Har jag extrem bacillskräck ?

Sitter och funderar på om jag har bacillskräck eller om det faktiskt är äckligt :)
Jag har fruktansvärt svårt att äta något som någon annan tagit i , om jag inte vet att personen tvättat händerna exakt innan.
Om någon tex lägger upp en kaka till mig och jag inte får ta den själv ur förpackningen ,Så har jag svårt att äta den.
Och om min pojkvän sitter och pillar på mobilen och samtidigt äter en macka blir jag nästan spyfärdig och gnäller på honom om hur mycket äckliga bakterier det är på telefonen :D
Vet ju dock att dom flesta människor gärna sitter och äter och håller på med telefon och dator samtidigt :)
Likaså på bufféer när man ser folk ta i slevarna och slicka sig på fingrarna osv osv. Jag blir så äcklad.
Hur känsliga är ni ?

Allt du säger håller jag med i. Så fruktansvärt äckligt.

Jag är främst rädd för att bli magsjuk.

Jag kan äta en mack när jag fipplar med mobilen, mobilen i vänster hand och mackan i höger, men det räknas ju kanske inte ;)


Bacillskräck tycker jag man har om man får ångest över att ta i något lortigt, typ någons telefon. Eller om man blivit skitig och det inte finns någonstans att tvätta av sig. Alltså om man får riktig ångest, inte bara äckelkänsla.
 
Jo fast man kan ju torka av den regelbundet. Det gör jag iaf.
Det hjälper nog inte så mycket som du tror. Smutsen sätter sig verkligen överallt, i varje liten springa.

Mobilen har ungefär tio gånger mer bakterier än toasitsen, och om du tar med mobilen in på toan kan du lika gärna inte tvätta händerna.
Så det går fort med bakterie uppbygget :wtf:
 
Jag är i första hand Inte rädd för smittor. Utan är mer en äckelkänsla.
Jag vet att folk har med sig telefonen på toaletten. På krogen. På bussar. Tåg. Man tar i telefonen verkligen hela tiden.
Så bra att det inte är bakterierna och smitta.

Bakerier är helt och fullständigt nödvändiga för vår överlevnad. Vi har genom årmiljonerna kommit till i samklang med bakteriefloran runt oss. Om vi tar bort för mycket bakterier så mår vi inte bra.
Har till och med hört att spädbarns jordätande är en instinkt för att kunan få i sig jordbakterier.

Normal hygien är sunt, men det du beskriver i trådstarten är inte sunt. Alls.
 
Sitter och funderar på om jag har bacillskräck eller om det faktiskt är äckligt :)
Jag har fruktansvärt svårt att äta något som någon annan tagit i , om jag inte vet att personen tvättat händerna exakt innan.
Om någon tex lägger upp en kaka till mig och jag inte får ta den själv ur förpackningen ,Så har jag svårt att äta den.
Och om min pojkvän sitter och pillar på mobilen och samtidigt äter en macka blir jag nästan spyfärdig och gnäller på honom om hur mycket äckliga bakterier det är på telefonen :D
Vet ju dock att dom flesta människor gärna sitter och äter och håller på med telefon och dator samtidigt :)
Likaså på bufféer när man ser folk ta i slevarna och slicka sig på fingrarna osv osv. Jag blir så äcklad.
Hur känsliga är ni ?

Inte speciellt känslig av mig alls och tycker du ovanstående är äckligt, så har du nog en väldigt låg "äckeltröskel". Vilket är något annat än bacillskräck.
 
Det hjälper nog inte så mycket som du tror. Smutsen sätter sig verkligen överallt, i varje liten springa.

Mobilen har ungefär tio gånger mer bakterier än toasitsen, och om du tar med mobilen in på toan kan du lika gärna inte tvätta händerna.
Så det går fort med bakterie uppbygget :wtf:

Sorry, kan inte låta bli :o.

Det är stor skillnad på bakterier och bakterier. En tallrik yoghurt innehåller "miljoners-miljarders" bakterier, dvs. mjölksyrebakterier som är det som syrnar mjölken men inte gör dig sjuk. Medan en pyttemängd norovirus från en magsjuk person kan smitta dig om hen inte har tvättat händerna efter toalettbesöket. Bakterier finns överallt i stora mängder, men det säger ingenting om sjukdom pga. dem. Bakterierna på din mobil ska inte bara vara sjukdomsframkallande, men de ska också kunna leva och frodas på en mobilskärm. Jag kan lova att det inte är mobilernas bakteriehärdar som gör flest personer magsjuka i vårt samhälle ;).
 
Har varit känslig. T ex när jag klappade en hund eller katt var jag att tvätta händerna direkt.
Kunde absolut inte dricka från samma glas/flaska som någon annan.

Nu är jag inte alls lika känslig. Håller mig inom det... eh... kan man ens skriva ”normala”? Vet inte riktigt vad som räknas dit. Typ lite mer basal hygien kanske är rätt ord? 🤔
 
I min värld låter det lite överdrivet ja. Brukar du resa mycket? På Kuba käkade vi ute och på vägen hem glodde vi in bakom restaurangen där ett par katter satt och slickade på köttleveransen. Vi överlevde ;)
Jag kan tycka det är lite snuskigt när folk gräver med händerna i plockgodiset på affären. Men annars tänker jag att lite baciller rensar magen ;)
 
Jag tycker inte sånt du nämner är äckligt iaf. Är väldigt obrydd över det här med bakterier och sånt. Jag tvättar händerna när jag varit på toaletten och sen när de är smutsiga. Tex när jag varit i stallet eller om jag gjort något annat som jag blivit smutsig eller kladdig av. Tvättar inte ens inför matlagning och inte heller innan jag ska äta.
Bryr mig inte om ifall någon tagit i min mat med normalrena händer.
 
Jag är rätt obrydd och tycker du verkar lite överdriven.
Tvättar mina händer efter toabesök och om jag blivit skitig.
Annars bryr jag mig inte och blir akdrig sjuk.
 
Sitter och funderar på om jag har bacillskräck eller om det faktiskt är äckligt :)
Jag har fruktansvärt svårt att äta något som någon annan tagit i , om jag inte vet att personen tvättat händerna exakt innan.
Om någon tex lägger upp en kaka till mig och jag inte får ta den själv ur förpackningen ,Så har jag svårt att äta den.
Och om min pojkvän sitter och pillar på mobilen och samtidigt äter en macka blir jag nästan spyfärdig och gnäller på honom om hur mycket äckliga bakterier det är på telefonen :D
Vet ju dock att dom flesta människor gärna sitter och äter och håller på med telefon och dator samtidigt :)
Likaså på bufféer när man ser folk ta i slevarna och slicka sig på fingrarna osv osv. Jag blir så äcklad.
Hur känsliga är ni ?
Du låter överdrivet känslig, stannar det vid det du beskriver är det ingen större fara men det låter som du ligger på gränsen för att det ska vara hindrande för dig.
 
Jag är ganska okänslig, vände dock när jag på en restaurang såg en kille med plasthandskar, ta en skitig disktrasa och torka av diskbänken och sedan börja göra sushi med samma plasthandskar på. Där gick min gräns.
 
Jag är ganska okänslig, vände dock när jag på en restaurang såg en kille med plasthandskar, ta en skitig disktrasa och torka av diskbänken och sedan börja göra sushi med samma plasthandskar på. Där gick min gräns.
Ja på tal om det. Superäckligt när man beställer mat och personen tar emot pengar och grejar med kassan. Och sedan går och fixar med maten efter det. Dom gångerna får jag verkligen tvinga mig att svälja :D
 
Ja på tal om det. Superäckligt när man beställer mat och personen tar emot pengar och grejar med kassan. Och sedan går och fixar med maten efter det. Dom gångerna får jag verkligen tvinga mig att svälja :D

Tro mig, det är Inte kockarna som tar beställning och betalt på en restaurang, bara på snabbmatsställen det är så, men iofs jobbar inte många kockar på såna ;)
 
Ja på tal om det. Superäckligt när man beställer mat och personen tar emot pengar och grejar med kassan. Och sedan går och fixar med maten efter det. Dom gångerna får jag verkligen tvinga mig att svälja :D
Det reagerar jag inte på, det var den där skitiga disktrasan i kombination med plasthandskar. Då går det inte att intala sig att det är rent.
 
Tro mig, det är Inte kockarna som tar beställning och betalt på en restaurang, bara på snabbmatsställen det är så, men iofs jobbar inte många kockar på såna ;)
Jag menar såklart snabbmatsställen,eller ja ställen dom gör så på helt enkelt ,som jag skrev :) nämnde inte restaurang .
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
24 725
Senast: Enya
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 609
Övr. Barn Hej! Jag har inga egna barn ännu men det kommer nog så småningom. När jag växte upp gick aldrig mina syskon eller jag på dagis, då...
2
Svar
33
· Visningar
4 323
Senast: Sar
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp