Har hundar mörkerseende?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Nozer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 3 517
N

Nozer

Ja, har dom det?

Lite nyfiken då hunden glor som f*n när man e ute o man själv inte ser ngt. Tex en hare eller annat smått längre fram.
Nog för att dom kan pejla in rätt bra med nos o öron, men det verkar som han ser rätt bra i mörker med.

Att katter har bra syn i mörker vet man juh, men hur ere med hundar?

/Tobbe

Sv: Har hundar mörkerseende?

Ja, hundar ser bra i mörker. :)

Slog upp i min bok.. De har reflekterande skikt i näthinnan som gör att ljuset studsar tillbaka så att receptorerna träffas flera gånger, med resultatet att det ser lite ljusare ut för hunden jämfört med vad vi människor ser.

och det är det reflekterande skiktet som gör att hundar får "spökögon" när man lyser på dem i mörker.

Förutom att hundarna har bättre mörkerseende än oss människor så har de mycket bättre förmåga att uppfatta rörelser...

Det har även flyktdjur som tex hästar. Så det är väl inget signifikativt för rovdjur.

Arg? Det är ju en cool gubbe och ingen arg. Arga ser ju ut så här: :mad:
Coola gubbar har solglasögon att glassa med. :D :cool:

Jag tror att de HÖR mer än de ser. Även lukten är ju enorm.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
928
Senast: Hermelin
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 187
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 189
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan... 9 10 11
Svar
210
· Visningar
17 315
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka