Hår i ansiktet

Har hört eller kanske främst läst att vaxning och plockande av hår skulle trigga det att växa mera och istället öka hårväxten. Är det nån som faktiskt upplevt det? För däremellan läser jag också att det är en myt.

Har själv lätt behåring på överläppen och rätt långa men ofärgade och tunna strån på hakan som stör mig. Dock har jag inte vågat vaxa eller plocka mera än enstaka strån på hakan för jag är rädd att det börjar växa mera och tätare.

Det där är en myt! Självklart växer det inte ut mer hår för att man rycker bort det. Oavsett metod.
 
Har hört eller kanske främst läst att vaxning och plockande av hår skulle trigga det att växa mera och istället öka hårväxten. Är det nån som faktiskt upplevt det? För däremellan läser jag också att det är en myt.

Har själv lätt behåring på överläppen och rätt långa men ofärgade och tunna strån på hakan som stör mig. Dock har jag inte vågat vaxa eller plocka mera än enstaka strån på hakan för jag är rädd att det börjar växa mera och tätare.
Snarare tvärtom, om något, väl? /ung på 90-talet när välnoppade ögonbryn var det hetaste... Har än idag lite väl smala bryn som inte vill växa till sig mer
 
Det skulle vara skillnad på ögonbryn och annat ansiktshår. Om man googlar på generande hårväxt i ansiktet nämns det i var och varannan artikel. Att vaxning och plockning stimulerar hårväxten. Men hoppas ju att det inte stämmer. Hittills har det dock hindrat mig från att ta bort håren.
 
Man har två sorters kroppsbehåring, dels vellushår som är ”fjunet”, dels terminalhår som är de där tjocka, svarta häx-stråna.

Vad jag läst så kan regelbunden borttagning av vellushår trigga hårsäcken till att börja producera terminalhår istället. Och det är ju inte så nice.

Själv har jag köpt en Philips Lumea IPL och det är bland det bästa jag har gjort! Är snart hårfri precis överallt! :bow:
 
Det skulle vara skillnad på ögonbryn och annat ansiktshår. Om man googlar på generande hårväxt i ansiktet nämns det i var och varannan artikel. Att vaxning och plockning stimulerar hårväxten. Men hoppas ju att det inte stämmer. Hittills har det dock hindrat mig från att ta bort håren.
Stämmer inte alls. Att plocka hår tröttar ut hårsäcken och till sist död den. Hårstråna blir varken fler eller grövre av att plockas.
 
Man har två sorters kroppsbehåring, dels vellushår som är ”fjunet”, dels terminalhår som är de där tjocka, svarta häx-stråna.

Vad jag läst så kan regelbunden borttagning av vellushår trigga hårsäcken till att börja producera terminalhår istället. Och det är ju inte så nice.

Själv har jag köpt en Philips Lumea IPL och det är bland det bästa jag har gjort! Är snart hårfri precis överallt! :bow:

Det lät på dig som om det försvann för gott, men googlade lite snabbt och det står ”resultat upp till 8 veckor”

Såååå, blir det hårfritt ”för alltid” eller 8 veckor?
 
Det lät på dig som om det försvann för gott, men googlade lite snabbt och det står ”resultat upp till 8 veckor”

Såååå, blir det hårfritt ”för alltid” eller 8 veckor?

De utlovar en ”permanent reducering av hår”. ;)
Enligt appen bör man fräscha upp var 4-8:e vecka, men det hår som eventuellt växer är mycket tunnare än innan.

Dock, har en kollega med mycket hårväxt, hon har varit hårfri flera år med endast nån behandling per år.

Så vi får se.. :up:
 
Vaxar överläppen. Köper kallvaxremsor till benen och klipper själv till lagom bitar. Billigt och bra! Passar på att vaxa efter gym och/eller varm dusch så gör det mindre ont och även de minsta fjunen kommer med.
 
De utlovar en ”permanent reducering av hår”. ;)
Enligt appen bör man fräscha upp var 4-8:e vecka, men det hår som eventuellt växer är mycket tunnare än innan.

Dock, har en kollega med mycket hårväxt, hon har varit hårfri flera år med endast nån behandling per år.

Så vi får se.. :up:

Jag är ju väldigt mörkhårig men svarta tjocka strån, och tex armhålorna är ju nästan mörka fast jag är nyrakad då håret nästan lyser igenom huden. Har testat epilatorn där, gav bra resultat men fyyyy faaaan vilken smärta! :wtf: Skulle behöva något som verkligen tar bort håret helt liksom.

Jag får ju stubb på benen på mindre än ett dygn... :down:

På vintern är det väll skit det samma med både ben och bikinilinje, men på sommaren vore det ju skönt att slippa raka var och varannan dag!
 
Man har två sorters kroppsbehåring, dels vellushår som är ”fjunet”, dels terminalhår som är de där tjocka, svarta häx-stråna.

Vad jag läst så kan regelbunden borttagning av vellushår trigga hårsäcken till att börja producera terminalhår istället. Och det är ju inte så nice.

Själv har jag köpt en Philips Lumea IPL och det är bland det bästa jag har gjort! Är snart hårfri precis överallt! :bow:
Jag har också den, köpte den för två år sen tror jag och har ännu inte öppnat kartongen (bästa 2500 jag någonsin spenderat..) haha, ska testa den imorgon tänkte jag. Men den ska ju bara funka på mörka hårstrån? Dvs på mig skulle det bara funka på benen, överallt annars har jag ljusa tunna hår.
 
Jag har också den, köpte den för två år sen tror jag och har ännu inte öppnat kartongen (bästa 2500 jag någonsin spenderat..) haha, ska testa den imorgon tänkte jag. Men den ska ju bara funka på mörka hårstrån? Dvs på mig skulle det bara funka på benen, överallt annars har jag ljusa tunna hår.

Jo, ljuset leds ju endast ner till hårsäcken av mörkt pigment dessvärre.
Men kan vara skönt att bli av med de där mörka, ljust hår syns ju oftast inte på samma sätt, plus att det ljusa brukar vara av tunnare kvalitet.
 
Jag är ju väldigt mörkhårig men svarta tjocka strån, och tex armhålorna är ju nästan mörka fast jag är nyrakad då håret nästan lyser igenom huden. Har testat epilatorn där, gav bra resultat men fyyyy faaaan vilken smärta! :wtf: Skulle behöva något som verkligen tar bort håret helt liksom.

Jag får ju stubb på benen på mindre än ett dygn... :down:

På vintern är det väll skit det samma med både ben och bikinilinje, men på sommaren vore det ju skönt att slippa raka var och varannan dag!

Så har jag också med armhålorna, ser ut som man är hårig fast det är helt nyrakat.
Just armhålorna verkar ta längst tid med Ipl:en med, får nog köra ett par gånger till där innan jag kan göra uppehåll.
 
Jag rakar håren på överläppen (små tunna hårstrån) :angel:.
Kanske inte bästa metoden men det är den som funkar.
Jag orkar inte bry mig så mycket om ögonbryn men när de envisas gå ihop vid näsroten eller bli för buskiga putsar jag även kanterna med rakning.
Skulle gärna ha någon annan metod, så vem vet, kanske får något toppentips här :)
 
Att äta kortison ger konstiga bieffekter.

En av mina var att jag fick mängder av fjunigt hår på kinderna. Nästan genomskinliga hårstrån som blir upp till en cm långa. Jag naggar bort det värsta med en ögonbrynskniv. Nu trappar jag ner kortisonet och fjunen blir färre. Men jag har fortfarande ljusa polisonger om jag inte ansar det.
 
Är det någon av er som testat maskinen som enligt tevereklamem "ser ut som ett lyxigt läppstift" som säljs via tvins?
 
Har hört eller kanske främst läst att vaxning och plockande av hår skulle trigga det att växa mera och istället öka hårväxten. Är det nån som faktiskt upplevt det? För däremellan läser jag också att det är en myt.

Har själv lätt behåring på överläppen och rätt långa men ofärgade och tunna strån på hakan som stör mig. Dock har jag inte vågat vaxa eller plocka mera än enstaka strån på hakan för jag är rädd att det börjar växa mera och tätare.
Rakning ”ökar” ofta hårväxten och gör att hårstråna blir tjockare. Vaxning, trådning och plockning med pincett triggar inte att det växer mer hår utan snarare mindre hår då man drar bort hårroten (kallas det så?). Jag har tex vaxat bikinilinjen senaste 7 åren och har idag betydligt mindre hår på det område jag vaxar.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Myrten
·
Övr. Barn Har ett litet dilemma. När jag var i tonåren var ett av mina främsta komplex att jag hade som mörka fjun på överläppen (är ljushyad)...
Svar
14
· Visningar
2 125
Senast: Sel
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag har sedan tonåren velat ha på mig bikini med "vanlig" skärning när jag badar, men känner mig inte bekväm med synligt hår utanför...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 967
Senast: Gandalf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp