Har fått ta över ett akvarie!

I

IslaBonita

Idag har jag fått ta över ett akvarie! :) Akvariet är nog ungefär 50 liter.

Invånarna däri är sammanlagt runt 13 st guppy, 2-3 honor, 1 hane, ett gäng yngel i olika storlekar, en brun ful sugfisk av något slag och en som måste vara en praktbotia.

Min fundering rör främst praktbotian. Jag har försökt hitta information om den och det jag hittar är att det absolut inte är en fisk man slänger ner i ett 40 liter sällskapskar, och definitivt inte ensamna. :o
Den är "säkert ett antal år gammal" enligt uppgift. Hur bör jag behandla den här firren? Bör jag skaffa 3-4 kompisar åt den, eller bör jag vänta tills den avlider och skaffa någon mer lämplig art? ÄR den verkligen olämplig för ett såhärpass litet sällskaps och nybörjarkar?
 
Sv: Har fått ta över ett akvarie!

Bäst är väl om någon kompis till dig kan få den, eller om du kan ge den till tex en zooaffär. Att köpa 3-4 till av en art som blir över 40 cm i ett akvarium som är ungefär lika stort känns lite trångt i längden. Att vänta tills den dör blir också svårt då den blir över 35 år.
 
Sv: Har fått ta över ett akvarie!

Då ska jag ringa på måndag och höra om någon affär vill ha den. Tyvärr känner jag ingen med akvarie så det går bort.

Den lilla "Nemo" är väldigt intressant att iaktta och nu har flera frågor dykt upp. :)
Finns det någon fisk med liknande temperament och beteende som lämpar sig bättre i ett så litet kar som jag har?

Guppyynglen; eftersom före detta ägaren inte tillfört en ny fisk till akvariet på några år, lär de flesta av guppysarna vara inavlade. Ny kryllar det ju redan av små och större yngel, och de större honorna ser bra tjocka ut. Jag funderar på bästa sätt att förhindra så de inte blir fler. Vad är det bästa? Nån annan art som "rensar" upp? Misstänker att djuraffären inte är intresserade av rätt bleka inavlade guppys... :confused:

För övrigt, finns det någon rolig art med skojigt/speciellt beteende att rekommendera till ett sällskaps?? Barnen och ja, hela familjen faktiskt, har en helt ny TV och älskar att glo in på firrarna!

Varierar ni andra foder ofta? Kan jag köra på röda mygglarver som bas och någon gång emellanåt köpa något tillägg?
 
Sv: Har fått ta över ett akvarie!

Röda mygglarver blir alldeles för ensidigt som foder. Välj ett grundfoder/fullfoder i torr form som grundfoder och lägg till mygglarverna ibland som godis istället.
 
Sv: Har fått ta över ett akvarie!

Är det just mygglarverna som är för ensidiga, eller är det öht fel att ge enbart frysfoder?

Våra får i princip aldrig annat än artemia, cyclops och hoppstjärtar (men bara tetrorna äter hoppstjärtarna, övriga fiskar fattar inte grejen med att äta från ytan). Är det ok, eller behöver de få flingfoder också? Har annars slutat att ge det, eftersom de äter bättre av frys- och färskfodret än av flingorna.
 
Sv: Har fått ta över ett akvarie!

Jag skulle nog ge mer än bara det. Se till antalet ingredienser. Om man med "frysfoder" menar olika räkmixar med räkor, ärtor, torsk, banan osv osv så blir det troligtvis mindre brister hos fisken än om man bara kör röda mygg. Det är inte att det är fryst som är felet utan ensidigheten. Blandar man väldigt många frysfoder är det nog mindre utrymme för brister. Tänker även på de fiskar som har behov av lite grönt, det hittar man inget i frysta insekter.
 
Sv: Har fått ta över ett akvarie!

Hm, det här var ju oväntat komplicerat.

Vi ger alltså just kombinationen cyclops, artemia och hoppstjärtar. Om jag tittar till vad de olika arterna de facto äter ser det ut så här:

Tetror: artemia och hoppstjärtar
Trådfensregnbåge: cyclops
Pansarmalar: artemia och cyclops
Siamesiska algätare: döda fiskar (händer inte ofta såklart), artemia, cyclops, alger
Clownpleco: verkar bara äta alger som växer i akvariet, kommer aldrig fram för att äta maten vi ger. (även då vi gett algtabletter)
Div olika räkor: alger, artemia, cyclops, döda fiskar
Ap. Trifasciata: artemia, cyclops, ev räkyngel
Kampfisk: artemia

Vad borde jag komplettera med?
 
Sv: Har fått ta över ett akvarie!

Ja, de flesta äter flingfoder (tetrorna, cikliderna, algätarna och kampfiskarna), men trådfensregnbågarna hinner inte med då och blir utan, om jag inte pulvriserar flingorna, och då äter bara regnbågarna, algätarna och pansarmalarna, inte de andra. (dvs smulorna singlar ner till botten, och där går pansarmalarna och städar). Regnbågarna är extremt känsliga för maten, så fort de inte äter varje dag så dör de. Vi var exempelvis bortresta över helgen, och fiskarna var utan mat lördag och söndag, varpå en regnbåge hade dött.

Räkpelletar brukar amanoräkorna sno fortare än kvickt och simma undan med.

Algtabletter äter algätarna och räkorna, och pansarmalar och ciklider ifall de hinner.
 
Senast ändrad:
Sv: Har fått ta över ett akvarie!

Har du fått bort praktbotian än? Som sagt kräver de ett stort akvarium, trivs bäst i stim.

Annars kan du kolla på zoopet.se, där finns säkerligen någon som kan ta över din fisk. Det är djurplågeri att hålla den i det lilla akvariet så hoppas verkligen den slipper vara däri för länge.

/Emelie. T
 
Sv: Har fått ta över ett akvarie!

Spontant tänker jag ett bra granulat i liten storlek, typ Dr Basselers, och kanske i kombination med en kultur levande moina? Även om moinan också kan bli ensidig har den fördelen att den lever i akvariet. Så om du åker bort en helg kan du hälla i en omgång, och så kanske maten finns tillgänglig i akvariet lite längre.
 
Sv: Har fått ta över ett akvarie!

Ok, ska prova granulat, men det behöver alltså vara extremt liten mat för att regnbågarna ska äta det. Hoppstjärtarna t ex är alldeles för stora, de har minismå munnar och biter inte av maten som andra fiskar kan göra, så kan de inte svälja maten hel spottar de ut den.

Har googlat lite på dem, och i naturen verkar de äta djurplankton, vilket skulle förklara varför de äter bra av cyclops som liksom svävar runt i akvariet, men inte fattar grejen med att äta från ytan - vilket tetrorna däremot älskar.

Moina låter som ett alternativ också, för problemet med sånt där weekendfoder är att det ju är tabletter som ligger på bottnen, och det blir mest räkorna som äter då, inte regnbågarna som är i övre delen av akvariet och aldrig äter från botten. Hur stora är de?

Har börjat lägga i algwafers också nu också, ifall pansarmalarna och algätarna behöver lite vegetabiliskt tillskott.

Förutom då problemet med regnbågarna, kan övriga fiskar klara sig på frysfoder och en och annan algtablett?
 
Sv: Har fått ta över ett akvarie!

Har du fått bort praktbotian än? Som sagt kräver de ett stort akvarium, trivs bäst i stim.

Annars kan du kolla på zoopet.se, där finns säkerligen någon som kan ta över din fisk. Det är djurplågeri att hålla den i det lilla akvariet så hoppas verkligen den slipper vara däri för länge.

/Emelie. T

Näpp, har kollat runt på zooaffärer men ingen är intresserad.

Däremot har vi pratat om att skaffa ett större akvarie framåt sommaren. Den har levt i flera år och växt och visst är det synd om den men jag har inte hjärta att avliva kämpen när jag ser en ljusning inom några månader.
 
Sv: Har fått ta över ett akvarie!

Ok, ska prova granulat, men det behöver alltså vara extremt liten mat för att regnbågarna ska äta det.

I know, I feed them daily :-)

Förutom då problemet med regnbågarna, kan övriga fiskar klara sig på frysfoder och en och annan algtablett?

Jag hade faktiskt velat bredda med ytterligare ett foder. Min uppfattning är att de får en mycket större variation i naturen, eller i alla fall möjlighet till variation. Eller testa iaf ett frysfoder som har många olika ingredienser?
 
Sv: Har fått ta över ett akvarie!

Hm, då hade du kanske kunnat räkna ut att de inte skulle röra hoppstjärtarna?;)

Brukar ge räkmix ibland också, det är väl lite blandat? Och det äter alla av, regnbågarna tar det mest finfördelade, och de större fiskarna klumparna.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej, jag sparar just nu ihop för att köpa ett akvarium med fiskar (tillbehör också såklart). Som nybörjare har jag då ett gäng frågor...
Svar
3
· Visningar
1 208
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
7 946
Senast: Mabuse
·
S
Övr. Djur :confused:Hej !:confused: Jag har en hona som varit tjock länge nu, så imorse så kunde hon inte simma utan var slö så jag trodde hon...
Svar
1
· Visningar
1 275
Senast: Hallonkvist
·
G
Övr. Djur Eftersom jag är lite av en newbie på akvariefronten och just nu sitter helt utan möjliga svar på min fråga, vänder jag mig till mina...
2
Svar
21
· Visningar
2 672
Senast: *tove*
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp