Fästinghalsband.

Sv: Fästinghalsband.

Jag skulle aldrig sätta på min hund ett scalibor pga att de är så pass giftiga.
Till min hund har jag värmt upp linfröolja på spisen, hällt upp på vattenspruta och låtit stå i kylen över natten. Sprejat i pälsen morgonen därpå och borstat ut (oberservera hur lätt det är att borsta en dalmatiner...). Resultat: inga fästingar

Har utöver det köpt ett fästinghalsband för 30 kronor som hon haft på sig. Resultat: inga fästingar

Beställde idag ett bärnstenshalsband som jag ska prova. När stenarna gnuggas mot hundens päls blir pälsen statisk och inga fästingar sätter sig i pälsen på dem. Finns att köpa på www.elvingsson.com

Givetvis fungerar inte allt på alla hundar, men här är tre förslag på giftfria fästingmedel.
 
Sv: Fästinghalsband.

Fast som någon redan har sagt så står faktiskt biverkningarna på bipacksedeln, personligen sparar jag alltid bipacksedeln ifall något skulle hända.

Vilken tur att det verkar som om det har gått bra!

Har personligen inte haft några problem med Scalibor, men min hund bor ju själv och tuggar inte på andra hundars Scalibor när han leker med dom. Provade örthalsband först eftersom fästingsäsongen började tidigt, men fick massor med fästingar ändå så det blev till att köra på med giftet!
 
Sv: Fästinghalsband.

Hon åt inte upp sitt eget utan min andra hunds... Brukar ta av dem när de är själva men efter en väldigt stressig morgon missade jag tyvärr det... :cry:

Ja, vet att biverkningarna står på bipacksedeln o jag sparar alltid dem för att kunna gå tillbaka o läsa om det skulle behövas. De veterinärer som jag pratade med slog upp o läste i FASS o där står det INTE att de kan dö av att äta upp ett halsband...

Nu över 1 månad senare är hon så gott som återställd man vet ju dock inte vilka eventuella men det kan ge längre fram...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag använder inte det själv och undrar därför hur ni som gör det hanterar halsbanden. Det jag tänker på är hur ni tar i hunden, sätter...
Svar
3
· Visningar
675
Senast: Lattematte
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 506
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 443
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 313
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp