Har jag fått fel däck?

Sar

Trådstartare
Vinterhjulen vi fått med bilen passar naturligtvis inte... Jag fick byta in dem mot däck och fälg på en däckfirma men jag tycker fortfarande att det verkar stort. Enligt regbevis ska orginal vara 255/40r20. Nu sitter det 245/50r20.
Hjälp! / Sar-totalt okunnig gällande däck
 
Jag är inte så duktig heller, men jag vet att vinterdäck är smalare än sommardäck.

När jag räknar får jag det till att däcken dom sitter på nu är över 5% större än originalet och det är ju inte ok enligt vad jag läst mig till. Men jag har kanske räknat fel eller misstagit mig på något annat sätt, det här är okänd mark för mig!
 
jag fick med några jättebreda däck till min gamla Mazda. Alla sa att jag skulle få nedslag på besiktningen så jag åkte in med skakande ben i hallen. Då kom måttbandet fram och hur de än mätte så var de på millimetern lagliga, det var som faan sa killarna. Sen köpte jag vanliga däck så jag slapp vara orolig.
Bilen jag har nu har olika breda s/v däck.
När jag räknar får jag det till att däcken dom sitter på nu är över 5% större än originalet och det är ju inte ok enligt vad jag läst mig till. Men jag har kanske räknat fel eller misstagit mig på något annat sätt, det här är okänd mark för mig!
Vad är 5% av vad, diametern , bredden eller?
 
När jag räknar får jag det till att däcken dom sitter på nu är över 5% större än originalet och det är ju inte ok enligt vad jag läst mig till. Men jag har kanske räknat fel eller misstagit mig på något annat sätt, det här är okänd mark för mig!

Enligt min man är dom inte godkända. Du kommer få fel på hastighetsmätaren eller vad han sa.
Han sa att du kan dubbelkolla själv på rullomkrets.se :)
 
Tack snälla, det var det jag misstänkte. Som jag förstått det så gör en ökning av omkretsen med över 5 % att hastighetsmätaren inte fungerar. Det blir diskussion med verkstaden nu
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 404
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 613
Senast: Trott
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 555
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp