Har köpt ett ödehus!

Jag tror på körsbärsplommon (Prunus cerasifera) som ofta används som grundstam till plommonträd, jag har ett Reine Claude Althan som skjutit skott från grundstammen och de skotten blommar nu. Kanske har där stått ett gammalt plommonträd på platsen?
Kanske, var några ruttna stubbar en bit bort. Tog bort en hel del när jag tänker efter, björkar och sånt som stod inne vid husväggen.

Men vore roligt med plommon även om jag är allergisk mot det ^_^.
 
Det ser verkligen ut som rosenrips nu när jag googlade :). Aldrig hört talas om det innan men det verkar som en trevlig buske som kan bli stor :). Har ju tänkt plantera ngt buskigt och blommigt där så kansle bara är att plantera en till bredvid denna :)
Den går bra att klippa ned radikalt om den blir för stor om man gör det tidigt på vintern, när jag nu slog upp så står det beskärning "Juli-september (JAS-perioden) och på vårvintern" men jag skulle inte föryngringsbeskära då. En väldigt tålig växt som sköter sig själv i princip :)
 
Det ser verkligen ut som rosenrips nu när jag googlade :). Aldrig hört talas om det innan men det verkar som en trevlig buske som kan bli stor :). Har ju tänkt plantera ngt buskigt och blommigt där så kansle bara är att plantera en till bredvid denna :)
Detta är ju verkligen en av de spännande och roliga sakerna med ett gammalt ställe.
Det dyker upp växter man inte hade en aning om. Oftast glada överraskningar.

På min tomt var jag sorgsen över att det inte fanns något alls när jag flyttade in. Med några års skötsel, ogräsrensning och gräsklippning har det visat sig att här fanns massor. T.ex. hav av scilla och vårstjärna. Och ett gäng pioner. :love:
Senast nu i vår har jag hittat ett par tulpanblad som sticker upp i en gräsmatta. De lökarna ska jag gräva upp och placera bättre så får jag se vad det är för något. Om de överlevt såhär länge i den miljön borde de vara livskraftiga :)
 
Senast nu i vår har jag hittat ett par tulpanblad som sticker upp i en gräsmatta. De lökarna ska jag gräva upp och placera bättre så får jag se vad det är för något. Om de överlevt såhär länge i den miljön borde de vara livskraftiga :)
Jag gissar på vildtulpan, de sprider sig ganska lätt och dyker upp lite här och var hos mig också och är en väldigt fin blomma tycker jag.
 
Fast vildtulpan är väl en grupp av tulpaner? Som Tarda, Pulchella, Saxatilis m.fl.?

Av döma av bladen tror jag detta är en helt vanlig tulpan som har det kämpigt :D
Hur menar du med grupp? Vildtulpan är en egen art (Tulip sylvestris L). De jag har är ibland lite kinkiga med att gå upp och blomma, bladen kommer fram på ganska många ställen men de blommar bara på en del av dem, oftast under träd.
 
Det börjar gå mer och mer framåt i bygget nu :).
Tagit bort innertaket i hallen helt och byggt takstolat och satt takspont.

Köpt dörr till badrummet som passade perfekt och satt upp trappan.

Har också tagit fram det inbyggda fönstret i vardagsrummet som är helt underbar vackert ^_^. Kommer sparas men flyttas till garaget för framtida bygg projekt ihop med dörren jag hittade :) . Så blir det likadant fönster som jag har i resten av huset där.

Hittat en nyans jag vill ha på ytterdörren men är osäker på vad för typ av färg som är bäst att måla med :/. Linolja har ju många lovord från byggnadsvårdare men mindre lovord från faktiska målare :(.
I Genarp finns det ju en riktigt bra målarbutik, min mammas ytterdörr är målad med linolja (skitsnygg och hållit bra), samt hennes veranda.
Jag har köpt linoljelasyr till mina furudörrar inomhus och linoljefärg till mina skafferidörrar.
När ladudörrarna ska målas om blir det nog linoljefärg där med.
 
Försökte citera fönstret ni hittade till detta inlägget, men men.
Tycker du ska bygga en miniväxthus, tegla upp det ner till, takpannor på och så fönstret till dörrar framtill.
Vill själv ha ett sådant till kryddor, så kan de stå där över sommaren tills det blir kallt och får flytta in.
 
Hittat en nyans jag vill ha på ytterdörren men är osäker på vad för typ av färg som är bäst att måla med :/. Linolja har ju många lovord från byggnadsvårdare men mindre lovord från faktiska målare :(.
Linoljefärgens hållbarhet är sämre än alkydfärgens och kräver ett tätare underhållet, i gengäld så förstörs inte träet utan kan hålla hålla i sekel. Med alkyd är det tvärtom, färgen håller ganska länge men träet förstörs och dessutom är renskrapning och ommålning väldigt krävande (ibland ett rent helvete). En yrkesmålare som ger garanti på x antal år för målningen har däremot problem med linoljefärg genom färgens sämre hållbarhet och står risken att behöva göra om målningen, plus att den torkar sämre.
 
Hur menar du med grupp? Vildtulpan är en egen art (Tulip sylvestris L). De jag har är ibland lite kinkiga med att gå upp och blomma, bladen kommer fram på ganska många ställen men de blommar bara på en del av dem, oftast under träd.
Aha du menar så.

Sylvestris överlever inte ovanför mälardalen så det är garanterat ingen sådan. :)
 
Försökte citera fönstret ni hittade till detta inlägget, men men.
Tycker du ska bygga en miniväxthus, tegla upp det ner till, takpannor på och så fönstret till dörrar framtill.
Vill själv ha ett sådant till kryddor, så kan de stå där över sommaren tills det blir kallt och får flytta in.
Ska använda de gamla fula fönsterna till ett gurkhus ^_^. Detta ska få sin plats tids nog men blir då i garaget när det renoverats.
Altanen kommer renoveras och glasas in samt isoleras så man har ett uterum året runt ^_^, så där kommer örter och plantor få övervintra.

Blir stora spröjsade glasdörrar ut till altanen från vardagsrummet så sommartid kommer det bli som ett enda stort vardagsrum :).
 
Hur går det med huset?
Köket är mest klart än så länge :D, imorgon så putsas fönsterkarmarna, sen ska det upp lite gips i taket och målas :). (Och såklart golv, panel, kakel, kök, element och eluttag ska ju också in men det blir i alla fall inga stora jobb kvar ^_^.)

Badrummet ska putsas och golvet bilas upp så man får avloppen där de ska vara. Väntar också på att fönstret ska bli klart, sen måla och kakla.

Osv, har ingen isolering i hallen än men har köpt allt så ska bara upp typ..
Målar panel nu som ska upp på farstun så fort grunden är putsad. Har inte målat dörren än då jag nojar över färg..
 
Tror att jag ska försöka bygga ett litet drivhus idag :), har ett fint och soligt söderläge på gaveln till garaget. Det ska iofs rivas så småningom så får göra det flyttbart :).
Vill gärna försöka odla lite olika sallads och lök plantor och även potatis ^_^, får bara se så att jag har tillräckligt med bräder.. har varit väldigt snabb med att göra ved av allt som går att göra ved av :o.
 
Gamla fönstret :)
 

Bifogade filer

  • 20200426_124635.jpg
    20200426_124635.jpg
    306,4 KB · Visningar: 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp