har en valp på 13 veckor han e så aggresiv

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare bernersennen tjalle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 8 610
Sv: har en valp på 13 veckor han e så aggresiv

Hejsan har bra kontakt me uppfödaren.
men tyvär så fick jag ett tråkigt besked idag
är allergist mot hund o katt så måste tyvär
lämna tillbax mitt hjärta:(

Jag fattar inte :confused: har du/ni inte varit i kontakt med hundar innan och om man märkt lite, varför inte testa? både jag och min Sambo är allergiska mot hund, har dock aldrig reagerat mot nån hund som jag vet :confused: min sambo har aldrig reagerat heller förutom på våran älskade hund, men vadå kan väl inte göra sig av med sin familjemedlem? okej med andnöd och liknande då får man tänka om.

Jag håller med om att man bör kolla upp innan man skaffar en hund om man är allergisk.

Men blir man allergisk så har man inte så mycket val, är inte så himla kul att om det kliar, ständig rinnande ögon och nästäppa när man är hemma...

Fast hur mång kollar om man är allergisk? Jag gjorde det inte. Iofs hade vi haft hund hemma och jag hade andra djur. Men har man aldrig haft djur, så tror inte jag man tänker på att testa sig om man aldrig känt av något innan.

Oj, det har jag missat. Jag vet inte hur allergi kan uppstå, hur fort och så menar jag.

Nej det var absolut inte så jag menade..

Men valpen är 13 veckor, om man räknar på att hon fick hem valpen vid 8 veckor så har dom umgåtts "intensivt" med valpen i 5 veckor ..

Om h*n dessutom hunnit känna allergin så starkt ( och aldrig kännt något innan runt pälsdjur ) att man kontaktat läkare, fått en tid för allergitest och dessutom fått svar ?

Men som du säger,har man aldrig kännt någon allergi innan så tar man nog förgivet att man inte är allergisk..

Förstår du vad jag menar trots lite svamligt svar?

Jo, men vem vet... man kanske kan bli allergisk mot en viss sorts hund - den sorten som är 13 veckor och "aggressiv":angel:

Jo, men precis... :p

Kan ju säga att det har gått ofantligt snabbt att få reda på pälsdjursallergi, dessutom att den är så omfattande att man inte får ha djur och vilka djur. Har nämligen astma och har gått igenom rätt många såna tester, det är inget man gör på en eftermiddag direkt...:smirk:

//E

Hejsan har bra kontakt me uppfödaren.
men tyvär så fick jag ett tråkigt besked idag
är allergist mot hund o katt så måste tyvär
lämna tillbax mitt hjärta:(
Har du gjort en allergiutredning så bör du väl ha börjat med den för x antal veckor sedan? Om man misstänker allergi så förefaller det rätt orimligt att skaffa sig en valp i samma veva... få se nu, du har haft den i 5 veckor eller?

jo, en valp ska vara rolig att ha, inte innebära problem och ångest.

Ts, du har ju skapat ganska många frågeställningar om valpen, och det känns som om det samlas för många problem.
Hur går det rent allmänt? Med grannbarnen?

hej jodå nu funkar allt jättebra
men va hos läkarn o jag e tyvär allrgist mot hund o katt
många tårar har runnit,men tyvär måste jag lämna tillbax han:(

Har du gjort en allergiutredning så bör du väl ha börjat med den för x antal veckor sedan? Om man misstänker allergi så förefaller det rätt orimligt att skaffa sig en valp i samma veva... få se nu, du har haft den i 5 veckor eller?
jo blev nästan dålig på en gång ,men jag tänkte inte på att jag skulle vara allergist,inte iallafall mot hund o katt,självklart hade jag ju inte
skaffat hund om jag misstänkte att jag va allergist

Vet ett flertal personer som är lindrigt allergiska mot hundar som inte reagerar på vuxna djur men valpar känner de av. Vet inte riktigt vad det beror på faktiskt. Så har man enbart umgåtts med vuxna innan man skaffar valp kan allergi visa sig då.

Nu när du skriver om det så har jag också hört att en del har reagerat på valpar men inte vuxna hundar.

Kan det vara valppälsen som folk reagerar ( allergi ) kraftigare emot ?

Jag reagerar på vissa typer av päls. Och följdaktigen vissa raser.
Min nuvarande hårar ju :devil: oftast (bättre av laxoljan, tack:D),
men det har inte gjort något. Generellt har jag svårare för mjuka pälsar (golden) än strävare. Varför vet jag inte, bara konstaterat.

Det man är allergisk mot är det hundarna HAR i pälsen, och inte själva pälssorten och valpar har generellt sett högre halt allergener i pälsen än vuxna hundar.

Ja, det stämmer. Jag har "lindrig allergi" men valpar tål jag inte det kliar konstant, men det har gått över när dom blivit större.
Det har varit värst så länge dom gjort ifrån sig inne men så fort dom blivit rumsrena har det avtagit.
Men men kan ju vara allergisk mot olika saker på hundar.

Sen kan det visa allergi på testerna även att man knappt känner av något själv.

Jag skulle inte kunna göra mig av med en hund för att jag visar allegisk på ett test, utan det skulle endast bli aktuellt om jag inte kunde leva med besvären.

Ja jo det vet jag ( har själv haft barnastma och allergi )..

Jag skrev aldrig pälssort, utan valppäls och där med inte skrivit att jag syftade på pälsen som sådan utan mer en fråga om det var något speciellt med/i pälsen hos valpar !

Vill inte lägga mig i... MEN... har inte du i ett antal trådar trackat ned på folk som skullat omplacera sina hundar.

Snacka om att kasta sten när man sitter i glashus.:crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
841
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 771
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 437
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 999
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka