Har man slutat på uteritter på ridskolor?

Jag har sett det på flera olika ridskolor, vad jag vet är det istället för att gå lektion. Hästen gör inte fler pass på en vecka. Första gången jag hörde talas om halfodervärdar på ridskolehästar var i början på 00-talet.
Ok, har aldrig sett det här och förstår inte riktigt vitsen. Är det på ridskolor med dålig beläggning kanske?
 
Jag tror att stereotypen finns för att ridskolehästar har ett ganska inrutat liv. På ett positivt sätt. På ett sätt har de ett ganska naturligt liv: alltid flocken med sig, de får röra på sig mycket och tydliga rutiner. En ridlektion är delvis frihetsdressyr där hästarna får din trygghet och kontinuitet från ridläraren. Det ger hästarna trygghet och tillfredsställelse.

Jag vet mer än en ridskolehäst/ponny som varit den snällaste och coolaste på ridskolan och som sen när den pensioneras blir annorlunda och bockar och gör saker den aldrig gjort innan. Senast ett litet russ som min dotter red som nybörjare. Såå snäll och trygg! På sin höjd fuskade hon i hörnen och gick in och ställde sig i mitten när hon kom undan med det. Sen pensionerade hon pga ålder. Som privathäst krävdes en duktig ryttare för den lilla snälla ridskoleponnyn tyckte att rodeo var en toppenidé! Även att driva med sin lilla ryttare på andra sätt som att dra iväg när hon leddes. Nåt hon aldrig gjorde på ridskolan. Där var hon en ponny jag kände mig mycket trygg med att min dotter lärde sig rida på.

Så kanske är inte ridskolehästar lobotomerade robotar utan en del privathästar understimulerade och med bristande trygghet från de människor som hanterar dem? För små hagar och flr lite motion. Det är ju ändå djur som är gjorda för att röra sig väldigt mycket!
Har även varit om en privathäst som var mer på 2,1 eller 0 ben än alla fyra i ridhuset. Denna häst såldes för ägaren ville ha en lugnare. Denna häst såldes senare minst en gång till för den hamnade på en ridskola och blev en mycket populär häst där för han var så lugn och trygg.
 
Ok, har aldrig sett det här och förstår inte riktigt vitsen. Är det på ridskolor med dålig beläggning kanske?
Vet en som hade så. En privatridskola där ägaren inte orkade hålla lektioner varje kväll. Ägaren tyckt även det var nyttigt för hästarna och lättare om det behövs säljas om dom inte bara gått i ridskoleverksamhet.
 
Ok, har aldrig sett det här och förstår inte riktigt vitsen. Är det på ridskolor med dålig beläggning kanske?
Det är väl ett sätt för ridskolan att erbjuda en mjukare övergång för dem som vill skaffa egen häst? De får prova på att ta lite mer ansvar under kontrollerade former. En utbildning i hästägande som förlängning till utbildningen på ridskolan. Självklart betalar medryttaren/delfodervärden sin del av hästen så det inte blir ett intäktstapp och på de ställen jag sett den modellen gäller det inte alla lektionshästar utan bara några.
 
Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig hur man skulle framföra hästen i terräng, hur man skulle sitta i uppförsbackar mm. När jag pratat med folk som går på ridskola idag blev jag lite paff när jag fick höra att många ridskolor inte rider ut alls men än något enstaka tillfälle och då i skritt, det är alltså inga nybörjare utan folk i avancerade grupper som tävlar i dressyr m.m
Detta var dock vuxna, vet inte om samma sak gäller juniorryttare. Fick även höra att många vuxna ridskoleryttare tyckte uteritter var läskigt och därför inte hade något intresse av att rida ut.
Stämmer detta? I så fall varför? Anser man att det är en säkerhetsrisk eller dylikt?

Är bara nyfiken
När jag som liten red på ridskola minns jag från där jag började rida att våra föräldrar ledde oss i skritt genom en fin ridväg längst en park :love: tyvärr var de två följade ridskolor efter inga vi red ut på, trots vana.

Tycker det blir mindre och mindre och hoppas - för hästarnas skull - att det kan börja införas lite mer
 
Medryttare på ridskolehästar? Aldrig hört talas om. När ska hästarna då hinna vila?
Vi har medryttare på ett par av våra lektionsponnyer som inte kan gå i vissa grupper. Men det är väldigt reglerat,en lektion för instruktör och en- två dagar uteritter med målsman som sällskap.För våra skötare och stallvärdinnor är det ridning med instruktör närvarande( även om det kan vara ” fri ridning”) en gång i veckan. Denna tiden är alltid samma och ligger med i planeringen för ponnyerna. Skötarridningen är gärna uteritt men det hänger på hur långt skötarna kommit i sin ridning.
 
Ser att en del här inte red ut som barn på ridskolan. Det gjorde vi iallafall. Var bra utbildning tycker jag. Visst hände det att hästarna stack, blev skrämda eller lade en yster bock i ren glädje men då lärde man sig hantera det. Dessutom var det bra balansträning när jag var yngre ryttare. På den ridskolan jag red som barn så red de duktigaste grupperna ut först på terminen sen red de mindre erfarna grupperna ut lite senare på terminen. Antagligen för att hästarna var lite piggare de första uteritterna för terminen. Vi red aldrig ut när det var mörkt.
 
På ridskolan som jag rider på så brukar man rida ut en gång innan sommaruppehållet och en gång efter ( om vädret håller sig ). Men jag tycker inte att det är jättekul.
Man rider samma runda varje gång, på en platt grusväg även fast ridskolan ligger naturnära. Då rider jag hellre i gräshagen/terrängbanan, eftersom det känns som om jag får ut mer där.
Det är ju klart att ridskolehästarna också ska få komma ut i skogen, men då kan man väl ta och rida dressyr, eller klättra i skogen? Det finns ju bra stigar runt stallet. Vi gjorde så en gång när vi red tidigare än vanligt, och både hästar och ryttare tyckte att det var jättekul!
Jag gillar att rida ut, både ensam och i grupp. Men om någon säger "att man ska rida i skogen", så tänker jag mig att man faktiskt är i skogen, inte bara på en grusväg.
 
Ok, har aldrig sett det här och förstår inte riktigt vitsen. Är det på ridskolor med dålig beläggning kanske?

På de ridskolor jag sett det har det antingen varit hästar som kan gå begränsat antal lektioner tex pga storlek eller temperament, eller hästar som gynnats av att ridas av lite färre ryttare och få lite mer kontinuitet (tex på ett ställe som utbildade sina egna hästar från 3-åringar ibland). På samma sätt som att man på många andra ställen har personal som rider hästen varje vecka.

Att vara medryttare till en lektionshäst är dessutom tänkt som ett sätt att fortsätta elevernas utbildning mot att bli redo för egen häst. Det är inte gratis, och innebär en del jobb.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 472
Senast: Ramona
·
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 139
Ridning Jag har en medryttarhäst som jag rider ett par dagar i veckan. Har gjort det sen typ 3 månader. Hon kan ofta vara ganska stark i...
Svar
5
· Visningar
2 243
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp