Bukefalos 28 år!

Har jag rätt att byta tillbaka?

jenny82

Trådstartare
Jag bytte mitt ponnysto mot en fullblodsvalack för ca 1 månad sedan. Han har ständigt problem med sina ben, har ridit han max 5 ggr och problemen med benen kan han knappast ha fått från dom få ggr han har blivit riden hos mig då han mest bara blivit skrittad.
Han är veterinärbesiktad innan bytet ua. Men jag är inte alls nöjd med honom.
Vi skrev i kontraktet att vi hade 1 veckas bytesrätt. Är det, det som gäller eller gäller lagen om bytesrätt, reklamation?
 
Senast ändrad:
Sv: Har jag rätt att byta tillbaka?

Om du ska reklamera hästen måste du rimligen påvisa att felet fanns när du tog över den. Alternativet är att det är en affär som täcks av konsumentköplagen, då är det lättare för dig att häva köpet.
 
Sv: Har jag rätt att byta tillbaka?

Jag ska ringa veterinären imorrn, dom kommer förmodligen skicka oss vidare till röntgen, jag kan bara hålla tummarna för att inget är fel eller om det är nåt fel så att dom kan se att det uppkommit innan köp.

Men hur vet man annars att det är en affär som täcks av konsumentköpslagen?
 
Sv: Har jag rätt att byta tillbaka?

Är säljaren näringsidkare (företag) och du privatperson (konsument) är det konsumentköplagen som gäller. Annars köplagen.
 
Sv: Har jag rätt att byta tillbaka?

Om hästen gick igenom veterinärbesiktningen u.a innan köp, och ni i kontraktet skrev att ni bara hade en veckas bytesrätt - så är nog ert kontrakt gällande.
Är det en näringsidkare du köpt av/ bytt med gäller lite andra regler så då kanske du kan kringgå detta.

Tycker att en veckas ångerrätt låter väldigt kort! Skulle själv inte skrivit på något sådant. Man ska ju hinna med att ta ett eget veterinärintyg samt att testa hästen ordentligt, omöjligt på en vecka tycker jag! Kan det vara så att din motpart ville ha en kort tid för att denne visste om hästens problem, eller var det något ni båda tyckte var skäligt?

Är det nu så att hästen tidigare haft problem och säljaren dolt detta för dig kanske du också kan kringgå kontraktet på något vis. Men du har ju som köpare ALLTID själv undersökningsplikt! Tog du själv något veterinärintyg när han kom hem. Testade du honom ordentligt och visade han några symptom då - i så fall, varför sa du inte direkt upp kontraktet?

Vad är det som säger att han inte kan ha skadat sig i hagen eller liknande då? Kanske har han blivit överansträngd med sina nya kompisar eller dyl.

Hoppas veterinären kan reda ut felet - och att allt löser sig i slutänden.
 

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 314
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 742
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 343
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 153
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp