Bukefalos 28 år!

Har någon annan hört/använt ordet Ombry?

Twihard

Trådstartare
Jag har funderat på en sak.:D När jag jobbade i stall i fem år (slutade i höstas), så använde jag ordet "Ombry" väldigt mycket. Inte bara jag, utan alla i stallet. Så vet inte vart det kommer ifrån. När jag flyttade hem och sa det en gång blev alla konfunderade. De fattade inte vad jag sa.

Jag googlade och insåg att det inte är något ord.O_o:idea: Men det borde vara det! Men vi använde det flitigt, så jag blev så förvånad när ingen annan utanför stallet fattade.

Vi använde ordet i betydelsen "Att ge någon lite omvårdnad och kärlek.". Dvs. - Pyssla om och ge kärlek. Exempelvis kunde jag säga "Nu ska jag ge Hugo lite kärlek och ombry, det behöver han". Så gick jag och borstade och pysslade. "Du behöver lite ombry vännen", kunde jag viska åt min häst kärleksfullt när vi myste. Sedan om vi hade sjuka djur eller någon kollega mådde dåligt kunde vi säga; "Du borde få lite ombry/Vi ger hen lite ombry så hen blir bra".
Är det någon annan som gör det, eller var det bara ett ord vi skapade?:bump::DO_o:banana:
 
Jag har funderat på en sak.:D När jag jobbade i stall i fem år (slutade i höstas), så använde jag ordet "Ombry" väldigt mycket. Inte bara jag, utan alla i stallet. Så vet inte vart det kommer ifrån. När jag flyttade hem och sa det en gång blev alla konfunderade. De fattade inte vad jag sa.

Jag googlade och insåg att det inte är något ord.O_o:idea: Men det borde vara det! Men vi använde det flitigt, så jag blev så förvånad när ingen annan utanför stallet fattade.

Vi använde ordet i betydelsen "Att ge någon lite omvårdnad och kärlek.". Dvs. - Pyssla om och ge kärlek. Exempelvis kunde jag säga "Nu ska jag ge Hugo lite kärlek och ombry, det behöver han". Så gick jag och borstade och pysslade. "Du behöver lite ombry vännen", kunde jag viska åt min häst kärleksfullt när vi myste. Sedan om vi hade sjuka djur eller någon kollega mådde dåligt kunde vi säga; "Du borde få lite ombry/Vi ger hen lite ombry så hen blir bra".
Är det någon annan som gör det, eller var det bara ett ord vi skapade?:bump::DO_o:banana:

Hahaha vilket fult ord! Det måste vara ett ihopkok av "bry sig om" & omvårdnad?! :D:D
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 632
Senast: verser
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 473
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 203
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 340
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp