Har man slutat på uteritter på ridskolor?

Men svartjobb eller inte handlar inte om hur man som arbetsgivare väljer att se det.

Jag kan liksom inte betala min personal svart och sen säga att ”jag ser det inte som svartjobb”, och då är det lagligt.

Utan det är om man följer reglerna eller inte som avgör om det är ett svartjobb.
Är det svartjobb att ta pass även i kollektivstall då?
 
Det är kommunens största ridskola jag tror ingen ser det som svartjobb och som jag skrivit innan står det att det är det målsman som ansvarar för stalltjänst.

Betydligt enklare än att köpa en egen häst åt ungen va?
Tror att ingen ”ser” det för svartjobb för att det hittills inte har granskats.

För jämförelse har jag varit på en ridskola som även hade inackorderade. De inackorderade kunde ta stalltjänst på helgerna för billigare hyra. Ridskolan fick tillsägelse att det inte var ok, de skulle vara anställda med allt det innebär för att det skulle vara ok.
 
Tror att ingen ”ser” det för svartjobb för att det hittills inte har granskats.

För jämförelse har jag varit på en ridskola som även hade inackorderade. De inackorderade kunde ta stalltjänst på helgerna för billigare hyra. Ridskolan fick tillsägelse att det inte var ok, de skulle vara anställda med allt det innebär för att det skulle vara ok.
Det hade privatryttarna på vår ridskola också, men bara för de andra privathästarna. Det var liksom fristående från ridskoleverksamheten.
 
Det hade privatryttarna på vår ridskola också, men bara för de andra privathästarna. Det var liksom fristående från ridskoleverksamheten.
Här var det även ridskolehästarna som skulle skötas om då. Antar att gränsen går lite med vad man ska ta hand om och formuleringen (billigare stallhyra jämfört med ett grundpris och du köper till att få helgfodring tex).
 
Är det svartjobb att ta pass även i kollektivstall då?
Det får du nog fråga en arbetsrättsjurist om, vad som gäller i kollektivstall. Där äger man ju en av hästarna själv, det kan ändra saken ur juridisk synvinkel. Dvs man hjälps gemensamt åt att ha hand om varandras hästar.

På en ridskola är det ju klubben som äger hästarna, så om man jobbar där i utbyte mot ridning så är det en tydlig transaktion: Arbete mot ridning.

Att laga mat till sig själv är inte svartjobb, men om jag t ex serverar på en restaurang och får betalt i mat utan att skatta, då är det svartjobb.
 
Det får du nog fråga en arbetsrättsjurist om, vad som gäller i kollektivstall. Där äger man ju en av hästarna själv, det kan ändra saken ur juridisk synvinkel. Dvs man hjälps gemensamt åt att ha hand om varandras hästar.

På en ridskola är det ju klubben som äger hästarna, så om man jobbar där i utbyte mot ridning så är det en tydlig transaktion: Arbete mot ridning.

Att laga mat till sig själv är inte svartjobb, men om jag t ex serverar på en restaurang och får betalt i mat utan att skatta, då är det svartjobb.
Skillnaden är att i ett kollektivstall får man betala för att arbeta :)
 
Det är kommunens största ridskola jag tror ingen ser det som svartjobb och som jag skrivit innan står det att det är det målsman som ansvarar för stalltjänst.

Betydligt enklare än att köpa en egen häst åt ungen va?

Både arbetsmiljöverket och skattemyndigheten har haft en hel del synpunkter på det upplägget i de fall de fått reda på det, och deras åsikt har väldigt mycket större tyngd i frågan än vad du tycker.
 
Ska jag betala 400:-/timme för att rida ut behöver det liksom vara något annat än det jag kan göra flera gånger i veckan på andra hästar.
Jag tror att det här kanske är en del i skillnaden om man gillar uteritter eller inte på lektionstid. Hade jag haft möjlighet att rida ut på andra hästar, flera dagar i veckan hade jag förmodligen också tyckt att det kändes tråkigt. Får känslan av att många här i tråden rider ganska mycket utanför lektionstid, antingen på egna eller medryttarhästar. Då är det ju en helt annan grej. I min grupp är det två tjejer som jag vet rider även i andra stall, men de flesta av oss rider bara den där lektionen i veckan, och då blir de få uteritter vi har en trevlig omväxling.
 
Både arbetsmiljöverket och skattemyndigheten har haft en hel del synpunkter på det upplägget i de fall de fått reda på det, och deras åsikt har väldigt mycket större tyngd i frågan än vad du tycker.
Säkert men inget jag bryr mig om.
Jag trivdes på den ridskolan och det verkar hundratals nya elver göra nu :)
 
Jag växte upp på en av ridskolorna i Stockholms innerstad. Herre Jesus hur många roliga ponnyuteritter vi hade, fullt ös i backarna, klättring på små stigar och ibland (det bästa av allt) hoppa på terränghindrena! Många gånger åkte nån av, men hästarna stannade tillsammans så det var inte särskilt stor risk för människor och trafik omkring.

Det fanns fasta uterittsgrupper åtminstone 2 dagar/vecka för storhästarna, en var som jag förstod det lite lugnare, den andra rätt vild.

Beroende på vem som ledde uteritterna var dom såklart olika, men ut red vi och lärde oss hantera hästar i trafik, i skog och på ängar.

Jag misstänker att dagens säkerhetstänk gör en hel del för att minska antalet uteritter på ridskolor, samt att många "vill lära sig rida" och inte bara "åka häst i skogen". Att en stor del av ridningen är att lära sig hantera hästar i olika miljöer (många hästar blir ju gärna lite piggare i skogen) verkar gå många förbi. Lite som att teorilektionerna var det många som skolkade ifrån, trots att man där fick lära sig ridningen (och ibland hästskötseln) på en djupare nivå.

Jag är ruggigt glad att jag fick uteritterna på ridskolan och jag rider hellre ut och dressyrar där än på banan. De flesta hästar jag träffat föredrar det.
Ja det är ju en oerhörd skillnad att rida ut och rida på bana, jag tänker att det kan bli svårt att gå vidare och bli medryttare om man aldrig lärt sig att rida ut (om man nu inte hittar någon som bara vill ha någon som rider på bana, vilket ofta inte är fallet).
När ridit ut på ridskola, privathästar och ridläger så har man fått lära sig dels hur man rider i terräng rent tekniskt men också att behålla lugnet om hästen blir rädd för något.

Många som söker medryttare vill inte ha folk som bara ridit på ridskola och man kan ju förstå dem.
 
Ja det är ju en oerhörd skillnad att rida ut och rida på bana, jag tänker att det kan bli svårt att gå vidare och bli medryttare om man aldrig lärt sig att rida ut (om man nu inte hittar någon som bara vill ha någon som rider på bana, vilket ofta inte är fallet).
När ridit ut på ridskola, privathästar och ridläger så har man fått lära sig dels hur man rider i terräng rent tekniskt men också att behålla lugnet om hästen blir rädd för något.

Många som söker medryttare vill inte ha folk som bara ridit på ridskola och man kan ju förstå dem.
Det handlar nog också om att många hästägare tänker sig att alla ridskolehästar är som beskrevs tidigare i tråden - stensäkra hästar man utan problem kan skicka ut en ovan tolvåring på att rida ut själv, utan att det nånsin händer något. De flesta hästar är ju inte såna.

Dvs, rider man på ridskola kan man aldrig ha varit med om en häst som blir skrämd, bockar eller drar.
 
Ingen ridskola har aktivt lärt mig att rida ut.

Vi red visserligen ut lite och i alla gångarter men ingen aktiv utbildning skedde. På ridlägret red vi ut mer på riktigt men fortfarande nos I svans med läraren först.

Jag har bara ridit ut när jag haft medryttarhäst. Väljer man rätt häst och har sunt förnuft och bra sällskap i början är det inte så komplicerat tycker jag.
 
Det handlar nog också om att många hästägare tänker sig att alla ridskolehästar är som beskrevs tidigare i tråden - stensäkra hästar man utan problem kan skicka ut en ovan tolvåring på att rida ut själv, utan att det nånsin händer något. De flesta hästar är ju inte såna.

Dvs, rider man på ridskola kan man aldrig ha varit med om en häst som blir skrämd, bockar eller drar.

Hehe.... du har inte varit på ridskola, där ponny- och storhästdelen avdelades med skynke som man drog för... Där "russinen" muntrade upp galoppstunden, genom att krypa under skynket och dra in på storhästdelen och köra ett extra ärevarv, innan de kröp tillbaka in på ponnydelen, så storhästarna stod på bakbenen, drog bort till stallutgången och for runt som skållade troll och ponnierna som då snällt stannat på ponnydelen halvvägs svimmade när "russinen" kom tillbaka... :D

Bara för att hästar går på ridskola är de inte lobotomerade, till att hålla sig på marken, så de kan allt de också. ;).

För att inte tala om när hästarna kördes till paralägret i Sävsjön utanför Hällefors och vi pararyttare, satt som smörklickar på heta potatisar, när det var rally runt sjön, eller turer längs benknäckarstigen med mera. Där man kunde bli hängande i en tall... bara så där...
 
Ja visst kan det gå vilt till på ridskola, speciellt när ridskolan köper in lite mer nerviga eller känsliga hästar (innan det uppdagar sig att hästen kanske ändå inte lämpar sig till ridskola). Då var man testpilot snarare än ridskoleelev. :D
 
Det handlar nog också om att många hästägare tänker sig att alla ridskolehästar är som beskrevs tidigare i tråden - stensäkra hästar man utan problem kan skicka ut en ovan tolvåring på att rida ut själv, utan att det nånsin händer något. De flesta hästar är ju inte såna.

Dvs, rider man på ridskola kan man aldrig ha varit med om en häst som blir skrämd, bockar eller drar.
Det där är en så konstig stereotyp, senast förr förra veckan red jag en häst som bockade rejält med mig. :angel:
 
Det där är en så konstig stereotyp, senast förr förra veckan red jag en häst som bockade rejält med mig. :angel:

Jag tror att stereotypen finns för att ridskolehästar har ett ganska inrutat liv. På ett positivt sätt. På ett sätt har de ett ganska naturligt liv: alltid flocken med sig, de får röra på sig mycket och tydliga rutiner. En ridlektion är delvis frihetsdressyr där hästarna får din trygghet och kontinuitet från ridläraren. Det ger hästarna trygghet och tillfredsställelse.

Jag vet mer än en ridskolehäst/ponny som varit den snällaste och coolaste på ridskolan och som sen när den pensioneras blir annorlunda och bockar och gör saker den aldrig gjort innan. Senast ett litet russ som min dotter red som nybörjare. Såå snäll och trygg! På sin höjd fuskade hon i hörnen och gick in och ställde sig i mitten när hon kom undan med det. Sen pensionerade hon pga ålder. Som privathäst krävdes en duktig ryttare för den lilla snälla ridskoleponnyn tyckte att rodeo var en toppenidé! Även att driva med sin lilla ryttare på andra sätt som att dra iväg när hon leddes. Nåt hon aldrig gjorde på ridskolan. Där var hon en ponny jag kände mig mycket trygg med att min dotter lärde sig rida på.

Så kanske är inte ridskolehästar lobotomerade robotar utan en del privathästar understimulerade och med bristande trygghet från de människor som hanterar dem? För små hagar och flr lite motion. Det är ju ändå djur som är gjorda för att röra sig väldigt mycket!
 
Jag tror att stereotypen finns för att ridskolehästar har ett ganska inrutat liv. På ett positivt sätt. På ett sätt har de ett ganska naturligt liv: alltid flocken med sig, de får röra på sig mycket och tydliga rutiner. En ridlektion är delvis frihetsdressyr där hästarna får din trygghet och kontinuitet från ridläraren. Det ger hästarna trygghet och tillfredsställelse.

Jag vet mer än en ridskolehäst/ponny som varit den snällaste och coolaste på ridskolan och som sen när den pensioneras blir annorlunda och bockar och gör saker den aldrig gjort innan. Senast ett litet russ som min dotter red som nybörjare. Såå snäll och trygg! På sin höjd fuskade hon i hörnen och gick in och ställde sig i mitten när hon kom undan med det. Sen pensionerade hon pga ålder. Som privathäst krävdes en duktig ryttare för den lilla snälla ridskoleponnyn tyckte att rodeo var en toppenidé! Även att driva med sin lilla ryttare på andra sätt som att dra iväg när hon leddes. Nåt hon aldrig gjorde på ridskolan. Där var hon en ponny jag kände mig mycket trygg med att min dotter lärde sig rida på.

Så kanske är inte ridskolehästar lobotomerade robotar utan en del privathästar understimulerade och med bristande trygghet från de människor som hanterar dem? För små hagar och flr lite motion. Det är ju ändå djur som är gjorda för att röra sig väldigt mycket!
Tror det ligger något i det du säger, definitivt :)
 
Jag tror någonstans att det i någon utbildnings/läroplan enligt ridsportförbundet finns reglerat att ridskoleelever ska kunna bemästra en häst även ute i naturen, sedan att alla ridskolor inte kan handha det är väl en annan sak.

Ridskolorna jag har varit delaktig i har alla haft med uteridning i sin läroplan. Senaste rider ut en hel del (alla hästarna går också skötarridningar eller med sina skötare under helgerna minst vid ett tillfälle så de inte bara är i ridhus/ridbanan).

Jag tycker det är bra, de medryttare vi har försökt haft de senaste åren har alla haft jätteproblematik att rida ut, och då har de ridit på ridskolor där de inte får rida ut.
 
Medryttare på ridskolehästar? Aldrig hört talas om. När ska hästarna då hinna vila?
Jag har sett det på flera olika ridskolor, vad jag vet är det istället för att gå lektion. Hästen gör inte fler pass på en vecka. Första gången jag hörde talas om halfodervärdar på ridskolehästar var i början på 00-talet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 472
Senast: Ramona
·
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 139
Ridning Jag har en medryttarhäst som jag rider ett par dagar i veckan. Har gjort det sen typ 3 månader. Hon kan ofta vara ganska stark i...
Svar
5
· Visningar
2 243
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp