Har jag extrem bacillskräck ?

Men jag mår sällan illa/får kväljningskänslor av mat. En gång när en bit av en skaldjurstallrik rörde på sig och så när jag smakade Tartex, brr, kunde inte ens gå förbi en tub utan att må illa.
 
Ungefär så känner jag om allt folk tar i som jag sedan ska äta , det går inte , jag får tvinga mig :)
Men efter att läst tråden ska jag försöka utsätta mig för lite mer. Ska försöka äta något någon annan ger mig ur sin hand utan att tänka så mycket. Är dock bara mänskliga bakterier jag är rädd för. Tänker att folk petat i näsan. Bajsat. Tagit i offentliga handtag osv.
Djur och växter och jord och allt annat som nämns i tråden är jag inte det minsta rädd för. Skulle kunna pyssla med hästarna och sedan sätta mig och äta matsäck i stallet med händerna. Är just människors händer som är överallt jag tycker är äckligt.
Djur är ju bara i sina hagar och boxar och växter och jord känns fräscht. Naturligt :)
Det enda (?) jag varit bekymrad för var den unga kvinna som tog fram ett nytt mjölkpaket till kaffet. Tetran öppnade sig inte helt så hon stack in sin låånga lackade nagel coh drog ut pipen. Det kaffet lämnade jag..
 
Ungefär så känner jag om allt folk tar i som jag sedan ska äta , det går inte , jag får tvinga mig :)
Men efter att läst tråden ska jag försöka utsätta mig för lite mer. Ska försöka äta något någon annan ger mig ur sin hand utan att tänka så mycket. Är dock bara mänskliga bakterier jag är rädd för. Tänker att folk petat i näsan. Bajsat. Tagit i offentliga handtag osv.
Djur och växter och jord och allt annat som nämns i tråden är jag inte det minsta rädd för. Skulle kunna pyssla med hästarna och sedan sätta mig och äta matsäck i stallet med händerna. Är just människors händer som är överallt jag tycker är äckligt.
Djur är ju bara i sina hagar och boxar och växter och jord känns fräscht. Naturligt :)
Jag tror det är bra om du försöker mota den där känslan.

Människor är vi alllihop. Vi delar en stor del av bakteriefloran och de bakterier vi har är nödvändiga.

Jag får ofta reaktioner i huden även på små skråmor och sår. Har tidigare tvättat och gjort rent utan att eflektera. Man ska ju tvätta sår rena och gärna ha på något bateriedödande - det har jag lärt mig sedan barnsben.

Men min läkare bannade mig och sa att jag inte fick döda hudbakerierna som skulle ta hand om såret. Hellre en liten dos svag kortisonsalva för att mildra min kropps häftiga reaktion på skråmorna. Och visst har såren läkt fortare när jag slutat sprittvätta och ha på väteperoxidsalva.....
 
Som ung hade jag ganska svår bacillskräck, men jag har tränat upp mig med tiden och idag är jag mest noga med att tvätta händerna direkt jag kommer hem. Jag hanterar en hel del bakterier på jobbet, men där använder jag handskar och skyddskläder så jag känner mig lugn trots att jag vet att det inte skyddar särskilt mycket egentligen. :D
Jag har mest ont av folk som inte tvättar händerna efter toabesök eller efter att ha nyst sig i händerna.. :crazy:
 
Jag tror det är bra om du försöker mota den där känslan.

Människor är vi alllihop. Vi delar en stor del av bakteriefloran och de bakterier vi har är nödvändiga.

Jag får ofta reaktioner i huden även på små skråmor och sår. Har tidigare tvättat och gjort rent utan att eflektera. Man ska ju tvätta sår rena och gärna ha på något bateriedödande - det har jag lärt mig sedan barnsben.

Men min läkare bannade mig och sa att jag inte fick döda hudbakerierna som skulle ta hand om såret. Hellre en liten dos svag kortisonsalva för att mildra min kropps häftiga reaktion på skråmorna. Och visst har såren läkt fortare när jag slutat sprittvätta och ha på väteperoxidsalva.....
Håller med. Klart man ska hålla rent och så men många bakterier är nyttiga och utan bakterier så klarar vi oss inte.

För några år sedan när jag var nybliven ägare till häst och lite ringrostig gjorde en del i mitt stall en stor affär av ett mindre sår som satt bra men vid knät. Jag tvättade bara rent med vatten men blev övertalad till både bandage och jodopax. De tjatade på mig att jag skulle ringa till veterinär till den grad att jag ljög om att jag hade gjort det efter att ha spelat upp hur jag föreställde mig samtalet.

Ja det är ett litet sår, nej det är definitivt inte infekterat, nej det är inte i närheten av av att ha skadat en led, nej hästen har inte feber och jag är inte orolig, det ser riktigt fin ut.

Därefter så struntade jag i alla råd. Jag tittade till hästen 2 gånger om dagen (vilket förmodligen inte var nödvändigt - litet snällt sår), tog bort alla bandage, och tog vattenslangen och spolade rent. Så fort jag började med detta så läkte såret snabbt och bra.
 
Håller med. Klart man ska hålla rent och så men många bakterier är nyttiga och utan bakterier så klarar vi oss inte.

För några år sedan när jag var nybliven ägare till häst och lite ringrostig gjorde en del i mitt stall en stor affär av ett mindre sår som satt bra men vid knät. Jag tvättade bara rent med vatten men blev övertalad till både bandage och jodopax. De tjatade på mig att jag skulle ringa till veterinär till den grad att jag ljög om att jag hade gjort det efter att ha spelat upp hur jag föreställde mig samtalet.

Ja det är ett litet sår, nej det är definitivt inte infekterat, nej det är inte i närheten av av att ha skadat en led, nej hästen har inte feber och jag är inte orolig, det ser riktigt fin ut.

Därefter så struntade jag i alla råd. Jag tittade till hästen 2 gånger om dagen (vilket förmodligen inte var nödvändigt - litet snällt sår), tog bort alla bandage, och tog vattenslangen och spolade rent. Så fort jag började med detta så läkte såret snabbt och bra.

Delar den upplevelsen, både att haft stallkompisar som ska bandagera och ringa efter veterinär vid varje småsår, och att det mesta läker snabbt om man låter det vara. Har också delat stall med folk som hållit på så mycket med ett litet sår att det blivit ett riktigt stort.
 
Vad det gäller hästar och rengöring var den värsta en som jobbade på klinik. När jag spolade vatten i 20 min på ett lednära sår sa veterinären , bra då behöver jag bara bandagera nu då.
 
Jag är jävligt slarvig. Äter med mobilen i hand. Tvättar inte händerna innan jag äter. Dottern, 7 år, är väl lika. Hon har dessutom alltid stoppat allt i munnen. I mars var hon magsjuk för första gången i sitt liv, det är det sjukaste hon varit, hon var ur spel i två dagar max. Jag blev ju också sjuk då, det var första gången sen -04. Så i mitt sällskap hade TS fått spunk :D
 
Nej jag tycker bara det är äckligt för att jag inte vet när personen tvättade händerna senast och inte vet vad personen varit och pillat på.
Jag kan absolut ta i dörrhandtag rulltrappor osv och torkar inte av min telefon. Men jag tvättar alltid händerna innan jag ska äta med dom och pillar då inte på telefonen under den stunden.
Att tycka det är äckligt är väl möjligen en sak. Rädsla att bli sjuk är en annan sak.
Det senare är uttalad bacillskräck det tidigare vet jag inte vad jag skulle kalla.
Däremot är du överkänslig oavsett. Tänk vad mycket energi som går åt till den oron.
Jag har aldrig blivit sjuk av mat. Och då vet jag inte om du vill veta hur slarvig jag är med handtvätt osv när det gäller saker jag själv ska äta 😉...
Jag delar också tangentbord, telefon etc men den jag byter av på jobbet och kommer sällan ihåg att sprinta av det. Kanske gör det om någon är genomförkyld eller så.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
24 846
Senast: Enya
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 742
Övr. Barn Hej! Jag har inga egna barn ännu men det kommer nog så småningom. När jag växte upp gick aldrig mina syskon eller jag på dagis, då...
2
Svar
33
· Visningar
4 341
Senast: Sar
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp