs vara väldigt känslig på det sätt som du föreslår kommer inte lösa problem utan möjligen bara försöka dämpa symtom men frustrationen kommer att poppa upp än mer någon annanstans.
Stollan som aldrig straffat svordomar och ändå fått barn att sluta.
 
Sv: har en lillebror som..

Stollan skrev:
Om det var till mig så kan jag tala om att jag inte använder mig av säng som straffanläggning.

Bra! Sängen ska vara en skön och rofylld plats och inget man straffas till! :bow:

Straffas kan man göra genom att få indragen veckopeng, utegångsförbud (om man har stökiga kompisar) eller annat. Aldrig med mat och sömn.
 
Sv: har en lillebror som..

Barn som svär och lever rövare i min närhet förvisar jag till ett annat rum, om dom har ett behov av att skrika och gråta och svära, jaha! de är okey för mej, men inte i min närhet!!!!!!

Deras dåliga humör ska jag inte behöva höra,dom får
gå ut, in på sitt rum, eller ställa sig på toa och skrika, men inte så jag behöver höra ordbajset:angel:

Vi vuxna tar alldeles för mycket skit av våra barn!:crazy:
eftersom du är storasyster, och inte har en uppfostrande roll, tycker jag att du demonstrativt ska vända på klacken, när han lever om, och tydligt berätta att detta BEHÖVER DU INTE HÖRA PÅ!

Men... om lillkillen verkligen behöver hjälp med att han mår dåligt, och saknar sin pappa eller behöver tröst i allmänhet, då måste man förstås vara lyhörd och märka det.....
Men återigen det är främst din mamma som ska fixa de...
Lycka till!

* Jenny *
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 890
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 580
Senast: Saigon
·
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 912
Senast: Angel
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 237
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hyra ut rum i lgh?
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp