Har någon prövat den nya typen av fästinghalsband?

Viveka

Trådstartare
Jag var inne på apoteket idag för att köpa ett fästinghalsband åt min hund. Vi bor i ett fästingrikt område och har hittills alltid använt Scalibor på våra hundar. Jag vet ju att många har problem med överkänsllghet, men ingen av våra hundar har någonsin visat tecken på biverkningar, och det är ju faktiskt effektivt.

Nu berättade emellertid expediten att det fanns en ny typ av fästinghalsband i år. Dumt nog skrev jag inte ner namnet på det, men det var ett halsband av samma typ som Scalibor. Enligt hennes beskrivning var de främsta fördelarna med den nya typen att hunden kunde bada med halsbandet på, och att det faktiskt dödade fästingarna, (med Scalibor, trillar de ju av, men kan fortfarande vara vid liv). Det skulle alltså samtidigt vara svagare och starkare, vilket jag tyckte lät lite konstigt.

Det slutade med att jag köpte Scalibor som vanligt, eftersom jag vet att det funkar på min hund, och inte har lust att låta henne vara försökskanin för något nytt och oprövat. Samtidigt är jag lite nyfiken, speciellt det där ned att hunden kunde bada med halsbandet lät lockande, eftersom jag har en badtokig hund.

Men om nu Scalibor är farligt för vattenlevande organismer, varför skulle ett halsband som faktiskt dödar fästingarna vara mindre farligt? Eller menade hon bara att hunden kunde bada utan att effekten försvann? Det låter i så fall lite oansvarigt.

Jag ska till veterinären i morgon för att höftledsröntga min hund, och då tänker jag passa på att intervjua henne, rimligen måste väl veterinärer vara informerade om sådana här nya produkter. Det kan ju också vara väletablerat i andra länder.

Samtidigt tycker jag det kunde vara intressant att höra om någon på Buke vet mer om saken.
 
Sv: Har någon prövat den nya typen av fästinghalsband?

Om jag får kapa din tråd lite, så undrar jag om nån har koll på Certifect (spot-on) som också ska vara nytt? Googlade lite och det verkar vara väldigt blandat, en del skriver att hunden blivit apatisk och fått kraftig diarré av det medan andra skriver att hundarna varit opåverkade. Gemensamt verkar vara att det är väldigt effektivt i alla fall, men det vore ju kul att höra lite närmare...
 
Sv: Har någon prövat den nya typen av fästinghalsband?

Halsbandet heter Seresto.
Jag funderade på det, men tvekade då det står att hundarna inte ska sova i sängen om de har det på sig. Visserligen har jag för mig att det stod så på Scalibor i början med. Dessutom finns det här i en version för katter med.
Jag funderar fortfarande om jag ska våga chansa på det, för har varit grymt nöjd med Scalibor hittills.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag använder inte det själv och undrar därför hur ni som gör det hanterar halsbanden. Det jag tänker på är hur ni tar i hunden, sätter...
Svar
3
· Visningar
658
Senast: Lattematte
·
Övr. Hund Min vovve fick ett fästinghalsband på sig i torsdags,och han har nu börjat klia sig en hel del... Igår så upptäckte jag en knöl på...
Svar
2
· Visningar
1 439
Senast: Fibusen
·
S
Övr. Hund Jag vill utfärda en lite varning... Min ena hund åt upp ett Scalibor halsband i tisdags fm när jag var på jobbet... Hon blev mer o...
2
Svar
22
· Visningar
3 875
Senast: SarahOlofsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp