Har hittat ett hus...

Sv: Har hittat ett hus...

Han visste inte ens vad Husbock är för något, så det fick jag förklara. Och vad han visste så fanns det inte, det var inget han hade hört talas om någonsin. Det tycker jag bådar gott, för om inte husägaren vet något om det så borde det inte vara så, eller är jag för optimistisk?

Att han säger att han inte vet, behöver ju inte betyda att han inte vet. ;) Kalla mig cynisk men jag hade absolut tagit dit Anticimex för att göra en grundlig koll innan ett eventuellt köp.
 
Sv: Husbock

*kl och trådlån*

Nu börjar jag bli aldeles nervös med allt prat om husbock.
Vi håller precis å och river ur lite i ladan då vi så småningom ska göra om det till biluppställningsplats/verkstad/garage.
Just nu river vi den gamla ladugårdsdelen. Det har varit träverkstad på senare år och det är länge sedan det stod djur där...
Iallafall. I grunden är det en timmerstomme som de vid djurhållandets tid murat upp en tegelvägg på insidan av för isoleringens skull. Nu har vi knackat bort teglet och även rivit en av timmerväggarna. Timmret bakom teglet var ju, inte helt oväntat, i ett helt bedrövligt skick. Fukten från djuren har tagit sig igenom tegelväggen men sedan fastnat i timmret som inte direkt har haft "The time of its life"... Dessutom är det ju någon typ av "mack" (insekt...) som knaprat i sig virket.
Virket ser/såg rätt friskt ut på den sida som inte varit mot teglet men majoriteten av timmret är ju helt uppätet, poröst och bara damm. Kan det ha varit husbock även här eller vad finns det mer för småkryp som äter upp inredningen?
Vi kommer riva bort alla de gamla timmerväggarna och elda upp dem och sedan göra nya väggar...

Kan det bara vara normalt "uppätet" och fuktutsatt virke eller ska man börja oroa sig för några "farliga" småkryp oxå?
Googlade och tittade på bilder på husbocken och det är en för mig okänd insekt, men åandra sidan är jag ju inte så angelägen att titta särskilt nära på småkryp heller..
Pappa, som rivit och tagit hand om/flyttat en hel del timmerstommar/småhus har inte sagt någonting om nått särskilt kryp utan bara konstaterat att skiten är "utrutti'" (utruttet, uppruttnat...) och "mackäti" (uppätet av insekter) och bara att riva bort. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Har hittat ett hus...

Att han säger att han inte vet, behöver ju inte betyda att han inte vet. ;) Kalla mig cynisk men jag hade absolut tagit dit Anticimex för att göra en grundlig koll innan ett eventuellt köp.

Visste att någon skulle skriva detta ;)
Självklart kan det vara så, absolut och vi ska deffinitivt ta ut kontrollant från skadedjurssidan som får kolla igenom huset grundligt, innan köp.


Ikväll ska vi iallafall dit och kika på hust, vå får väl se då hur det ser ut, ska iallafall bli väldigt spännande!!
 
Sv: Har hittat ett hus...

Åh kul hoppas dert går bra, Och att det funkar att få bort ohyran utan att ni komma måsta riva huset..
 
Sv: Husbock

Uppruttet kan det ju bli utan att det är husbock inblandat.
Om ni har försäkring som täcker husbock så hade jag tagit ut den som fb anvisar för att veta säkert.
 
Sv: Har hittat ett hus...

Kl
Jag slog ihop trådarna då de handlar om samma sak.

Snurrfian-moderator
 
Sv: Har hittat ett hus...

Nu har vi varit där!
En fuktskada i källaren, inte så omfattande med dock. Luktade fräscht i huset (inte fukt och annat konstigt). Ett litet hus och allt måste göras om. All el t.ex. är dragen på innerväggarna, alltså inte innanför = skitfult. Hela huset måste m.a.o fixas och göras om.
Jag gillar det, vill jobba, renovera och fixa till så vi får det exakt som vi vill ha. Vi sa ett pris, som vi inte tror att han kommer acceptera dock.

Han vill ha ett högre pris, vilket det inte är värt. Detta hus är värt vad tomten är värd, men han vill ha mer än så. Det som hade gått fortast och smidigast hade varit att riva rubbet och bygga nytt, men vi vill ju ha själva huset och stommen och bygga utefter det.

Det är ju en ekonomisk fråga också såklart. Vi har inte råd att riva och bygga nytt. Vi har råd att köpa billigt och renovera lite i taget, sålänge huset är beboeligt.


Såg iaf inte röken av några Husbockar. Men som sagt, om det blir affär, blir det till att ta ut någon från anticimex skadedjursenhet som får kika på det.
Spännande är det iaf, hoppas kan man alltid göra!
 
Sv: Har hittat ett hus...

Nu är det med andra ord bara hålla tummarna för att huset blir er till budet ni gav,:D

Själv är man kanske hus äger snart med:p
bara banken och lite sm¨saker som fattas
 
Sv: Har hittat ett hus...

Och även fått veta att det finns Husbock i huset.

Om anticimex säger att det är lönlöst,så finns det kanske ingen anledning att ringa till husägaren.

Och jag hade just tänkt skriva att ta för sjutton kontakt med husägaren ändå, vem vet, den som sa att det är husbock i huset kanske själv är spekulant på det! :devil:

Men som flera sagt och du själv redan varit inne på, kolla för katten upp det ordentligt. Ägaren kanske laddade jättesnabbt när han hörde att ni var intresserade, och då har han aaaaldrig hört talas om nån husbock.... går det så går det, liksom...
Samma sak vad gäller priset.
Hade huset stått tomt i flera år? Varför har det inte blivit sålt tidigare då? Det kan man ju ha i bakhuvudet...

Det kan förstås vara så att det av olika anledningar inte blivit aktuellt att sälja förrän nu.
 
Sv: Har hittat ett hus...

Ni har ju tur att det är köparens marknad just nu, inte säljarens. Antagligen är det inte många i nuläget som är intresserade av att betala dyrt för ett "renoveringsobjekt" när det finns hus i samma klass som är renoverade osv.

Hoppas att köpet går igenom och att det inte är några illasinnade husbockar som har invarderat. Tycker det är roligt med renoveringar, räknar iskallt med bilder och uppdateringar här på buke ;)
 
Sv: Har hittat ett hus...

Nu är det med andra ord bara hålla tummarna för att huset blir er till budet ni gav,:D

Själv är man kanske hus äger snart med:p
bara banken och lite sm¨saker som fattas

Ja jag läste i din tråd, vilket ställe ni verkar få köpa! Ni måste vara glada va? Måste betyda mycket också när det är en nära släkting man köper av och huset i sig har en viss betydelse för en själv.

Lycka till till oss båda!!
 
Sv: Har hittat ett hus...

Och jag hade just tänkt skriva att ta för sjutton kontakt med husägaren ändå, vem vet, den som sa att det är husbock i huset kanske själv är spekulant på det! :devil:

Men som flera sagt och du själv redan varit inne på, kolla för katten upp det ordentligt. Ägaren kanske laddade jättesnabbt när han hörde att ni var intresserade, och då har han aaaaldrig hört talas om nån husbock.... går det så går det, liksom...
Samma sak vad gäller priset.
Hade huset stått tomt i flera år? Varför har det inte blivit sålt tidigare då? Det kan man ju ha i bakhuvudet...

Det kan förstås vara så att det av olika anledningar inte blivit aktuellt att sälja förrän nu.

Som du ser så har vi varit och kikat på huset :D
Alltså, denna man köpte huset för ett par år sedan och det var meningen att han själv skulle renovera det och han och hans sambo skulle sen flytta dit. Men sen fick dem barn och det blev inte av. Han hyrde ut det till en kompis, vilket fungerade jättebra, men sedan flyttade han och en familj hyrde det istället. Dock skötte de inte sig (betalade inte hyra i tid, skötte inte underhåll av hus och trädgård etc.) och de flyttade därifrån för ca 3 veckor sedan. Så nu står huset tomt och han har bestämt sig för att sälja. Han själv gav ungefär det priset som han nu begär, men nu är huset i ännu sämre skick än när han köpte det och vi anser att det inte är värt det han begär, men han vill väl klart ha ut pengarna som han har köpt det för.

Tack för ditt inlägg, många bra synpunkter!
 
Sv: Har hittat ett hus...

Ni har ju tur att det är köparens marknad just nu, inte säljarens. Antagligen är det inte många i nuläget som är intresserade av att betala dyrt för ett "renoveringsobjekt" när det finns hus i samma klass som är renoverade osv.

Hoppas att köpet går igenom och att det inte är några illasinnade husbockar som har invarderat. Tycker det är roligt med renoveringar, räknar iskallt med bilder och uppdateringar här på buke ;)

Ja, vi har kanske en fördel där att, precis som du säger, det är köparens marknad just nu *hoppas hoppas* Det han säljer på är läget, alltså hur huset ligger. Huset ligger centralt i byn (attraktiv by), men ändå i utkanten med grannar på framsidan och sidorna, men åkrar på baksidan. Här ligger ca 6 villor i ett "kvarter", som ligger lite avsides. Detta hus ligger dessutom näst-ytterst så de enda som ska förbi detta hus, är de som ska ner till sista huset, vilket är skönt. Där är dessutom en vändzon sen, så det är ingen genomfart heller.
Så visst, han kan ju sälja tomten, och det är det priset plus kanske lite, som vi är beredda att ge.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 606
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 348
Senast: Calmiche
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 263
Senast: QueenLilith
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 584
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp