Har man slutat på uteritter på ridskolor?

Överlag så används hästar bara en bråkdel av vad dom egentligen orkar.
Att gå en lektion och rida på en uteritt under samma dag är liksom ingen särskild hård motion egentligen.

Har för mig att jag en gång i tiden red min egen häst morgon och kväll under ett helt sommarlov med undantag för vissa vilodagar och ponnyn höll sig fin trots bete :)
... och det är det som inte skulle funka för en "normal" ridskola. Hästarna måste i regel dra sitt strå till lasset och min upplevelse är att det oftast innebär 2-4 lektioner om dagen i alla fall, alltså inte utrymme för flera extrapass i veckan om de inte faller samman med att utbilda hästen. Något jag inte skulle lägga på en trettonåring.
Den där ridskolan låter som något av ett unikum.

Helt annan femma. Gå lektion är slitigt på ett annat vis, dessutom finns det ingen verksamhet som går back om du måste ställa av hästen på vila.
 
Så sällsynt tror jag inte att det är dom flesta ridskolor jag hört talas om har skötare eller medryttare på sina hästar och viss ridning har alltid ingått.
För mig är ridskolor utan skötare sällsynt.
Skötare är inget ovanligt om skötare innebär pyssla om en viss ponny/ häst på sina villor utan krav på att jobba. Jobb har legat på personer som är anställda med vit och avtalsenlig lön.
 
Ja, jag instämmer. Jag hade gärna sett mer ridning utomhus idag och att man som elev kände att det var värdefullt för båda sig själv och hästen. För det kan det vara. Min erfarenhet är att jag rider som bäst utomhus - jag är mer med när det händer grejer. Lär man sig rida i terräng så kan man tackla vad som helst i ridhuset.
Jag upplever oftast en trevligare bjudning hos hästarna utomhuus också. Tyckte det var jättetrevligt att få jobba lite med hästen i lugn och ro under uteritterna. :)
 
Vad är det som ska betalas menar du?
Skötarna är medlemmar i klubben och sköter hästar och stall under helgerna istället för anställd personal jag kan inte se var du hela tiden hittar att det skulle vara en ekonomisk förlust för ridskolan?

Skulle det vara det skulle ju inte skötarsystemt ha fungerat i 30 + år :)
Om alla hästar ska orka gå tre pass extra i veckan var utanför lektionstid, så behövs det ju fler hästar, än om de bara behövde gå lektionerna.

Det som ska betalas är kostnaderna för extrahästarna som behövs till skötarna.

Säg för enkelhetens skull att varje häst kan gå 18 pass i veckan, och att ridskolan har 180 betalande uppsittningar i veckan. Då behövs det 10 hästar för att kunna driva verksamheten.

Men om varje häst också ska gå 3 pass i veckan med skötare, så kan varje häst istället bara gå 15 pass med betalande uppsittningar. Då behövs det istället 12 hästar för att kunna driva verksamheten.

Någon måste betala för de två extrahästarna, som behövs för att hästarna ska räcka till både för lektionerna och skötarridningen.
 
Jag upplever oftast en trevligare bjudning hos hästarna utomhuus också. Tyckte det var jättetrevligt att få jobba lite med hästen i lugn och ro under uteritterna. :)
Samma här! Jag har aldrig ridit en häst som inte fått mer framåtbjudning utomhus. De kanske finns, men jag har då inte stött på någon än. En del är verkligen som natt och dag - de "kommer till liv" utomhus.
Det är ju lite tragiskt också, att det är så.
 
Om alla hästar ska orka gå tre pass extra i veckan var utanför lektionstid, så behövs det ju fler hästar, än om de bara behövde gå lektionerna.

Det som ska betalas är kostnaderna för extrahästarna som behövs till skötarna.

Säg för enkelhetens skull att varje häst kan gå 18 pass i veckan, och att ridskolan har 180 betalande uppsittningar i veckan. Då behövs det 10 hästar för att kunna driva verksamheten.

Men om varje häst också ska gå 3 pass i veckan med skötare, så kan varje häst istället bara gå 15 pass med betalande uppsittningar. Då behövs det istället 12 hästar för att kunna driva verksamheten.

Någon måste betala för de två extrahästarna, som behövs för att hästarna ska räcka till både för lektionerna och skötarridningen.
Du får ta det med ridskolorna inte med mig.
 
... och det är det som inte skulle funka för en "normal" ridskola. Hästarna måste i regel dra sitt strå till lasset och min upplevelse är att det oftast innebär 2-4 lektioner om dagen i alla fall, alltså inte utrymme för flera extrapass i veckan om de inte faller samman med att utbilda hästen. Något jag inte skulle lägga på en trettonåring.
Den där ridskolan låter som något av ett unikum.

Helt annan femma. Gå lektion är slitigt på ett annat vis, dessutom finns det ingen verksamhet som går back om du måste ställa av hästen på vila.
Ja, precis. Jag har varit medryttare på en häst med mycket energi, som funkade bäst om hon gick en uteritt och ett pass på ridbanan per dag, typiskt det ena på morgonen och det andra på kvällen.

Men då var det ju just ett pass på morgonen och ett pass på kvällen. Inte en uteritt på morgonen, och sen tre timmar ridbana på kvällen.
 
På ridskolorna jag haft insyn i de senaste åren så har en av tre tillgång till bra ridvägar och har uteritter med både barn- och vuxengrupper någon gång per termin. Det finns även en kuperad 10-min slinga för framridning, den användes av de duktigare grupperna de flesta pass under den tid på året som underlaget tillät det (hästarna var inte broddade). I övrigt fanns det möjlighet för de duktigare ryttarna att rida ut "på egen hand" (inte ensam, men i mindre grupper som man kunde planera själv) en timme på söndagar. Hästfördelning gjordes efter hur hästarna gått under veckan och hurpass trygga de var utan instruktör.

Ridskola två har uteslinga och gräsbana med lite terränghinder, men pga trafiksituationen kan man inte längre rida ut i grupp. Många av hästarna har en "medryttare" som har möjlighet till mer fri ridning en dag i veckan, och denna medryttare ska vara med i planeringen av schema och utveckling för sin häst.

Ridskola tre har då och då uteritter i barngrupperna. Ridvägarna som är tillgängliga för en tur i grupp är för korta för att ge någon behållning till duktigare ryttare, och de flesta som ridit ett tag är inmatchade i träningsgrupper med olika fokus. Under säsong rids hästarna istället ut en eller två gånger i veckan på bokningsbara uteritter. Jag tycker det är ett mycket bättre system än att rida ut med sin lektionsgrupp. Gruppen är ju planerad efter sin utbildsståndpunkt, och det är långt ifrån säkert att man har matchande tempo när man rider ut. I övrigt rids hästarna av personal rätt ofta, så även de "svårare" hästarna kan få komma ut. (Och det finns personal som kan rida även b-ponnyerna vid behov.) Tyvärr finns det ingenstans att ha lektion utomhus på det här stället, återigen pga trafiksituationen i området. (Och för att man prioriterat att ha relativt stora och kuperade hagar trots att man ligger inträngda mellan bostadsområden och vägar. Marken häromkring håller inte för speciellt mycket så att rida i hagen skulle förstöra den fullständigt.)

Själv tycker jag att det är urtråkigt att rida ut i stor grupp, och med tanke på vad man betalar för en lektionstimme så är det ännu mindre motiverande. Har ofta ridit ut på lektionshästar när man har möjlighet att göra det utöver vanligt schema och tillsammans med folk man trivs med. Ska jag betala 400:-/timme för att rida ut behöver det liksom vara något annat än det jag kan göra flera gånger i veckan på andra hästar. Lektion rider jag för undervisningen.
 
Den ridskola jag red på senast hade ordentlig undervisning på uterittena. Instruktören rider brevid alla i olika omgångar och ger instruktioner. Det är absolut inte samma som att rida i ridhus för instruktör men när man är 5 pers i gruppen hinner man få mycket hjälp under en timme ut. Dock var det mest töltarbete under uterittena.
 
På ridskolorna jag haft insyn i de senaste åren så har en av tre tillgång till bra ridvägar och har uteritter med både barn- och vuxengrupper någon gång per termin. Det finns även en kuperad 10-min slinga för framridning, den användes av de duktigare grupperna de flesta pass under den tid på året som underlaget tillät det (hästarna var inte broddade). I övrigt fanns det möjlighet för de duktigare ryttarna att rida ut "på egen hand" (inte ensam, men i mindre grupper som man kunde planera själv) en timme på söndagar. Hästfördelning gjordes efter hur hästarna gått under veckan och hurpass trygga de var utan instruktör.

Ridskola två har uteslinga och gräsbana med lite terränghinder, men pga trafiksituationen kan man inte längre rida ut i grupp. Många av hästarna har en "medryttare" som har möjlighet till mer fri ridning en dag i veckan, och denna medryttare ska vara med i planeringen av schema och utveckling för sin häst.

Ridskola tre har då och då uteritter i barngrupperna. Ridvägarna som är tillgängliga för en tur i grupp är för korta för att ge någon behållning till duktigare ryttare, och de flesta som ridit ett tag är inmatchade i träningsgrupper med olika fokus. Under säsong rids hästarna istället ut en eller två gånger i veckan på bokningsbara uteritter. Jag tycker det är ett mycket bättre system än att rida ut med sin lektionsgrupp. Gruppen är ju planerad efter sin utbildsståndpunkt, och det är långt ifrån säkert att man har matchande tempo när man rider ut. I övrigt rids hästarna av personal rätt ofta, så även de "svårare" hästarna kan få komma ut. (Och det finns personal som kan rida även b-ponnyerna vid behov.) Tyvärr finns det ingenstans att ha lektion utomhus på det här stället, återigen pga trafiksituationen i området. (Och för att man prioriterat att ha relativt stora och kuperade hagar trots att man ligger inträngda mellan bostadsområden och vägar. Marken häromkring håller inte för speciellt mycket så att rida i hagen skulle förstöra den fullständigt.)

Själv tycker jag att det är urtråkigt att rida ut i stor grupp, och med tanke på vad man betalar för en lektionstimme så är det ännu mindre motiverande. Har ofta ridit ut på lektionshästar när man har möjlighet att göra det utöver vanligt schema och tillsammans med folk man trivs med. Ska jag betala 400:-/timme för att rida ut behöver det liksom vara något annat än det jag kan göra flera gånger i veckan på andra hästar. Lektion rider jag för undervisningen.
Uteritt med lektion är i regel rätt trist. Är det en fin dag så kan det såklart vara skönt bara att komma ut i naturen, men då som alternativ till en promenad. Inte som alternativ till en ridlektion.

Gillar annars verkligen att rida ut, och har gjort det väldigt mycket med olika medryttarhästar (passar ju bra, eftersom de flesta hästägare vill ha medryttare som rider ut, så att de själva kan ta passen på banan), men jag har alltid föredragit att rida ut själv. Då kan man improvisera lite utifrån vad man själv och hästen känner för den dagen, gasa på i galoppen om det är läge och bra underlag, osv - det är ett roligt sätt att umgås med en häst. Men rider man ut på led, 10-12 hästar, så blir det ju avdelningsridning. Inte alls samma sak.
 
Uteritt med lektion är i regel rätt trist. Är det en fin dag så kan det såklart vara skönt bara att komma ut i naturen, men då som alternativ till en promenad. Inte som alternativ till en ridlektion.

Gillar annars verkligen att rida ut, och har gjort det väldigt mycket med olika medryttarhästar (passar ju bra, eftersom de flesta hästägare vill ha medryttare som rider ut, så att de själva kan ta passen på banan), men jag har alltid föredragit att rida ut själv. Då kan man improvisera lite utifrån vad man själv och hästen känner för den dagen, gasa på i galoppen om det är läge och bra underlag, osv - det är ett roligt sätt att umgås med en häst. Men rider man ut på led, 10-12 hästar, så blir det ju avdelningsridning. Inte alls samma sak.

Precis. För mindre rutinerade ryttare kan det såklart vara kul att testa att rida ut (men då finns det ofta uteritter att boka in sig på om man vill det), men i en dressyrspecial som tävlar på LA-nivå? Det tillför inte till undervisningen på något sätt.

Behöver hästarna komma ut (vilket jag verkligen tycker är vettigt!) så är det roligare för alla om man gör det på ett annat sätt än i helgrupp, och förmodligen behövs mer tid än de 45-60 min som man har vid ett lektionstillfälle.

(Undervisning på utebana eller framridning på slinga kallar jag inte uteritt.)

På ridskolan i min barndom tog ridläraren då och då ut de duktigare grupperna för att träna temporidning på de inhägnade fälten. Det var en nyttig lektion för både hästar och ryttare, men det var ju som en del av undervisningen i terränghoppning och skedde under tydliga former så att man lärde sig något vettigt av det. (Och förutsätter att man har bra mark för det. Det är långt till en anläggning med den typen av mark häromkring.)
 
Vad ska jag ta med ridskolorna?

Jag förklarar varför upplägget med gratisridning till alla som vill inte är så vanligt. Ekonomin är en stor anledning - det flesta ridskolor har svårt nog att få det att gå runt även om alla som rider betalar. Än mindre finns det pengar över till gratisridning.
Fast nu har dom ju haft samma upplägg i åtminstone 30 år så det är ju uppenbart att det fungerar bra och att ridskolan går runt oavsett vad du tycker om din såkallade "gratis" ridning.
 
Flera av ridskolorna här har uteritter, och fler än en. På våren och hösten är väldigt ofta framförallt ponnygrupper på uteritter på ridskolan jag är uppstallad på. Finns ridspår samt även små stockar och hinder att hoppa. Är i alla gångarter och inte hört något om att det varit problem med kontroll eller liknande.
 
Fast nu har dom ju haft samma upplägg i åtminstone 30 år så det är ju uppenbart att det fungerar bra och att ridskolan går runt oavsett vad du tycker om din såkallade "gratis" ridning.
Ja, men det finns anledningar till att upplägget är ovanligt.

Förstår inte riktigt varför du inte kan se det? Kul för barnen som får rida gratis, och kul att det funkar för den klubben, men det är ett ovanligt upplägg.
 
Obegränsat och gratis!? Låter som en rätt usel ridskola som inte tar hand om sina hästar...Den ridskola jag gick på hade aldrig låtit nån rida lektionshästar gratis och obegränsat. De var alldeles för rädda om de hästar som fungerade i verksamheten för att släppa iväg dem på det sättet gratis.

För mig:

Skötare = Gratis. Man ryktar hästen. Rengör vattenkoppen. Egentligen inga privilegier kring hästen.

Medryttare= finns i min värld inte på en ridskola. Det är nåt man är på en privathäst. Gratis eller betalning.

Delfodervärd= betalning. Ridskola eller privat. Man har då hästen specifika dagar och då går den inte lektioner de dagarna. Man har hästen som sin egen de dagarna. Borde rimligtvis vara svindyrt på en ridskola om hästen hade kunnat gå 2-3 lektioner de dagarna istället.
Verkligen ingen usel ridskola på något vis tycker snarare det är riktigt uselt av dig att uttala dig så.
Ja, men det finns anledningar till att upplägget är ovanligt.

Förstår inte riktigt varför du inte kan se det? Kul för barnen som får rida gratis, och kul att det funkar för den klubben, men det är ett ovanligt upplägg.
Dom rider inte gratis dom är medlemmar i klubben och har stalltjänst emot att få rida och för mig är det inte det minsta ovanligt snarare tycker jag det var vanligt när jag växte upp att skötare fick rida emot att dom ledde nybörjare eller hade stalltjänst på helgerna.
Så var det på flera ridskolor i min region åtminstone och verkar ju vara likadant fortfarande.

Kanske beror på var i landet man bor.
 
Verkligen ingen usel ridskola på något vis tycker snarare det är riktigt uselt av dig att uttala dig så.

Dom rider inte gratis dom är medlemmar i klubben och har stalltjänst emot att få rida och för mig är det inte det minsta ovanligt snarare tycker jag det var vanligt när jag växte upp att skötare fick rida emot att dom ledde nybörjare eller hade stalltjänst på helgerna.
Så var det på flera ridskolor i min region åtminstone och verkar ju vara likadant fortfarande.

Kanske beror på var i landet man bor.
Tror att många reagerar för att det, som det sagts tidigare, inte är lagligt för barn att jobba på det sättet med stalltjänst. Och detta är ju utbytet gör stalltjänst —> ha din sköthäst inkl ridning dvs ett slags svartjobb.
 
Tror att många reagerar för att det, som det sagts tidigare, inte är lagligt för barn att jobba på det sättet med stalltjänst. Och detta är ju utbytet gör stalltjänst —> ha din sköthäst inkl ridning dvs ett slags svartjobb.
Det är kommunens största ridskola jag tror ingen ser det som svartjobb och som jag skrivit innan står det att det är det målsman som ansvarar för stalltjänst.

Betydligt enklare än att köpa en egen häst åt ungen va?
 
Verkligen ingen usel ridskola på något vis tycker snarare det är riktigt uselt av dig att uttala dig så.

Dom rider inte gratis dom är medlemmar i klubben och har stalltjänst emot att få rida och för mig är det inte det minsta ovanligt snarare tycker jag det var vanligt när jag växte upp att skötare fick rida emot att dom ledde nybörjare eller hade stalltjänst på helgerna.
Så var det på flera ridskolor i min region åtminstone och verkar ju vara likadant fortfarande.

Kanske beror på var i landet man bor.
Det ovanliga är att man som skötare får rida tre fria pass i veckan.

På de många ridskolor idag vill man ha det vitt och lagligt. Dvs, personalen får inte betalt i ridning, utan i vita, skattade pengar. Istället för att helgpersonalen är 13-15-åringar som hästarna betalar genom att gå extrapass, så är helgpersonalen vuxna som får betalt i pengar. Ofta får man bättre och mer erfaren personal om man betalar i pengar istället för i ridning eller annat.
 
Det är kommunens största ridskola jag tror ingen ser det som svartjobb och som jag skrivit innan står det att det är det målsman som ansvarar för stalltjänst.

Betydligt enklare än att köpa en egen häst åt ungen va?
Men svartjobb eller inte handlar inte om hur man som arbetsgivare väljer att se det.

Jag kan liksom inte betala min personal svart och sen säga att ”jag ser det inte som svartjobb”, och då är det lagligt.

Utan det är om man följer reglerna eller inte som avgör om det är ett svartjobb.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 472
Senast: Ramona
·
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 139
Ridning Jag har en medryttarhäst som jag rider ett par dagar i veckan. Har gjort det sen typ 3 månader. Hon kan ofta vara ganska stark i...
Svar
5
· Visningar
2 243
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp